beantwoord

Trein Roosendaal - Etten-Leur dagelijks te laat

• 19 november 2019
  • 42 reacties
  • 931 Bekeken

Voor mijn werk neem ik dagelijks de ochtendtrein vanuit Etten-Leur naar Breda. Dit zijn voornamelijk de ritten 3622 of 3620. 

Deze trein start op in Roosendaal en dient om 07:06 aan te komen in Etten-Leur. Dit is ook de eerst volgende halte na Roosendaal, dus de aankomsttijd zou goed haalbaar moeten zijn.

Ik neem deze trein nu al bijna een jaar. En deze trein komt STRUCTUREEL TE LAAT aan in Etten-Leur. Ik let er dagelijks op en deze trein komt bijna altijd 3-4 minuten te laat. 

In de reisplanner staat er ook meestal maar +1 aangegeven, maar in praktijk duurt de vertraging langer. Verder wordt de vertraging meestal ook ingehaald, aangezien de HC de trein in Etn binnen een minuut sluit, de machinist gas geeft en op Breda de trein 5 minuten wachttijd heeft.

Mijn vraag is: waarom komt de trein altijd te laat aan in Etten-Leur? Zijn er dagelijks, structurele opstartproblemen? Of komt het omdat de hc of machinist nog een extra sigaretje rookt in Roosendaal? Wie kan mij hier antwoord op geven?

3-4 minuten op de trein wachten in de kou is toch niet prettig en veel reizigers raken hierdoor gefrustreerd. Of verander de aankomsttijd naar 07:10 ipv 07:06. Dan heb ik 4 minuten extra slaaptijd in de ochtend :D

icon

Beste antwoord door Sanne NS 21 november 2019, 19:15

Hoi Jamalbbb en welkom op de NS Community,

Het antwoord van Omreiziger_ is zeker een mogelijkheid voor deze vertraging. Daarbij moet ik ook aangeven dat de aanvulling van AbbeyRoad een goede is vanwege het sneeuwbaleffect. De echte oorzaak voor het probleem is voor mij op dit moment lastig te achterhalen vanwege het feit dat het hier slechts om een kleine vertraging gaat. 

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 2

Mijn eerste ingeving is dat dit komt door de overstap vanaf de 2200 uit Vlissingen. Reizigers uit die trein hebben minder dan drie minuten om over te stappen op de 3600 naar Zwolle, terwijl dat door een schuine oversteek soms wat verder lopen is. Ik maak die overstap zelf twee keer per week mee, en in de praktijk wacht de HC vrijwel altijd met vertrekken tot die reizigers zijn ingestapt. De vertraging die die trein daarmee krijgt is er zoals je zegt bij Breda meestal wel uit.

Reputatie 7
Badge

Mooi voorbeeld wat de gevolgen zijn als een trein te Roosendaal niet op tijd vertrekt omdat deze gaat wachten op reizigers uit een vertraagde trein. Dan gaan reizigers op andere stations klagen dat hun trein niet op tijd is, en terecht.  @Jamalbbb  @Omreiziger_ 

Reputatie 6
Badge

Denk dat het belangrijker is dat tientallen reizigers de krappe overstap halen in Roosendaal, vooral omdat de vertraging in Breda dus al ingereden is.

Reputatie 6

In Etten-Leur is de vertrektijd .06 en .36 richting Breda, in de praktijk is dat vaak .08 en .38. Op dit moment sta ik daar en is dit ook weer het geval. Niet erg want naar Breda is dat altijd zo weer ingelopen en staat de trein daar altijd volgens dienstregeling 5 minuten te wachten... Op wat eigenlijk?

Maak de vertrektijd in Roosendaal gewoon standaard 2 minuten later. Ook dan wordt de overstap naar Vlissingen vanuit de tegentrein altijd nog prima gehaald. Deze wacht trouwens ook vaak een minuutje en in Bergen op Zoom is de vertraging er alweer uit....

Hoi Jamalbbb en welkom op de NS Community,

Het antwoord van Omreiziger_ is zeker een mogelijkheid voor deze vertraging. Daarbij moet ik ook aangeven dat de aanvulling van AbbeyRoad een goede is vanwege het sneeuwbaleffect. De echte oorzaak voor het probleem is voor mij op dit moment lastig te achterhalen vanwege het feit dat het hier slechts om een kleine vertraging gaat. 

Het verschil tussen de aankomsttijd van de trein uit Vlissingen-Bergen op Zoom en de vertrektijd van de trein naar Breda-Zwolle is te klein. Passagiers die overstappen halen het net wel of net niet.

Sommige conducteurs wachten even en andere conducteurs zijn meedogenloos door de deuren voor hun neus dicht te gooien (hetgeen mij is overkomen).

De NS weet dit al heel lang, vermoed ik, en weigert kennelijk het verschil groter te maken.

Reputatie 7

De NS weet dit al heel lang, vermoed ik, en weigert kennelijk het verschil groter te maken.

Dit is op het forum al heel vaak aan bod geweest. Er is veelvuldig doorgerekend, bekeken, en onderzocht. De aansluiting is niet te verbeteren zonder de dienstregeling aan te passen, ook elders in het land. Pas je die aan, dan missen daar weer aansluitingen etc etc.

In het algemeen zal het inderdaad niet gemakkelijk zijn een aansluiting aan te passen zonder elders ‘slachtoffers’ te maken. Doch de trein die (vanaf Roosendaal) naar Zwolle vertrekt wacht 5-7 minuten in Breda. Daar lijkt toch ruimte te zijn voor een iets later vertrek uit Roosendaal. “NS, kijk er nog eens naar! Schakel desnoods A.I. in als jullie er niet uit komen.”

MAAR, nu gaat het erom dat  de meeste conducteurs (in Roosendaal) wel even wachten op de overstappers (zonder consequenties vertrekt de trein 1-2 minuten later!!!) en sommigen (de meedogenlozen) niet. Dat is raar!

(zie ook, https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/vertraging-niet-erkend-maar-wel-meer-dan-30-minuten-vertraging-61995 )

Bovendien, laat in ieder geval de trein uit Vlissingen-Bergen op Zoom stoppen vlakbij (tegenover) de trein die naar Zwolle vertrekt. Nu moeten overstappers te ver lopen.

Reputatie 7

Er is een verschil tussen wat in de praktijk mogelijk is en wat in theorie mag. Er moeten minimaal 3 minuten tussen de treinen zitten. In dit geval moet je ook rekening houden met het wegrijden, kruisen in de wissels en het blok (stuk tussen 2 seinen) vrij zijn.

De treinen kunnen niet altijd tegenover elkaar staan. Als de ene richting cross-platform is, is de andere dat sowieso niet.

Er is een verschil tussen wat in de praktijk mogelijk is en wat in theorie mag. Er moeten minimaal 3 minuten tussen de treinen zitten. In dit geval moet je ook rekening houden met het wegrijden, kruisen in de wissels en het blok (stuk tussen 2 seinen) vrij zijn.

De treinen kunnen niet altijd tegenover elkaar staan. Als de ene richting cross-platform is, is de andere dat sowieso niet.

Je doet net alsof je het allemaal zo goed weet.

Bovendien heb ik sterk het gevoel dat je niet over empathie beschikt en het verhaal niet goed leest.

De meeste conducteurs wachten in Roosendaal op de overstappers. Zonder vervelende consequenties, want de trein wacht vervolgens 5-6 minuten in Breda.

Enkele conducteurs zijn lomp en onbeschoft. Zij smijten de deur voor je neus dicht.

De NS doet niks blijkbaar. Maar ik vermoed dat de conducteurs nog over enige flexibiliteit mogen beschikken om te wachten op overstappers. Verdwijnt die flexibiliteit dan zullen steeds meer reizigers klagen maar ook geld terug claimen.

Reputatie 7
Badge

Enkele conducteurs zijn lomp en onbeschoft. Zij smijten de deur voor je neus dicht.

Lomp, onbeschoft en medogeloos. U doet uw forumnaam @fatsoen niet echt eer aan.

Volgens mij hebben we het hier gewoon te maken met NS personeelsleden welke hun functie uitoefenen zoals hun werkgever dat heeft voorgeschreven. Eén daarvan is precies op de aangegeven tijd "op de seconde" te vertrekken. Ben je het daar als klant niet mee eens, dan mag en kan je een klacht indienen maar respecteer de werkwijze van het personeel, welke wel wordt aangesproken op gemaakte (onnodige) vertragingen.

Lomp, onbeschoft en medogeloos. U doet uw forumnaam @fatsoen niet echt eer aan.

Volgens mij hebben we het hier gewoon te maken met NS personeelsleden welke hun functie uitoefenen zoals hun werkgever dat heeft voorgeschreven. Eén daarvan is precies op de aangegeven tijd "op de seconde" te vertrekken. Ben je het daar als klant niet mee eens, dan mag en kan je een klacht indienen maar respecteer de werkwijze van het personeel, welke wel wordt aangesproken op gemaakte (onnodige) vertragingen.

Zoals Stijn van de NS in een ander onderwerp aangaf, beschikken conducteurs over enige speelruimte om reizigers ter wille te zijn. De meeste conducteurs doen dat, maar sommigen geven er de voorkeur aan de regels strikt en ijskoud toe te passen en de deur voor je neus dicht te smijten, terwijl dat in Roosendaal onterecht is, omdat de overstap daar te kort is, terwijl de trein in Breda de eventueel opgelopen vertraging (van 1-2 minuten) alweer heeft goedgemaakt.

Zie voor het gehele verhaal https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/vertraging-niet-erkend-maar-wel-meer-dan-30-minuten-vertraging-61995

Ben benieuwd of jij over enige empathie beschikt.

Reputatie 7
Badge

Ik zie in de huidige opgedragen werkwijze @fatsoen (regelgeving) geen enkele speelruimte voor de conducteur. Gewoon op de seconde vertrekken.

Verder, voor de duidelijkheid, niet een machinist of conducteur bepaald of er gewacht wordt op late reizigers, maar de ProRail treindienstleider, dus je legt "de schuld" van het fenomeen wel/niet "punctueel vertrekken" ook nog bij de verkeerde persoon.

Zoals Stijn van de NS in een ander onderwerp aangaf, beschikken conducteurs over enige speelruimte om reizigers ter wille te zijn.

Je trekt het nu wel een beetje uit de context, fatsoen. Wat ik aangaf had betrekking op het controleren van vervoerbewijzen en coulant zijn in situaties waarbij er sprake kan zijn van een vergissing. Dat is iets totaal anders dan de discussie in dit topic. Coulant omgaan met een reiziger die net iets te vroeg in de trein zit met een vervoerbewijs wat op dat moment eigenlijk nog niet geldig is, heeft geen verdere gevolgen voor de punctualiteit van die trein of andere treinen.

Ja, in sommige gevallen zal er wél gewacht worden op overstappers, maar het bericht van de Jamalbbb geeft al aan wat voor een gevolgen dit kan hebben. Over het algemeen gebeurt dit daarom ook vrij zelden. Zo'n “lompe, onbeschofte en meedogenloze” conducteur volgt enkel voorschriften met de bedoeling om voor zoveel mogelijk reizigers de vertraging zo klein mogelijk te houden

Wat is er met jullie aan de hand?

Het is toch duidelijk dat we het hier over een speciaal geval hebben, in Roosendaal, waar de overstaptijd te kort is en de meeste conducteurs het fatsoen hebben om even te wachten op de overstappers, omdat ze heel goed weten dat het geen gevolgen heeft voor andere reizigers.

Reputatie 7

Dit heeft niets met fatsoen te maken. Heel zwart wit gezien, zijn de conducteurs die wachten in overtreding van de regels en degene die vertrekken doen het volgens het boekje. 

Nu is het niet de bedoeling dat je de achterlichten van de aansluiting ziet als je wegrijdt, dus vaak wordt er dan gekozen om toch even te wachten (een keuze die eigenlijk niet gemaakt mag worden door de conducteur, maar moet gemaakt worden door de treindienstleider). Dat in de praktijk er geen gevolgen zijn - kun je niet altijd overzien. Vaak is het zo dat de trein die Roosendaal binnenkomt daardoor ook vertraging oploopt, waardoor de overstap de andere kant op weer krapper wordt.

Reputatie 7
Badge

Roosendaal is echt niet uniek @fatsoen zoals je nu wilt doen geloven. Ga eens kijken op stations als Leiden, Gouda, Eindhoven, Den Bosch en Zwolle. Daar speelt precies hetzelfde en wordt er vanzelfsprekend ook door het personeel "op de seconde" vertrokken.

Op een overvol spoorwegnet zal men wel moeten. Ik heb vernomen dat het rijdende personeel voor veel geld voorzien is van Smartwatch en Tablets, juist om precies op tijd te kunnen vertrekken.

Het heeft dus niets met fatsoen te maken, maar een aangegeven werkwijze welke voor de punctualiteit gevolgd moet worden.

Vaak is het zo dat de trein die Roosendaal binnenkomt daardoor ook vertraging oploopt, waardoor de overstap de andere kant op weer krapper wordt.

Dat is dus niet zo, want de trein van Roosendaal die 1--2 minuten later vertrekt wacht in Breda 5-7 minuten. Even het fatsoen hebben een minuutje te wachten om overstappers de gelegenheid te geven in te stappen heeft GEEN gevolgen voor andere treinen en reizigers.

De NS schiet duidelijk tekort, omdat de overstaptijd onnodig te kort is. Gelukkig hebben de meeste conducteurs dat in de gaten, want zij hebben het fatsoen om tientallen mensen niet onnodig een half uur op een koud perron te laten wachten.

Reputatie 7
Badge

Tsja, we vallen wat in herhaling @fatsoen .…

Jammer dat je alleen je eigen zienswijze wilt geloven, en niet openstaat voor de andere kant van het verhaal.

Ik val liever niet in nutteloos herhaal. Fijne dag verder toegewenst.

Tsja, we vallen wat in herhaling @fatsoen .…

Jammer dat je alleen je eigen zienswijze wilt geloven, en niet openstaat voor de andere kant van het verhaal.

Ik val liever niet in nutteloos herhaal. Fijne dag verder toegewenst.

Jij valt in herhaling. Mensen zoals jij staan niet stil bij de gevolgen van het onnodig strikt handhaven van regels. Het is duidelijk dat in deze Roosendaal kwestie mensen onnodig ellende worden toegebracht.

En jij bent daar blijkbaar een voorstander van omwille van een verzonnen strikte regel die in deze kwestie niets goeds teweegbrengt, alleen ellende.

De NS kan deze veroorzaakte ellende eenvoudig oplossen door het vertrek van de Roosendaal-trein naar Zwolle een minuutje op te schorten.

Reputatie 7

Dat is dus niet zo, want de trein van Roosendaal die 1--2 minuten later vertrekt wacht in Breda 5-7 minuten. Even het fatsoen hebben een minuutje te wachten om overstappers de gelegenheid te geven in te stappen heeft GEEN gevolgen voor andere treinen en reizigers.

De NS schiet duidelijk tekort, omdat de overstaptijd onnodig te kort is. Gelukkig hebben de meeste conducteurs dat in de gaten, want zij hebben het fatsoen om tientallen mensen niet onnodig een half uur op een koud perron te laten wachten.

In dit geval heb ik het over de richting Zwolle → Roosendaal. Door langer te wachten op het perron in de richting van Zwolle, kan de trein uit Zwolle niet in Roosendaal binnenkomen. Dit betekent een kortere overstaptijd voor de mensen in de richting van Zeeland. Ook die overstap is maar 3 minuten normaal gesproken.
Een aansluiting missen is nooit leuk. Gelukkig sta je nooit een halfuur in de kou want de trein die keert in Roosendaal en staat bijna 25 minuten aan het perron, je staat maximaal 5 minuten op het perron.

De NS kan deze veroorzaakte ellende eenvoudig oplossen door de vertrektijd van de Roosendaal-trein naar Zwolle met een minuutje op te schorten.

En dat kan dus niet, omdat dat niet mag. Er wordt de NS opgedragen om bij de dienstregeling rekening te houden met opvolgtijden en minimale tijd tussen kruisingen etc. Daarom kan deze aansluiting niet worden aangepast, zoals ook eerder al aangegeven.
In tegenstelling tot wat jij waarschijnlijk denkt, is de trein niet magisch verdwenen na de vertrektijd. Deze moet dan een aantal wissels berijden om vanaf 3A richting Etten-Leur te kunnen. De trein moet seinen passeren om vervolgens de gehele route vrij te hebben. De wissels moeten dan weer om, zodat de trein van de andere kant binnen kan komen. Dit kost gewoon tijd. 

Verleggen van de tijden gaat niet, de aansluiting ruimer maken gaat niet, de overstap altijd cross-platform maken gaat niet. 

Er hebben al veel mensen die met de dienstregeling te maken hebben naar gekeken. Vanuit de vloer is ook meegedacht. Het is iedere keer nagerekend, bekeken, geprobeerd. Er is géén alternatieve mogelijkheid binnen de huidige dienstregeling om de overstap te veranderen.

In dit geval heb ik het over de richting Zwolle → Roosendaal. Door langer te wachten op het perron in de richting van Zwolle, kan de trein uit Zwolle niet in Roosendaal binnenkomen. Dit betekent een kortere overstaptijd voor de mensen in de richting van Zeeland. Ook die overstap is maar 3 minuten normaal gesproken.
Een aansluiting missen is nooit leuk. Gelukkig sta je nooit een halfuur in de kou want de trein die keert in Roosendaal en staat bijna 25 minuten aan het perron, je staat maximaal 5 minuten op het perron.

Dat is niet waar. De trein van Roosendaal naar Zwolle heeft als vertrektijd staan :27 en :57.

En de trein van Zwolle naar Roosendaal komt om :33 en :03 aan in Roosendaal.

Dus, de trein van Roosendaal naar Zwolle kan best een minuutje later vertrekken.

De praktijk is dat de meeste conducteurs het fatsoen hebben een minuutje te wachten om tientallen overstappers de gelegenheid te geven fatsoenlijk in te stappen ipv onnodig een half uur te laten wachten. Al is het in een wachtende trein en blijkbaar niet alleen in de kou. Het is onnodige ellende.

Reputatie 7

Dat is niet waar. De trein van Roosendaal naar Zwolle heeft als vertrektijd staan :27 en :57.

Dus, de trein van Roosendaal naar Zwolle kan best een minuutje later vertrekken.

In de magische wereld waarin jij leeft verdwijnen treinen direct op de vertrektijd en zijn gelijk weg.
De realiteit is niet zo, zoals in mijn bericht hierboven beschreven.

De trein moet van 3A via een wissel naar 2B en vervolgens naar 2C en via een tweede wissel naar spoor 90. De trein mag hierbij max 40 rijden. Buiten Roosendaal ter hoogte van de Gastelseweg staat vervolgens de andere trein te wachten, of komt aanrijden, vanaf het nevenspoor. ook deze moet via 2C, naar 2B, naar 3A. 
Aangezien de rest ook niet wil binnendringen - dit kunnen de treinen niet tegelijkertijd doen want dan krijg je een grote boem.

Ik heb het vaak genoeg uitgelegd en voel me net alsof ik tegen een muur praat. Dus na deze gedetailleerde uitleg laat ik het erbij.

In de magische wereld waarin jij leeft verdwijnen treinen direct op de vertrektijd en zijn gelijk weg.
De realiteit is niet zo, zoals in mijn bericht hierboven beschreven.

De trein moet van 3A via een wissel naar 2B en vervolgens naar 2C en via een tweede wissel naar spoor 90. De trein mag hierbij max 40 rijden. Buiten Roosendaal ter hoogte van de Gastelseweg staat vervolgens de andere trein te wachten, of komt aanrijden, vanaf het nevenspoor. ook deze moet via 2C, naar 2B, naar 3A. 
Aangezien de rest ook niet wil binnendringen - dit kunnen de treinen niet tegelijkertijd doen want dan krijg je een grote boem.

De praktijk is dat de meeste conducteurs de trein van Roosendaal naar Zwolle 1 of 2 minuten later laten vertrekken (omwille van reizigers). Dat betekent dat het kan!

Edit door moderator

M.a.w. er is sprake van (minstens) 1-2 minuten speelruimte.

Benut die speelruimte omwille van je klanten! Laat ze niet onnodig in de kou staan!!!

Ik heb een aantal zinnen verwijderd, @fatsoen . 

Wil je er alsjeblieft op letten om je naam eer aan te doen en anderen fatsoenlijke te benaderen? Alvast bedankt! :slight_smile:

Reageer