beantwoord

Trein Roosendaal - Etten-Leur dagelijks te laat

  • 19 november 2019
  • 40 reacties
  • 836 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Badge

@Fatsoen, helaas voor jou heeft Slidestops het hier toch echt bij het rechte eind, er is lang en breed gezocht naar een oplossing maar deze is er niet met de huidige dienstregeling. En als de trein op station Roosendaal langer wacht staat de binnenkomende trein van de 3600 te wachten op deze trein en wordt de overstap voor de mensen in deze trein weer heel erg krap of niet haalbaar.

En deze discussie is al meermalen gevoerd op het forum echter binnen de regels die opgelegd zijn aan de planningen door ProRail lukt het niet om hier iets aan te doen.

@Fatsoen, helaas voor jou heeft Slidestops het hier toch echt bij het rechte eind, er is lang en breed gezocht naar een oplossing maar deze is er niet met de huidige dienstregeling. En als de trein op station Roosendaal langer wacht staat de binnenkomende trein van de 3600 te wachten op deze trein en wordt de overstap voor de mensen in deze trein weer heel erg krap of niet haalbaar.

En deze discussie is al meermalen gevoerd op het forum echter binnen de regels die opgelegd zijn aan de planningen door ProRail lukt het niet om hier iets aan te doen.

 

Het is echt niet waar. Ik heb met eigen ogen gezien dat diverse conducteurs even een minuutje wachtten om overstappers te laten instappen en 3-4 minuten later kwam de trein uit Zwolle keurig op tijd aan.

Er is 1-2 minuten speelruimte, net genoeg om de meeste klanten de aansluiting te laten vinden en geen half uur te laten wachten.

 

PS Dergelijke censuur stel ik niet op prijs. Bovendien weigeren diverse moderatoren enige empathie te tonen jegens klanten. Standaard teksten plaatsen om de NS te verdedigen kunnen ze erg goed.

Reputatie 6

Als Vlissingen - Zwolle nu een doorgaande verbinding zou worden, wat soms tijdelijk gebeurt als er werkzaamheden zijn richting Dordrecht, hartstikke fijn is dat - is het opgelost. Of hou je dan weer een minimale overstap richting Dordrecht...?

Conclusie.... Te weinig spoor en te weinig perron beschikbaar en dat zal wel niet anders worden.

Reputatie 7
Badge

Het is echt niet waar. Ik heb met eigen ogen gezien dat diverse conducteurs even een minuutje wachtten om overstappers te laten instappen

Het onterecht en tegen de regelgeving in wachten van conducteurs en het dus later vertrekken heeft nu zoveel aandacht gehad alhier op het NS forum dat dit intern wel snel zal worden opgepakt.

Mede naar aanleiding van de klacht uit Etten-Leur waar de trein onnodig met vertraging aankomt en vertrekt. Dit is slecht voor de punctualiteit en het energieverbruik.

Het is echt niet waar. Ik heb met eigen ogen gezien dat diverse conducteurs even een minuutje wachtten om overstappers te laten instappen

Het onterecht en tegen de regelgeving in wachten van conducteurs en het dus later vertrekken heeft nu zoveel aandacht gehad alhier op het NS forum dat dit intern wel snel zal worden opgepakt.

Mede naar aanleiding van de klacht uit Etten-Leur waar de trein onnodig met vertraging aankomt en vertrekt. Dit is slecht voor de punctualiteit en het energieverbruik.

 

Dus nutteloze punctualiteit van een trein is belangrijker dan het laten instappen van overstappende klanten. Je laat blijkbaar liever tientallen mensen een half uur wachten (met persoonlijke ellende als gevolg, zoals afspraken die mislopen en andere vervelende gevolgen die ellende teweegbrengen) omwille van nutteloze punctualiteit in dit geval.

Een minuutje wachten scheelt al een hoop.

Reputatie 2

Dat is niet waar. De trein van Roosendaal naar Zwolle heeft als vertrektijd staan :27 en :57.

En de trein van Zwolle naar Roosendaal komt om :33 en :03 aan in Roosendaal.

Dus, de trein van Roosendaal naar Zwolle kan best een minuutje later vertrekken.

 

De praktijk is dat de meeste conducteurs het fatsoen hebben een minuutje te wachten om tientallen overstappers de gelegenheid te geven fatsoenlijk in te stappen ipv onnodig een half uur te laten wachten. Al is het in een wachtende trein en blijkbaar niet alleen in de kou. Het is onnodige ellende.

Ik raad je aan om de Netverklaring van ProRail eens te lezen, hoofdstuk 3.2 Tabel 3. Bij de 3600 in Roosendaal is er sprake van een overkruisbeweging in tegengestelde richting, een Vertrekkende Trein vs. Aankomende Trein. De Netverklaring schrijft voor dat hier bij het maken van een planning altijd minstens 6 minuten tussen moet zitten. Oftewel bij vertrekken om :27 en aankomen om :33 heb je nu al de absoluut minimaal toegestane tijd ertussen zitten. Wanneer daar ook maar een seconde af wordt geschaafd, wordt de planning geweigerd en de trein uit de dienstregeling gehaald.

Dat in de praktijk die 6 minuten niet volledig nodig is en er wat geschoven wordt, verandert niets aan het feit dat het voor de planning een harde veiligheidseis blijft. In de praktijk zorgt een later vertrek er nu ook al voor dat een trein die normaal zonder problemen veilig Roosendaal binnen kan rijden, opeens vlak voor Roosendaal tegen een rood sein aan rijdt. Kan incidenteel gebeuren, maar een structurele roodseinnadering is voor niemand wenselijk.

Dat is niet waar. De trein van Roosendaal naar Zwolle heeft als vertrektijd staan :27 en :57.

En de trein van Zwolle naar Roosendaal komt om :33 en :03 aan in Roosendaal.

Dus, de trein van Roosendaal naar Zwolle kan best een minuutje later vertrekken.

 

De praktijk is dat de meeste conducteurs het fatsoen hebben een minuutje te wachten om tientallen overstappers de gelegenheid te geven fatsoenlijk in te stappen ipv onnodig een half uur te laten wachten. Al is het in een wachtende trein en blijkbaar niet alleen in de kou. Het is onnodige ellende.

Ik raad je aan om de Netverklaring van ProRail eens te lezen, hoofdstuk 3.2 Tabel 3. Bij de 3600 in Roosendaal is er sprake van een overkruisbeweging in tegengestelde richting, een Vertrekkende Trein vs. Aankomende Trein. De Netverklaring schrijft voor dat hier bij het maken van een planning altijd minstens 6 minuten tussen moet zitten. Oftewel bij vertrekken om :27 en aankomen om :33 heb je nu al de absoluut minimaal toegestane tijd ertussen zitten. Wanneer daar ook maar een seconde af wordt geschaafd, wordt de planning geweigerd en de trein uit de dienstregeling gehaald.

Dat in de praktijk die 6 minuten niet volledig nodig is en er wat geschoven wordt, verandert niets aan het feit dat het voor de planning een harde veiligheidseis blijft. In de praktijk zorgt een later vertrek er nu ook al voor dat een trein die normaal zonder problemen veilig Roosendaal binnen kan rijden, opeens vlak voor Roosendaal tegen een rood sein aan rijdt. Kan incidenteel gebeuren, maar een structurele roodseinnadering is voor niemand wenselijk.

 

Interessante theorie, maar de praktijk is dat er 1-2 minuten speelruimte is en dat de meeste conducteurs in Roosendaal daar gebruik van maken en overstappende reizigers uit de trein van Vlissingen de gelegenheid geven in te stappen.

Maar het wordt tijd dat de NS de speelruimte groter maakt. Er zijn best wel oplossingen te bedenken die wellicht wat investeringen vergen.

Reputatie 6

 In de praktijk zorgt een later vertrek er nu ook al voor dat een trein die normaal zonder problemen veilig Roosendaal binnen kan rijden, opeens vlak voor Roosendaal tegen een rood sein aan rijdt. Kan incidenteel gebeuren, maar een structurele roodseinnadering is voor niemand wenselijk.

Dan mogen meer conducteurs zich weleens aan punctueel vertrekken gaan houden. Een halve of hele minuut later vertrekken in Roosendaal is naar mijn ervaring meer regel dan uitzondering. 

Als ik naar Roosendaal rijd ( 3x per week ongeveer) stopt de trein 9 van de 10 keer een minuutje totdat de tegentrein voorbij is gereden. De trein naar Vlissingen wacht trouwens ook vaak een half of heel minuutje totdat iedereen is ingestapt.... Dat hoort dus officieel ook niet (hoewel de overstappers zeer blij zijn en de trein toch op tijd in BoZ is)

 

 In de praktijk zorgt een later vertrek er nu ook al voor dat een trein die normaal zonder problemen veilig Roosendaal binnen kan rijden, opeens vlak voor Roosendaal tegen een rood sein aan rijdt. Kan incidenteel gebeuren, maar een structurele roodseinnadering is voor niemand wenselijk.

Dan mogen meer conducteurs zich weleens aan punctueel vertrekken gaan houden. Een halve of hele minuut later vertrekken in Roosendaal is naar mijn ervaring meer regel dan uitzondering. 

Als ik naar Roosendaal rijd ( 3x per week ongeveer) stopt de trein 9 van de 10 keer een minuutje totdat de tegentrein voorbij is gereden. De trein naar Vlissingen wacht trouwens ook vaak een half of heel minuutje totdat iedereen is ingestapt.... Dat hoort dus officieel ook niet (hoewel de overstappers zeer blij zijn en de trein toch op tijd in BoZ is)

 

Weer iemand die het belang van ‘punctualiteit’ hoog in het vaandel heeft staan.

Het gaat hier om het belang van reizigers. Dat zijn Klanten. Oh ja, dat zijn mensen zoals jij en ik.

 

 

Reputatie 7
Badge

Het gaat hier om het belang van reizigers. Dat zijn Klanten. Oh ja, dat zijn mensen zoals jij en ik.

 

 

Er zijn ondertussen in dit topic op het klant-helpt-klant forum al heel wat schrijvers voorbij gekomen, opvallend genoeg wijst iedereen op het punctueel vertrek, de regelgeving, de rolverdeling tussen ProRail en NS bij vertrek uit Roosendaal boven de mening van @fatsoen .

Badge

 

Interessante theorie, maar de praktijk is dat er 1-2 minuten speelruimte is en dat de meeste conducteurs in Roosendaal daar gebruik van maken en overstappende reizigers uit de trein van Vlissingen de gelegenheid geven in te stappen.

Maar het wordt tijd dat de NS de speelruimte groter maakt. Er zijn best wel oplossingen te bedenken die wellicht wat investeringen vergen.

 

De NS bepaalt deze speelruimte niet maar ProRail bepaalt deze speelruimte. De NS maakt de dienstregeling en moet dit doen met de treinen die er nu zijn qua intercity treinen.  Gezien de drukte in de trein kan de NS het zich niet permitteren dat er treinen ergens een lange kering hebben en daardoor zit de dienstregeling strak in elkaar.  De NS moet zijn eigen broek ophouden financieel en moet dus ook op de kosten letten.

Voor uitbreiding van het spoor moet je zijn bij ProRail, maar ook daar is er geen geld beschikbaar om al het gewenste onderhoud te doen aan het spoor dus laat staan dat er maar weer een spoor extra wordt aangelegd nabij Roosendaal.  Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden door ProRail en die keuzes worden gemaakt t.b.v. de grootste knelpunten op het spoor gezien naar het aantal reizigers welke daar gedupeerd worden en op basis van veiligheidsrisico’s.

Zoals eerder aangegeven is hier op de planning afdeling uitgebreid naar gekeken maar is er geen oplossing voor gevonden die voldoet aan de richtlijnen die gesteld worden en rekening houdend met de andere treinen op het spoor.

Het gaat hier om het belang van reizigers. Dat zijn Klanten. Oh ja, dat zijn mensen zoals jij en ik.

 

 

Er zijn ondertussen in dit topic op het klant-helpt-klant forum al heel wat schrijvers voorbij gekomen, opvallend genoeg wijst iedereen op het punctueel vertrek, de regelgeving, de rolverdeling tussen ProRail en NS bij vertrek uit Roosendaal boven de mening van @fatsoen .

 

De nutteloze punctualiteit van een machine (in deze situatie) versus de punctualiteit van mensen door ze op tijd op hun bestemming te brengen (zonder half uur vertraging) en door de punctualiteit van de machine met een minuutje op te offeren.

Zijn er mensen op dit forum die dit begrijpen?

Reputatie 4

De plannormen schrijven 6 minuten tussen vertrek trein 1 en aankomst trein 2 voor, zoals @PaulN opmerkt. In sommige gevallen kan met minder minuten verschil gepland worden, als de layout dat toelaat. Dit is bijvoorbeeld het geval op Nijmegen spoor 3 (series 3000 en 3100) en Dordrecht spoor 4b (serie 6600), en volgend jaar Den Haag Centraal spoor 7 (series 6800 en 6900). Allemaal 4 minuten opvolgtijd in tegengestelde richting.

We hebben het hier nog steeds over geplande opvolgtijd, in de praktijk is altijd een kortere opvolgtijd mogelijk, anders kunnen vertragingen nooit ingelopen worden. Het mooiste voorbeeld hiervan is Schiphol Airport, waar de geplande opvolgtijd 4 minuten is, maar in geval van vertraging de volgende trein al na 90 seconden komt binnenrollen. 

In het geval van Roosendaal is de layout vrij ongunstig, waardoor met 6 minuten opvolgtijd gepland wordt. Echter, de techniek laat dus kortere opvolgtijd toe, die in het geval van vertraging kan worden benut. Zelf als de tegentrein hierdoor later aankomt dan gepland, wordt de overstap richting Vlissingen netjes overgenomen, zoals @Rene74 meldt.

En daarnaast kan Roosendaal - Breda in 16,5 minuut gereden worden (zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=eaPywhnCqH8). Een later vertrek van 1-2 minuten, in geval van vertraging, heeft dus geen gevolgen voor de rest van de dienstregeling.

De plannormen schrijven 6 minuten tussen vertrek trein 1 en aankomst trein 2 voor, zoals @PaulN opmerkt. In sommige gevallen kan met minder minuten verschil gepland worden, als de layout dat toelaat. Dit is bijvoorbeeld het geval op Nijmegen spoor 3 (series 3000 en 3100) en Dordrecht spoor 4b (serie 6600), en volgend jaar Den Haag Centraal spoor 7 (series 6800 en 6900). Allemaal 4 minuten opvolgtijd in tegengestelde richting.

We hebben het hier nog steeds over geplande opvolgtijd, in de praktijk is altijd een kortere opvolgtijd mogelijk, anders kunnen vertragingen nooit ingelopen worden. Het mooiste voorbeeld hiervan is Schiphol Airport, waar de geplande opvolgtijd 4 minuten is, maar in geval van vertraging de volgende trein al na 90 seconden komt binnenrollen. 

In het geval van Roosendaal is de layout vrij ongunstig, waardoor met 6 minuten opvolgtijd gepland wordt. Echter, de techniek laat dus kortere opvolgtijd toe, die in het geval van vertraging kan worden benut. Zelf als de tegentrein hierdoor later aankomt dan gepland, wordt de overstap richting Vlissingen netjes overgenomen, zoals @Rene74 meldt.

En daarnaast kan Roosendaal - Breda in 16,5 minuut gereden worden (zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=eaPywhnCqH8). Een later vertrek van 1-2 minuten, in geval van vertraging, heeft dus geen gevolgen voor de rest van de dienstregeling.

 

Zoals ik al zei, is er 1-2 minuten speelruimte. Bedankt voor de bevestiging.

Twee weken geleden kwam ik met ongeveer 20 personen aanlopen vanaf het perron in Roosendaal waar de trein uit Vlissingen stopt teneinde over te stappen in de trein richting Breda-Vlissingen.

De conducteur liet 10 personen instappen en sloot plotseling de deuren rücksichtslos voor onze neus toen wij op het punt stonden in te stappen. Hij hoefde maar 10 seconden te wachten en zag ons heel goed aankomen.

Meer dan 10 personen hadden daardoor onnodig een half uur vertraging.

Veel mensen op dit forum, inclusief een moderator vinden dat de normaalste zaak van de wereld.

Ik vind het ……. (censuur).

 

Ik hoop dat de conducteurs in dergelijke situaties geïnstrueerd worden even (10-30 seconden) te wachten met het sluiten van de deuren. De punctualiteit van mensen (op tijd aankomen van reizigers zonder gevolgen voor andere reizigers) is belangrijker dan de (onnodige) punctualiteit van een machine!

Reputatie 7
Badge +3

De plannormen schrijven 6 minuten tussen vertrek trein 1 en aankomst trein 2 voor, zoals @PaulN opmerkt. 

Dat klinkt als waanzin, standaard 6 minuten is totaal onnodig. Je kunt er op die manier ook een kwartier van maken.

Het lijkt me dat je gewoon per situatie moet bepalen. Enige flexibiliteit in denken mag ook van ProRail worden verwacht.

 

Reageer