beantwoord

Trein Schiphol-Enschede te kort in spits, te lang erbuiten

• 15 december 2016
  • 8 reacties
  • 286 Bekeken

Beste NS,

Sinds de nieuwe dienstregeling is er qua tijd niets veranderd maar wel qua zitplaatsen. De vroege ochtendtrein is bizar lang en bijna geheel leeg, terwijl de trein van een half uurtje later, als veel meer mensen instappen, juist veel korter is dan voorheen. Hierdoor moeten altijd mensen staan. Dat kan beter toch? Een rijtuig erbij van de eerdere, lege trein en klaar is kees!
Ik hoop dat het snel 'gerepareerd' wordt!

Vriendelijke groet,
Anna
icon

Beste antwoord door MarkM93 15 december 2016, 08:28

Hallo!

Dat heeft alles te maken met onderstaand topic.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/traject-almelo-utrecht-centraal-28895/index3.html#post190918

Twente wordt namelijk erg 'zwart' op de kaart gezet door de NS. Twente heeft er vooral 's avonds last van de terugweg en 's ochtends de heenweg. Dat voelen jullie dus indirect ook in Amsterdam Zuid 😛
Bekijk origineel

8 reacties

Ter verduidelijking: ik stap op in amsterdam zuid. De lange trein is van 7.15, de veel te korte en volle trein van 7.45 uur.
Reputatie 5
Hallo!

Dat heeft alles te maken met onderstaand topic.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/traject-almelo-utrecht-centraal-28895/index3.html#post190918

Twente wordt namelijk erg 'zwart' op de kaart gezet door de NS. Twente heeft er vooral 's avonds last van de terugweg en 's ochtends de heenweg. Dat voelen jullie dus indirect ook in Amsterdam Zuid 😛
Dank voor de uitleg. Als er geen treinwagons beschikbaar zijn, dan is er slechts 1 oplossing: een paar 1e klas rijtuigen weghalen. Die zijn nl leeg!
Reputatie 1
Dit is overigens op veel trajecten het probleem, veel lege treinstellen buiten de spits. Zo kan de trein van Utrecht naar Schiphol echt wel met één treinstel minder rijden
Reputatie 5
Ik zou niet zeggen dat het een probleem is. Buiten de spits is het materieel wel beschikbaar om er ergens één te veel aan te plakken. Binnen de spits is het best dramatisch.

Ik zat overigens te denken aan een soort noodoplossing, geen idee of het mogelijk is, maar goed:
De trajecten Baarn - Utrecht en Apeldoorn - Enschede worden gereden met die DDAR treinstellen van 3 stuks. Ik heb begrepen dat je Baarn - Utrecht nooit vol krijgt met die dingen.

Kun je een 2 treinstellen van DDAR-3 niet koppelen, zodat het er 6 worden, en die ergens als intercity inzetten? Of vervang daarmee een DDZ6 en laat die DDZ6 ergens als intercity rijden?
Want het is volgens mij wel eerder aangekaart dat het materieelsoort op bepaalde trajecten verkeerd wordt ingezet, waar het niet nodig is.
Reputatie 6
Badge +1
Op Utrecht-Baarn SGM's inzetten leidde tot geluidsoverlast. Vandaar de inzet van DDAR, die hebben andere wielen.
Je kunt 2xDDAR-3 koppelen inderdaad. Dat gebeurt ook tussen Utrecht en Zwolle (sprinter) Maar in NS-termen is DDAR-3 een sprintertrein en DDZ-6 een intercitytrein.
Reputatie 5
Tussen Utrecht en Zwolle rijdt altijd een DDZ4 of dubbel (Ik heb ook eindelijk die namen eens geleerd, haha). Maar dat is daar ook wel nodig, want dit zit zowat altijd vol tussen Amersfoort en Utrecht. Maar Baarn-Utrecht zit best vaak leeg eigenlijk.
Reputatie 6
Badge +1
Voordat de DDZ-4 beschikbaar was reed er 2xDDAR-3 op Zwolle-Utrecht. Maar dat dat nodig is ben ik zeker met je eens.
Maar het topic ging eigenlijk over Enschede richting westen. Laten we de te korte treinen vooral blijven melden.

Reageer