Skip to main content
beantwoord

Trein stopgezet vanwege politie inzet

  • April 25, 2025
  • 4 reacties
  • 261 Bekeken

De NS medewerker aan de telefoon kan de gestrande trein niet vinden. Sterker nog, hij geeft aan dat de betreffende trein geannuleerd is.
De vraag van mij is, hoe ik mijn gemaakte extra kosten terug kan krijgen. Dat blijkt niet te gaan, ik had met de NS moeten bellen voor overleg…
Op moment van stilzetten van de trein was de enige mogelijkheid, terug meegaan naar Zwolle en van daaruit doorreizen naar Groningen (lang wachten in Zwolle? Of via Leeuwarden...uren langer onderweg dus...)
Allemaal prima maar ik klik op indienen en binnen een paar minuten blijk ik ineens wel een klein bedrag te kunnen ontvangen en is de claim (geld terug bij vertraging van hooguit 59 minuten) gehonoreerd.
HOE dan???
Het is maar een tientje dus regelen we dat voor u?

Had ik een enkele minuut eerder uitgecheckt dan had ik iets meer ontvangen?
Feit blijft dat de trein wegens een calamiteit is stilgezet en de gehele reis ineens in gedeeltes voortgezet moest worden, nog even los van de taxikosten.

Beste antwoord door Olav93

Vervoerders zijn in Nederland bij wet niet aansprakelijk voor gevolgschade van vertraging zoals kosten voor alternatief vervoer waar je zelf voor kiest om toch op tijd te zijn. NS vergoedt die ook niet vrijwillig. Als je gevraagd hebt om vergoeding van die kosten klopte dus het antwoord dat je die niet terug kunt krijgen. Online zul je een vergoeding voor de vertraging zelf hebben aangevraagd, een (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten voor je vervoerbewijs omdat NS niet geleverd heeft waarvoor je betaald hebt, vandaar dat dit een kleiner bedrag is en je dit wel krijgt.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3881 reacties
  • April 25, 2025

De NS medewerker aan de telefoon kan de gestrande trein niet vinden. Sterker nog, hij geeft aan dat de betreffende trein geannuleerd is.
De vraag van mij is, hoe ik mijn gemaakte extra kosten terug kan krijgen. Dat blijkt niet te gaan, ik had met de NS moeten bellen voor overleg…
Op moment van stilzetten van de trein was de enige mogelijkheid, terug meegaan naar Zwolle en van daaruit doorreizen naar Groningen (lang wachten in Zwolle? Of via Leeuwarden...uren langer onderweg dus...)
Allemaal prima maar ik klik op indienen en binnen een paar minuten blijk ik ineens wel een klein bedrag te kunnen ontvangen en is de claim (geld terug bij vertraging van hooguit 59 minuten) gehonoreerd.
HOE dan???
Het is maar een tientje dus regelen we dat voor u?

Had ik een enkele minuut eerder uitgecheckt dan had ik iets meer ontvangen?
Feit blijft dat de trein wegens een calamiteit is stilgezet en de gehele reis ineens in gedeeltes voortgezet moest worden, nog even los van de taxikosten.

Ik begrijp dat u ergens (van waar?) bent teruggereisd naar Zwolle en vervolgens vanaf daar de trein naar Groningen hebt genomen. Groningen was niet uw eindbestemming? En U heeft vanaf daar een taxi moeten nemen naar??

 

Lijkt mij wel dat de vertraging langer dan een uur was en u recht heeft op in ieder geval meer GTBV dan u nu heeft gehad.  


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • April 25, 2025

Je kunt reageren op de mail met de toekenning van het bedrag en uitleggen welke reis je uiteindelijk hebt moeten maken. Als de taxi niet na toestemming van NS klantenservice is genomen, krijg je daar geen vergoeding voor.

Voor de reistijd wordt gekeken naar vertrek- en aankomsttijden, niet naar incheck- en uitchecktijden.


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 25, 2025

Ik zie dat er afgelopen zondag op het traject naar Groningen een verstoring is geweest door inzet van de politie. Dat is ook de enige in relatie met Groningen en Zwolle de afgelopen maanden.

Daardoor fikse vertragingen op Zwolle - Groningen, en een enkele trein die de rit niet heeft afgemaakt. Zoals deze trein, die niet verder ging dan Hoogeveen, en vanaf daar weer terug naar Zwolle ging. De eerstvolgende trein vanaf Hoogeveen om verder te gaan naar Groningen was dan deze sprinter

De vraag is echter wat het geplande begin- en eindstation zijn geweest, waar TS is gestrand en in welke trein Willy-7 zat.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • Antwoord
  • April 25, 2025

Vervoerders zijn in Nederland bij wet niet aansprakelijk voor gevolgschade van vertraging zoals kosten voor alternatief vervoer waar je zelf voor kiest om toch op tijd te zijn. NS vergoedt die ook niet vrijwillig. Als je gevraagd hebt om vergoeding van die kosten klopte dus het antwoord dat je die niet terug kunt krijgen. Online zul je een vergoeding voor de vertraging zelf hebben aangevraagd, een (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten voor je vervoerbewijs omdat NS niet geleverd heeft waarvoor je betaald hebt, vandaar dat dit een kleiner bedrag is en je dit wel krijgt.