trein stopt niet op rai

• 6 juli 2019
  • 4 reacties
  • 283 Bekeken

De trein van 9;01 naar Venlo vanaf Rai Amsterdam reed gewoon in sneltreinvaart door! Eerst was er een gewijzigd vertrekspoor waar we met 20 mensen stonden te wachten, de trein stond op het bord en in de app en reed daarna keihard door om 9;01.

Kan iemand me uitleggen wat er is gebeurd en hoe dit kan gebeuren?

4 reacties

Badge
Dit is geen reguliere stop voor deze trein op Amsterdam RAI maar blijkbaar vandaag wel, het is de machinist dus niet opgevallen in het dienstkaartje dat er hier extra gestopt moet worden vandaag. Het is spijtig voor u en de andere die daar nu voor niets stonden te wachten maar wel de achterliggende reden. Het zal me niet verbazen als dit met meer treinen gaat gebeuren vandaag omdat de stop op RAI voor ons als machinist onlogisch is met de IC naar Venlo.
Reputatie 3
Dit is geen reguliere stop voor deze trein op Amsterdam RAI maar blijkbaar vandaag wel, het is de machinist dus niet opgevallen in het dienstkaartje dat er hier extra gestopt moet worden vandaag.Het is spijtig voor u en de andere die daar nu voor niets stonden te wachten maar wel de achterliggende reden. Het zal me niet verbazen als dit met meer treinen gaat gebeuren vandaag omdat de stop op RAI voor ons als machinist onlogisch is met de IC naar Venlo.

Uitgaande van deze reactie is dit wel een reden om zorgen te hebben over de waakzaamheid van machinisten en de veiligheid van reizigers.

En over de interne communicatie binnen NS, want blijkbaar is er geen briefing vantevoren waarin wordt aangekondigd dat er vandaag op station X gestopt moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het zal me niet verbazen als dit met meer treinen gaat gebeuren vandaag omdat de stop op RAI voor ons als machinist onlogisch is met de IC naar Venlo.
Ik hoop dat het mee zal vallen. Die dienstkaartjes worden neem ik aan toch niet voor niets gemaakt?

Ik vind net als @Pluckie dat NS over dit soort incidenten wel erg luchtigjes doet. Wie een station mist kan ook wel eens een sein missen. Het rijden op basis van verwachtingspatronen blijft een gevaarlijke valkuil, niet alleen op het spoor maar ook op de weg en in de lucht.

In Japan gaat overigens een machinist die een station of sein mist drie maanden naar herscholing.
Badge
Een station missen welke geen onderdeel uitmaakt van de standaard route gebeurt nu eenmaal vaker dan een reguliere stop missen. Als je onze dienstkaartjes ziet dan zul je ook wel begrijpen waarom zo'n stop niet op hoeft te vallen op het kaartje tussen alle stations die er op vermeld staan. Het verschil tussen wel of niet stoppen is nml '-'of '+' extra op je dienstkaartje en helaas valt dit amper op. Als er een totaal andere route is dan bekijk je de route en waar de stops zijn, dit lijkt op een standaard route met standaard treinnummer en daar staat dan uit het niets een extra stop tussen welke niet verwacht wordt.

En nee wij worden als rijdend personeel niet extra geattendeerd op zo'n vreemde extra stop en daar is intern al meermalen om verzocht maar de meningen verschillen of dit nu noodzakelijk is of niet noodzakelijk is. Ik ben zelf van mening dat deze extra vermelding er in ieder geval voor zorgt dat er minder treinen de stop vergeten.

De vergelijking met veiligheid en seinen gaat hier totaal niet op, veiligheid ligt vast in het handelen van de machinist en zijn aandacht naar buiten. Qua seinen gaat er aan een rood of stoptonend sein altijd een snelheidsverlaging vooraf waardoor je al extra attent bent als machinist. En we weten door de wegbekendheid waar er extra aandacht nodig is en zeker als seinbeelden afwijken t.o.v. standaard is deze extra waakzaamheid er helemaal.

Reageer