beantwoord

Trein stopt soms wel soms niet op Delft Zuid

• 17 februari 2017
  • 9 reacties
  • 440 Bekeken

Beste NS hoe komt het dat de sprinter nu de ene dag wel en de volgende niet op Delft Zuid stopt? Op deze manier is het nogal lastig van en naar het werk reizen of andere dingen ye plannen. Een sprinter hoort toch gewoon volgens dienstregeling op elk station te stoppen? Graag verneem ik of dit weer normaal gaat worden in de toekomst want het kost me veel tijd zo.
icon

Beste antwoord door Nick8 17 februari 2017, 14:34

Voor nu bekend zal dat tot april gaan duren.

Het overslaan van Delft Zuid heeft ermee te maken dat de intercity Den Haag - Eindhoven tijdelijk een knip heeft in Breda. Hierdoor moet er tussen Den Haag en Breda 2 minuten eerder gereden worden om een overstap in Breda mogelijk te maken. Om die 2 minuten eerder te kunnen rijden, moest de sprinter die er vlak voor rijdt station Delft Zuid overslaan (anders komt die in het pad van de IC) en de voorliggende intercity naar Dordrecht moet daarom Schiedam Centrum overslaan. Beide doen dit alleen in de richting Dordrecht, in de richting Den Haag HS stoppen ze wel gewoon op de genoemde stations.

Zodra die knip in Breda weggewerkt kan worden (dat zal dus waarschijnlijk in april zijn), is die noodoplossing niet meer noodzakelijk en kan de sprinter weer in Delft Zuid stoppen en kan de intercity Lelystad Centrum->Dordrecht ook weer in Schiedam Centrum stoppen.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi vanrooijen, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je reis voor jou lastig te plannen is. Wat is het traject waarop jij reist? Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de sprinters van Delft naar Rotterdam twee keer per uur in Delft Zuid in plaats van vier keer. In de andere richting stopt de sprinter wel vier keer per uur. Het overslaan van Delft Zuid is tijdelijk. Zie deze totaalkaart van de wijzigingen. Het overslaan van Delft Zuid is dus opgenomen in de dienstregeling. Ik adviseer je daarom je reis van te voren te plannen in de Reisplanner. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Bedankt voor je antwoord Annewil. Ik reis naar Amsterdam of Rotterdam en terug. Het gekke is in de reisplanner staat de trein soms voor de volgende dag wel aangegeven maar op dezelfde dag niet. Dit leid tot onduidelijkheid. Heb nu t idee dat t elke dag anders is. Hoe lang gaat het duren tot dit weer normaal is? Want kost mij extra reistijd. Heb overigens gezien dat het in de andere richting ook inconsistent is en het soms om het half uur is.Het is echt obtzettend onhandig envervelend dat er geen peil op trekken is.
Reputatie 2
Voor nu bekend zal dat tot april gaan duren.

Het overslaan van Delft Zuid heeft ermee te maken dat de intercity Den Haag - Eindhoven tijdelijk een knip heeft in Breda. Hierdoor moet er tussen Den Haag en Breda 2 minuten eerder gereden worden om een overstap in Breda mogelijk te maken. Om die 2 minuten eerder te kunnen rijden, moest de sprinter die er vlak voor rijdt station Delft Zuid overslaan (anders komt die in het pad van de IC) en de voorliggende intercity naar Dordrecht moet daarom Schiedam Centrum overslaan. Beide doen dit alleen in de richting Dordrecht, in de richting Den Haag HS stoppen ze wel gewoon op de genoemde stations.

Zodra die knip in Breda weggewerkt kan worden (dat zal dus waarschijnlijk in april zijn), is die noodoplossing niet meer noodzakelijk en kan de sprinter weer in Delft Zuid stoppen en kan de intercity Lelystad Centrum->Dordrecht ook weer in Schiedam Centrum stoppen.
Reputatie 6
Badge +1
Wat voor u verwarrend kan zijn is dat u denkt ieder kwartier van Amsterdam naar Delft Zuid te kunnen reizen, met treinen die ieder kwartier rijden. Op papier bestaan kwartiersdiensten echter uit twee soorten treinen, die ieder elk halfuur rijden. Hoewel er dus 4 sprinters per uur tussen Den Haag en Rotterdam rijden, zijn het 2x2 treinen. De ene serie stopt wél op Delft Zuid, de andere niet. Hetzelfde geldt voor de IC's naar Schiedam. Dus 2x per uur wordt er niet gestopt op de beide stations.

Om het nog ingewikkelder te maken stoppen sommige treinen onterecht wel, terwijl dat niet gepland was.

Deze situatie duurt idd tot 23 april, wanneer de IC Den Haag-Breda gaat doorrijden naar Eindhoven.
Ik zit zelf vaak in de stoptrein van 17:24 vanaf Delft en die is vaak 2 minuten te laat op Delft (terwijl de trein op HS geen vertraging heeft) en stopt ook nog eens op Delft Zuid terwijl dat niet hoort.
Reputatie 7
Badge +3
@keuzereiziger
Waar heb je die 23 april ontdekt?
Reputatie 6
Badge +1
@keuzereiziger

Dat mag ik denk ik niet verklappen, maar dat is de ingangsdatum van de volgende wijziging in de dienstregeling.
Reputatie 1
@keuzereiziger

Dat mag ik denk ik niet verklappen, maar dat is de ingangsdatum van de volgende wijziging in de dienstregeling.

Ben ik ook wel benieuwd naar, als ik je heel aardig aankijk?
De datum voor het volgende wijzigingsblad (dienstregeling) is 3 april 2017. Dat zijn gewoon Europese afspraken en daar is weinig geheims aan.
Voor alle datums van 2017 zie: http://www.rne.eu/process-calendar

Reageer