beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

  • 19 March 2019
  • 49 reacties
  • 3635 Bekeken


Toon eerste bericht

49 reacties

Dank voor de aanvulling Momo. De informatie is via treinposities wel te achterhalen maar de snelheid van een trein, op een specifiek tijdstip, is beter dan de link die ik eerder deelde.
.....

Zo stapte ik vanmorgen in op Laan van NOI, die trein kwam keurig op tijd binnenrijden en ook zo vertrokken (toppie @Jeroen ) en dat geeft Treinposities ook aan.

Tja met al die topics met klachten hier zou je er bijna niet meer in geloven maar het komt echt voor dat we keurig op tijd rijden 😜.

En Momo was dus ook vanmorgen weer op tijd op Laan van NOI om de trein te nemen. 🤣
Reputatie 1
Ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn om deze thread nog eens aan te vullen, maar helaas blijkt te vroeg vertrekken een hardnekkig probleem;

De sprinter van Amsterdam Muiderpoort richting Rhenen (07.14u) vertrok zojuist (bijna) een volle minuut te vroeg. Resultaat: 3 reizigers die op tijd op het perron staan missen hun trein.

En dan heb ik NS, toen ik afgelopen woensdag mijn trein naar Schiphol miste, nog het voordeel van de twijfel gegeven. Maar die was dus ook gewoon te vroeg: sprinter van Muiderpoort richting Rhenen van 6.11u, woensdag 10 april jl.

Het lijkt me inmiddels een understatement om te spreken van incidenten. Ik laat sinds kort de auto staan en betaal 347 euro per maand om met de trein te reizen wanneer nodig. Dan zou het fijn zijn als die niet met grote regelmaat te vroeg vertrekt.

Los van het terugkoppelen van individuele gevallen zou het wellicht goed zijn om hier op structurele basis iets aan te doen.
Ik zie dat je gelijk hebt, AlwinAMS. Volgens deze pagina is de trein inderdaad te vroeg vertrokken. Ik ga er melding van maken bij de collega's zodat de machinist en conducteur hierop worden aangesproken.
Reputatie 1
Dank Jouke. Maar 2 dingen:

1. Ik noem 2 treinen die te vroeg vertrokken zijn.

2. Wat gaat er gedaan worden aan dit structurele probleem, los van het melden van individuele gevallen aan betrokken conducteur en machinist? Wat hebben ik en mijn medereizigers hier aan als hetzelde morgen weer gebeurt?

En vooruit, een derde: wat doet NS om mij als (vaste) klant te compenseren nadat dit mij voor de derde (!) keer in korte tijd is overkomen?
Ik heb beide treinen voor je gemeld, AlwinAMS, excuses dat dit niet duidelijk was in mijn reactie. De trein van 10 april is inderdaad een twijfelgeval, zoals je hier ziet. Voor wat betreft je tweede vraag, wellicht dat @Jeroen of @Julian je hier iets over kunnen vertellen. Zij zijn machinist en hebben wellicht ervaring met dergelijke meldingen. Vanuit de Klantenservice is het voor ons klaar na het maken van de melding. We krijgen geen terugkoppeling of iets dergelijks.

Wanneer je de trein hebt gemist doordat hij te vroeg is vertrokken kun je een Geld terug bij Vertraging claim indienen. Je hebt immers vertraging opgelopen doordat je de trein niet kon nemen. Ik verwacht echter dat je totale vertraging geen 30 minuten zal zijn waardoor je niet in aanmerking komt voor een vergoeding, zoals is bepaald in de voorwaarden. Een andere tegemoetkoming is er helaas niet.
Tja, ik heb er geen ervaring mee omdat ik zelf ook voor wegrijden altijd de tijd even controleer of al weet dat we na vertrektijd zitten. Mocht een HC wel te vroeg de deuren sluiten dan meldt ik dat even aan de HC en als het heel vroeg is dan gaan de deuren nog een keer extra open. De laatste situatie heb ik voor zover ik me herinner maar 1x mee gemaakt, bij de andere gevallen merkte de HC het zelf al en bleef de deur waar de HC bij stond nog open voor de mensen die net op tijd op het station waren.

Verder is het op tijd vertrekken en halteren wel een punt welke geregeld bij het werkoverleg naar voren komt en momenteel heeft elke standplaats een traject toegewezen gekregen waarbij er per traject gekeken wordt naar oorzaken van te vroeg en te laat vertrekken en met alle redenen welke doorgegeven worden wordt er weer gekeken of er kleine wijzigingen in de tijden doorgevoerd moeten en kunnen worden om een en ander beter te stroomlijnen. Zo kan het dus zijn dat de tijd waarop u op het station de trein neemt in het jaar iets aangepast wordt.
Had er vandaag ook eentje: ik kwam al eerder aanlopen maar toen reed de trein al. Heb nog zo snel mogelijk mijn telefoon erbij gepakt: klok en vertrekbord, en de achterzijde van de vertrokken trein staan er nog op....
Kan toch niet de bedoeling zijn....
Nu met foto....

De treinen van NS vertrekken juist zeer punctueel, dat voor dit proces de deuren iets eerder moeten sluiten, snapt natuurlijk (bijna) iedereen.

Noem bijna een minuut maar "iets". Als je 2 min overstaptijd hebt, is dat 50% van je beschikbare tijd.
Reputatie 7
Badge
Daarom is het ook een overstap en geen aansluiting. Een ander wordt, groot verschil.

Eén minuut is wat veel, op grotere stations is dan zelfs de rijweg nog niet ingesteld, en kan het sluiten van de deuren nog niet beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
Eén minuut is inderdaad wat veel, maar toch gebeurt het in sommige gevallen. En dan is het ook terecht dat men hier over klaagt.
Reputatie 7
Badge
Zeker terecht @Momo , maar staat wel geheel los van de in bijna elk topic terugkerende discussie wat nu de vertrektijd is en of de vertrekprocedure eerder dan de tijd op de borden gestart mag worden om daadwerkelijk op vertrektijd en op de seconde te vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb dan ook niet over de telkens terugkerend discussie betreffende vertrektijd en vertrekprocedure, maar puur over het het te vroeg vertrekken van een trein zoals in klachten eerder in dit topic en andere topics.

Ik moet wel zeggen dat er de laatste minder van dit soort meldingen komen dan pakweg 1 a 2 jaar geleden. Wordt er dan toch meer opgelet? Komt dit (mede) door de smartwatch?
Reputatie 4
Bij de regionale lijnen in Overijssel geldt dan ook dat de gecommuniceerde vertrektijd (bijvoorbeeld 14:01) het moment is dat de deuren gesloten worden. Tot die tijd kun je gewoon instappen. En niet tot 14:00:30 of nog eerder, afhankelijk van hoe de (spreekwoordelijke) pet van de conducteur staat.
Het is lijn 7000, van de NS en dus níét van Regionale verbindingen in overijssel (Keolis), al zal dat misschien niet lang meer duren
Ik heb gefilmd hoe de sprinter steeds een minuut te vroeg vertrok 😉 met de camera op het scherm in de coupe gericht, heen en terug naar de klokken op de perrons. Op bijvoorbeeld Velperpoort bijzonder frustrerend omdat de conducteur niet kan zien dat de "beste reizigers" de trap op klauteren. En vervolgens staat de trein stil bij Arnhem Centraal omdat het spoor nog niet vrij is ...

Interesse in de video? HD 1920x1080p, mooi scherp.
Reputatie 7
Badge
Nee, bedankt.
Misschien was het beter geweest als je onderweg even naar de conducteur was gelopen en hem/haar opmerkzaam had gemaakt dat er iets te vroeg werd vertrokken.
De "beste reizigers" waren je zeker ook dankbaar geweest......
Reputatie 1
Helaas zal dit draadje niet snel in de vergetelheid raken. Vanochtend, Amsterdam Muiderpoort. Om 19.45u was de trein die om 19.45u zou vertrekken richting Rhenen al geheel uit zicht verdwenen. Ik dacht zelfs even dat de trein was uitgevallen, Maar een medereiziger vertelde me dat ze vóór de vertrektijd op het perron was, de conducteur haar recht aankeek vanuit de laatste deur die open was en, te vroeg, vertrok.

Tussen mijn laatste bericht en dit verhaal heb ik verschillen keren vergelijkbare dingen meegemaakt, en het leek me goed om het weer eens te melden. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit niet iets is waar binnen NS al te zwaar aan getrokken wordt. Klopt die indruk?

Ik vroeg me af waarom de trein naar Hoofddorp van 07:58 vanaf Amsterdam Zuid eerder is vertrokken dan de aangegeven tijd?

 

Reputatie 1
Best jammer. En ze reageren dus ook niet consequent als ze hier aangesproken worden. Het grappige is: ik ben over het algemeen helemaal niet ontevreden met hoe NS het doet. Veel beter dan 10-15 jaar geleden, voor m'n gevoel. Daarom wringt dit misschien wel des te meer.

Vanochtend stond ik op Delft centraal voor de 06:39 trein naar Lelystad, maar deze was om 06:34 net vertrokken. Nu moet ik een halfuur wachten op de volgende terwijl ik gewoon op tijd was. Hoe kan een trein nou volle 5 minuten eerder vertrekken?

Badge +3

De trein is juist een minuut te laat vertrokken, want hij had om 6:33 moeten vertrekken.

Op woensdagen test NS een nieuwe dienstregeling en zijn de tijden van treinen op veel trajecten anders dan op andere dagen.

Hoi Yas en welkom op onze NS Community!

Dat kan ik zo even niet verklaren! Volgens mijn gegevens is hij niet eens gestopt! Dat is een systeemfout, lijkt me. Ik kan je helaas niet aan een antwoord helpen.

Reputatie 4
Gelukkig is dit nog niet naar twente overgewaaid, dan had ik héél héél vaak moeten staan🤣

Reageer