Trein te vroeg vertrokken | NS Community
beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

  • 19 March 2019
  • 49 reacties
  • 3631 Bekeken

Reputatie 1
Vandaag stapte ik om 07.13 op Amsterdam Muiderpoort in de sprinter richting Rhenen. Vlak daarna werd er gefloten, en weer daarna sprongen er nog drie reizigers in de trein. 'Vervelend voor de conducteur', dacht ik in eerste instantie. Maar toen ik mijn klok checkte bleek het nog steeds geen 07.14u te zijn, de vertrektijd volgens dienstregeling. Sterker nog, ik ben even blijven opletten en tegen de tijd dat het 07.14u werd, was het treindeel waar ik zat (redelijk achteraan) al helemaal los van het perron. Deze trein is dus bijna een volle minuut te vroeg vertrokken. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 19 March 2019, 20:32

Bekijk origineel

49 reacties

Volgens deze pagina is je trein op de juiste tijd vertrokken, AlwinAMS. Let op, de tijden die wij aangeven zijn vertrektijden. Je dient voor de vertrektijd al aanwezig te zijn op het perron. Wanneer je om 19:56 komt aanlopen ben je dus al te laat en had je niet meer mee mogen rijden met deze trein omdat er hoogstwaarschijnlijk al gefloten was.

Waarom is dit als "Antwoord" gemarkeerd? Het is niet een antwoord op de initiële vraag, de vertrektijd van de 7:13 op Muiderpoort, en de juistheid is ook nog eens betwist.
Reputatie 4
Nu met foto....

Ter verduidelijking gaat het hier om de IC richting Venlo, vertrek 11:24 vanaf Utrecht Centraal.
Volgens de grafiek op https://treinposities.nl/ritinfo/20190606/3537 was deze om 11:23 al in beweging, en wel op 2 van de 4 meetpunten van die minuut in de grafiek. Aangenomen dat er dus iedere 15 seconden een GPS signaal is doorgestuurd (om 11:23:00, 11:23:15, 11:23:30, 11:23:45), is deze trein dus tussen 30 en 45 seconden te vroeg vertrokken.
Ik heb gefilmd hoe de sprinter steeds een minuut te vroeg vertrok 😉 met de camera op het scherm in de coupe gericht, heen en terug naar de klokken op de perrons. Op bijvoorbeeld Velperpoort bijzonder frustrerend omdat de conducteur niet kan zien dat de "beste reizigers" de trap op klauteren. En vervolgens staat de trein stil bij Arnhem Centraal omdat het spoor nog niet vrij is ...

Interesse in de video? HD 1920x1080p, mooi scherp.
Reputatie 7
Badge
Nee, bedankt.
Misschien was het beter geweest als je onderweg even naar de conducteur was gelopen en hem/haar opmerkzaam had gemaakt dat er iets te vroeg werd vertrokken.
De "beste reizigers" waren je zeker ook dankbaar geweest......
Reputatie 1
Helaas zal dit draadje niet snel in de vergetelheid raken. Vanochtend, Amsterdam Muiderpoort. Om 19.45u was de trein die om 19.45u zou vertrekken richting Rhenen al geheel uit zicht verdwenen. Ik dacht zelfs even dat de trein was uitgevallen, Maar een medereiziger vertelde me dat ze vóór de vertrektijd op het perron was, de conducteur haar recht aankeek vanuit de laatste deur die open was en, te vroeg, vertrok.

Tussen mijn laatste bericht en dit verhaal heb ik verschillen keren vergelijkbare dingen meegemaakt, en het leek me goed om het weer eens te melden. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit niet iets is waar binnen NS al te zwaar aan getrokken wordt. Klopt die indruk?
Reputatie 4
Gelukkig is dit nog niet naar twente overgewaaid, dan had ik héél héél vaak moeten staan🤣
Reputatie 5
Bij de regionale lijnen in Overijssel geldt dan ook dat de gecommuniceerde vertrektijd (bijvoorbeeld 14:01) het moment is dat de deuren gesloten worden. Tot die tijd kun je gewoon instappen. En niet tot 14:00:30 of nog eerder, afhankelijk van hoe de (spreekwoordelijke) pet van de conducteur staat.
Reputatie 7
Badge
Vanochtend, Amsterdam Muiderpoort. Om 19.45u was de trein die om 19.45u zou vertrekken richting Rhenen al geheel uit zicht verdwenen.

Prima dat je opmerkt @AlwinAMS dat NS personeel wel eens een steekje laat vallen, maar kom dan zelf wel met de juiste en kloppende info........
Een foutje is zomaar gemaakt 😀
Reputatie 7
Badge +3
Bij de regionale lijnen in Overijssel geldt dan ook dat de gecommuniceerde vertrektijd (bijvoorbeeld 14:01) het moment is dat de deuren gesloten worden. Tot die tijd kun je gewoon instappen. En niet tot 14:00:30 of nog eerder, afhankelijk van hoe de (spreekwoordelijke) pet van de conducteur staat.
Het staat zelfs in de concessievoorwaarden. Hoog tijd dat het ministerie dit ook in de concessievoorwaarden van NS opneemt. Alleen types die niets van openbaar vervoer als systeem voor het vervoeren van reizigers begrijpen halen het in hun hoofd om treinen planmatig te vroeg te laten vertrekken. Het verstand staat er bij stil.
Reputatie 7
Badge
De treinen van NS vertrekken juist zeer punctueel, dat voor dit proces de deuren iets eerder moeten sluiten, snapt natuurlijk (bijna) iedereen.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer reizigers hun trein missen omdat de deuren te vroeg sluiten is dat zogenaamde "op tijd" rijden een volkomen zinloze exercitie. Dat hebben ze bij de Provincie Overijssel prima begrepen en bij NS niet.

NS moet vooral zorgen dat reizigers op tijd aankomen. Of een trein aan het rollen is op het moment dat de minuut verspringt is tamelijk irrelevant.
De treinen van NS vertrekken juist zeer punctueel, dat voor dit proces de deuren iets eerder moeten sluiten, snapt natuurlijk (bijna) iedereen.

Noem bijna een minuut maar "iets". Als je 2 min overstaptijd hebt, is dat 50% van je beschikbare tijd.
Reputatie 7
Badge
Daarom is het ook een overstap en geen aansluiting. Een ander wordt, groot verschil.

Eén minuut is wat veel, op grotere stations is dan zelfs de rijweg nog niet ingesteld, en kan het sluiten van de deuren nog niet beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
Eén minuut is inderdaad wat veel, maar toch gebeurt het in sommige gevallen. En dan is het ook terecht dat men hier over klaagt.
Reputatie 7
Badge
Zeker terecht @Momo , maar staat wel geheel los van de in bijna elk topic terugkerende discussie wat nu de vertrektijd is en of de vertrekprocedure eerder dan de tijd op de borden gestart mag worden om daadwerkelijk op vertrektijd en op de seconde te vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb dan ook niet over de telkens terugkerend discussie betreffende vertrektijd en vertrekprocedure, maar puur over het het te vroeg vertrekken van een trein zoals in klachten eerder in dit topic en andere topics.

Ik moet wel zeggen dat er de laatste minder van dit soort meldingen komen dan pakweg 1 a 2 jaar geleden. Wordt er dan toch meer opgelet? Komt dit (mede) door de smartwatch?
Reputatie 4
Bij de regionale lijnen in Overijssel geldt dan ook dat de gecommuniceerde vertrektijd (bijvoorbeeld 14:01) het moment is dat de deuren gesloten worden. Tot die tijd kun je gewoon instappen. En niet tot 14:00:30 of nog eerder, afhankelijk van hoe de (spreekwoordelijke) pet van de conducteur staat.
Het is lijn 7000, van de NS en dus níét van Regionale verbindingen in overijssel (Keolis), al zal dat misschien niet lang meer duren
Reputatie 1
Ik heb dan ook niet over de telkens terugkerend discussie betreffende vertrektijd en vertrekprocedure, maar puur over het het te vroeg vertrekken van een trein zoals in klachten eerder in dit topic en andere topics.

Ik moet wel zeggen dat er de laatste minder van dit soort meldingen komen dan pakweg 1 a 2 jaar geleden. Wordt er dan toch meer opgelet? Komt dit (mede) door de smartwatch?


Het lijkt in ieder geval niet te komen omdat het webteam van NS er bovenop zit. Prima dat hier een discussie ontstaat over het sluiten van deuren vs het draaien van wielen, maar ik ben echt verbaasd dat niemand van NS de moeite neemt hier op te reageren (of AbbeyRoad moet zo 'uit de kast komen', wat ook zomaar zou kunnen ;-)).

Zojuist weer: de intercity vanuit Eindhoven naar Enkhuizen, vertrektijd 16.57u. Als ie op tijd wegrijdt en de deuren zijn wat eerder dicht, prima. Maar ook deze trein was toen het 16.57u werd, al lekker in beweging. Het zou idd kunnen dat NS de prioriteit meer legt bij goede statistieken dan bij het daadwerkelijk zo goed mogelijk vervoeren van zo veel mogelijk passagiers. Een kwestie van seconden eerder vertrekken levert me een vertraging van 20 minuten op. Maar hij staat niet bij NS in de boeken ;-)

Reputatie 7
Badge +3
@AlwinAMS
Je slaat de spijker op zijn kop. NS lijkt alleen nog maar geïnteresseerd te zijn in de statistieken van de vertrekpunctualiteit. Een volkomen irrelevante en wereldvreemde bezigheid wanneer reizigers daardoor hun trein missen omdat de deuren van de trein te vroeg gesloten waren en de trein voor vertrektijd al wegreed.
Reputatie 1
Best jammer. En ze reageren dus ook niet consequent als ze hier aangesproken worden. Het grappige is: ik ben over het algemeen helemaal niet ontevreden met hoe NS het doet. Veel beter dan 10-15 jaar geleden, voor m'n gevoel. Daarom wringt dit misschien wel des te meer.

Ik vroeg me af waarom de trein naar Hoofddorp van 07:58 vanaf Amsterdam Zuid eerder is vertrokken dan de aangegeven tijd?

 

Hoi Yas en welkom op onze NS Community!

Dat kan ik zo even niet verklaren! Volgens mijn gegevens is hij niet eens gestopt! Dat is een systeemfout, lijkt me. Ik kan je helaas niet aan een antwoord helpen.

Vanochtend stond ik op Delft centraal voor de 06:39 trein naar Lelystad, maar deze was om 06:34 net vertrokken. Nu moet ik een halfuur wachten op de volgende terwijl ik gewoon op tijd was. Hoe kan een trein nou volle 5 minuten eerder vertrekken?

Badge +3

De trein is juist een minuut te laat vertrokken, want hij had om 6:33 moeten vertrekken.

Op woensdagen test NS een nieuwe dienstregeling en zijn de tijden van treinen op veel trajecten anders dan op andere dagen.

Reageer