beantwoord

Trein te vroeg weg

  • 26 August 2022
  • 52 reacties
  • 2226 Bekeken


Toon eerste bericht

52 reacties

Reputatie 6

De denkfout zit toch echt bij NS, niet bij de reizigers.

Het betreurenswaardige in dit dossier is dat de indoctrinatie van het eigen personeel dusdanige vormen heeft aangenomen dat die de kletspraat van NS aan het uitdragen zijn. In plaats van te onderkennen dat de reizigers gewoon gelijk hebben en dat NS moet stoppen met het stelen van instaptijd van de reizigers.

Nee de denkfout zit bij reizigers. Die denken dat ze tot vertrektijd kunnen instappen. Als ik met een auto om 13.31 uur wil vertrekken, dan zal ik voor die tijd moeten instappen en de auto starten, wil ik om 13.31 uur kunnen wegrijden.

taalkundig heb je gelijk. Als reiziger heb ik de uiterste instaptijd nodig, maar die wordt niet gecommuniceerd. en om maar niet in de problemen te komen moet ik dan conservatief zjjn en een minuut van de vertrektijd aftrekken. Maar dan bestaan krappe overstappen niet meer. Er is niet twee minuten overstaptijd bij een aankomst om 10:31 en vertrek om 10:33, dat is een overstaptijd van 1 minuut! 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, en dus is de vertrektijd dan niet 13.31 uur, maar eerder.

Net als mijn eerdere voorbeeld met de bus: hij hoort om 6.33.49 weg te rijden, maar de gecommuniceerde vertrektijd naar de reizigers is 6.33.00. Zo zou NS ook gewoon kunnen werken.

En dat is dus wat NS niet wil communiceren omdat dan alle aansluitingen van 2 minuten niet meer gepubliceerd kunnen worden. NS steelt kostbare seconden van de reizigers om zo extra rijtijd te krijgen. Tegelijkertijd is NS daar niet eerlijk over want de vertrektijden (voor wat die nog waard zijn) worden ongewijzigd gepubliceerd.
Dat is kort gezegd het verhaal.

Badge +3

Laten we het erop houden dat het aan een HC ligt wanneer er ‘gefloten en gesloten’ wordt, en dat bij (cross-platform) overstappers soms zomaar ietsje later kan worden.

Plus dat je (als je laat komt aan rennen omdat je bus of andere trein vetraging had of zo) ook gewoon aan de HC kunt vragen of je bij zijn nog open deur mag instappen, omdat je anders een half uur of langer zou moeten wachten. Denk daarbij aan Roosendaal e.d.

Op stations waar veel treinen rijden speelt dat natuurlijk minder, want de volgende komt er zo aan (of staat al voor een rood sein dus we moeten echt op tijd gaan rollen...)

We moeten ook vooral niet vergeten dat de vertrektijden in de reisplanner naar beneden afgerond zijn op hele minuten, maar intern de vertrektijden op tienden van minuten vastgesteld. Een trein kan dus ook om bijvoorbeeld 10:23:54 vertrekken of aankomen. Hierdoor is het voor reizigers onmogelijk om te weten hoeveel overstaptijd er exact is, en wanneer het fluitsignaal gegeven wordt.

Behalve op de grote stations waar de vertrektijd afgerond is op hele minuten en daar zijn de cross platform overstappen. Helaas heeft de NS ervoor gekozen dat op tijd rijden belangrijker is dan de overstappers nog even in te laten stappen.  En daar tekent zich het verschil af tussen de oudere Hc's die wachten en de nieuwe generatie die zich aan de nieuwe regels houdt van op tijd rijden. En er wordt continu aandacht voor het op tijd rijden gevraagd binnen de NS.

De reden van het op tijd rijden is dan wel dat we gewoon spoor te weinig hebben in Nederland waardoor de dienstregeling onder druk staat op steeds meer trajecten en knooppunten. Aangezien op tijd rijden en halteren ook een KPI is waar naar gekeken wordt vanuit het ministerie besteed de NS hier weer veel aandacht aan.

En @iMark het is geen indoctrinatie, het is simpel een andere uitleg van vertrektijd dan dat jij en veel reizigers hebben en daar ontstaat dan een verschil. Misschien moet er eens een campagne gestart worden door de NS om reizigers duidelijk te maken dat vertrektijd de tijd is dat de trein daadwerkelijk in beweging moet komen vanwege de krapte op het spoor.

Het ging om de trein die om 17:04 zou vertrekken maar dus al om 17:03 reed. De trein was niet heel veel te vroeg weg, maar ik was ook enkele seconde na het fluitje bij de deur, dus voor mij was dat erg frustrerend. Mijn grootste bezwaar is niet het geld terug maar dat de reiziger denkt op tijd op het station te zijn (namelijk voor de vertrektijd van 17:04) en dan toch niet meer in kan stappen. Voor mij als reiziger is het niet van belang hoe laat de trein vertrekt, maar om te weten tot hoe laat ik in kan stappen. Ik zou graag zien dat de ns dit ook als zodanig zou communiceren.

Voor mij als reiziger is het niet van belang hoe laat de trein vertrekt, maar om te weten tot hoe laat ik in kan stappen. 

Bij vertrek om 17.04 uur kunt u als de conducteur juist handelt instappen tot 17.03.30 uur.

Welke trein was dat want als ik naar de GPS data van de trein kijk dan is de trein van 17.04 slechts enkele seconden te vroeg gaan rijden en de trein van 17.34 uur is zelfs later vertrokken.

De tijden op de borden en in de reisplanner zijn al jaren de tijden waarop de trein vertrekt, zo'n 20 á 25 seconden voor vertrektijd begint de Hc met het sluiten van de deuren.

Gezien de GPS data was u helaas te laat op het station om deze trein te nemen.

Het te vroeg vertrekken is echt een probleem bij NS geworden sinds de HC's enkele jaren geleden een smartwatch van hun werkgever kregen. Elke trein heeft volgens dienstregeling een theoretisch optimale tijd, die die maximaal 30 seconden voor na de CTA tijd ligt welke de reiziger dus ziet (en dus van uit mag gaan!). Deze smartwatch is aan die theoretische optimale tijd gekoppeld en begint 42 seconden voor vertrek te trillen om de HC te attenderen. En hier ontstaat het probleem: wanneer er oud en log materieel zoals ICD is ingezet dan ontstaat er geen probleem. Als er bijvoorbeeld SNG is ingezet en alleen de deur van de HC is nog open dan kan de machinist al na 7 seconden de lamp "deuren dicht" krijgen waardoor de trein dus 35 seconden voor die theoretisch optimale tijd vertrekt. Wanneer die theoretisch optimale tijd gelijk is aan de CTA tijd die de reiziger ziet ontstaat de situatie dat de trein 35 seconden te vroeg, ja echt ruim een halve minuut te vroeg vertrekt. Let wel, ongeveer 40% van de HC's vertrekt hierdoor 10 seconden of meer te vroeg in de situaties waarin dit zich door voornoemde reden voor kán doen. In de werkinstructie van de smartwatch van de HC's wordt verwezen naar "vakmanschap". En daar zit de kern van het probleem: wanneer NS intern benadrukt dat er nooit vóór de CTA tijd, wat de reiziger dus op het perron én de NS-reisplanner(!) ziet, mag vertrekken dan is dit probleem voor 99% opgelost. Uit een langdurige peiling blijkt dat er jaarlijks een half tot een heel miljoen reizigers benadeeld worden. Feitelijk heeft de reiziger die hier klacht recht op "geld terug bij vertraging". Al was het maar uit coulance!

Reputatie 7
Badge +3

Of je houdt de interne dienstregeling zoals die nu is, maar vervroegt alle tijden in de gepubliceerde dienstregeling met een minuut. Geen discussie meer, nooit meer fluiten voor de aangekondigde vertrektijd.

Reputatie 7
Badge +1

mijn ervaring is nml. dat Hc's vrij nauwkeurig waren in het sluiten en dat ik als machinist hooguit enkele seconden eerder tractie kon geven maar slechts zeer zelden dat dat meer dan 10 seconden was.

Ik maak regelmatig mee (overigens niet alleen in Nederland) dat er tot een minuut voor de gepubliceerde vertrektijd wordt gefloten. Dat kan best een minderheid van de gevallen zijn maar die vallen negatief op. Immers, voor de reiziger is de trein vertrokken als die niet meer kan instappen en fluiten = niet meer instappen.

Men moet gewoon op tijd op het station zijn met enige minuten speling, dat is voor je zelf ook veel rustiger en minder rennen.

De meeste ergernis is er bij dit soort acties als je met de trein naar het station komt en die trein wat te laat is.

Reputatie 7
Badge +2

 

 

  

In geval van een trein die te laat komt, staat in de reisplanner aangegeven dat overstappen niet mogelijk is.

Ja, als na aankomst op het perron blijkt dat je met +1 aangekomen bent en je moet eerst gaan plannen of de overstap haalbaar is dan mis je 'm wel inderdaad.

In de concessie ZwEnZwoKa (Zwolle-Enschede/Kampen) is destijds idd bepaald dat de vertrekprocedure pas mag starten bij verspringen van de minuut. Als fluiten onderdeel van die procedure is mag dat dus niet. 

Bij het HRN is het niet mogelijk om overal op de hele minuut pas met de vertrekprocedure te beginnen omdat er met een interval van 6 seconden wordt gewerkt in de dienstregeling. Ga je dat veranderen dan moet er een compleet nieuwe dienstregeling gemaakt worden waarbij alle aansluitingen overhoop moeten en de reistijden langer gaan worden.

Zorg dat je op tijd bent dan ervaar je ook geen stress en mis je ook je trein niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

De denkfout zit toch echt bij NS, niet bij de reizigers.

Het betreurenswaardige in dit dossier is dat de indoctrinatie van het eigen personeel dusdanige vormen heeft aangenomen dat die de kletspraat van NS aan het uitdragen zijn. In plaats van te onderkennen dat de reizigers gewoon gelijk hebben en dat NS moet stoppen met het stelen van instaptijd van de reizigers.

Nee de denkfout zit bij reizigers. Die denken dat ze tot vertrektijd kunnen instappen. Als ik met een auto om 13.31 uur wil vertrekken, dan zal ik voor die tijd moeten instappen en de auto starten, wil ik om 13.31 uur kunnen wegrijden.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark misschien moet jij maar aangifte van diefstal doen van de minuten die NS van jou zou stelen.

En nee, ik ben niet geïndoctrineerd door NS. Voor alle OV geldt dat er ingestapt moet zijn voor er vertrokken kan worden. En dat vertrektijd vertrektijd is en geen instaptijd.

Reputatie 6

Ja, en dus is de vertrektijd dan niet 13.31 uur, maar eerder.

Net als mijn eerdere voorbeeld met de bus: hij hoort om 6.33.49 weg te rijden, maar de gecommuniceerde vertrektijd naar de reizigers is 6.33.00. Zo zou NS ook gewoon kunnen werken.

En dat is dus wat NS niet wil communiceren omdat dan alle aansluitingen van 2 minuten niet meer gepubliceerd kunnen worden. 

Is dat eigenlijk niet zo simpel als de norm terugschroeven naar 1 minuut?

 

edit: die norm is sowieso niet consequent natuurlijk, want houdt geen rekening met de verschillen in strategieën van andere vervoerders. 

Reputatie 7
Badge +3

En nee, ik ben niet geïndoctrineerd door NS. Voor alle OV geldt dat er ingestapt moet zijn voor er vertrokken kan worden.

Dat klopt. En als een reiziger niet meer mag instappen, dan is de trein voor hem vertrokken. Of die nu al in beweging is of niet.

En dat vertrektijd vertrektijd is en geen instaptijd.

Hier heb je het mis. Iedere spoorvervoerder doet het anders en er is geen standaard voor. Er zijn regio's en ook landen waar de vertrekprocedure niet mag worden gestart voordat de vertrektijd is aangebroken. En terecht.
Hoe lang voor de gepubliceerde vertrektijd mag voor jou het instappen worden beëindigd? 1 minuut? 1,5? 2? Nog meer?

Het gaat er niet om tot wanneer er van mij ingestapt mag worden. Er is een vertrektijd en er is een tijd dat op zijn vroegst de vertrekprocedure mag worden ingezet. Deze situatie dat er niet meer tot vertrektijd ingestapt kan worden bestaat al jaren. En iedereen die in dit topic reageert weet dat je bijna altijd niet meer binnen 30 seconden voor vertrektijd kunt instappen. Hoe moeilijk is het om er zelf rekening mee te houden?

Reputatie 6

moeilijk :) 

moeilijk :) 

klokkijken is al moeilijk.https://youtu.be/dybLxFNp374

Reputatie 6

Kan iemand nog eens toelichten waarom NS vertrektijden publiceert en wat we daar als reizigers aan hebben?

Dat uitleggen zullen ze wel kunnen maar of dat ook zonder verdraaien van de waarheid kan is de vraag. Net zoals het antwoord geven op andere vragen.  De daadwerkelijke overstaptijd die een reiziger heeft korter maken en toch nauwelijks kortere reistijden dan 20 jaar geleden…. Overstappen op het zelfde perron waarbij de ene trein aan het begin van het perron staat en de andere aan het einde zodat je soms 100 meter diagonaal moet rennen…. Op de display in de trein aangeven dat er wel 136 km/h gereden wordt, maar als je als reiziger aan het rekenen slaat je echt niet snapt hoe het kan dat die reis van 80 kilometer toch 1 uur en 40 minuten duurt. 

Reputatie 7
Badge +3

De trein vertrekt op de aangegeven tijd. De vertrekprocedure start ongeveer een halve minuut van te voren. Ga er vanuit dat je tot een minuut voor vertrektijd kunt instappen, maar neem ruimere marge.

Je kunt geldterugbijvertraging aan vragen als door de uitvallende trein jouw reis minstens een half uur langer duurt. Je kunt geen compensatie vragen voor een te vroeg vertrokken trein als je dat niet kunt aantonen. . 

Reputatie 7

Ook dan zal dit gezeur aan houden op weer andere gronden. Men moet gewoon op tijd op het station zijn met enige minuten speling, dat is voor je zelf ook veel rustiger en minder rennen. Dit doe ik trouwens ook met tram of bus.

Reputatie 7
Badge +2

@Daniel   Als je daadwerkelijk die laatste 10 seconden nodig hebt om in de trein te komen kun je ook zeggen dat je echt op het allerlaatste moment in wilt stappen en dat is altijd een risico

Als ik vlieg dan heb ik ook een vertrektijd van het vliegtuig, maar ik weet dat ik ruimschoots voor die tijd bij de gate moet zijn want als ik 10 seconden voor vertrektijd aankom dan is de gate al gesloten.

Ging het maar om 10 seconden, halve minuten zie ik vaak zat gebeuren.

Het probleem is juist dat je als reiziger geregeld helemaal geen keus hebt om eerder in te stappen. Bijvoorbeeld omdat je een krappe cross platform overstap hebt van 2 minuten, waar dat eerder fluiten nog vanaf gaat of de verloren tijd door drukte bij het uitstappen.

Of als je met een eens per uur rijdende bus op het station aankomt die een krappe overstaptijd biedt.

Als je gaat vliegen staat overigens op je boarding pass een "boarding time", geen "departure time" 😉

En als ik de bus naar m'n werk neem heeft die ook een vertrektijd tot op de seconde, 6.33.49 in mijn geval, maar staat op de halte 6.33 aangegeven. Dus hou ik daar rekening mee, dat werkt in m'n hoofd veel beter dan tijd van de gepubliceerde vertrektijd moeten aftrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Dus moeten reizigers anders gaan denken: vertrektijd= vertrektijd en instappen kan tot ca 1 minuut voor vertrektijd. (Als we halve minuten nemen, wordt daar weer over geneuzeld.) Misschien moet NS in het vervolg 2 tijden publiceren op de perronborden: instaptijd tot 13.35 uur vertrektijd 13.36 uur.

Reputatie 7
Badge +3

mijn ervaring is nml. dat Hc's vrij nauwkeurig waren in het sluiten en dat ik als machinist hooguit enkele seconden eerder tractie kon geven maar slechts zeer zelden dat dat meer dan 10 seconden was.

Ik maak regelmatig mee (overigens niet alleen in Nederland) dat er tot een minuut voor de gepubliceerde vertrektijd wordt gefloten. Dat kan best een minderheid van de gevallen zijn maar die vallen negatief op. Immers, voor de reiziger is de trein vertrokken als die niet meer kan instappen en fluiten = niet meer instappen.

Men moet gewoon op tijd op het station zijn met enige minuten speling, dat is voor je zelf ook veel rustiger en minder rennen.

De meeste ergernis is er bij dit soort acties als je met de trein naar het station komt en die trein wat te laat is.

In geval van een trein die te laat komt, staat in de reisplanner aangegeven dat overstappen niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

  

In geval van een trein die te laat komt, staat in de reisplanner aangegeven dat overstappen niet mogelijk is.

Ja, als na aankomst op het perron blijkt dat je met +1 aangekomen bent en je moet eerst gaan plannen of de overstap haalbaar is dan mis je 'm wel inderdaad.

Je kunt ook van te voren kijken…

Bij een overstap kijk ik al van te voren of een overstap nog haalbaar is, zeker als ik de indruk heb, dat het krap gaat worden. Soms heb ik 2 mogelijke stations om een aansluiting te halen. Dan is het fijn om te weten of je kunt blijven zitten of dat je beter kunt uitstappen, omdat je met die toch al krappe overstaptijd de overstap bij het volgende station niet gaat redden. Zeker nu er minder treinen en bussen rijden is het raadzaam om op tijd de planner te raadplegen. Voor je het weet sta je 59 minuten te wachten, terwijl je met een andere overstap minder vertraging zou hebben gehad. 

 

Reageer