beantwoord

trein vergeet te stoppen

• 9 november 2020
  • 18 reacties
  • 342 Bekeken

Reputatie 1

Hoi NS,

zoals elke doordeweekse dag reisde ik met de trein van 18.30 van Leiden naar Den Haag Laan van NOI. Maar vandaag is de machinist vergeten te stoppen en reed in een keer door naar Den Haag HS. Dat blijkt ook uit het overzicht van https://treinposities.nl/ritinfo/20201109/2471

Ik wilde dat even melden, misschien kan daar op gelet worden. Over het algemeen gaat het wel goed.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 november 2020, 19:28

Goedenavond erik123. Het spijt me om te vernemen dat deze trein vandaag niet is gestopt op jouw station, maar er is geen fout gemaakt door de machinist. Er is momenteel een gewijzigde dienstregeling waardoor deze treinserie niet stopt te Den Haag laan v. NOI, als gevolg van de werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag. Als je deze rit opzoekt in de reisplanner zie je dat de 18:30 optie afwezig is tot komende vrijdag.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien is niet een kwestie van vergeten te stoppen, maar dit is gepland. Geen enkele treinen in de 2400 serie heeft vandaag en de komende dagen een stop op Laan. Waarschijnlijk vanwege de werkzaamheden bij Rotterdam, wat ook de reden is dat deze trein niet verder rijdt dan Den Haag HS. 

Goedenavond erik123. Het spijt me om te vernemen dat deze trein vandaag niet is gestopt op jouw station, maar er is geen fout gemaakt door de machinist. Er is momenteel een gewijzigde dienstregeling waardoor deze treinserie niet stopt te Den Haag laan v. NOI, als gevolg van de werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag. Als je deze rit opzoekt in de reisplanner zie je dat de 18:30 optie afwezig is tot komende vrijdag.

Badge +3

Dan wordt het 18:34 de sprinter… 

Reputatie 1

Bedankt voor de reacties. Ik zie over werkzaamheden echter niks staan op de pagina (https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/). Er staat wel dat er tussen Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal wat extra reistijd is, maar Den Haag Laan van NOI ligt niet op het traject Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal.

En dan nog iets: waarom heb ik geen mail/app/sms gekregen van de NS dat er werkzaamheden zijn. De NS weet dat ik dit traject elke dag reis.

Waarom is er niks in de trein omgeroepen dat de trein vandaag niet op Den Haag Laan van NOI stopt? Dan had ik inderdaad nog op de stoptrein kunnen ovestappen. Het was een kleine moeite geweest van de machinist of de conducteur om de reiziger op deze bijzondere situatie te wijzen.

Waarom staat er op de CTA niets aangegeven dat de trein vandaag niet op Den Haag Laan van NOI stopt?

De trein die jij pakt rijdt normaal gezien door naar Rotterdam. Deze trein is nu dus gewijzigd en bij die wijziging is ook de stop op Den Haag laan v. NOI komen te vervallen. door hoe complex de dienstregeling in elkaar zit kunnen er ook wijzigingen zijn op verlegden van het traject waar de werkzaamheden zijn. Tegenwoordig (dit geldt al een paar jaar) is het advies om altijd kort van tevoren je reis te plannen om dit soort wijzigingen te controleren.

Los van het feit dat je daarvoor eerst in de App ingesteld moet hebben dat je op de hoogte gebracht wilt worden van eventuele wijzigingen bij een opgeslagen traject, weten we niet welke trein jij pakt op dit traject. Er zijn momenteel nog genoeg andere opties voor een rit van Leiden naar Den Haag laan v. NOI, het zou zomaar kunnen dat je die altijd al pakt.

Een omroep in de trein is wellicht wel geweest voor Leiden, maar dit zal dan puur een extra service zijn geweest door de conducteur. Gezien het advies geldt van reis controleren gaan we ervan uit dat dat ook gedaan wordt. Bovendien: een omroep na vertrek in Leiden zou vrij nutteloos zijn, gezien het Laan v. NOI het volgende station dan zou zijn.

Op de informatieborden op het station zouden de haltes moeten staan die de trein aan doet na het station waarvan het vertrekt. Op Leiden, bij jouw trein, zou momenteel dus enkel Den Haag HS moeten aangegeven staan, gezien dat de enige stop is die hij aandoet na Leiden. Was dat niet het geval?

Reputatie 7
Badge +3

Er is ook een aparte pagina over deze werkzaamheden alleen zie ik op de werkzaamheden pagina daar geen link naar staan, ik vind de link nu alleen op de ProRail website, of ik moet ergens overheen kijken op de NS website.

https://www.ns.nl/reisinformatie/werkzaamheden-rotterdam.html

Daar staat zoals TS al opmerkt inderdaad alleen dat er beperkt treinverkeer is tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, wat het kaartje ook lijkt aan te geven (alleen een blauwe stippellijn die aan moet geven dat IC in een aangepaste dienstregeling rijden tussen Den Haag C en Rotterdam C). Tussen Laan en HS zou dan volgens het kaartje geen aangepaste dienstregeling zijn (niet onderbroken blauwe lijn).

Als er een speciale pagina is zou het wel zo fijn zijn als de informatie daar compleet is en de pagina en dat die pagina makkelijk te vinden is op de NS website.

Op de werkzaamheden pagina staat wel dat de dienstregeling is aangepast tussen Den Haag Centraal/Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Daar had dan voor de volledigheid Den Haag Laan van NOI bij moeten staat

Wat betreft de rest zal NS zeggen dat je voor vertrek de reisplanner moet checken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dit gedoe met de reisinformatie wordt veroorzaakt doordat NS geen geplande afwijkingen ten opzichte van de jaardienst meer toont. Dat blijkt dus niet te voldoen voor forenzen die dagelijks op hetzelfde traject reizen. 

De planmatig gewijzigde 2400-serie is dus helemaal niet zichtbaar als een door werkzaamheden gewijzigde treinserie. Handig is anders.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt niet alleen veroorzaakt door het niet tonen van geplande afwijkingen ten opzichte van de jaardienst. Bij de omschrijving van de werkzaamheden staat nergens Laan van NOI vermeld, alleen dat er tussen Den Haag Centraal/Den Haag HS en Rotterdam een aangepaste dienstregeling is. 

Reputatie 1

Wederom bedankt voor de reacties. Fijn dat jullie meedenken. Ik begrijp dat het overzicht met werkzaamheden op de site onvolledig is. Gaat de NS dit nog aanpassen? Bijvoorbeeld van Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal naar Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal.

Dat van een traject aanmaken in de app is een goede tip, dat ga ik doen. Vraag is dan wel of ik een melding had gekregen aangezien de werkzaamheden niet in het overzicht staan.

Een omroep bij het instappen of een duidelijke melding op de CTA dat de trein vandaag niet op Laan van NOI stopt was wel prettig geweest, en lijkt mij een kleine moeite. Je verwacht dat juist als er iets bijzonders is als niet stoppen op een station waar normaal wel gestopt wordt je als reiziger hier op gewezen wordt.

Ik was trouwens niet de enige. Ik heb in mijn coupe zeker 5 mensen gezien die verbaasd keken dat de trein niet stopte.

Reputatie 7
Badge +3

Los van het feit dat je daarvoor eerst in de App ingesteld moet hebben dat je op de hoogte gebracht wilt worden van eventuele wijzigingen bij een opgeslagen traject, weten we niet welke trein jij pakt op dit traject. Er zijn momenteel nog genoeg andere opties voor een rit van Leiden naar Den Haag laan v. NOI, het zou zomaar kunnen dat je die altijd al pakt.

Ik heb 5 jaar lang gereisd op het traject De Vink - Delft (Zuid) en heb ik het verleden meerdere keren een mail ontvangen over werkzaamheden op mijn traject. Gewoon een mail, niks in de app (die ik niet heb, want geen smartfoon). Kort voor de eerste lange periode van werkzaamheden bij Leiden kreeg ik een mail dat NS Extra was uitgebreid met een nieuwe service “Persoonlijke informatie over mijn traject”. Juist die keer ontving ik geen enkele mail over die werkzaamheden,,niet vanuit NS Extra en ook niet “gewoon” vanuit NS zoals daarvoor wel. Bij een volgende periode van langdurige werkzaamheden bij Leiden ontving ik weer een mail (niet vanuit NS Extra) plus ook nog dezelfde informatie via de gewone post. 

Zoals gezegd had ik niets in de app ingesteld, maar toch wist NS dat ik op dit traject reisde, of het nu was vanwege mijn Traject Vrij voor dit traject of via mijn reisgegevens, en stuurde NS informatie over de werkzaamheden.  Maar er in dit geval is al niet eens is aangegeven dat ook de dienstregeling van/naar Laan van NOI is aangepast, dus als er al mails worden verstuurd zal dat niet naar TS zijn.

Volgens de app zijn er ook geen werkzaamheden tussen Amsterdam en Sittard, maar ook daar is het niet zoals gebruikelijk ( er vallen IC uit ) misschien handig om onderstaande lijst ook in de app te verwerken ( voor de reiziger maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit waarom er geen/minder treinen rijden)

De lijst

( bron https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html )

* Haarlem-Alkmaar
* `s Hertogenbosch-Oss
* Amsterdam Centraal- Enkhuizen
* Groningen-Assen
* Utrecht Centraal-Houten Castellum
* Veenendaal Centrum-Uitgeest
* Amersfoort Centraal-Harderwijk
* Amersfoort Centraal-Deventer
* Rotterdam Centraal-Gouda Goverwelle
* Leiden Centraal-Alphen aan den Rijn

* Amsterdam Centraal-Rotterdam Centraal
* Amsterdam Centraal-Sittard

* Utrecht Centraal-Nijmegen
* Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal
* Utrecht Centraal-Eindhoven Centraal
* Rotterdam Centraal-Eindhoven Centraal

Reputatie 6
Badge

Het nut van een omroep door een conducteur ontgaat mij al langere tijd, juist omdat de standaard bekende dingen omgeroepen worden en niet (toekomstige) afwijkingen.

Als niet omgeroepen zou zijn dat de trein niet op de NOI stopt, is dat natuurlijk erg slordig. Zeker als dat voor elke trein zou gelden.

Nu ik toch bezig ben: Via deze link wordt gemeld dat er minder IC’s rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html?

Dat klopt niet. Het is de ICD die nu elk half uur rijdt ipv elk kwartier. Dat is echt een andere lijn. Graag aanpassen! :)

Badge +3

En die ICd's staan volgens mij nog gewoon in de dienstregeling als rijdt niet/opgeheven.

Raymond123 bedoeld waarschijnlijk dat het aantal ICs tussen Amsterdam en Rotterdam niet gewijzigd is (via Leiden). Alleen het aantal ICDs (via HSL) is wel aangepast. Als dat zo is beschouwd Raymond123 een ICD waarschijnlijk dus niet als een IC.

Reputatie 7
Badge +3

@erik123 Omdat NS ervoor gekozen heeft om planmatige wijzigingen niet meer te tonen in de reisinformatie wordt ook het personeel niet getriggerd om planmatige wijzigingen om te roepen en verschijnt er niets in de reisinformatie.

Het is indertijd een keuze geweest van NS om het zo te gaan doen. Een keuze waarvan al voorspeld werd dat het tot dit soort problemen zou lijden.

Badge

@erik123 hou zo en zo de reisplanner in de gaten want deze treinserie zal voorlopig gaan vervallen vanwege de terugloop van reizigers door Corona. Ergens 2e helft november zal de 2400 serie vervallen.

Reputatie 1

Dank je wel Jeroen voor de info . Ik zal de reisplanner goed in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vervallen van de 2400 serie zou volgens info op Somda vanaf week 49 zijn, alleen schijnen er nu weer een aantal dingen te zijn veranderd en blijft de 2400, maar ook enkele andere series, gewoon rijden. Deze laatste info kwam vandaag van iemand die als planner bij NS werkzaam is. 

Advies om de reisplanner in de gaten te houden blijft sowieso een goed adviesl, want er kunnen ook zo weer andere dingen worden veranderd. 

Reageer