beantwoord

Trein vertrekt 30 seconden te vroeg

• 21 mei 2019
  • 14 reacties
  • 639 Bekeken

Reputatie 2
Maar weer eens klagen op de veel te krappe overstap op Den Bosch. Intercity Enkhuizen - Zwolle. De overstap die minstens 2 keer per week mislukt en je vrolijk 30 minuten kunt wachten.

Vandaag dus ook weer, maar met een heel bijzondere reden de conducteur doet gewoon vrolijk 30 seconden te vroeg de deuren dicht en op het perron blijven 50 reizigers achter. Vertrek op den Bosch naar Zwolle, 18:54 om 18:53:30 gingen de deuren al dicht. Conducteur zal wel trots op zichzelf zijn geweest dat hij mooi op tijd ging.

Rijd NS nu treinen of vervoerd het reizigers. Ja de trein gaat op tijd maar de reizigers niet.
icon

Beste antwoord door Jeroen 21 mei 2019, 19:21

Maar weer eens klagen op de veel te krappe overstap op Den Bosch. Intercity Enkhuizen - Zwolle. De overstap die minstens 2 keer per week mislukt en je vrolijk 30 minuten kunt wachten.

Het is spijtig dat u de overstap heeft gemist als dit een overstap is welke in de reisplanner is opgenomen, maar misschien kunt u iets gedetailleerder aangeven welke overstap tussen welke intercity's u bedoelt aangezien we geen directe intercity hebben welke rijdt tussen Enkhuizen en Zwolle.

Het is overigens wel correct dat de hoofdconducteur ca. 30 seconden voor vertrek begint met de vertrek procedure omdat de trein in dit geval om 18.54 moet vertrekken. Heeft de conducteur gezien dat er nog zoveel mensen aan kwamen voor zijn trein, mogelijk heeft de hoofdconducteur dit niet gezien namelijk en was dus onwetend dat er nog zoveel overstappers aankwamen.

Ik maak vaak genoeg mee dat we nog wachten op grotere aantallen reizigers welke nog met de trein mee willen als deze zichtbaar zijn voor de Hc voor het sluiten van de deuren en wel de moeite nemen om zich te haasten om de trein nog te halen.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge

Het is spijtig dat u de overstap heeft gemist als dit een overstap is welke in de reisplanner is opgenomen, maar misschien kunt u iets gedetailleerder aangeven welke overstap tussen welke intercity's u bedoelt aangezien we geen directe intercity hebben welke rijdt tussen Enkhuizen en Zwolle.

Het is overigens wel correct dat de hoofdconducteur ca. 30 seconden voor vertrek begint met de vertrek procedure omdat de trein in dit geval om 18.54 moet vertrekken. Heeft de conducteur gezien dat er nog zoveel mensen aan kwamen voor zijn trein, mogelijk heeft de hoofdconducteur dit niet gezien namelijk en was dus onwetend dat er nog zoveel overstappers aankwamen.

Ik maak vaak genoeg mee dat we nog wachten op grotere aantallen reizigers welke nog met de trein mee willen als deze zichtbaar zijn voor de Hc voor het sluiten van de deuren en wel de moeite nemen om zich te haasten om de trein nog te halen.
Reputatie 6
Het is spijtig dat u de overstap heeft gemist als dit een overstap is welke in de reisplanner is opgenomen, maar misschien kunt u iets gedetailleerder aangeven welke intercity u bedoelt aangezien we geen directe intercity hebben welke rijdt tussen Enkhuizen en Zwolle.
Gezien de vertrektijd van 18:54 u betreft het hier de overstap van de trein naar Ekz op de trein naar Zl. Dit is een officieel in de reisplanner opgenomen overstap.

Yeah right, de conducteur ziet wel dat de deuren veilig gesloten kunnen worden, maar ziet niet de aansluitende trein aan de overzijde van het perron de deuren openen? Merkwaardig dat NS mensen met zulke beperkte gezichtsvermogens inzet om de veiligheid te garanderen.

Datzelfde NS heeft geen haast om de aankomende trein op tijd te laten rijden, maar als het om een aansluitende trein gaat dan moeten de (geslachtofferde) reizigers meedoen aan ren-je-rot opdat er weer op de seconde scherp vertrokken kan worden? Blijft buitengewoon onbetrouwbaar dat NS.

Rijd NS nu treinen of vervoerd het reizigers. Ja de trein gaat op tijd maar de reizigers niet
De vraag stellen is hem beantwoorden. De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd rijden van treintjes. Reizigers zijn hierbij een procesverstorende bijzaak, die helaas noodzakelijk zijn om de treinrijdhobby te bekostigen.
Reputatie 6
Er gaan wat dingen mis geloof ik. Ik had een hele reactie gemaakt maar die is nu weg.

Dit betreft inderdaad een officiele overstap in de reisplanner (van intercity naar Es op intercity naar Zl). Het is buitengewoon merkwaardig dat een hc wel kan zien dat de deuren veilig gesloten kunnen worden, maar niet kan zien dat de aansluitende trein aan de overzijde is binnengekomen. Je vraagt je af of je nog veilig met de trein kunt.

De primaire taak van NS is overigens het zoveel mogelijk op tijd rijden van treintjes. Reizigers zijn hierin een noodzakelijk kwaad en, zoals in het door TS aangehaalde voorbeeld, een mogelijke bron van vertraging.
Badge
Als het inderdaad de overstap is welke in onderstaand topic ook aangekaart is, waar het op lijkt, dan zou je verwachten dat dit gezien is door de hoofdconducteur omdat het zoals wsm aangeeft een cross perron aansluiting is welke in de reisplanner staat.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

Dan is het extra zuur dat deze aansluiting niet is overgenomen door de trein naar Zwolle. Overigens heeft dit niets met veiligheid te maken wsm het is eerder de bekendheid met de aansluitingen van de Hc op 's Hertogenbosch.
Reputatie 6
Dan is het extra zuur dat deze aansluiting niet is overgenomen door de trein naar Zwolle. Overigens heeft dit niets met veiligheid te maken wsm het is eerder de bekendheid met de aansluitingen van de Hc op 's Hertogenbosch.
Op welke wijze wordt de bekendheid met de aansluitingen binnen het hc-corps van NS gewaarborgd?
Badge
Op welke wijze wordt de bekendheid met de aansluitingen binnen het hc-corps van NS gewaarborgd?
wsm, aangezien ik geen Hc ben ga ik hier niet op antwoorden omdat ik wellicht een foutief antwoord hierop geef. Wel heb ik bovenstaand nog aangevuld met een andere optie die er is om een aansluiting beter te garanderen mits uitgevoerd zoals is afgesproken in de TAD.

Wellicht kan @Loes een antwoord geven op je vraag.

Aanvulling: Wat ik terug kan vinden is dat hier wel degelijk afspraken gemaakt zijn over het tegen houden van de trein naar Zwolle als de trein uit Eindhoven te laat is door de treindienstleider door middel van het uitrijsein op rood te houden, dat is hier dus niet gebeurt.

Ik heb het inmiddels ook intern doorgegeven aan een collega die hier aandacht voor kan vragen.
Badge
Verdere reactie heb ik even in het onderstaande topic gezet, de reactie met dezelfde context in dit topic is spontaan verdwenen en ook door de moderator niet terug te vinden.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563#post389348
Het enige wat ik kan doen is dit aankaarten Temlin, hoe vervelend ik dat ook vind...

Jeroen en wsm, ik heb jullie reacties kunnen herstellen!
Nog even een reactie vanuit de HC. Helaas kan ik nergens zien welke treinen een officiele aansluiting op elkaar zijn. Wat Jeroen al aangeeft is dat de bekendheid van de HC hierin een belangrijke rol speelt.

Overigens mag ik volgens het handboek zelfstandig geen aansluitingen overnemen en hoort de treindienstleider dit te doen. Natuurlijk afgaand op de gemaakte afspraken. Vaak zie ik dat helaas dus niet gebeuren, dat mijn sein rood blijft en ik de aansluiting behoor over te nemen. Wat je vaak ziet is dat de vertraagde aansluitende trein binnenkomt en dan het sein al veilig staat, met het rottige gevolg als de hc geen weet heeft van de aansluiting en toch snel weg wil komen, de aansluiting alsnog de mist in gaat.

Het stuk van een grote groep reizigers aan ziet komen, ik hoop dat we dat zien, maar soms mis je het toch, om zeer onduidelijke redenen helaas. Ik moet eerlijk zijn als ik weet dat ik op de 10 minuten corridor zit, ik minder geneigd ben te wachten dan bij een halfuur of uursdienst.
Reputatie 6
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb het even nagezocht en inderdaad dient de hc volgens het handboek slechts slaafs de bevelen van de treindienstleider op te volgen.

Dus is de vervolgvraag: wat staat er in de WRT voor deze overstap en hoe wordt dat in de dagelijkse praktijk uitgevoerd door de treindienstleider?

Of staat er niks in en kunnen de reizigers die hun aansluiting aan de overkant van het perron zien staan gewoon barsten als hun trein net iets te laat is?
Of staat er niks in en kunnen de reizigers die hun aansluiting aan de overkant van het perron zien staan gewoon barsten als hun trein net iets te laat is?

Uiteraard, het is toch niet alsof deze zelfde reizigers het salaris van de treindienstleider betalen?
Ik weet dat er een wrt is, alleen heb ik geen enkel idee waar ik deze direct kan opvragen helaas. Ik heb persoonlijk het idee dat de wrt veelal alleen bij de laatste aansluitingen worden gevolgd, alhoewel ik daar zelf toch vaak voor bel. Zo weet ik dat de laatste trein naar Duitsland vanuit Venlo een wrt kent van 10 minuten.
Badge
Ik weet dat er een wrt is, alleen heb ik geen enkel idee waar ik deze direct kan opvragen helaas. Ik heb persoonlijk het idee dat de wrt veelal alleen bij de laatste aansluitingen worden gevolgd, alhoewel ik daar zelf toch vaak voor bel. Zo weet ik dat de laatste trein naar Duitsland vanuit Venlo een wrt kent van 10 minuten.
Deze is voor de 2900 naar de 3600 op 's Hertogenbosch 4 minuten, voor alle treinen.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het soms wel een beetje moeilijk te begrijpen waarom mensen zo moeilijk doen om 30 seconden.

Edit. Ooh wacht het gaat om een overstap. Ja dan snap ik de frustratie wel.

Reageer