beantwoord

trein vertrekt eerder

• 7 juli 2021
  • 18 reacties
  • 372 Bekeken

Ik stond zojuist voor een dichte trein die 2 minuten eerder dan gepland vertrok. Twee weken geleden gebeurde hetzelfde met dezelfde trein en vertrektijd. Het gaat om de intercity richting Vlissingen. Hierbij zou deze trein om 19:29 vertrekken van Den Haag HS,maar rijd om 19:27 weg. Een keer kan een foutje zijn natuurlijk, maar een tweede keer in precies dezelfde situatie is wel vreemd. Er stond een groep mensen met verbazing naar de wegrijdende trein te kijken, het zou dus niet kunnen liggen een aan achtergelopen horloge. Ik vroeg mij af wat hier precies achter zit?

icon

Beste antwoord door Jeroen 9 juli 2021, 13:17

@ph5cb2f9cc59a32 Allereerst is een machinist niet verantwoordelijk voor de juiste vertrektijd dat is de Hc op de trein, deze is verantwoordelijk voor het op de juiste tijd starten van de vertrekprocedure waardoor de trein op vertrektijd ook daadwerkelijk vertrekt. De tijd die staat aangegeven is dus het tijdstip waarop de trein moet wegrijden en niet de tijd waarop de deuren dicht gaan.

Zelf maak ik helemaal geen gebruik van een horloge, niet tijdens mijn werk en niet tijdens mijn dagelijks leven. En het horloge welke ik nog ergens heb liggen zal neit meer op tijd lopen vrees ik. Als ik wil weten hoe laat het is dan raadpleeg ik een klok in de trein, op het station of mijn mobiel.

Een Hc heeft helemaal geen reden om te vroeg te vertrekken, begint deze de vertrekprocedure echt minuten te vroeg dan is dat vaak een vergissing, een Hc is immers ook maar een mens. Alleen is het gevolg van zo'n vergissing dat er mensen gedupeerd worden die laat bij de trein zijn en dat is natuurlijk altijd vervelend.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heel duidelijk te vroeg vertrokken. 

En is vervolgens ook te vroeg in Schiedam, al om 19:40, maar heeft daar wel gewacht om op tijd te vertrekken.

https://treinposities.nl/ritinfo/20210707/2262

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het gebeurt regelmatig dat treinen te vroeg vertrekken, zelfs bij geplande overstappen. Wat daar achter zit is lastig te zeggen, kan verschillende oorzaken hebben.

Minuutje of 20 geleden nog op Weesp… weg overstap! https://twitter.com/GerdafromNL/status/1412824507530756099

Badge

Het gebeurt regelmatig dat treinen te vroeg vertrekken, zelfs bij geplande overstappen. Wat daar achter zit is lastig te zeggen, kan verschillende oorzaken hebben.

Minuutje of 20 geleden nog op Weesp… weg overstap! https://twitter.com/GerdafromNL/status/1412824507530756099

Het gebeurt inderdaad wel vaker dat treinen te vroeg vertrekken, maar we moeten het natuurlijk ook niet overdrijven.  Op het grote geheel van stops en vertrekken op stations is er een klein percentage waarbij een trein te vroeg vertrekt.

Alleen hoor je nagenoeg nooit dat een trein netjes op tijd vertrok (behalve van de HC via de omroep) maar zie je wel klachten voorbij komen als iemand zijn trein te vroeg vertrekt.  Waarbij ik ook wil aangeven dat stationsklokken niet altijd de juiste tijd weergeven.

Badge +3

Minuutje of 20 geleden nog op Weesp… (met filmpje) weg overstap! https://twitter.com/GerdafromNL/status/1412824507530756099

Het gebeurt inderdaad wel vaker dat treinen te vroeg vertrekken, maar we moeten het natuurlijk ook niet overdrijven.  Op het grote geheel van stops en vertrekken op stations is er een klein percentage waarbij een trein te vroeg vertrekt.

Alleen hoor je nagenoeg nooit dat een trein netjes op tijd vertrok (behalve van de HC via de omroep) maar zie je wel klachten voorbij komen als iemand zijn trein te vroeg vertrekt.  Waarbij ik ook wil aangeven dat stationsklokken niet altijd de juiste tijd weergeven.

Klopt, en met regelmatig bedoelde ik ook niet super vaak of structureel.

Voor die gemiste overstap 19:21 op Weesp van Gerda op Twitter was het wel ‘pech’ en ook al liep de stationsklok niet gelijk dan hebben we Treinposities nog, voor stel 2740+2745

Grappig dat het voor de 2740 lijkt dat hij nog vertraagde na vertrek, de grafiek voor de 2745 geeft dat niet weer, maar goed weg is weg voor die overstap.

Reputatie 7
Badge +3

Stationsklokken lopen inderdaad niet altijd gelijk, maar ook bij die trein in Weesp geeft Treinposities aan dat die te vroeg is vertrokken.

En wat betreft die trein op HS, die hoort daar 2 minuten stil te staan, dat lijkt nu maar iets meer dan een halve minuut te zijn geweest. Niet erg fijn voor reizigers uit de sprinter vanaf Den Haag Centraal die in die 2 minuten denken over te kunnen stappen op de IC. 

Reputatie 6
Badge

vroeger zeiden ze: zal wel de laatste dienst van de '’meester op de bok'’ zijn geweest. net zoals de laatste bus v.d. dag struktureel te vroeg ging.

Badge

vroeger zeiden ze: zal wel de laatste dienst van de '’meester op de bok'’ zijn geweest. net zoals de laatste bus v.d. dag struktureel te vroeg ging.

Met het verschil dat de meester op de bok niet in de hand heeft wanneer de deuren gesloten worden, dat doet nog steeds de Hc.

Bij dezen dan. Mijn twee treinen vertrokken vandaag netjes op tijd.

Dat is helaas een enigszins overbodige mededeling. Ik realiseer me wel dat er in de afgelopen twintig jaar gigantische stappen vooruit zijn gezet qua punctualiteit.

Reputatie 1

Dat een trein te laat vertrekt kan ik mij nog voorstellen i.v.m. oponthoud. Maar wat zou nou een geldige reden kunnen zijn om een trein te vroeg te laten vertrekken? Machinisten hebben toch ook een horloge (dat gelijk loopt mag ik hopen), waarom dan willens en wetens te vroeg vertrekken?

Badge

@ph5cb2f9cc59a32 Allereerst is een machinist niet verantwoordelijk voor de juiste vertrektijd dat is de Hc op de trein, deze is verantwoordelijk voor het op de juiste tijd starten van de vertrekprocedure waardoor de trein op vertrektijd ook daadwerkelijk vertrekt. De tijd die staat aangegeven is dus het tijdstip waarop de trein moet wegrijden en niet de tijd waarop de deuren dicht gaan.

Zelf maak ik helemaal geen gebruik van een horloge, niet tijdens mijn werk en niet tijdens mijn dagelijks leven. En het horloge welke ik nog ergens heb liggen zal neit meer op tijd lopen vrees ik. Als ik wil weten hoe laat het is dan raadpleeg ik een klok in de trein, op het station of mijn mobiel.

Een Hc heeft helemaal geen reden om te vroeg te vertrekken, begint deze de vertrekprocedure echt minuten te vroeg dan is dat vaak een vergissing, een Hc is immers ook maar een mens. Alleen is het gevolg van zo'n vergissing dat er mensen gedupeerd worden die laat bij de trein zijn en dat is natuurlijk altijd vervelend.

Ik rijd al jaren dagelijks met de trein en dit is mij nog nooit eerder overkomen als in deze situatie. 

@ph5cb2f9cc59a32Allereerst is een machinist niet verantwoordelijk voor de juiste vertrektijd dat is de Hc op de trein, deze is verantwoordelijk voor het op de juiste tijd starten van de vertrekprocedure waardoor de trein op vertrektijd ook daadwerkelijk vertrekt. De tijd die staat aangegeven is dus het tijdstip waarop de trein moet wegrijden en niet de tijd waarop de deuren dicht gaan.

Is een horloge ook niet een beetje ouderwets tegenwoordig? Een digitale klok die verbonden is aan een gps systeem, zoals die in alle smartphones van nu, zullen altijd overal op de wereld de juiste tijd aangeven, mits je hem niet handmatig heb versteld. Zo’n klok zal dus nooit echt achterlopen. Ik mag hopen dan de ns onderhand wel eenzelfde soort systeem gebruikt, dan wel niet gewoon de klok op hun mobiele telefoons. Daarbij is het nog steeds opmerkelijk dan een trein voor de tweede keer 2 minuten te vroeg vertrekt. 

Reputatie 7
Badge +3

Een Hc heeft helemaal geen reden om te vroeg te vertrekken, begint deze de vertrekprocedure echt minuten te vroeg dan is dat vaak een vergissing, een Hc is immers ook maar een mens. Alleen is het gevolg van zo'n vergissing dat er mensen gedupeerd worden die laat bij de trein zijn en dat is natuurlijk altijd vervelend.

De vergissing bij de trein vanaf HS lijkt me dat er niet gerealiseerd is dat er op HS 2 minuten moet worden stilgestaan. Bij veel stations is het niet zo dat er langer stilgestaan wordt, maar dat de trein vaak al weer binnen 1 minuut vertrekt. Dat is hier zo te zien ook gebeurt, want de trein was niet 2 minuten te vroeg aangekomen op HS en was ook gewoon op tijd van Laan van NOI vertrokken. 

Reputatie 7
Badge +3

Is een horloge ook niet een beetje ouderwets tegenwoordig? Een digitale klok die verbonden is aan een gps systeem, zoals die in alle smartphones van nu, zullen altijd overal op de wereld de juiste tijd aangeven, mits je hem niet handmatig heb versteld. Zo’n klok zal dus nooit echt achterlopen. Ik mag hopen dan de ns onderhand wel eenzelfde soort systeem gebruikt, dan wel niet gewoon de klok op hun mobiele telefoons. Daarbij is het nog steeds opmerkelijk dan een trein voor de tweede keer 2 minuten te vroeg vertrekt. 

Enkele jaren geleden is NS begonnen met een smartwatch voor de HC's. Hiermee zou het niet meer moeten gebeuren dat treinen (veel) te vroeg vertrekken. En eerlijk gezegd, sinds de invoering van deze smartwatch is het aantal meldingen van te vroeg vertrokken treinen flink afgenomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Behalve dat er soms toch wel eens trein te vroeg vertrekken, komt het ook nog wel een voor dat een trein niet stopt op een station waar deze wel hoort te stoppen. Is niet goed, maar kan een keer gebeuren. Maar als dan bij een melding hiervan de webcare nog doodleuk weet te beweren dat die trein daar niet stopt en het advies geeft om in de reisplanner te kijken en niet in de app omdat daar de actuele reisinformatie staat, zakt mijn broek echt wel even af.

https://twitter.com/c7w6uwbig9/status/1414222154946732036

Overigens staat in de reisplanner (op de website) ook dat die trein zou moeten stoppen in Schiedam. En herhaalt NS niet tot vervelens toe “plan je reis in de app”? Waarvoor uberhaupt nog een melding doen als je toch maar verkeerde informatie krijgt? 

Reputatie 7
Badge

Behalve dat er soms toch wel eens trein te vroeg vertrekken, komt het ook nog wel een voor dat een trein niet stopt op een station waar deze wel hoort te stoppen. Is niet goed, maar kan een keer gebeuren. Maar als dan bij een melding hiervan de webcare nog doodleuk weet te beweren dat die trein daar niet stopt en het advies geeft om in de reisplanner te kijken en niet in de app omdat daar de actuele reisinformatie staat, zakt mijn broek echt wel even af.

https://twitter.com/c7w6uwbig9/status/1414222154946732036

Overigens staat in de reisplanner (op de website) ook dat die trein zou moeten stoppen in Schiedam. En herhaalt NS niet tot vervelens toe “plan je reis in de app”? Waarvoor uberhaupt nog een melding doen als je toch maar verkeerde informatie krijgt? 

Dit is inmiddels opgehelderd. Heb even via DM contact gehad met het Twitterteam. Blijkt dat daar ook gewoon mensen zitten die een foutje kunnen maken. :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook best dat daar ook gewoon mensen zitten die een foutje kunnen maken, maar eerst maakt de machinist al een foutje door niet te stoppen en dan krijg je ook nog een verkeerd antwoord. Als reiziger raak je dan wel een beetje het vertrouwen kwijt. De persoon die het meldde heeft niet eens meer gereageerd, zal ook wel gedacht hebben ‘waarom nog’.

Reputatie 7
Badge

Ik snap de frustratie maar al te goed, maar dit soort dingen gaan niet met opzet. Zowel die machinist als de webcare medewerker doen hun werk naar eer en geweten (ondanks dat sommige mensen hier -jij niet- over ons schijnen te denken) en dan kan het gebeuren dat er 2 fouten op rij gemaakt worden.

Super vervelend, dat zeker, maar er is nu weinig meer aan te veranderen. Men zal nu in ieder geval nóg wat nauwkeuriger nazoeken als er zo’n melding binnenkomt, al is dat geenszins een garantie dat er geen fouten meer gemaakt worden.

Reageer