beantwoord

Trein vertrekt veelste vroeg

Ik stond zojuist op Harderwijk station voor de sprinter richting Utrecht centraal. Die zou om 14:21 vertrekken. Toen ik aan kwam lopen 14:18 kwam de trein al aan op het perron. Dan neem ik aan dat dese trein daar gewoon 3 minuutjes blijft staan. Maar nee. De trein vertrekt om 14:19 gewoon? Dit is heel vervelend voor andere reizigers die gewoon aanwezig zijn om 14:20 op het station om de trein te halen. Vooral omdat dit station ook bij een school zit. Is er een verklaring waarom treinen vertrekken voor hun vertrektijd besides de vertrekregeling. 2 minuten vroeger vind ik wel heel apart.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 12 maart 2018, 10:12

Zowaar. Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen en de trein is inderdaad te vroeg vertrokken. Er is vanuit de teamleider ook extra aandacht aan geschonken en monitoring leert dat het ook niet weer is voorgekomen. Lijkt dus echt om een incident te gaan, hoe vervelend die ook uitpakte voor Kelly.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 2
Officieel mag de trein pas gaan rijden als de klok heeft geslagen..... misschien was er een andere operationele reden om de trein toch eerder te laten gaan daar heb ik geen inzicht in.

Jelle
Reputatie 7
Badge +3
Treinposities.nl laat zien dat deze trein in Harderwijk om 14.19 nog 0 km/u had, om 14.20 18km/u en om 14.21 (de officiele vertrektijd) 133 km/u. Dus inderdaad te vroeg vertrokken.
Maar ook op volgende stations is deze trein steeds te vroeg aangekomen en vertrokken. Bv op Putten om 14.28 ipv 14.30 en op Nijkerk om 14.33 ipv 14.36

Reputatie 5
Volgens Treinposities.nl lijkt deze trein (5648) om 14:19 uit Harderwijk te zijn vertrokken; bij de eerste waarneming om 14:21 uur had deze DDAR3-treinstam al de respectabele snelheid van 126 km/h.
Of er nu wel of niet een reden voor was, het mag niet. We gaan dit proberen zo goed mogelijk intern door te spelen.
Reputatie 7
Badge +3
Zweepslagen voor het treinpersoneel. Misschien houden ze dan eens op met te vroeg vertrekken. 😃
Bedankt voor dit meer dan nuttige idee.
Reputatie 7
Badge +3
Graag gedaan!
Badge
Wat zei u? Bij eerste keer tien stokslagen, bij herhaling twintig zweepslagen, en bij de derde keer het Amsterdam-Rijnkanaal in met een gewicht aan je voeten 🆒

(Wie herkent de verwijzing? :$)
Reputatie 7
Badge +3
't Kwam me bekend voor maar ik moest toch even googlen :)

Reputatie 7
Badge +3
Mooi om te zien dat Asterix nog steeds in het collectief geheugen zit. Ik moest inderdaad aan de zweepslagen uit Asterix en de Helvetiërs denken. Helaas kan ik nu niet meer de stokslagen en met het gewicht aan de voeten in het meer (of kanaal) geworpen worden gebruiken.

De stokslagen kunnen natuurlijk nog van stal gehaald worden voor de onnozele types bij NS die de vertrekprocedure verprutst hebben waardoor treinpersoneel niet meer op de klok kijkt.
Reputatie 3
Mijn ervaring is dat dit heel vaak gebeurt op dit traject. Buiten de spits vertrek ik iets eerder om op tijd (lees: te vroeg) bij het station te kunnen zijn. Juist DD-AR3 is door het snelle optrekken zeer gevoelig hiervoor.
Ik neem het in deze zeker niet op voor het personeel welke ruim te vroeg vertrekken met hun trein, maar een oproep tot zweepslagen (notabene gewaardeerd door een NS moderator)en dumpen met betonblok aan de benen in kanaal gaat mij ruim te ver !
Op een professioneel bedrijfsforum horen zulk soort "grappig bedoelde" uitlatingen niet thuis.
@Spoor 2; De reactie van Klaas-Jan NS was sarcastisch of positiever geformuleerd gekscherend bedoeld. Uit je reactie wordt duidelijk dat dit je zelf ook al wel opgevallen was. Het forum is een informele setting waar we bijvoorbeeld tutoyeren. De grens van wanneer iets te ver gaat is een grijs gebied waar Klaas-Jan NS zich erg thuis voelt. Dit pakt soms geweldig uit en er zijn veel mensen die het juist kunnen waarderen, omdat dit het menselijke aspect van een medewerker naar boven brengt. Het nadeel is natuurlijk dat in dit grijze gebied ook tegen de verkeerde been gestoten kan worden.

Omdat Spoor 2 al wel door dat het grappig bedoeld was nog even de volgende disclaimer voor die mensen bij wie dit niet het geval is: Wij distantiëren ons van uitspraken over het verwonden van ons personeel op welke manier en met welke voorwerpen dan ook. Sterker nog, wij veroordelen dit.

Bedankt voor je bijdrage in een poging dit te verhelderen Spoor 2!!
Graag gedaan, en bedankt voor het duidelijke antwoord.
Reputatie 7
@Spoor 2 Je moet Klaas-Jan een beetje kennen om te weten wat Arnold zegt. Ik (als NS-personeel) kan juist keihard lachen om de opmerkingen die hij maakt, ook al gaat het over ons 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Spoor 2
Het onderwerp van de te vroeg vertrekkende treinen is al dermate vaak voorbij gekomen zonder dat NS merkbaar iets aan het probleem doet dat ik mij een cynisch grapje heb gepermitteerd.

Uiteraard was het grapje niet letterlijk bedoeld. Het blijkt maar weer eens hoe mogelijk het is in te schatten op een forum hoe pogingen tot het maken van een grapje door andere forumlezers worden opgevat.
Zowaar. Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen en de trein is inderdaad te vroeg vertrokken. Er is vanuit de teamleider ook extra aandacht aan geschonken en monitoring leert dat het ook niet weer is voorgekomen. Lijkt dus echt om een incident te gaan, hoe vervelend die ook uitpakte voor Kelly.
Reputatie 7
Badge +3
Nou, het is weer voorgekomen.

Trein 5625, officiele vertrektijd Wezep 9.28 maar vertrok al 9.26.
Ook op Nunspeet en 't Harde 2 minuten te vroeg weg.
Op Twitter iemand die er blij mee is, want eerder in Zwolle. En je collega noemt de machinist een held, ben ik het niet echt mee eens.

Reputatie 7
Badge +3
Het krankzinnige misverstand dat het een verdienste is om te vroeg te rijden is blijkbaar wijdverbreid binnen de burelen van NS. Ik zou deze medewerker van @NS_online graag een keer uitgebreid uitleggen wat de basisprincipes van een dienstregeling en punctualiteit zijn. Wat een malloot om dit op Twitter te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Een ander Twitter dakje heeft het nu doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling.
Reputatie 7
Badge +3
Die DDAR's mogen dan oud zijn, niet meer voldoen aan de wensen van de hedendaagse reiziger en vaak defect raken en zo gezien de klachten, maar als ze rijden, rijden ze blijkbaar als een tierelier. Wederom is er eentje te vroeg vertrokken. Dit is toch zeker geen incident meer.
Betreft deze keer de 5653 die op Wezep om 16.25 al weg was, vertrektijd volgens dienstregeling is 16.28.

Er wordt altijd omgeroepen dat de trein een vertraging heeft, maar er wordt nooit omgeroepen dat de trein een vervroeging heeft.........:?
Reputatie 7
Badge +3
Zoiets?
"Beste reizigers, de sprinter naar Zwolle van 16.25 zal 2 minuten eerder vertrekken. Reizigers die nu nog niet op het station zijn en de deze omroep dus niet horen, sorry voor het ongemak. Herhaling, de spr..... oh laat maar hij is al vertrokken."

Reageer