Treinaansluiting Geldermalsen

• 1 november 2019
  • 26 reacties
  • 393 Bekeken

Beste NS,

Ik wil even klagen. Ik ben een dagelijkse reiziger op het traject Tiel - Den Bosch. Gewoonlijk vertrek ik vanuit Tiel om 7.04 en tot voor kort had ik een overstap in Geldermalsen om 7.18 uur.

Eerder is er bij u geklaagd over het feit dat de aansluitende trein met regelmaat niet op de a zijde van het perron stopte waardoor de aansluiting alleen door hard te rennen werd gehaald en zelfs dat niet altijd lukte.

Klantvriendelijk als de NS is, heeft uw organisatie ervoor gekozen om in de reizigers app het aansluitende perron te veranderen in nr 4 ipv nr 4a. Dan kan er in ieder geval niet worden geklaagd dat de trein niet op het juiste perron stopt.

Nu schertst mij de verbazing dat sinds een week deze overstap niet meer opgenomen is in de NS planning als zijnde een officiële overstap. Gaat de NS zo on met haar klanten? Dit is geen klantenservice, maar de dienstregeling naar eigen hand zetten zonder rekening met de klant te houden.

Als ik een trein later pak scheelt mij dat op dagbasis drie kwartier. Op een 9-urige werkdag vind ik niet nogal wat. 

Kan er vanuit de NS geen andere oplossing komen?

Vriendelijke groet ,

Bas

26 reacties

Reputatie 5

Dit is vreemd..het is precies die ene trein die eruit is gehaald. De rest van de dag is het wel mogelijk om .18 te halen.

De rest van de dag vertrekt hij om .21

Dat zou ook een "meedenk" oplossing van NS kunnen zijn in de ochtend.

Goedemiddag Bas Oremans, en welkom bij de Community. 

Ik kan het zo niet verklaren en doe graag navraag voor je. Vind je het oké als ik hierop terug kom? 

Natuurlijk, Ik ben vast niet de enige die dit probleem ziet. 

Mijn excuses voor de late reactie, Bas Oremans

Ik heb een terugkoppeling ontvangen: 

“De overstap in Geldermalsen is in het geval van 7:04 uur 2 minuten. Dat is te weinig om de overstap betrouwbaar aan te kunnen bieden (ook gezien de looptijden) in de reisplanner. De overige momenten op de dag is de overstap 3 minuten en dat vindt de planner acceptabel. Dus: je kunt het proberen om het in twee minuten te redden, maar dat wordt rennen.

Waarom het nu opeens niet meer kan heeft waarschijnlijk te maken met aanpassingen in de dienstregeling (dus ergens is met vertrektijden geschoven, misschien vanwege de herfst, misschien vanwege het feit dat de dienstregeling te krap was in eerdere gevallen). Maar die details en afwegingen ken ik niet. Wellicht dat een expert op het gebied van dienstregelingen daar meer over kan zeggen.

Wel zie ik dat de aansluiting in de planner vanaf de nieuwe dienstregeling hersteld is (gepland op 16 december), wat mijn vermoeden versterkt dat het een aanpassing is vanwege de herfst (https://nieuws.ns.nl/herfst-in-volle-gang-geltreinen-terug-op-het-spoor/ kopje ‘minuutje extra’)”

Hopelijk kan je hier iets met de reactie en is het op deze manier duidelijk voor je. 

Reputatie 7
Badge

Wellicht dat een expert op het gebied van dienstregelingen daar meer over kan zeggen.

@Bas Oremans 

Kort door de bocht, NS kan zelf niet aangeven waarom een dienstregeling is zoals ie is. Dat is toch wel opmerkelijk te noemen.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft in december een overstap van twee minuten. Alleen wordt het een overstap van 3a naar 4a in plaats van van 3a naar 4.

Waarom de trein naar Den Bosch nu niet van 4a kan vertrekken blijft me een raadsel. De enige reden die ik kan verzinnen is dat die te lang is voor 4a. 

In denk overigens dat de aansluiting in de praktijk nu ook gewoon te halen is. Je krijgt alleen geen geld terug als het mis gaat.

Dit is dus de reactie die ik had verwacht en waar (naar lijkt) de NS bewust naar toe heeft gewerkt. Als volgens de (oude) regeling de trein  richting Den Bosch in Geldermalsen op 4a zou stoppen is er geen probleem en een veilige overstap. Daarin denkt NS niet mee maar haalt eerst na klachten de a achter de 4 weg om later te kunnen zeggen dat het geen veilige overstap meer is.

Reputatie 7
Badge

Wil je een trein op 4a laten stoppen vanuit Utrecht, dan zal er een geheel andere rijweginstelling door ProRail moeten gaan plaatsvinden. Dat is de afgelopen jaar/jaren nog nooit gelukt @Bas Oremans Dat ligt dus niet aan NS, maar aan ProRail.

Volgens mij hebben we onszelf in de voet geschoten door eerder te klagen dat de trein op 4 stopt terwijl 4a in de planner stond. Je had toen een officiële overstap die je kon missen, maar waar je tenminste nog aanspraak kon maken op GTBV. Nu is de reisplanner aangepast aan de werkelijkheid en kun je geen aanspraak meer maken op GTBV.

Reputatie 7
Badge +3

Wil je een trein op 4a laten stoppen vanuit Utrecht, dan zal er een geheel andere rijweginstelling door ProRail moeten gaan plaatsvinden. Dat is de afgelopen jaar/jaren nog nooit gelukt@Bas Oremans Dat ligt dus niet aan NS, maar aan ProRail.

Dat is vreemd want de treinen uit Leerdam keren al sinds jaar en dag vanuit de richting Tricht op spoor 4a.

Klopt Martin, dus niet erg met de klant meegedacht door NS

Reputatie 7
Badge

Wil je een trein op 4a laten stoppen vanuit Utrecht, dan zal er een geheel andere rijweginstelling door ProRail moeten gaan plaatsvinden. Dat is de afgelopen jaar/jaren nog nooit gelukt@Bas Oremans Dat ligt dus niet aan NS, maar aan ProRail.

Dat is vreemd want de treinen uit Leerdam keren al sinds jaar en dag vanuit de richting Tricht ook op spoor 4a.

Dat is helemaal niet vreemd @Tamzin @Bas Oremans  immers de Arriva trein eindigt te Geldermalsen en daardoor krijgt de trein automatisch een ander soort rijweg aangeboden, in dit geval tot 4a.

Overigens kan een trein te Geldermalsen seintechnisch in de huidige situatie nooit op 4 stoppen, het is of 4a of 4b.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou niet weten waarom de trein niet kan halteren op spoor 4 als hij binnenkomt via spoor 4a en het sein tussen 4a en 4b op veilig is gezet. Dat is waarschijnlijk ook wat er nu gebeurt omdat de trein te lang is voor spoor 4a.

Reputatie 7
Badge

@Tamzin

Als het sein tussen 4a en 4b veilig wordt gezet rijdt deze altijd door naar 4b. Alleen bij een zeer lange trein zou het achterste stukje eventueel nog op 4a kunnen staan.

Sein- en bedieningstechnisch bestaat er namelijk ook geen spoor 4.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Als het sein tussen 4a en 4b veilig wordt gezet rijdt deze altijd door naar 4b. Alleen bij een zeer lange trein zou het achterste stukje eventueel nog op 4a kunnen staan.

In Den Bosch komen lange treinen ook via spoor 6a aan. Het sein naar 6b staat dan op veilig en ze halteren dan in het midden (half op 6a en half op 6b) en dat heet dan spoor 6. Waarom zou dat in Geldermalsen niet kunnen?

Reputatie 7
Badge

We hadden het over Geldermalsen @Tamzin @Bas Oremans . Niet off-topic gaan, de situatie te Den Bosch is compleet anders.

Zie verder ook nog mijn aanvulling over Geldermalsen spoor 4

Reputatie 7
Badge +3

We hadden het over Geldermalsen@Tamzin @Bas Oremans . Niet off-topic gaan, de situatie te Den Bosch is compleet anders.

Zie verder ook nog mijn aanvulling over Geldermalsen spoor 4

Die situatie in Den Bosch is precies identiek. Een perron verdeeld in een a- en een b-sectie waarbij lange treinen halverwege stoppen.

Dat spoor 4 niet zou bestaan begrijp niet ik want de reisplanner geeft nota bene voor alle treinen richting Den Bosch aan dat ze halteren op spoor 4. De treinen naar Tiel vertrekken wel vanaf 4b maar dat is logisch omdat 4a dan bezet is door de trein naar Leerdam.

Dank voor jullie betrokkenheid. Blijft echter staan dat NS tot voor kort communiceerde dat de trein op 4A in GELDERMALSEN ( heb het nooit over Den Bosch gehad) zou stoppen. En dat zo af en toe eens deed. Als NS vanaf het begin 4B had gecommuniceerd was er van mijn zijde nooit een opmerking gekomen.

Reputatie 7
Badge

Dat spoor 4 niet zou bestaan begrijp niet ik want de reisplanner geeft nota bene voor alle treinen richting Den Bosch aan dat ze halteren op spoor 4.

Ach ja, de reisplanner.....…

Een trein te Geldermalsen kan nooit tussen spoor 4a en 4b stoppen, op wat de reisplanner spoor 4 noemt @Tamzin @Bas Oremans 

Dan doet de machinist iets wat niet geoorloofd is. Daarom rijdt een trein bij veilig sein tussen 4a en b ook altijd helemaal door.

Den Bosch is nogmaals anders en off-topic.

Het lijkt erop dat iemand het laatste woord wil hebben. Er hoeft niet tussen 

4a en 4b gestopt te worden, maar op 4a.

Reputatie 7
Badge

Dat kan @Bas Oremans ,

Dat moet je dan voorleggen bij ProRail, deze organisatie gaat over de rijweg en, seinen en borden langs het spoor. Prorail heeft een klantenloket.

Thnx

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat iemand het laatste woord wil hebben. Er hoeft niet tussen 

4a en 4b gestopt te worden, maar op 4a.

Sommige treinen naar Den Bosch zijn te lang voor alleen spoor 4a.

Reageer