Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

• 16 november 2016
  • 44 reacties
  • 4344 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

@Dennis: Ik heb jouw suggesties doorgegeven bij de redactie van ns.nl. Ik vind het zelf namelijk ook wenselijk dat deze R-net treindienst standaard zichtbaar is in het menu onder Reisinformatie, net zoals bijvoorbeeld de Intercity direct.
Reputatie 2
Dat R-netgedoe maakt de zaak er niet eenvoudiger op. Straks denken mensen dat je niet hoeft uit en weer in te checken zolang er R-net op staat, of ze gaan op zoek naar R-netpoortjes die er niet zijn.
@Dennis: Inmiddels staat R-net in het menu van ns.nl genoemd onder Bijzondere trajecten: http://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis: Inmiddels staat R-net in het menu van ns.nl genoemd onder Bijzondere trajecten: http://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten.
Prima, bedankt.
Waarom rijden deze treinen doordeweeks tijdens de spits niet door naar Leiden Centraal? Dan hoef je niet over te stappen op Alphen a/d Rijn en bovendien is het ook handiger voor de reizigers die naar Leiden of Alphen a/d Rijn moeten omdat je net als voor 11 december een kwartierdienst had; 2 Intercity's (Utrecht C - Leiden C) en 2 Sprinter's (Gouda - Leiden C tijdens de spits). :?
Reputatie 3
Tja, als R-Net/Abellio/NS (het is maar vanuit welke kant je het bekijkt) slechts voor Alphen - Gouda de concessie is, wordt er niet doorgereden. Daarnaast wordt er vanaf september om het kwartier op de Rijn-Gouwelijn gereden, hopelijk ontstaat er hierdoor een goede aansluiting te Alphen en heb je dus (zij het met een overstap) om het kwartier een verbinding Gouda - Leiden.
Reputatie 6
Badge +2
NS past rond de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2016, de reisinformatiemiddelen, palen, poorten en de kaartautomaten aan naar R-net.
Wel grappig, ze hebben inderdaad op de drie tussenstations de kaartautomaten 2xx rood gemaakt. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat de trein zo lawaaiig is. Het geluid lijkt op dat van een klep of schakelaar die heel vaak met een flinke plof omschakelt, ook als de trein stilstaat. Weet iemand wat dat is? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Hier nog even de dienstregeling:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129626/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17a.pdf

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129989/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17b.pdf bijdragevandennis
Reputatie 6
Tja, als R-Net/Abellio/NS (het is maar vanuit welke kant je het bekijkt) slechts voor Alphen - Gouda de concessie is, wordt er niet doorgereden. Daarnaast wordt er vanaf september om het kwartier op de Rijn-Gouwelijn gereden, hopelijk ontstaat er hierdoor een goede aansluiting te Alphen en heb je dus (zij het met een overstap) om het kwartier een verbinding Gouda - Leiden.

Dat gaat alleen op als er tussen Leiden en Alphen aan den Rijn gedurende de hele dag, sprinter(cities) gaan rijden.
Reputatie 3
Ja, excuus, ik was vergeten te vermelden dat deze situatie alleen maar de spits betreft.
Reputatie 6
Badge +2
Hier nog even de dienstregeling:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129626/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17a.pdf

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129989/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17b.pdf bijdragevandennis

En:

http://www.ns.nl/reisplanner-v2/remote.shtml?advice&fromName=apn&toName=gd

http://www.ns.nl/reisplanner-v2/remote.shtml?advice&fromName=gd&toName=apn

Stations: Apn, Bsk, Wadn, Wad, Gd.
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat de trein zo lawaaiig is. Het geluid lijkt op dat van een klep of schakelaar die heel vaak met een flinke plof omschakelt, ook als de trein stilstaat. Weet iemand wat dat is?
Het is misschien niet bij elk treinstel, en/of niet altijd (als het een storing was of een serie tests).bijdragevandennis
Tja ik was vandaag ook op het R-net traject. Gewoon even leuk reizen en wat foto's maken. Vanmorgen reden er even geen treinen wegens een defecte trein. Ik heb van de machinist gehoord dat zijn collega die van de trein af kwam eerder die ochtend net buiten Alphen was gestrand. Toen gingen wij rijden (v Gouda 11:02) en in Alphen combineerde onze trein met de twee defecte Flirtjes van de storing eerder die morgen. Deze drie treinstellen vertrokken vervolgens leeg richting Gouda en Leidschendam.

Vervolgens was we natuurlijk geen trein meer voor de sprinter van 11:38 naar Gouda. Helaas was ook de andere omloop gestrand op Gouda, waardoor er helemaal geen treinen reden. Later was ik via Woerden toch weer op Gouda, en ook hier stond geen Flirt meer. Er waren geen treinen meer voor de lijn Gouda-Alphen.

Toen ik iets meer dan een half uur later met Randstadrail langs Leidschendam kwam, stonden hier alle zes Flirtjes. Best triest, omdat er twee gewoon nog inzetbaar waren en er machinisten met wegbekendheid genoeg waren.

Op het moment van schrijven wordt de treindienst weer half opgestart met de vanmorgen defect geraakte treinen. Waarom wordt deze trein niet of gesplitst zodat er gewoon twee treinen per uur kunnen rijden of worden de twee andere stellen, of het stel dat de twee eerder defect geraakte stellen naar Leidschendam heeft gesleept? Volgens ovtijden wordt straks ook nog eens een Flirtje in Alphen afgekoppeld, maar deze gaat niet meer rijden.

Bijsturing maakt een puinhoop vandaag op het traject Gouda-Alphen. Ik hoop dat hier snel verbetering in komt, want zoals het nu gaat, kan het echt niet.
En nog even iets. Ik kan nu helaas niet editten.

Zelf heb ik ervaren dat de wifi in de R-net stellen niet werkt. Volgens een dagelijkse reiziger was dit elke dag het geval. Ikzelf zat in de 2012. Het zijn mooie treinen, maar er werkt teveel niet. Wifi is dan nog het minst belangrijke. Helaas heb ik dus ook niet echt foto's kunnen maken van de R-net Flirtjes, maarja dat kan ik een andere keer ook doen.

Ik verwacht wel dat er goed geëvalueerd wordt waarom er zoveel R-net treinen defect raken en waarom er zo matig bijgestuurd wordt. Vandaag is namelijk niet de eerste keer dat de dienst volledig in de soep loopt en dat is voor de dagelijkse reiziger heel frustrerend.
Reputatie 3
Nou ja, het probleem bij de TAG's (Trein Alphen - Gouda) is naar verluidt de gps-detectie. Afgelopen zaterdag probeerde men namelijk voor het eerst solo te rijden, maar door detectieproblemen (dat heb je met lichte treintjes, zie de diesel-GTW's maar) liep dat dus helemaal verkeerd. Vanaf zaterdagmiddag lag dus zo de hele lijn op z'n gat, gelukkig kon ik de 766 nog bij Boskoop platen. Probleem is natuurlijk ook dat er bijna alleen maar nieuwe machinisten worden ingezet (bijna allemaal broekies), en die dus alleen maar op TAG's mogen rijden. Ze hebben dus allemaal geen materieelbekendheid op ander NS-materieel, dus bij het minste of geringste heb je dus bonje. Je kan namelijk niets bijsturen, het is gewoon hopen dat de TAG's het doen.

Daarnaast hebben de TAG's ook nog te maken met vele kinderziektes (kijk maar eens naar de FFF's), die je natuurlijk ook niet een-twee-drie uit de wereld hebt geholpen. Daarnaast bevordert het enkelsporige karakter van het lijntje de dienstregeling natuurlijk ook geenszins, en de korte keertijd in Gouda is nou ook niet je-van-het. Kortom, vooral door de kinderziektes (detectie, eigenlijk niet echt proefgereden op Apn - Gd, etc.) is het daar nu werkelijk drama. Zelf vind ik het erg slecht dat men alleen maar dedicated servicemachinisten gebruikt, wat mij betreft had men gewoon onder Haagse meesters diensten moeten verdelen. Je kan dan namelijk zo hup een stel uit Leidschendam plukken en naar Gouda sturen, dat gaat nu niet. Overigens gaat het vandaag wel beter, na 9.45 geen enkele trein met meer dan één minuut vertraging. Ter lering ende vermaak hier nog wat foto's van het interieur, overigens geen Flickrfoto's van mij (https://www.flickr.com/photos/33091474@N07/31456612941/in/photostream/)
Reputatie 3
Ik heb naar aanleiding van jullie opmerkingen even geïnformeerd. Het WiFi probleem zou inmiddels opgelost moeten zijn. Als dat niet zo is hoor ik het graag, graag met vermelding van treinnummer en datum en tijd.

Het oproepsysteem krijgt medio januari een update. Dan zouden de meeste problemen verholpen moeten zijn.

Voor zover mij bekend zijn er geen problemen met de treindetectie. Afgelopen zaterdag waren er wel enkele andere kinderziektes en logistieke beperkingen. gisteren en eergisteren was de punctualiteit boven de 96%. Helaas is hij vandaag weer laag, tot nu toe zo'n 75%. Ik weet niet wat hiervan de reden is. Wel weet ik dat de nieuwe dienstregeling door een speciaal team intensief wordt gemonitord om dit soort knelpunten snel op te lossen. Als ik meer hoor zal ik dit hier melden.
Reputatie 3
@Frank: over detectie heb ik op Somda vernomen, hierbij citeer ik de desbetreffende Haagse meester: ''Over Uit de spots haal ik dat er met enkele stellen is gereden, waar dit volgens eerdere meldingen (eerstenhand) niet mocht/kon i.v.m. detectie. Denk dat ze het geprobeerd hebben zonder succes, en dus nu wachten tot er weer 4 stellen zijn.''

Wat vinden jullie trouwens logistieke beperkingen? Mijns inziens is dat namelijk nogal ProRailiaans verstoringenjargon 😉 Betekent dit bijvoorbeeld dat er te weinig Flirts zijn? Dit zou nogal onzin zijn, want er waren wel twee TAG's beschikbaar om het defecte stel te Apn af te slepen. Overigens een zeer slechte zet dat er op de Rijn-Gouwelijn nooit is proefgereden, de gevolgen worden nu goed duidelijk! Abellio NRW reed bijvoorbeeld vanaf augustus mee in de omloop van de DB in Nordrhein-Westfalen, op die manier kon personeel en reiziger alvast wennen. Arriva heeft bijvoorbeeld ook ettelijke testritten gemaakt in Limburg. R-Net bleef echter maar buiten zijn stamgebied, en daar zijn de problemen nu juist het grootst.
Reputatie 1
Het is zeker, vanaf september gaat er 4x/uur een trein rijden tussen Alphen aan den Rijn en Gouda: http://www.ad.nl/gouda/r-net-vanaf-september-elk-kwartier-tussen-gouda-en-alphen~a01bb5fc/

Reageer