Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

• 16 november 2016
  • 44 reacties
  • 4344 Bekeken

Vanaf 11 december 2016 rijdt NS onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Met nieuwe, comfortabele treinen en een vast team aan servicemachinisten. Je kunt elk half uur de trein nemen en vanaf het najaar 2017 elk kwartier.

Hoe maak ik gebruik van deze treinen?
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn gewoon te gebruiken op dit R-net traject. Speciaal voor deze verbinding is er het GouweTicket. Hiermee reis je een dag lang onbeperkt tweede klas in de daluren op het traject Alphen aan den Rijn- Gouda. Het vervoerbewijs is te koop als eenmalige chipkaart bij de kaartautomaten op de stations van dit traject en kost € 4 en voor kinderen van 4 t/m 11 jaar € 1. Het GouweTicket is ook te koop als vijfrittenkaart. Je krijgt dan 5% korting op het totaal bedrag van vijf kaartjes.

Net als bij NS kunt u ook op dit traject uw fiets meenemen. En ook hier geldt dat dit in de daluren mag (op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur). Het meenemen van de fiets in de daluren is in de R-net treinen echter gratis. Per treinstel zijn 3 speciale fietsenrekken beschikbaar. Ook voor huisdieren gelden dezelfde regels als bij NS.

In- en uitchecken
Ook bij R-net check je in en uit voor je reis. Maar heb je ingecheckt op het R-net traject Alphen aan den Rijn- Gouda, dan hoef je bij een overstap naar NS niet opnieuw in te checken. Andersom geldt hetzelfde: als je al hebt ingecheckt bij NS hoef je dat niet opnieuw voor de R-net treinen te doen. Bij overstap naar bus, tram, metro of een van de andere treinvervoerders moet je wel opnieuw in- en uitchecken.

De NS in-en uitcheckpalen en toegangspoorten zullen voor zowel NS als R-net reizen geschikt zijn. Deze palen/poorten bevatten daarom beide logo’s. NS past rond de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2016, de reisinformatiemiddelen, palen, poorten en de kaartautomaten aan naar R-net. Voor het verdere meubilair doet ProRail de aanpassingen.

Speciale treinen
Zes nieuwe treinen van het type Flirt 3 rijden op het traject Alphen aan den Rijn- Gouda. Zij beschikken onder andere over wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, een loungehoek, USB-laadpunten en stopcontacten. NS heeft het advies van Rover over de nieuwe treinen opgevolgd en daarom de meest comfortabele stoelen uitgekozen bij de fabrikant van de R-net-trein.

De lijn Alphen aan den Rijn- Gouda is uitgegeven door de Provincie Zuid-Holland. De Provincie heeft deze spoorlijn aanbesteed en heeft ook eisen gesteld aan de treinen, de bediening enz. Het is onderdeel gemaakt van het R-net OV-keurmerk en heeft daarom ook de herkenbare rood-grijze uitstraling. Het interieur en exterieur is in de huisstijl van R-net.

Ons personeel
Een vast team van servicemachinisten staat iedere dag klaar om jou van A naar B te brengen op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Zij zijn speciaal opgeleid voor de nieuwe treinen en dit traject en helpen je graag als je ergens vragen over hebt. De servicemachinist houdt ook toezicht in de trein. De trein is transparant en van voor tot achter kan men door de trein kijken. Daarnaast zijn er camera’s aanwezig in de trein, waarvan de beelden uitkomen bij de machinist in de cabine. De machinist kan waar nodig ingrijpen of hulp inroepen van de Service & Veiligheid teams van NS.

Op dit traject rijden er geen conducteurs mee. Er worden flexibele Service & Veiligheid teams ingezet door NS op dit traject die ingangscontroles en controles op het traject uitvoeren. Daarnaast zijn er op station Gouda toegangspoortjes waar reizigers doorheen moeten om te kunnen reizen van en naar dit station.

Jouw reis
De rechtstreekse treinverbinding van Gouda via Alphen naar Leiden Centraal in de spitsuren vervalt per 11 december 2016. In Alphen aan den Rijn kun je aan de overzijde van hetzelfde perron en met een overstaptijd van 2 minuten overstappen op de Intercity naar Leiden Centraal. Reizigers richting Utrecht reizen vooral via Gouda, en daar blijft de overstap via Alphen aan den Rijn onveranderd.

In de loop van 2017 gaat ProRail in opdracht van de Provincie Zuid-Holland het spoor aanpassen zodat in het najaar van 2017 vier keer per uur een trein kan rijden in beide richtingen op dit traject. Tot die tijd rijdt er twee keer per uur een trein.

Reizigers met een beperking
De nieuwe R-net treinen zijn geschikt voor een gelijkvloerse instap en hebben een uitschuiftrede. De perrons die nog niet de juiste hoogte hebben, worden door ProRail aangepast. Zolang nog niet alle perrons op de juiste hoogte zijn om een gelijkvloerse instap te garanderen, kunnen reizigers met een functiebeperking gebruikmaken van de NS Reisassistentie, ook al is er geen conducteur op de trein aanwezig. Daarnaast heeft elke trein een rolstoeltoegankelijk toilet.

Waar kan ik terecht voor vragen?
Bij de servicemachinist, behalve uiteraard als deze aan het rijden is. Ook zullen er regelmatig Service & Veiligheid medewerkers op de station en/of in de treinen aanwezig zijn. Op Gouda is een verkoopbalie waar je terecht kunt voor vragen. Online is uitgebreide informatie over de R-net treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda te vinden op www.ns.nl/rnet. En de R-net Klantenservice treindienst is dag en nacht bereikbaar op 030-7515157 (lokaal tarief). Staat jouw vraag niet in dit topic of op onze website? Stel je vraag dan gerust hieronder!

44 reacties

Reputatie 4
Vanaf 11 december 2016 rijdt NS onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda.
Is niet waar. Er wordt gereden door Abellio. Dat dit een NS dochter bedrijf is wil dan nog steeds niet zeggen dat NS hier rijdt.
Hoi Ravitsec.

NS-dochterondernemingen Abellio NRW en NS-Reizigers (NSR) hebben in 2014 in combinatie de concessie verworven van de treindienst Alphen a/d Rijn - Gouda. Deze treindienst zal worden uitgevoerd door NS Reizigers.

De stelling dat er gereden wordt door Abellio is dus niet juist. NS reizigers is de vervoerder.
Reputatie 3
Badge
Vanaf 11 december 2016 rijdt NS onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda.
Is niet waar. Er wordt gereden door Abellio. Dat dit een NS dochter bedrijf is wil dan nog steeds niet zeggen dat NS hier rijdt.

In dat geval zou er opeens sprake zijn van single checkin van twee vervoerders. Wat volgens anderen op dit forum niet mag van de Autoriteit Consument en Markt....
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat de constructie is dat Abellio forneel concessiehouder is en NS de diensten tegen een vaste betaling laat uitvoeren.

Dat zou ook de constructie worden als NS op Zwolle-Leeuwarden de vierde trein zou laten rijden door Arriva. Ook dan zouden de reizigers bij NS moeten in- en uitchecken.

En op dezelfde basis laat bijv. ook Arriva zijn busdiensten in de Bommelerwaard uitvoeren door Juijn.
Vandaag was ook de 'persdag'. Hier wat foto's van TV West:
https://twitter.com/michel_lafaille/status/798871695348076544

Ziet er goed uit hoor! Ben benieuwd naar 11 december.
Reputatie 4

In dat geval zou er opeens sprake zijn van single checkin van twee vervoerders. Wat volgens anderen op dit forum niet mag van de Autoriteit Consument en Markt....

Wat de ACM eist is dat een rit altijd onder één vervoerder valt en een andere vervoerder daar dus geen info over heeft. Dat geeft een probleem met single check-in/uit aangezien daar het geld van de ritten onderling wordt verdeeld.

Op Arnhem-Doetinchem wordt dit opgelost doordat een backoffice op basis van de tijd van inchecken en de dienstregeling iedere reiziger of aan Breng of aan Arriva toe wijst. Iedere vervoerder heeft dus zijn eigen reizigers, het enige is dat ze dezelfde CiCo's gebruiken.

In het geval van Alphen-Gouda besteedt de concessiehouder het daadwerkelijke vervoer uit aan een onderaannemer. Daarbij zijn er twee toegestane smaken mogelijk:

1) De concessiehouder laat de diensten uitvoeren door een onderaannemer waarbij de reizigers in- en uitchecken bij de onderaannemer. De vervoersopbrengsten zijn dan voor de onderaannemer en de concessiehouder heeft geen inzage in de vervoerscijfers.

2) De concessiehouder laat de diensten uitvoeren door een onderaannemer waarbij de reizigers in- en uitchecken bij de concessiehouder. De vervoersopbrengsten zijn dan voor de concessiehouder en de onderaannemer heeft geen inzage in de vervoerscijfers.

Omdat er op Alphen-Gouda wordt in- en uitgechekt bij NS is het of variant 1 (met Abellio concessiehouder en NS onderaannemer) of variant 2 (met NS concessiehouder en Abellio onderaannemer). Omdat de treinen echter met eenmansbediening rijden moet het wel variant 2 zijn want variant 1 vereist op basis van de huidige NS-regels vaste conducteurs. Daarmee is het precies dezelfde constructie om eenmansbediening mogelijk te maken als destijds met RegioNS tussen Zutphen en Apeldoorn.

Deze treindienst zal worden uitgevoerd door NS Reizigers.
Op grond van het bovenstaande betwijfel ik ten zeerste of dit waar is aangezien interne NS-regels het rijden met eenmansbediening verbieden.
Reputatie 1
R-net , abellio, NS? Nee duidelijker wordt het er niet op. Wel verdwijnt de conducteur en wordt de directe trein Gouda- Leiden geschrapt. Zijn er ook verbeteringen te melden, behalve (nutteloze) USB-stopcontacten die je voor een ritje van 15 minuten niet bepaald nodig hebt?
Reputatie 1
R-net , abellio, NS? Nee duidelijker wordt het er niet op. Wel verdwijnt de conducteur en wordt de directe trein Gouda- Leiden geschrapt. Zijn er ook verbeteringen te melden, behalve (nutteloze) USB-stopcontacten die je voor een ritje van 15 minuten niet bepaald nodig hebt?
Ok ok, het treintje ziet er wel leuk uit. Een hoop poeha, maar in feite is het qua aanbod een verschraling waar ik als reiziger weinig voor koop.
Reputatie 6
Badge +2
Wifi, een toilet, een loungehoek, USB-laadpunten en stopcontacten vind ik erg positief. bijdragevandennis
Reputatie 1
Wifi, een toilet, een loungehoek, USB-laadpunten en stopcontacten vind ik erg positief. bijdragevandennis
Ik zou die dingen ook positief vinden - in intercity-treinstellen. Niet in een treintje waar je amper 15 minuten in zit. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een directe verbinding zoals de lijn Leiden -Gouda doordeweeks was.
Reputatie 7
Badge +3
@marcs
Het afschaffen van de conducteurs is een verbetering want daardoor kunnen je veel meer treinen laten rijden voor hetzelfde geld
Reputatie 3
Badge

Wat de ACM eist is dat een rit altijd onder één vervoerder valt en een andere vervoerder daar dus geen info over heeft. Dat geeft een probleem met single check-in/uit aangezien daar het geld van de ritten onderling wordt verdeeld.

Op Arnhem-Doetinchem wordt dit opgelost doordat een backoffice op basis van de tijd van inchecken en de dienstregeling iedere reiziger of aan Breng of aan Arriva toe wijst. Iedere vervoerder heeft dus zijn eigen reizigers, het enige is dat ze dezelfde CiCo's gebruiken.

In het geval van Alphen-Gouda besteedt de concessiehouder het daadwerkelijke vervoer uit aan een onderaannemer. Daarbij zijn er twee toegestane smaken mogelijk:

1) De concessiehouder laat de diensten uitvoeren door een onderaannemer waarbij de reizigers in- en uitchecken bij de onderaannemer. De vervoersopbrengsten zijn dan voor de onderaannemer en de concessiehouder heeft geen inzage in de vervoerscijfers.

2) De concessiehouder laat de diensten uitvoeren door een onderaannemer waarbij de reizigers in- en uitchecken bij de concessiehouder. De vervoersopbrengsten zijn dan voor de concessiehouder en de onderaannemer heeft geen inzage in de vervoerscijfers.

Omdat er op Alphen-Gouda wordt in- en uitgechekt bij NS is het of variant 1 (met Abellio concessiehouder en NS onderaannemer) of variant 2 (met NS concessiehouder en Abellio onderaannemer). Omdat de treinen echter met eenmansbediening rijden moet het wel variant 2 zijn want variant 1 vereist op basis van de huidige NS-regels vaste conducteurs. Daarmee is het precies dezelfde constructie om eenmansbediening mogelijk te maken als destijds met RegioNS tussen Zutphen en Apeldoorn.

Deze treindienst zal worden uitgevoerd door NS Reizigers.
Op grond van het bovenstaande betwijfel ik ten zeerste of dit waar is aangezien interne NS-regels het rijden met eenmansbediening verbieden.

Naar ik begrijp is NS formeel de concessiehouder. Zie bijvoorbeeld de website van treinreiziger.nl.

Als ik uw bijdrage dan goed interpreteer komt het erop neer dat NSR eigen regels heeft, maar die kan omzeilen door het werk uit te besteden aan een onderaannemer met minder strenge regels.

Zie ik hier nu ineens allerlei scenario's opdoemen om dat verfoeide rondje om de kerk er toch doorheen te krijgen? Of kan dit omdat het niet onder de hoofdrailnet-concessie valt?

Het is overigens wel een constructie die de waanzin van die hele 'privatisering' aantoont. NS is een bedrijf met de staat als enige aandeelhouder, en heeft dan weer een dochter die als onderaannemer fungeert. Transparanter wordt het er niet op, en ik vraag me af of het goedkoper of efficiënter is. Het voordeel is natuurlijk wel dat er flexibeler geopereerd wordt: eenmansbediening die binnen de NS-kaders niet mogelijk is, kan nu opeens wel. Maar je zou natuurlijk ook gewoon de NS-kaders kunnen aanpassen...

Doet me denken aan de situatie met het busvervoer in mijn regio. Concessies voor verschillende vervoerders, en daar moet dan weer een coördinerend bedrijf overheen gezet worden om alles op elkaar te laten aansluiten.
Reputatie 3
Badge

Heeft NS net het principe Van Rit naar Reis ingevoerd, in het belang van de reiziger, blijkt de ACM dit soort voorwaarden te stellen...

Ik dacht dat ACM stond voor Autoriteit CONSUMENT en Markt, en dat die moet bewaken dat de markt goed functioneert in het belang van de consument. Dan vind ik het vreemd dat ze de marktwerking proberen te borgen met een voorwaarde die volgens mij niet in het belang van de consument is....

Ooit, voor de invoering van de strippenkaart (ergens rond 1975, als ik me niet vergis) had elk busbedrijf zijn eigen kaartjes. Het lijkt er een beetje op of we weer teruggaan naar dat systeem op creditcard-formaat....
Reputatie 2
@marcs
Het afschaffen van de conducteurs is een verbetering want daardoor kunnen je veel meer treinen laten rijden voor hetzelfde geld

Daar is nog geen sprake van, omdat de infrastructuur geen extra treinen toelaat
Reputatie 7
Badge +3
@Iskov
Het gaat er om dat de consument niet te veel betaalt en daarom is de consument er bij gebaat dat aanbestedende overheden niet getild worden door monopolies en kartels die de kosten opdrijven.

Dat er constructies nodig zijn als met Abellio om eenmansbediening mogelijk te maken komt omdat met de vakbonden geen enkel redelijk gesprek mogelijk is over een veilige maar ook betaalbare inzet van rijdend personeel. In het geval van Alphen - Gouda is de concessie eis dat er 4x per uur gereden moet worden en dat is alleen betaalbaar met eenmansbediening.
Reputatie 4
Als ik uw bijdrage dan goed interpreteer komt het erop neer dat NSR eigen regels heeft, maar die kan omzeilen door het werk uit te besteden aan een onderaannemer met minder strenge regels.

Zie ik hier nu ineens allerlei scenario's opdoemen om dat verfoeide rondje om de kerk er toch doorheen te krijgen? Of kan dit omdat het niet onder de hoofdrailnet-concessie valt?

Het is overigens wel een constructie die de waanzin van die hele 'privatisering' aantoont. NS is een bedrijf met de staat als enige aandeelhouder, en heeft dan weer een dochter die als onderaannemer fungeert. Transparanter wordt het er niet op, en ik vraag me af of het goedkoper of efficiënter is. Het voordeel is natuurlijk wel dat er flexibeler geopereerd wordt: eenmansbediening die binnen de NS-kaders niet mogelijk is, kan nu opeens wel. Maar je zou natuurlijk ook gewoon de NS-kaders kunnen aanpassen...

Natuurlijk is het goedkoper omdat het anders niet zou gebeuren. Het punt is dat NS met zijn huidige kostenniveau (te veel centrale overhead, te veel rijdend personeel) kansloos is bij aanbestedingen van Sprintervervoer en er daarom nu wordt gewerkt met een lost-cost dochter. Niks bijzonders, DB doet dat in Duitsland al jaren.

In feite kun je situatie vergelijken met de luchtvaart waar bedrijven als KLM/AF of Lufthansa door hun te dure huishouding bij vervoer op de korte afstanden binnen Europa niet kunnen concurreren met RyanAir, EasyJet en WizzAir. Vandaar dat ook zij low-cost dochters als Transavia, Hop en Eurowings uit de hoge hoed toveren.

Dat "privatisering" waanzin zou zijn laat ik voor jou eigen rekening. Feit is wel dat zonder aanbestedingen een groot deel van het spoorwegnet buiten de Randstad gewoon dicht gaat tenzij de overheid grote zakken extra subsidie beschikbaar stelt (wat dus niet gebeurt).

Overigens gaan ook de vakbonden stilzwijgend akkoord met de Abellio-constructie omdat ze het probleem met het hoge kostenniveau ook wel zien en begrijpen dat NS in de aanbestedingsmarkt anders kansloos is. In feite berust de machtspositie van de vakbonden bij NS alleen op het monopolie op het HRN.

Doet me denken aan de situatie met het busvervoer in mijn regio. Concessies voor verschillende vervoerders, en daar moet dan weer een coördinerend bedrijf overheen gezet worden om alles op elkaar te laten aansluiten.

Al sinds 1935 kennen we in Nederland een concessie-systeem (in het begin waren er zelfs honderden concessies), alleen werd er vroeger niet aanbesteed waardoor de kosten hoger waren en er meer subsidie nodig was.
Reputatie 5
Badge
@Topic Ik vind een goedkope dagkaart voor dit traject een goed idee, maar zou een dagkaart die zowel in de trein als de aansluitende bussen geldig is niet helemaal geweldig zijn? Ja, je moet in gesprek met meerdere partners, maar de reiziger zal er baat bij hebben. De bus is per slot van rekening een belangrijke schakel in de reizigersaantallen. Dit is verder geen gek systeem, de Duitsers doen het op zeer grote schaal met de Verkehrsverbünde.
Reputatie 4
Even ter aanvulling, het Gouweticket is ook verkrijgbaar in een 1. Klas variant voor €5,5 of €26 voor 5 kaartjes.
Reputatie 6
Badge +2
Link: http://www.ns.nl/reisinformatie/rnet. bijdragevandennis

De enige andere verwijzing naar deze webpagina's is zo te zien http://www.ns.nl/sitemap.xml, ze zijn dus nogal verstopt.
Reputatie 3
Nog niet vermeld: tegelijk met de frequentieverhoging gaat ook Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel open, de werkzaamheden zijn al gestart.
@Dennis: De short url is www.ns.nl/rnet.
@Jan-Mark: Naar verwachting opent station Boskoop Snijdelwijk in december 2017 en station Waddinxveen Triangel in het voorjaar van 2018.
Reputatie 3
Oké, dan mag NS wel flink door gaan rijden, wil men de kering in Gd in stand houden én een overstap op de 8800 bieden te Apn. Baanvaksnelheid is nu al 100 km/h, dat zal dan wel naar 130 gaan denk ik.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis: De short url is www.ns.nl/rnet.
Ok, dat kan handig zijn, maar het blijft heel vreemd dat http://www.ns.nl/reisinformatie/rnet niet gelinkt is vanaf http://www.ns.nl/reisinformatie en http://nieuws.ns.nl/nieuwe-comfortabele-r-net-treinen-gepresenteerd. bijdragevandennis
@Jan-Mark: Ik heb het even voor je nagevraagd, maar de baanvaksnelheid op dit traject blijft 100 km/h.

Reageer