Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

  • 16 november 2016
  • 44 reacties
  • 4344 Bekeken

Vanaf 11 december 2016 rijdt NS onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Met nieuwe, comfortabele treinen en een vast team aan servicemachinisten. Je kunt elk half uur de trein nemen en vanaf het najaar 2017 elk kwartier.

Hoe maak ik gebruik van deze treinen?
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn gewoon te gebruiken op dit R-net traject. Speciaal voor deze verbinding is er het GouweTicket. Hiermee reis je een dag lang onbeperkt tweede klas in de daluren op het traject Alphen aan den Rijn- Gouda. Het vervoerbewijs is te koop als eenmalige chipkaart bij de kaartautomaten op de stations van dit traject en kost € 4 en voor kinderen van 4 t/m 11 jaar € 1. Het GouweTicket is ook te koop als vijfrittenkaart. Je krijgt dan 5% korting op het totaal bedrag van vijf kaartjes.

Net als bij NS kunt u ook op dit traject uw fiets meenemen. En ook hier geldt dat dit in de daluren mag (op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur). Het meenemen van de fiets in de daluren is in de R-net treinen echter gratis. Per treinstel zijn 3 speciale fietsenrekken beschikbaar. Ook voor huisdieren gelden dezelfde regels als bij NS.

In- en uitchecken
Ook bij R-net check je in en uit voor je reis. Maar heb je ingecheckt op het R-net traject Alphen aan den Rijn- Gouda, dan hoef je bij een overstap naar NS niet opnieuw in te checken. Andersom geldt hetzelfde: als je al hebt ingecheckt bij NS hoef je dat niet opnieuw voor de R-net treinen te doen. Bij overstap naar bus, tram, metro of een van de andere treinvervoerders moet je wel opnieuw in- en uitchecken.

De NS in-en uitcheckpalen en toegangspoorten zullen voor zowel NS als R-net reizen geschikt zijn. Deze palen/poorten bevatten daarom beide logo’s. NS past rond de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2016, de reisinformatiemiddelen, palen, poorten en de kaartautomaten aan naar R-net. Voor het verdere meubilair doet ProRail de aanpassingen.

Speciale treinen
Zes nieuwe treinen van het type Flirt 3 rijden op het traject Alphen aan den Rijn- Gouda. Zij beschikken onder andere over wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, een loungehoek, USB-laadpunten en stopcontacten. NS heeft het advies van Rover over de nieuwe treinen opgevolgd en daarom de meest comfortabele stoelen uitgekozen bij de fabrikant van de R-net-trein.

De lijn Alphen aan den Rijn- Gouda is uitgegeven door de Provincie Zuid-Holland. De Provincie heeft deze spoorlijn aanbesteed en heeft ook eisen gesteld aan de treinen, de bediening enz. Het is onderdeel gemaakt van het R-net OV-keurmerk en heeft daarom ook de herkenbare rood-grijze uitstraling. Het interieur en exterieur is in de huisstijl van R-net.

Ons personeel
Een vast team van servicemachinisten staat iedere dag klaar om jou van A naar B te brengen op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Zij zijn speciaal opgeleid voor de nieuwe treinen en dit traject en helpen je graag als je ergens vragen over hebt. De servicemachinist houdt ook toezicht in de trein. De trein is transparant en van voor tot achter kan men door de trein kijken. Daarnaast zijn er camera’s aanwezig in de trein, waarvan de beelden uitkomen bij de machinist in de cabine. De machinist kan waar nodig ingrijpen of hulp inroepen van de Service & Veiligheid teams van NS.

Op dit traject rijden er geen conducteurs mee. Er worden flexibele Service & Veiligheid teams ingezet door NS op dit traject die ingangscontroles en controles op het traject uitvoeren. Daarnaast zijn er op station Gouda toegangspoortjes waar reizigers doorheen moeten om te kunnen reizen van en naar dit station.

Jouw reis
De rechtstreekse treinverbinding van Gouda via Alphen naar Leiden Centraal in de spitsuren vervalt per 11 december 2016. In Alphen aan den Rijn kun je aan de overzijde van hetzelfde perron en met een overstaptijd van 2 minuten overstappen op de Intercity naar Leiden Centraal. Reizigers richting Utrecht reizen vooral via Gouda, en daar blijft de overstap via Alphen aan den Rijn onveranderd.

In de loop van 2017 gaat ProRail in opdracht van de Provincie Zuid-Holland het spoor aanpassen zodat in het najaar van 2017 vier keer per uur een trein kan rijden in beide richtingen op dit traject. Tot die tijd rijdt er twee keer per uur een trein.

Reizigers met een beperking
De nieuwe R-net treinen zijn geschikt voor een gelijkvloerse instap en hebben een uitschuiftrede. De perrons die nog niet de juiste hoogte hebben, worden door ProRail aangepast. Zolang nog niet alle perrons op de juiste hoogte zijn om een gelijkvloerse instap te garanderen, kunnen reizigers met een functiebeperking gebruikmaken van de NS Reisassistentie, ook al is er geen conducteur op de trein aanwezig. Daarnaast heeft elke trein een rolstoeltoegankelijk toilet.

Waar kan ik terecht voor vragen?
Bij de servicemachinist, behalve uiteraard als deze aan het rijden is. Ook zullen er regelmatig Service & Veiligheid medewerkers op de station en/of in de treinen aanwezig zijn. Op Gouda is een verkoopbalie waar je terecht kunt voor vragen. Online is uitgebreide informatie over de R-net treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda te vinden op www.ns.nl/rnet. En de R-net Klantenservice treindienst is dag en nacht bereikbaar op 030-7515157 (lokaal tarief). Staat jouw vraag niet in dit topic of op onze website? Stel je vraag dan gerust hieronder!

44 reacties

Reputatie 1
Het is zeker, vanaf september gaat er 4x/uur een trein rijden tussen Alphen aan den Rijn en Gouda: http://www.ad.nl/gouda/r-net-vanaf-september-elk-kwartier-tussen-gouda-en-alphen~a01bb5fc/
Reputatie 3
@Frank: over detectie heb ik op Somda vernomen, hierbij citeer ik de desbetreffende Haagse meester: ''Over Uit de spots haal ik dat er met enkele stellen is gereden, waar dit volgens eerdere meldingen (eerstenhand) niet mocht/kon i.v.m. detectie. Denk dat ze het geprobeerd hebben zonder succes, en dus nu wachten tot er weer 4 stellen zijn.''

Wat vinden jullie trouwens logistieke beperkingen? Mijns inziens is dat namelijk nogal ProRailiaans verstoringenjargon 😉 Betekent dit bijvoorbeeld dat er te weinig Flirts zijn? Dit zou nogal onzin zijn, want er waren wel twee TAG's beschikbaar om het defecte stel te Apn af te slepen. Overigens een zeer slechte zet dat er op de Rijn-Gouwelijn nooit is proefgereden, de gevolgen worden nu goed duidelijk! Abellio NRW reed bijvoorbeeld vanaf augustus mee in de omloop van de DB in Nordrhein-Westfalen, op die manier kon personeel en reiziger alvast wennen. Arriva heeft bijvoorbeeld ook ettelijke testritten gemaakt in Limburg. R-Net bleef echter maar buiten zijn stamgebied, en daar zijn de problemen nu juist het grootst.
Reputatie 3
Ik heb naar aanleiding van jullie opmerkingen even geïnformeerd. Het WiFi probleem zou inmiddels opgelost moeten zijn. Als dat niet zo is hoor ik het graag, graag met vermelding van treinnummer en datum en tijd.

Het oproepsysteem krijgt medio januari een update. Dan zouden de meeste problemen verholpen moeten zijn.

Voor zover mij bekend zijn er geen problemen met de treindetectie. Afgelopen zaterdag waren er wel enkele andere kinderziektes en logistieke beperkingen. gisteren en eergisteren was de punctualiteit boven de 96%. Helaas is hij vandaag weer laag, tot nu toe zo'n 75%. Ik weet niet wat hiervan de reden is. Wel weet ik dat de nieuwe dienstregeling door een speciaal team intensief wordt gemonitord om dit soort knelpunten snel op te lossen. Als ik meer hoor zal ik dit hier melden.
Reputatie 3
Nou ja, het probleem bij de TAG's (Trein Alphen - Gouda) is naar verluidt de gps-detectie. Afgelopen zaterdag probeerde men namelijk voor het eerst solo te rijden, maar door detectieproblemen (dat heb je met lichte treintjes, zie de diesel-GTW's maar) liep dat dus helemaal verkeerd. Vanaf zaterdagmiddag lag dus zo de hele lijn op z'n gat, gelukkig kon ik de 766 nog bij Boskoop platen. Probleem is natuurlijk ook dat er bijna alleen maar nieuwe machinisten worden ingezet (bijna allemaal broekies), en die dus alleen maar op TAG's mogen rijden. Ze hebben dus allemaal geen materieelbekendheid op ander NS-materieel, dus bij het minste of geringste heb je dus bonje. Je kan namelijk niets bijsturen, het is gewoon hopen dat de TAG's het doen.

Daarnaast hebben de TAG's ook nog te maken met vele kinderziektes (kijk maar eens naar de FFF's), die je natuurlijk ook niet een-twee-drie uit de wereld hebt geholpen. Daarnaast bevordert het enkelsporige karakter van het lijntje de dienstregeling natuurlijk ook geenszins, en de korte keertijd in Gouda is nou ook niet je-van-het. Kortom, vooral door de kinderziektes (detectie, eigenlijk niet echt proefgereden op Apn - Gd, etc.) is het daar nu werkelijk drama. Zelf vind ik het erg slecht dat men alleen maar dedicated servicemachinisten gebruikt, wat mij betreft had men gewoon onder Haagse meesters diensten moeten verdelen. Je kan dan namelijk zo hup een stel uit Leidschendam plukken en naar Gouda sturen, dat gaat nu niet. Overigens gaat het vandaag wel beter, na 9.45 geen enkele trein met meer dan één minuut vertraging. Ter lering ende vermaak hier nog wat foto's van het interieur, overigens geen Flickrfoto's van mij (https://www.flickr.com/photos/33091474@N07/31456612941/in/photostream/)
En nog even iets. Ik kan nu helaas niet editten.

Zelf heb ik ervaren dat de wifi in de R-net stellen niet werkt. Volgens een dagelijkse reiziger was dit elke dag het geval. Ikzelf zat in de 2012. Het zijn mooie treinen, maar er werkt teveel niet. Wifi is dan nog het minst belangrijke. Helaas heb ik dus ook niet echt foto's kunnen maken van de R-net Flirtjes, maarja dat kan ik een andere keer ook doen.

Ik verwacht wel dat er goed geëvalueerd wordt waarom er zoveel R-net treinen defect raken en waarom er zo matig bijgestuurd wordt. Vandaag is namelijk niet de eerste keer dat de dienst volledig in de soep loopt en dat is voor de dagelijkse reiziger heel frustrerend.
Tja ik was vandaag ook op het R-net traject. Gewoon even leuk reizen en wat foto's maken. Vanmorgen reden er even geen treinen wegens een defecte trein. Ik heb van de machinist gehoord dat zijn collega die van de trein af kwam eerder die ochtend net buiten Alphen was gestrand. Toen gingen wij rijden (v Gouda 11:02) en in Alphen combineerde onze trein met de twee defecte Flirtjes van de storing eerder die morgen. Deze drie treinstellen vertrokken vervolgens leeg richting Gouda en Leidschendam.

Vervolgens was we natuurlijk geen trein meer voor de sprinter van 11:38 naar Gouda. Helaas was ook de andere omloop gestrand op Gouda, waardoor er helemaal geen treinen reden. Later was ik via Woerden toch weer op Gouda, en ook hier stond geen Flirt meer. Er waren geen treinen meer voor de lijn Gouda-Alphen.

Toen ik iets meer dan een half uur later met Randstadrail langs Leidschendam kwam, stonden hier alle zes Flirtjes. Best triest, omdat er twee gewoon nog inzetbaar waren en er machinisten met wegbekendheid genoeg waren.

Op het moment van schrijven wordt de treindienst weer half opgestart met de vanmorgen defect geraakte treinen. Waarom wordt deze trein niet of gesplitst zodat er gewoon twee treinen per uur kunnen rijden of worden de twee andere stellen, of het stel dat de twee eerder defect geraakte stellen naar Leidschendam heeft gesleept? Volgens ovtijden wordt straks ook nog eens een Flirtje in Alphen afgekoppeld, maar deze gaat niet meer rijden.

Bijsturing maakt een puinhoop vandaag op het traject Gouda-Alphen. Ik hoop dat hier snel verbetering in komt, want zoals het nu gaat, kan het echt niet.
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat de trein zo lawaaiig is. Het geluid lijkt op dat van een klep of schakelaar die heel vaak met een flinke plof omschakelt, ook als de trein stilstaat. Weet iemand wat dat is?
Het is misschien niet bij elk treinstel, en/of niet altijd (als het een storing was of een serie tests).bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Hier nog even de dienstregeling:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129626/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17a.pdf

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129989/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17b.pdf bijdragevandennis

En:

http://www.ns.nl/reisplanner-v2/remote.shtml?advice&fromName=apn&toName=gd

http://www.ns.nl/reisplanner-v2/remote.shtml?advice&fromName=gd&toName=apn

Stations: Apn, Bsk, Wadn, Wad, Gd.
Reputatie 3
Ja, excuus, ik was vergeten te vermelden dat deze situatie alleen maar de spits betreft.
Reputatie 6
Tja, als R-Net/Abellio/NS (het is maar vanuit welke kant je het bekijkt) slechts voor Alphen - Gouda de concessie is, wordt er niet doorgereden. Daarnaast wordt er vanaf september om het kwartier op de Rijn-Gouwelijn gereden, hopelijk ontstaat er hierdoor een goede aansluiting te Alphen en heb je dus (zij het met een overstap) om het kwartier een verbinding Gouda - Leiden.

Dat gaat alleen op als er tussen Leiden en Alphen aan den Rijn gedurende de hele dag, sprinter(cities) gaan rijden.
Reputatie 6
Badge +2
Hier nog even de dienstregeling:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129626/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17a.pdf

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434129989/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/1-27/17b.pdf bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat de trein zo lawaaiig is. Het geluid lijkt op dat van een klep of schakelaar die heel vaak met een flinke plof omschakelt, ook als de trein stilstaat. Weet iemand wat dat is? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
NS past rond de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2016, de reisinformatiemiddelen, palen, poorten en de kaartautomaten aan naar R-net.
Wel grappig, ze hebben inderdaad op de drie tussenstations de kaartautomaten 2xx rood gemaakt. bijdragevandennis
Reputatie 3
Tja, als R-Net/Abellio/NS (het is maar vanuit welke kant je het bekijkt) slechts voor Alphen - Gouda de concessie is, wordt er niet doorgereden. Daarnaast wordt er vanaf september om het kwartier op de Rijn-Gouwelijn gereden, hopelijk ontstaat er hierdoor een goede aansluiting te Alphen en heb je dus (zij het met een overstap) om het kwartier een verbinding Gouda - Leiden.
Waarom rijden deze treinen doordeweeks tijdens de spits niet door naar Leiden Centraal? Dan hoef je niet over te stappen op Alphen a/d Rijn en bovendien is het ook handiger voor de reizigers die naar Leiden of Alphen a/d Rijn moeten omdat je net als voor 11 december een kwartierdienst had; 2 Intercity's (Utrecht C - Leiden C) en 2 Sprinter's (Gouda - Leiden C tijdens de spits). :?
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis: Inmiddels staat R-net in het menu van ns.nl genoemd onder Bijzondere trajecten: http://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten.
Prima, bedankt.
@Dennis: Inmiddels staat R-net in het menu van ns.nl genoemd onder Bijzondere trajecten: http://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten.
Reputatie 2
Dat R-netgedoe maakt de zaak er niet eenvoudiger op. Straks denken mensen dat je niet hoeft uit en weer in te checken zolang er R-net op staat, of ze gaan op zoek naar R-netpoortjes die er niet zijn.
@Dennis: Ik heb jouw suggesties doorgegeven bij de redactie van ns.nl. Ik vind het zelf namelijk ook wenselijk dat deze R-net treindienst standaard zichtbaar is in het menu onder Reisinformatie, net zoals bijvoorbeeld de Intercity direct.
@Jan-Mark: Ik heb het even voor je nagevraagd, maar de baanvaksnelheid op dit traject blijft 100 km/h.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis: De short url is www.ns.nl/rnet.
Ok, dat kan handig zijn, maar het blijft heel vreemd dat http://www.ns.nl/reisinformatie/rnet niet gelinkt is vanaf http://www.ns.nl/reisinformatie en http://nieuws.ns.nl/nieuwe-comfortabele-r-net-treinen-gepresenteerd. bijdragevandennis
Reputatie 3
Oké, dan mag NS wel flink door gaan rijden, wil men de kering in Gd in stand houden én een overstap op de 8800 bieden te Apn. Baanvaksnelheid is nu al 100 km/h, dat zal dan wel naar 130 gaan denk ik.
@Jan-Mark: Naar verwachting opent station Boskoop Snijdelwijk in december 2017 en station Waddinxveen Triangel in het voorjaar van 2018.
@Dennis: De short url is www.ns.nl/rnet.
Reputatie 3
Nog niet vermeld: tegelijk met de frequentieverhoging gaat ook Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel open, de werkzaamheden zijn al gestart.

Reageer