Treindienst Utrecht beperkt door problemen Prorail


Reputatie 3

Op Nu.nl staat vanochtend een artikel inzake beperking van de treindienst ivm personele problemen bij de treindienstleiding.

https://www.nu.nl/binnenland/6148189/vandaag-minder-treinen-rond-utrecht-door-personeelstekort-bij-prorail.html

Ik vraag mij af of hier niet een soort win-win uit te halen is. In diverse topics lees ik hier over dat de hedendaagse conducteurs zichzelf aan het overbodig maken zijn. Misschien is er een omscholing tot treindienstleider mogelijk. De sollicitanten zouden in ieder geval aantoonbaar affiniteit hebben met het spoorbedrijf en ook reeds gewend zijn aan de onregelmatige diensten. Ik zou zeggen doen.


24 reacties

Badge

Misschien zul je eerst eens moeten gaan vergelijken wat de eisen zijn voor een treindienstleider en een Hc, daar zit wel een flink verschil in en het is ook totaal iets anders dan het werk wat een Hc nu uitvoert.

Daarnaast hebben we ook de Hc's nodig en zijn er vacatures genoeg voor de functie Hc, zonder Hc gaan de treinen ook niet rijden.

Reputatie 3

Dit had ik wel verwacht: Je moet echter denken in mogelijkheden en niet gelijk al weer de barricades betreden. Dat er nog steeds HC's worden aangenomen verbaasd mij echter wel. Ik hoop dan maar dat het om een vervanging gaat van meerdere HC's die met pensioen gaan of een andere  baan hebben gevonden. Uitbreiding van het HC-bestand lijkt mij nu niet aan de orde.

Reputatie 3

Dat er nog steeds HC's worden aangenomen verbaasd mij echter wel

Zolang je op elke NS-trein een HC nodig hebt en de bevolking (en daarmee uiteindelijk ook het treinverkeer) als kool blijft groeien, heb je natuurlijk ook steeds meer HC'nodig en dan heb je ook nog verloop. 

Zelf als HC's overbodig zouden zijn, dan is het nog maar de vraag hoeveel ervan geschikt zouden zijn als treindienstleider en hier ook interesse in hebben. 

Badge

@Henk L  Ik ga helemaal niet de barricades op maar ik denk dat jij de functie van treindienstleider ernstig onderschat en dat probeer ik je duidelijk te maken. De functie van treindienstleider is een behoorlijke geestelijke belasting waar je tegen moet kunnen. Soms doe je weinig en het andere moment kun je het werk niet aan door een incident. Daarbij moet je het traject waar je de regie over hebt heel nauwkeurig kennen om de mogelijkheden van het traject ook te weten bij problemen. Het oplossend vermogen moet heel hoog zijn voor deze functie.

En bij de selectie voor treindienstleider vallen heel veel mensen af bij de assessments die je moet ondergaan in de sollicitatie procedure.

 

En de Hc's worden nog steeds aangenomen omdat er in grote bedrijven altijd verloop is qua personeel, daarnaast zijn er momenteel veel Hc's die de keuze maken om intern te solliciteren voor de functie machinist waardoor ook uitstroom is bij de Hc's.

En zonder Hc's zullen veel treinen uit gaan vallen.

Reputatie 3

@Henk L  Ik ga helemaal niet de barricades op maar ik denk dat jij de functie van treindienstleider ernstig onderschat en dat probeer ik je duidelijk te maken. De functie van treindienstleider is een behoorlijke geestelijke belasting waar je tegen moet kunnen. Soms doe je weinig en het andere moment kun je het werk niet aan door een incident. Daarbij moet je het traject waar je de regie over hebt heel nauwkeurig kennen om de mogelijkheden van het traject ook te weten bij problemen. Het oplossend vermogen moet heel hoog zijn voor deze functie.

En bij de selectie voor treindienstleider vallen heel veel mensen af bij de assessments die je moet ondergaan in de sollicitatie procedure.

 

En de Hc's worden nog steeds aangenomen omdat er in grote bedrijven altijd verloop is qua personeel, daarnaast zijn er momenteel veel Hc's die de keuze maken om intern te solliciteren voor de functie machinist waardoor ook uitstroom is bij de Hc's.

En zonder Hc's zullen veel treinen uit gaan vallen.


Als ik de opleidingseisen bekijk op nu.nl en ook het salaris zie dan denk ik dat het wel meevalt. Op nu.nl in de reacties ook wel een aardig verhaal over de assessments bij ProRail cq NS. Enig idee wat er bij ProRail aan gedaan wordt?? Is nl niet de eerste keer dit jaar. Reizigers willen natuurlijk niet al te vaak voor dit soort verrassingen komen te staan.  Gaan dan nl op zoek naar alternatieven die NS dan ook weer uiteindelijk geld kost.

 

Legt NS overigens nog een "bonnetje”neer bij ProRail wegens het niet gebruik kunnen maken van de infrastructuur?? 

Badge +3

Enig idee wat der bij ProRail aan gedaan wordt?


Op deze pagina staat het volgende:
 

Maatregelen korte termijn

We proberen de problemen zo veel mogelijk te beperken en zo mogelijk structureel op te lossen. Op de korte termijn bekijken we nu continu vanuit landelijk perspectief waar een mogelijk tekort aan personeel dreigt, zodat we dit met personeel van verkeersleidingsposten waar de bezetting wel goed is zoveel mogelijk kunnen opvangen.

Dit is echter niet altijd mogelijk, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij ‘bedient’. Ook snappen we dat niet iedereen dit praktisch kan regelen door bijvoorbeeld een fikse toename van de reistijd naar de verkeersleidingspost.

ProRail probeert recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken tijdelijk weer in dienst te kunnen laten komen op locaties waar dat hard nodig is.

Maatregelen langere termijn

Maar we kijken ook naar maatregelen op de lange termijn. ProRail blijft flink investeren in wervingscampagnes om nieuwe treinverkeersleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren.

Mede door de extra investeringen is sinds 2018 het aantal opgeleide treinverkeersleiders die instromen verdrievoudigd.

We houden de opleiding voortdurend tegen het licht om te zien of we ervoor kunnen zorgen dat we aankomende medewerkers nog beter kunnen opleiden, zodat de slagingskans wordt vergroot.

Reputatie 3

Bedankt Tochjo:

Ik ben bang dat het zeker de komende maand dit meer gaat voorkomen. We zitten midden in de vakantietijd en ik zie personeel toch echt niet de komende weken instromen. Zullen ondanks dat ze het vak misschien jaren hebben gedaan (gepensioneerden) toch wel een kleine opleiding nodig hebben.

Over de maatregelen op lange termijn denk ik dat er tevens flink op verdere automatisering zal moeten worden ingezet. Zeker met deze salarissen denk ik dat ProRail vaak achter het net gaat vissen.

 

Ik lees overigens in het bericht over de staking van 26 april jl., datr ProRail nog met de bonden in gesprek is over de “eerder met werken stoppen”regeling. Ik hoop maar dat hier bedoelt wordt de “later met werken stoppen”regeling. :grinning:

(zie ook de reacties op nu.nl) 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er nog steeds HC's worden aangenomen verbaasd mij echter wel

Zolang je op elke NS-trein een HC nodig hebt en de bevolking (en daarmee uiteindelijk ook het treinverkeer) als kool blijft groeien, heb je natuurlijk ook steeds meer HC'nodig en dan heb je ook nog verloop. 

De bevolking groeit niet als kool en het reizigersvervoer is recent gehalveerd..

 

Reputatie 7
Badge +3

Over de maatregelen op lange termijn denk ik dat er tevens flink op verdere automatisering zal moeten worden ingezet. Zeker met deze salarissen denk ik dat ProRail vaak achter het net gaat vissen.

Het is vooral ook een kwestie van focus. ProRail is verworden tot een projectontwikkelaar van onroerend goed, onroerend goed dat toevallig soms ook door een trein wordt bezocht. Het spoor zelf is bijzaak geworden.

Qua salarissen geldt dat deze in de spoorsector te veel genivelleerd zijn vergeleken met het bedrijfsleven. Anders gezegd: lager personeel verdient te veel, het hogere personeel te weinig. Aan sommige mensen kun je dan niet makkelijk komen.

Reputatie 3

@Tamzin Laten we het erop houden dat we verschillende definities voor 'als kool' hebben. Feit is in ieder geval dat de bevolking, ook tijdens corona, verder groeit en groeit 👍 

Ik vind een bevolking die elke dag, zonder enig oponthoud of aarzeling verder groeit, een bevolking die als kool groeit.

Maar laat ik voor jou herdefiniëren: "De Nederlandse bevolking groeit al jaren elke dag en de verwachting van het CPB is dat deze de komende jaren ook dagelijks blijft groeien, maar 'als kool' zou overdreven zijn, want @Tamzin heeft een probleem met de definitie 'als kool' voor iets wat elke dag groeit en groeit." 

Hopelijk nu beter zo.

De bevolking groeit al jaren elke dag, maar uitdrukkelijk niet als kool. Iedereen tevreden. 👍

 

Badge

…...

Over de maatregelen op lange termijn denk ik dat er tevens flink op verdere automatisering zal moeten worden ingezet.

….

 

Misschien hier even gaan lezen wat een treindienstleider nu doet, want je kunt nu eenmaal niet alles automatiseren.

Reputatie 3

En zie hier al snel dus een tweede keer.

 

https://www.nu.nl/binnenland/6148658/voor-tweede-keer-deze-week-treinuitval-door-tekort-aan-verkeersleiders.html

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat ProRail het afgelopen jaar liefst 5000 sollicitanten had voor treindienstleider maar dat er maar 60 werden aangenomen omdat er niet meer opleidingsplaatsen zijn. Het beeld dat ProRail geen personeel zou kunnen krijgen is dus onzin. 

Reputatie 6

Ik vraag mij dan wel af hoeveel serieuze reacties tussen die 5000 brieven zat. Ik ben ook wel benieuwd hoe jij aan deze informatie komt. Ik heb even gegoogled en het niet gevonden in ieder geval. Daarnaast het startsalaris lijkt leuk maar is in plaatsen als Amsterdam en Utrecht aan de lage kant. Zoals elders reeds aangegeven een huurwoning in Utrecht en Amsterdam gaat al gauw boven de € 1.000,00 per maand zitten dan blijft er nog verdomd weinig over. Ver van je werk wonen is bij deze functie ook niet optimaal ivm onregelmatige werktijden.

Reputatie 7
Badge +3

@Macklobell 

Misschien zelf een keer Google gebruiken, kost +/- 5 seconden om dit bericht te vinden. 

https://www.volkskrant.nl/economie/zestig-vacatures-5-000-sollicitanten-waarom-is-er-dan-toch-een-tekort-aan-treindienstleiders~b36831e6/

Reputatie 7
Badge +3

In dat artikel lees ik niet dat er van de 5000 sollicitanten maar 60 worden aangenomen omdat er niet meer opleidingsplekken zijn. Het aantal van 60 wordt wel gegeven voor het momenteel openstaande vacatures. In een interview wat ik deze week ergens zag, gaf iemand van ProRail aan dat er nu vrije plekken in de opleiding zijn. Ik kan het interview niet meer vinden maar ik meen dat ze zei dat er totaal 90 opleidingsplekken zijn waarvan er momenteel 60 vrij zijn (zullen de 60 open vacatures zijn). 

Het gros van de 5000 sollicitanten zal niet geschikt zijn geweest voor de functie, niet door de keuringen/testen komen en ook zal niet iedereen slagen voor de opleiding. Het heeft geen zin om meer opleidingsplekken te hebben als er toch niet genoeg geschikte kandidaten zijn.

Je kunt je misschien wel afvragen of het beroep van treinverkeersleider en de arbeidsvoorwaarden wel aantrekkelijk genoeg zijn, zowel voor nieuwe sollicitanten als voor degenen die er al werken (en misschien na enkele jaren weer vertrekken). De staking eerder dit jaar bij ProRail zal er ook niet voor niets zijn geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je misschien wel afvragen of het beroep van treinverkeersleider en de arbeidsvoorwaarden wel aantrekkelijk genoeg zijn, zowel voor nieuwe sollicitanten als voor degenen die er al werken (en misschien na enkele jaren weer vertrekken). De staking eerder dit jaar bij ProRail zal er ook niet voor niets zijn geweest.

Je kunt je beter afvragen of je geen absurde eisen stelt als je als bedrijf beweert dat 99% van de sollicitanten ongeschikt is. 1% is wat NASA haalt bij de selectie van astronauten. 

Badge +3

Zo kan het ook, gewoon weglopen voor je verantwoordelijkheden… 

 

Reputatie 6

@Robert B: Jij noemt het weglopen voor je verantwoordelijkheden, ik noem het juist verantwoordelijkheid nemen als je concludeert dat je niet de juiste man op de juiste plek bent.

Veel te veel managers zitten vastgekleefd aan hun mooie salaris, terwijl ze eigenlijk zelf ook weten dat ze niet geschikt zijn voor hun werk.

Hier één van de artikelen:

https://www.spoorpro.nl/management/2021/07/29/roel-salden-vertrekt-bij-prorail-als-directeur-verkeersleiding/

 

Toont m.i. wel aan dat het momenteel behoorlijk rommelt bij ProRail. Geen goed nieuws voor de reiziger want onrust op een werkvloer leidt tot meer stress en ongetwijfeld dus ook meer verzuim. Heb ik bij mijn huidige werkgever voldoende ervaring mee. 

Reputatie 7
Badge +3

Toont m.i. wel aan dat het momenteel behoorlijk rommelt bij ProRail. Geen goed nieuws voor de reiziger want onrust op een werkvloer leidt tot meer stress en ongetwijfeld dus ook meer verzuim. Heb ik bij mijn huidige werkgever voldoende ervaring mee. 

Ach, die reiziger gaat tegenwoordig sowieso liever met de auto. Er zijn nog maar weinig mensen die er van wakker liggen als er weer eens geen treinen rijden. 

Reputatie 7

Toont m.i. wel aan dat het momenteel behoorlijk rommelt bij ProRail. Geen goed nieuws voor de reiziger want onrust op een werkvloer leidt tot meer stress en ongetwijfeld dus ook meer verzuim. Heb ik bij mijn huidige werkgever voldoende ervaring mee. 

Ach, die reiziger gaat tegenwoordig sowieso liever met de auto. Er zijn nog maar weinig mensen die er van wakker liggen als er weer eens gestaakt wordt. 

Dat is geen wonder: in de auto geen mondkapje nodig (dat is voor velen die ik ken dé reden om niet met ov te gaan momenteel). Verder: geen eindeloze spoorwerkzaamheden waarvan je last hebt. Veel sneller van A naar B. Grotere betrouwbaarheid en veligheidsgevoel. En dan nu dus de onvoorspelbare uitval van treinen ivm het gedoe bij Prorail. Nog een reden om het zekere voor het onzekere te nemen. 

Badge +3

Nog een artikel https://www.volkskrant.nl/economie/directeur-verkeersleiding-prorail-vertrekt-na-jarenlange-personeelsproblemen~b8c1a55c met o.a. commentaar van Henri Jansen:

‘We roepen al tien jaar dat ProRail de basis op de posten niet op orde heeft’, zegt Henri Jansen, vakbondsbestuurder bij FNV Spoor. Het vertrek van Salden baart hem geen zorgen. ‘Als er één verkeersleider ziek is staan de treinen stil. Maar een directeur die opstapt laat geen trein minder rijden.’ Salden heeft het personeelstekort niet veroorzaakt, maar wel erger laten worden, vindt Jansen.

Reputatie 6

Wel grappig dat artikel in de volkskrant

Cultuur veranderen

Volgens Jansen hebben ‘tal van directeuren’ posten samengevoegd, waardoor er efficiënter gewerkt zou worden. ‘Salden zegt: ik ben een veranderaar, ik wil de cultuur veranderen. Zorg gewoon dat mensen hun werk goed kunnen doen. We zijn zo’n beetje het best presterende spoor van Nederland, waarom moet er dan zoveel veranderen?’

 

Hoeveel soorten spoor hebben we dan eigenlijk in Nederland?

Reputatie 7
Badge +3

Snap niet dat Prorail zo'n personeelstekort heeft. Wie wil er nou niet met zulke collega's samenwerken? :rofl:

Reageer