Treindienstleiders versus overstappers en gezond verstand

• 29 april 2019
  • 8 reacties
  • 571 Bekeken

Reputatie 1
Afgelopen zondag (28 april 2019) reisden wij per trein van Delft naar Blerick. De planning van onze reis was:

Delft 08:01(spoor 2) -> Eindhoven 09:16 (spoor 1)

Overstap in Eindhoven naar het andere spoor aan hetzelfde perron (3 minuten volgens dienstregeling).

Eindhoven 09:19 (spoor 2) -> Blerick 09:53 (spoor 1)

Op het emplacement van Eindhoven kwam de eerste trein tot stilstand voor een rood sein. Dat duurde enkele minuten. Vervolgens liep deze trein binnen op spoor 2. Tijdens het uitstappen konden we nog net onze aansluitende trein richting Venlo (via Blerick) zien wegrijden. Deze vertrok kennelijk van spoor 1 waar nog een ander treinstel stond dat (kennelijk) zojuist was afgekoppeld van onze aansluitende trein.

Wij liepen aldus een half uur vertraging op.

Waarom helpt een treindienstleider een aansluiting de mist in door de treinen op afwijkende sporen te laten binnenkomen (waardoor grotere kans op conflicten en vertragingen) en beperkt vervolgens niet de gevolgen door een aansluitende trein twee minuutjes te laten wachten?

Er is ongetwijfeld een lullig regeltje dat zegt dat je een trein niet twee minuten mag laten wachten om een aansluiting over te nemen, maar op zondagochtend zou een normaal mens gewoon zijn gezond verstand moeten laten prevaleren. Twee minuten was ruim voldoende geweest en dat is echt wel in te lopen op het traject naar Blerick. Hadden de treinen op de geplande sporen gebruikt; dan had de eerste trein - vermoed ik - gewoon op tijd in Eindhoven langs het perron gestaan.

Wij reisden op een VDU dag; dus geld terug bij vertraging gaat 't niet worden. Van de conducteur van de eerstvolgende trein richting Venlo kregen we een upgrade naar 1e klas (op werkdagen pas na 09:00 geldig). Alle lof voor deze begripvolle conducteur en wij gaan (op een drukker moment) graag gebruik van maken van deze upgrade.

Het nare gevoel blijft dat de betrokken treindienstleider geblunderd heeft en geen idee heeft van de nadelige gevolgen van zijn of haar handelen en daarop ook niet wordt afgerekend.
Dat kan echt beter.
--
Peter Knoppers

8 reacties

Reputatie 4
En OOK de treinfrequentie op veel hoofdlijnen is bij de SBB vrijwel hetzelfde als in NL-meestal 2IC en 2 lokaaltjes/uur/richting. De grote lijnen in/uit Basel/Bern/Zürich zijn soms nog drukker bezet als dgl. lijnen bij NS. Wel zijn er veel meer korte omleidingen mogelijk als er ergens een versperring is.
En dan hebben we het maar niet over Japan-zowel JR als de vele massale private vervoerders rond de grote steden vervoeren massa's meer mensen als NS op 1 traject en dat met minimale vertragingen en een minimaal aantal verstoringen-en ook personeel dat niet mordicus tegen dat ''rondje rond de kerk'' is.
Reputatie 3
Wie wel eens met Interrail reist krijgt daar een spookaart van Europa bij. Daarop krijgt Zwiteserland een aparte uitsnede,omdat daar zoveel spoorlijnen zijn dat ze niet allemaal op de kaart kunnen. Het aantal reizigers tussen Nederland en Zwitserland is vergelijkbaar (bron:https://nieuws.ns.nl/hoe-presteert-ns-in-vergelijking-tot-andere-landen) , terwijl Nederland ruim 2 keer zo veel inwoners heeft.
Ik heb in Zwitserland een keer een treinreis gemaakt met 2 overstappen. Die begon met een vertraagde trein van 20 minuten. Als Hollander denk je dan "dat wordt nog groter, omdat je dan aansluitingen gaat missen". Niks van dat alles. Daar is het de gewoonte dat er vrijwel altijd gewacht wordt op vertragingen. Ik kwam met een vertraging van ongeveer 10 minuten op mijn bestemming. Die achterstand werd ingelopen doordat de overstaptijden korter waren, omdat de trein al klaarstond. Die verhalen over kettingreacties, olievlekken en sneeuwbaleffecten gelden juist voor reizigers als er niet gewacht wordt op aansluitingen.
Het grote verschil met Nederland is dat Zwitserland geen regering heeft die het spoorbedrijf beboet voor vertragingen. Want dat is de echte reden om niet te wachten bij vertragingen. Money, money, money.

Hoi Arend7: Een leuk verhaal, helaas totaal niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. Ik ben zelf ook meerdere keren in Zwitserland op vakantie met de trein geweest en daar kan gewoon veel gemakkelijker gewacht worden omdat er en veel minder treinen rijden en veel minder passagiers en ook nog een veel minder ingewikkeld spoorcomplex. Beide landen zijn echt niet te vergelijken. Indien je op Haarlem bijv. een trein 20 minuten laten wachten staan er gelijk 4 andere treinen die ook Haarlem meten aandoen stil.
Reputatie 3
Ik heb in Zwitserland een keer een treinreis gemaakt met 2 overstappen. Die begon met een vertraagde trein van 20 minuten. Als Hollander denk je dan "dat wordt nog groter, omdat je dan aansluitingen gaat missen". Niks van dat alles. Daar is het de gewoonte dat er vrijwel altijd gewacht wordt op vertragingen. Ik kwam met een vertraging van ongeveer 10 minuten op mijn bestemming. Die achterstand werd ingelopen doordat de overstaptijden korter waren, omdat de trein al klaarstond. Die verhalen over kettingreacties, olievlekken en sneeuwbaleffecten gelden juist voor reizigers als er niet gewacht wordt op aansluitingen.
Het grote verschil met Nederland is dat Zwitserland geen regering heeft die het spoorbedrijf beboet voor vertragingen. Want dat is de echte reden om niet te wachten bij vertragingen. Money, money, money.
@MoDe : Nou Mode om 09.16 uur zie ik op een zondag geen mensenmassa's op het station staan. Ook wordt het spoor dan een stuk minder intensief gebruikt dan op doordeweekse dagen. Ik kan mij de ergernis van TS goed vorstellen temaar daar die 3 minuten inderdaad heel gemakkelijk op dit traject eruit kunnen worden gereden.
Reputatie 7
Badge +3
Het spoor wordt zeer intensief gebruikt. Wat u een lullig tegeltje noemt, is er om vertragingen elders te voorkomen.
De dienstleider zal zijn redenen hiervoor gehad hebben en heeft dit echt niet gedaan om u te pesten.
Gelukkig heeft u een luisterend oor gevonden bij de conducteur van de trein naar Venlo, die u zelfs een upgrade heeft gegeven vanwege het ongemak.
Een fijne volgende reis!
Badge +3
Ook voor een Keuzedag kan je geld terug krijgen bij vertraging, € 3,50 als de vertraging 60+ minuten was.
Goedenavond buttonius. Ik vind het vervelend om te lezen dat jullie afgelopen zondag een overstap hebben gemist door een kleine vertraging, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat een treindienstleider met veel meer treinen rekening moet houden dan alleen die van jouw reis. Elk moment dat er iets is van een vertraging of uitval of storing of wat dan ook is moeten er keuzes gemaakt worden, die allen zowel negatieve als positieve gevolgen hebben. Een treindienstleider zal zich daar ook zeker van bewust zijn. Wat de precieze oorzaak is geweest kan ik niet achterhalen, maar er zal ongetwijfeld een reden zijn geweest waarom de twee sporen omgewisseld moesten worden. Dit word heus niet zonder reden gedaan.

Op een zelfde manier zal het misschien mogelijk zijn geweest om jouw overstap te laten wachten zodat reizigers uit jouw aankomende trein alsnog konden overstappen. Het is echter goed mogelijk dat de vertraging die de vertrekkende trein daardoor zou oplopen niet ingehaald kan worden, met verdere vertragingen elders in het land als gevolg. Aan de treindienstleider is het dan om te oordelen in hoeverre die kans bestaat en hoe groot dat is en gebaseerd daarop een keuze te maken. Naderhand is het altijd makkelijk praten dat de gemaakte keuze misschien niet de beste keuze is geweest, maar je kunt er van op uit gaan dat die keuze gemaakt zal zijn met als doel om zo min mogelijk vertraging te behouden of creëren voor zo min mogelijk reizigers.

Reageer