beantwoord

Treinen inzetten daar waar het nodig is en zodoende de capaciteit beter benutten.

Waarom rijden er twee gloednieuwe sprinters tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen, terwijl die sprinters op andere plekken veel waardevoller ingezet kunnen worden? Ik zit wel eens in deze trein en je kan er vrijwel altijd een kanon in afschieten (ook in de spits zeer rustig). De trein rijdt alleen voor de plaatsen Oosterbeek en Wolfheze. Het centrum van Oosterbeek heeft al 10 bussen per uur in de spits en daarbuiten 8 keer per uur, waardoor de bus eigenlijk veel interessanter is. Ook naar Ede kan je met een overstap in Arnhem Centraal vaker naar Ede(-Wageningen). En Wolfheze is heel klein. Er zijn veel grotere plaatsen waar de trein ook voorbijraast, zoals Helvoirt, Bathmen, Grubbenvorst en Staphorst. Voor Wolfheze kan je ook wel een andere oplossing vinden in de vorm van lijnbussen, die veel goedkoper is dan die twee sprinters. Het kan natuurlijk op weerstand stuiten, maar het kan uiteindelijk voor een andere groep juist veel meer opleveren. Al met al denk ik dat die twee sprinters veel zinvoller ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld tussen Deventer en Zwolle, waardoor de intercity niet meer hoeft te stoppen in Olst en Wijhe in de drukke spits ontlast wordt en veel mensen een snellere en betrouwbaardere verbinding hebben. Of een andere mogelijkheid: twee extra treinen in de spits tussen Harderwijk en Utrecht, omdat de trein die nu rijdt in de spits propvol zit en bovendien vanwege ouderdom vaak kuren vertoont, dat regelmatig leidt tot vertraging of uitval van treinen. Naar mijn idee wordt nu een kleine groep reizigers een supermooi product gegeven en een veel grotere groep reizigers een product wat te wensen over laat. Kan daar iets aan gedaan worden?
icon

Beste antwoord door Julian 12 juni 2018, 17:54

Het inzetgebied van de Flirt is beperkt door onder andere de opvangbak voor de toiletten. Deze kunnen maar op een beperkt aantal plekken geleegd worden en dat moet om de dag gebeuren. Daardoor is het inzetgebied voornamelijk Brabant/Gelderland/Limburg/Zuid-Holland.
Het oude materieel wordt vanaf december dit jaar geleidelijk vervangen door onze splinternieuwe SNG sprinters. Die nieuwe treinen worden op dit moment uitgebreid getest en zullen vanaf december als eerste tussen Den Haag en Haarlem en Leiden en Hoorn gaan rijden. Daarna volgen andere trajecten, waaronder ook Zwolle - Utrecht.
Tussen Zwolle en Deventer gaan als het goed is vanaf september weer een aantal dubbeldekkers rijden.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Connexxion wil deze sprinterdienst graag overnemen maar NS weigert dat uit angst om nog meer diensten aan andere maatschappijen kwijt te raken. Kortom er zal weinig veranderen.
Uit angst zal er niks veranderen? Dat lijkt me een slechte raadgever. Overigens zou de situatie die je schetst niet uniek zijn: in Limburg is dat ook gebeurd. Maar eigenlijk is dat weer een derde scenario. Mijn vraag aan de NS blijft daarmee hetzelfde.
Het inzetgebied van de Flirt is beperkt door onder andere de opvangbak voor de toiletten. Deze kunnen maar op een beperkt aantal plekken geleegd worden en dat moet om de dag gebeuren. Daardoor is het inzetgebied voornamelijk Brabant/Gelderland/Limburg/Zuid-Holland.
Het oude materieel wordt vanaf december dit jaar geleidelijk vervangen door onze splinternieuwe SNG sprinters. Die nieuwe treinen worden op dit moment uitgebreid getest en zullen vanaf december als eerste tussen Den Haag en Haarlem en Leiden en Hoorn gaan rijden. Daarna volgen andere trajecten, waaronder ook Zwolle - Utrecht.
Tussen Zwolle en Deventer gaan als het goed is vanaf september weer een aantal dubbeldekkers rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Vier treinen per uur tussen Deventer en Zwolle zou buiten de spits ook overkill zijn.
Tussen Meppel en Leeuwarden is dat ook het geval; dan is tussen Zwolle en Deventer ook zo gek nog niet. En als je iets sneller maakt en vaker gaat rijden, gaan meer mensen mee. Dat is vaak kip en ei.
Reputatie 7
Badge +3
En als die extra sprinter dan rijdt ga jij klagen dat hij alleen voor Olst en Wijhe rijdt en maar moet worden opgeheven. Net als bij Oosterbeek en Wolfheze. Uiiteindelijk gaat met jouw redenering de helft van alle stations dicht.
Als ergens nauwelijks gebruik van gemaakt wordt, kan je het ter discussie stellen. Maar Olst en Wijhe zijn groter dan Wolfheze, hebben niet 10x per uur een bus en de verbinding is ook tussen Deventer en Zwolle waardevol, zeker als de treinen niet vlak achter elkaar rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Wolfheze geeft helemaal geen 10 bussen per uur. Daarnaast gaan de meeste van de treinreizigers naar Utrecht en daar gaan die bussen niet heen.
Als je cijfers hebt, wordt het interessant. Laat maar zien. Vanuit het centrum van Oosterbeek is het ca. 10 minuten met de bus naar Arnhem Centraal en heb je 4x/uur een rechtstreekse trein naar Utrecht en met ICE zelfs 5. Met de trein vanaf Oosterbeek is alleen ruim sneller als je naast het station woont waar vrijwel alleen villa’s staan en dan nog is het 2x per uur en moet je ook overstappen voor Utrecht. Wolfheze is inderdaad anders, maar Wolfheze is heel klein; gaat niet om grandioze aantallen. In vergelijking met bijvoorbeeld stations Nijkerk tot Nunspeet valt het in het niet. En dan vind ik het bijzonder dat reizigers elders in de provincie soms in zeer volle dubbeldekkers moeten met zelfs 16 coupés in totaal, terwijl bij Wolfheze/Oosterbeek alle reizigers naar mijn idee ook in een bus passen.
Reputatie 7
Badge +3
Een zinloze discussie, sowieso omdat de sprinter Arnhem-Ede over enkele jaren wordt doorgetrokken naar Utrecht omdat Veenendaal en Driebergen dan hun IC-status verliezen.

En de sprinters in de tussentijd opheffen zal sowieso niet gebeuren, omdat als NS er mee stopt ze toch worden aanbesteed.

Je kruistocht tegen sprintervervoer is kansloos.
Dat vind jij. Het zou fijn zijn om het te onderbouwen met bronnen: ik lees namelijk niet terug wat jij schrijft:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs
6x per uur Breukelen - Driebergen-Zeist: 3x per uur door naar Rhenen en 3x per uur door naar Ede-Wageningen.

En qua reizigers heb ik dit gevonden:
https://www.treinreiziger.nl/aantal-en-uitstappers-per-station-2013-2016/

In 2016:

traject Veluwe 1:
Wolfheze: 559
Oosterbeek 486
totaal: 1.046 reizigers per dag.

traject Veluwe 2:
Wezep: 1.048
't Harde: 1.298
Nunspeet: 2.784
Harderwijk: 5.657
Ermelo: 2.923
Putten: 1.860
Nijkerk: 3.430
totaal: 19.000 reizigers per dag.

Ok, wel heel erg op detail, maar we praten dus niet over een paar reizigers meer: het scheelt een factor 18. Dan mag ik me toch afvragen waarom op beide trajecten 2x per uur een trein rijdt of dat dat niet anders ingedeeld kan worden? Dat vind ik geen zinloze discussie. Verder is het interessant dat te lezen dat de nieuwe treinen 'Flirt' een bepaald inzetgebied hebben vanwege de opvangbak voor de toiletten.
Reputatie 7
Badge +3
Twee treinen per uur is ma-vr overdag voor ieder station verplicht op grond van de concessievoorwaarden.

Verder krijgt NS voor deze dienst geen subsidie dus wat is het probleem? Als je hem door een busdienst vervangt ben je 1000 reizigers per dag kwijt en moet je 60% subsidie gaan verlenen omdat busvervoer nu eenmaal veel onrendabeler is. Daarnaast krijg je treinreizigers niet in een bus.
Een zinloze discussie, sowieso omdat de sprinter Arnhem-Ede over enkele jaren wordt doorgetrokken naar Utrecht omdat Veenendaal en Driebergen dan hun IC-status verliezen.
Dat worden twee losse sprinters, een doorgaande sprinter is volgens mij zelfs fysiek onmogelijk met de sporenlayout in Ede.
Reputatie 7
Badge +3
In het kader van PHS wordt de lay-out in zowel Driebergen-Zeist als Ede-Wageningen aangepast om het inhalen van sprinters mogelijk te maken. Pas zodra dat gereed is wordt de dienstregeling veranderd.
Nee, de layout van Ede wordt aangepast om sprinters te laten keren. De sporensituatie zoals deze in de schetsen te zien was is niet geschikt om sprinters in te halen.

Reageer