Treinen sluiten niet goed aan

Hoi,

Het valt mij op dat wanneer ik in de avonden van Amsterdam Zuid naar Maarssen moet, ik mijn overstap van hetzelfde perron naar een andere trein niet redt en 30 minuten op Utrecht CS moet wachten. Dit omdat de trein van Amsterdam Zuid naar Utrecht standaard twee of drie minuten te laat op zijn perron aankomt. Dit overlapt met de vertrektijd van de Sprinter naar Breukelen waardoor ik die trein voor het uitstappen dus vaak al voorbij zie rijden. Zo nu net dus ook weer, waarvoor dan ook deze thread. 

Wat valt hier aan te doen? 

12 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Is dat een (terugsteek)advies van de reisplanner?

Dan moet je eigenlijk een geldig vrij reizen abonnement daarvoor hebben, dus Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij (en Traject Vrij twijfelgeval).

Een regulier reisadvies van Amsterdam Zuid naar Maarssen is met overstappen op Bijlmer ArenA en Breukelen (reistijd 36 minuten).

De optie via Utrecht (overstaptijd 16 minuten) geeft je een reistijd van 48 minuten, met overstap van spoor 19 naar spoor 14. Dat haal je niet binnen 1 minuut.

Om welke tijd reis je en op welk perron in Utrecht kan je dan aan de overkant overstappen?

Edit: Oh wacht, heel laat op de avond (22:55 of 23:26 vanuit Zuid) zie ik wel adviezen van 32 of 33 minuten met een 2 minuten overstap van spoor 15 naar spoor 14 in Utrecht, maar die zijn dus alleen geldig voor Altijd Vrij, want de planner zonder die optie aan geeft die niet!

Wat daar aan te doen valt? Het is geen standaard overstap voor iedereen, dus ik denk bijzonder weinig. Overstappen op Bijlmer en Breukelen (3 minuten en 9 minuten) en dan 3 minuten later in Maarssen zal het advies dan zijn… :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Het valt mij op dat wanneer ik in de avonden van Amsterdam Zuid naar Maarssen moet, ik mijn overstap van hetzelfde perron naar een andere trein niet redt en 30 minuten op Utrecht CS moet wachten. Dit omdat de trein van Amsterdam Zuid naar Utrecht standaard twee of drie minuten te laat op zijn perron aankomt. Dit overlapt met de vertrektijd van de Sprinter naar Breukelen waardoor ik die trein voor het uitstappen dus vaak al voorbij zie rijden. Zo nu net dus ook weer, waarvoor dan ook deze thread.

Omdat dit een terugsteek-verbinding is die zonder bijbetaling van de extra kilometers niet is toegestaan zal hier in de planning geen rekening mee worden gehouden. De reguliere verbinding is met overstap in Bijlmer en Breukelen.

Omdat dit een terugsteek-verbinding is die zonder bijbetaling van de extra kilometers niet is toegestaan zal hier in de planning geen rekening mee worden gehouden. De reguliere verbinding is met overstap in Bijlmer en Breukelen.

Nee hoor. Aan een overstap missen valt niet zoveel te doen. Ik zou dan maar genieten van de GTBV regeling. Met Altijd Vrij krijg je 1/42 deel van je abonnement terug. Dat is ongeveer €8.50 :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

@Martin7182

Dat betekent nog niet dat NS bij de planning van de dienstregeling rekening gaat houden met terugsteekverbindingen aangezien het om een sporadische enkeling zal gaan. 

Volgens mij is de reisplanner leidend en dus is dit een geldige overstap. Het kan best zijn dat bijna niemand deze route neemt en er daarom geen prioriteit aan gegeven wordt. Dat is maar een detail en doet niets af aan het feit dat je gewoon GTBV kunt claimen. Het spreekt voor zich dat je daarvoor wel een passend vervoersbewijs moet hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is de reisplanner leidend en dus is dit een geldige overstap. Het kan best zijn dat bijna niemand deze route neemt en er daarom geen prioriteit aan gegeven wordt. Dat is maar een detail en doet niets af aan het feit dat je gewoon GTBV kunt claimen. Het spreekt voor zich dat je daarvoor wel een passend vervoersbewijs moet hebben.

De reisplanner geeft sowieso alle mogelijke verbindingen aan, ook als die extra reiskosten met zich mee brengen. Je hebt dan inderdaad recht op GTBV mits je natuurlijk voor de omrit betaald hebt. 

Badge +3

De reisplanner geeft deze overstap alléén als je expliciet ingesteld hebt dat je Altijd Vrij hebt, en dus mag terugsteken.

Het gaat verder maar om twee late treinen, en de overstap is in principe gewoon haalbaar. Dus ik vermoed niet dat men daarvoor gaat schuiven met vertrektijden.

Als standaard wordt op deze tijden dit traject getoond en aangeboden als een haalbare route op zowel de reisplanner van de NS als 9292. De praktijk laat zien dat de NS IC vaker wel dan niet enkele minuten later dan gepland op Utrecht CS aankomt. Dat maakt dat deze route niet haalbaar is zonder inmengingen van de aanbieder. De reiziger kan hier immers geen invloed op uitoefenen behalve door dit probleem kenbaar te maken, hetgeen ik nu dus doe.

Hoewel het bieden van alternatieven gewaardeerd wordt, is mijn inziens de reiziger niet de verantwoordelijke in deze situatie en zou deze idealiter niet moeten wijken. Zonder de informatie dat men de overstap vanaf Breukelen zal moeten maken, gaat de reiziger er van uit dat hij/zij via Utrecht zal moeten reizen en oogt de reis haalbaar. 

Organisatorisch loopt hier dus iets spaak, en ik denk niet dat de reiziger hiervan hinder zou moeten ondervinden. In mijn persoonlijke situatie ben ik ook niet geïnteresseerd in een vorm van restitutie of financiële alternatieven. Slechts dat ik gemakkelijk en stressloos mijn bestemming bereik op de manier die vooraf voor mij aangeduid wordt. Dat is nu dus niet het geval. 

EDIT: ik krijg het idee dat het misschien beter is om direct contact te zoeken met NS en hier een klacht in te dienen, is dat aan te raden?

Consider it done! Ook al is het een terugsteekadvies, dat advies moet alsnog wel te doen zijn. 2 minuten is krap. Ik kan uiteraard geen beloftes maken, want planner is niet mijn taak, maar ik ga jullie suggestie zeker aangeven bij die afdeling. Bedankt!

Consider it done! Ook al is het een terugsteekadvies, dat advies moet alsnog wel te doen zijn. 2 minuten is krap. Ik kan uiteraard geen beloftes maken, want planner is niet mijn taak, maar ik ga jullie suggestie zeker aangeven bij die afdeling. Bedankt!

Super fijn, hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +3

En dan is er natuurijk nog het probleem van de vertrekprocedure van NS die als zo’n 40 seconden voor de vertrektijd begint. Een overstap die in de reisplanner staat als 2 minuten is in de praktijk maar zo’n 80 tot 90 seconden. Die 2 minuten overstaptijd is een papieren werkelijkheid.

Badge +3

Nee hoor. Aan een overstap missen valt niet zoveel te doen. Ik zou dan maar genieten van de GTBV regeling. Met Altijd Vrij krijg je 1/42 deel van je abonnement terug. Dat is ongeveer €8.50 :grinning:

Bij NS Flex krijg je in geval van GTbV de halve of hele ritprijs terug (op basis van 2e klas voltarief), dat gaat dan om € 3,10 of € 6,20. Reis je 1e klas dan kan je de rest ook terug krijgen via de klantenservice.

Voor het getoonde advies zal men overigens moeilijk doen, omdat de optie met overstappen op Bijlmer en Breukelen je maar 3 of 4 minuten ‘vertraging’ of latere aankomst zou opleveren. Je zult dan moeten volhouden dat het advies bij Altijd Vrij gewoon getoond wordt als snelste.

Voor de rest wordt GTbV lastig met bijv. Dal Vrij of Weekend Vrij, omdat het voor die abonnementen geen geldig reisadvies is, ook al kan je 's avonds laat die reis prima maken met die abonnementen. Bij Flex Weekend Vrij (zonder doordeweekse korting) heb je dan bij 1x vertraging al 1/10 van je abonnementsgeld terugverdiend, mocht je claim goedgekeurd worden.

Reageer