beantwoord

Treinen tijdens Formule 1-races

• 26 september 2019
  • 18 reacties
  • 646 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Zoals het er nu uitziet wordt station Haarlem een knooppunt voor de vele extra treinen en bussen rondom de Formule 1 in Zandvoort, volgend jaar. Ik woon zelf in Haarlem en ken de situatie daar goed: een station midden in een slecht bereikbaar centrum van de stad, waar dan in korte tijd veel bussen, treinen en reizigers samen moeten komen. En, als er iets misgaat, ook stranden.
Ik vraag me dan ook af of het niet een veel betere optie zou zijn om Amsterdam Sloterdijk, of desnoods Haarlem Spaarnwoude als knooppunt te gaan gebruiken. In ieder geval meer ruimte voor bussen, beter bereikbaar vanaf de snelweg, en je hoeft de krappe Haarlemse binnenstad niet in.
Persoonlijk zou ik dan treinen naar Zandvoort niet eens laten stoppen op station Haarlem. Bezoekers verzamelen op Sloterdijk en in één keer (of met een stop op Spaarnwoude) door naar Zandvoort. En weer terug. Met tussendoor een paar pendeltreinen of bussen vanaf Haarlem naar Sloterdijk/Amsterdam Centraal, zodat bezoekers die overnachten in Haarlem even kunnen 'terugsteken', en het centrum van Haarlem ook per trein of bus nog bereikbaar blijft, maar niet voor bezoekers van de F1.

Wat zouden de voor- en nadelen van zo'n oplossing zijn?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 17:40

Hoe de exacte dienstregeling, het openbaar vervoer en alle andere mogelijkheden rondom de Formule1 race eruit gaan zien durf ik nu niet te zeggen. Ik ga ervan uit dat alles met alle betrokken partijen goed zal worden afgestemd, ook kijkend naar de overlast voor omwonenden van stations en het circuit. In dit geval geldt: Komt tijd, komt raad.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De kans is groot dat de formule 1 helemaal niet doorgaat.
Badge
De treinen zullen zeker wel op Haarlem gaan stoppen omdat er op Haarlem van 2 kanten reizigers voor Zandvoort aan zullen komen. En het is natuurlijk de bedoeling dat mensen niet met de auto naar Haarlem rijden maar gewoon op het voor hun dichtstbijzijnde station op gaan stappen zodat de hele reis met de trein zal gaan.

Op verschillende station (ook Haarlem zoals ik begreep) zullen er aanpassingen gedaan worden om de grote groep reizigers zo goed mogelijk te kunnen vervoeren.

Het niet stoppen op Haarlem zou de problemen juist alleen maar verleggen naar andere stations en de problemen daar groter maken omdat er dan daar meer mensen zouden gaan opstappen. Het is fijner als er meer stations zijn waar de mensen kunnen opstappen zodat de reizigersstroom verdeeld wordt over deze stations.
Badge +3
Ik deel het standpunt van @Tamzin. Het lijkt mij ook uiterst onwaarschijnlijk dat het F1-circus in Zandvoort alle vergunningen krijgt en alle juridische procedures weet te winnen.

Het heeft er alle schijn van dat ProRail gaat investeren in de upgrade van de stroomvoorziening maar dat die niet gebruikt zal worden voor treinen naar de F1. Een gunstig neveneffect is dat die betere stroomvoorziening mooi gebruikt kan worden op alle zomerse dagen om meer treinen naar Zandvoort te laten rijden. Waarbij je de vraag kunt stellen of andere trajecten niet beter aangepakt zouden kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou inderdaad helpen om treinen uit meerdere richting door te laten rijden naar Zandvoort, hoe minder mensen hoeven over te stappen in Haarlem hoe beter. Van wat ik las zou het maximale aantal treinen per uur 10 zijn. Dat zou je kunnen verdelen in een x-aantal treinen alleen Amsterdam - Zandvoort te laten rijden, aangevuld met treinen vanuit andere stations zodat die mensen niet meer hoeven over te stappen in Haarlem.

Bv treinen direct naar Zandvoort vanuit Utrecht via Amsterdam, vanuit Zwolle via Lelystad / Almere (Amsterdam Zuid of CS?) en vanuit Den Haag/Rotterdam via Leiden.
Hoe de exacte dienstregeling, het openbaar vervoer en alle andere mogelijkheden rondom de Formule1 race eruit gaan zien durf ik nu niet te zeggen. Ik ga ervan uit dat alles met alle betrokken partijen goed zal worden afgestemd, ook kijkend naar de overlast voor omwonenden van stations en het circuit. In dit geval geldt: Komt tijd, komt raad.
Reputatie 7
Badge +4
Waarbij je de vraag kunt stellen of andere trajecten niet beter aangepakt zouden kunnen worden.

Mijn like betreft vooral deze zin. 😉 De Herfte?
Reputatie 3
Badge
Dank voor de reacties tot zo ver. Voor de goede orde: ik ga ervan uit dat de F1 doorgaat (wat ik daar verder ook van vind....); anders vervalt inderdaad dit hele topic 😉.

Toch heb ik nog zo mijn bedenkingen....

[...] En het is natuurlijk de bedoeling dat mensen niet met de auto naar Haarlem rijden maar gewoon op het voor hun dichtstbijzijnde station op gaan stappen zodat de hele reis met de trein zal gaan.

Op verschillende station (ook Haarlem zoals ik begreep) zullen er aanpassingen gedaan worden om de grote groep reizigers zo goed mogelijk te kunnen vervoeren.

Het niet stoppen op Haarlem zou de problemen juist alleen maar verleggen naar andere stations en de problemen daar groter maken omdat er dan daar meer mensen zouden gaan opstappen. Het is fijner als er meer stations zijn waar de mensen kunnen opstappen zodat de reizigersstroom verdeeld wordt over deze stations.

Als mensen op het voor hen dichtstbijzijnde station opstappen, is er geen enkele reden om Haarlem tot knooppunt te maken. Die mensen zitten al in die trein. Stel ik kom uit Eindhoven, dan stap ik op Amsterdam Centraal over en heb ik in Haarlem niks te zoeken. Haarlem is alleen een knooppunt voor de Kennemerlijn en de lijn Haarlem-Leiden-Den Haag. Reizigers op de Kennemerlijn moeten sowieso met de fiets. Reizigers op de lijn Hlm-Ledn-Gv(c) kun je vanaf Ledn via Schiphol naar Sloterdijk brengen en dan op de trein naar Zandvoort laten overstappen. En voor automobilisten is het misschien niet de bedoeling, maar het effect zal wel zijn dat mensen zo dicht mogelijk bij station Haarlem proberen te komen met de auto. En dan vastlopen op de A200, zoals ieder jaar bij de Jumbo Racedagen. En daarmee de enige busroute naar Zandvoort blokkeren, Het idee is dat de grote P+R-terreinen in de Haarlemmermeer komen. De enige manier om van de Haarlemmermeer naar station Haarlem te komen is de bus door de smalle straten van Haarlem, of de trein naar Sloterdijk. Dus waarom maak je dan niet van Sloterdijk het knooppunt? Ter info: Eventtravel, dat veel busvervoer naar grote evenementen regelt, vertrekt niet uit Haarlem maar vanaf Sloterdijk vanwege plaatsgebrek...

"Komt tijd, komt raad" lijkt me wel een erg opportunistische beleidsvisie. Dat dachten ze bij de aanpak van stikstofuitstoot ook....
En ik weet niet of u weet hoe het er in Haarlem uitziet, maar de geplande extra trap komt zo ongeveer op de enige doorgaande weg richting Zandvoort uit. Je zult die weg moeten afzetten om daar al die reizigers kwijt te kunnen....
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen op het voor hen dichtstbijzijnde station opstappen, is er geen enkele reden om Haarlem tot knooppunt te maken. Die mensen zitten al in die trein.... Haarlem is een knooppunt voor de Kennemerlijn en de lijn Haarlem-Leiden-Den Haag.
Ook voor Haarlem-Leiden-Den Haag hoeft Haarlem geen knooppunt te zijn waar ze moeten overstappen bv door een extra trein Den Haag-Leiden-Haarlem-Zandvoort of de 2100 (of 2200) vanaf Haarlem niet naar Amsterdam laten gaan maar naar Zandvoort of eventueel de 6300 door laten rijden naar Zandvoort met lange SNG treinen of DDZ en dat weekend ook extra te laten rijden tussen Den Haag en Leiden.

"Komt tijd, komt raad" lijkt me wel een erg opportunistische beleidsvisie. Dat dachten ze bij de aanpak van stikstofuitstoot ook....

Er zitten vast nu al NS werknemers te broeden op een mogelijke Formule 1 dienstregeling.

Het lijkt me ook nog wel een uitdaging om de mensenstroom op station Zandvoort in goede banen te leiden.
Ik lees al dingen over 2 extra (tijdelijke?) zijperrons bouwen.
En in en uitchecken kan nog wel eens voor opstoppingen zorgen, misschien maar een flink aantal tijdelijke paaltjes neerzetten of stimuleren dat men met een e-ticket reist. Op het perron al voorsorteren in rijen voor OV-chipkaarten of e-tickets 😆
Badge +3
Het blijft voor mij een volslagen raadsel waarom de autoriteiten akkoord zijn gegaan met deze logistieke nachtmerrie. Allemaal opportunisme zonder over de consequenties na te denken. En natuurlijk niemand die ouderwets nee durft te zeggen tegen de megalomane onzin in een kustdorp in de duinen.
Reputatie 5
@IskOV mensen op de Kennemerlijn moeten met de fiets? Als je op de sprinter doelt die ook richting Alkmaar gaat dan denk ik dat het nogal ver is voor de fiets...
Reputatie 3
Badge
@IskOV mensen op de Kennemerlijn moeten met de fiets? Als je op de sprinter doelt die ook richting Alkmaar gaat dan denk ik dat het nogal ver is voor de fiets...

Ik bedoel inderdaad die lijn. Beverwijk-Zandvoort is ongeveer 25 kilometer. Prima te fietsen... En anders kun je met de trein naar Uitgeest en dan via Sloterdijk. Duurt uiteraard wat langer dan via de Kennemerlijn, maar dat is evengoed nog prima te doen....
Reputatie 5

@IskOV mensen op de Kennemerlijn moeten met de fiets? Als je op de sprinter doelt die ook richting Alkmaar gaat dan denk ik dat het nogal ver is voor de fiets...Ik bedoel inderdaad die lijn. Beverwijk-Zandvoort is ongeveer 25 kilometer. Prima te fietsen... En anders kun je met de trein naar Uitgeest en dan via Sloterdijk. Duurt uiteraard wat langer dan via de Kennemerlijn, maar dat is evengoed nog prima te doen....

Het zou maar hard regenen zoals deze week of je zal maar een oud barrel hebben waarmee 25 km géén pretje is 😉
Reputatie 7
Badge +3
Mijn like betreft vooral deze zin. 😉 De Herfte?
Spoorverdubbeling Zwolle-Deventer, Oss-Nijmegen en Alkmaar-Den Helder bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Ik bedoel inderdaad die lijn. Beverwijk-Zandvoort is ongeveer 25 kilometer. Prima te fietsen... En anders kun je met de trein naar Uitgeest en dan via Sloterdijk. Duurt uiteraard wat langer dan via de Kennemerlijn, maar dat is evengoed nog prima te doen....
Bij een internationaal evenement is het aantal bezoekers uit de regio zelf maar heel klein. Bij concerten in de Amsterdam Arena is om die reden het aantal bezoekers uit Amsterdam ook maar heel klein.

Maar nogmaals, ik acht de kans dat de F1 doorgaat erg klein.
Reputatie 3
Badge

Ik bedoel inderdaad die lijn. Beverwijk-Zandvoort is ongeveer 25 kilometer. Prima te fietsen... En anders kun je met de trein naar Uitgeest en dan via Sloterdijk. Duurt uiteraard wat langer dan via de Kennemerlijn, maar dat is evengoed nog prima te doen....Bij een internationaal evenement is het aantal bezoekers uit de regio zelf maar heel klein. Bij concerten in de Amsterdam Arena is om die reden het aantal bezoekers uit Amsterdam ook maar heel klein.

Maar nogmaals, ik acht de kans dat de F1 doorgaat erg klein.

Het gaat dus niet om inwoners van de regio, maar om bezoekers van elders die aangewezen zijn op onderdak in de regio omdat Zandvoort zelf dat niet kan bieden.
Reputatie 7
Badge +3
Het gros van de bezoekers wordt nergens ondergebracht, gewoon dagjesmensen uit heel Nederland die op en neer naar Zandvoort gaan.

Overigens komt het gejammer hierover nogal overdreven over. Het is niet zoveel anders dan een groot festival of stadionconcert. Tegenwoordig wordt in Nederland overal een drama van gemaakt.

Het circuit Zandvoort verwacht in 2020 bij de formule 1 race 300.000 bezoekers. Zij kunnen per trein komen, maar de capaciteit van de lijn Haarlem naar Zandvoort is beperkt. Is te voorspellen wanneer iedereen aankomt en vertrekt? Hoe kun je voorkomen dat de meeste bezoekers tegelijkertijd komen en vertrekken?

Misschien kan de NS een voorbeeld nemen aan de musea? Zij gebruiken al jaren een systeem om grote aantallen bezoekers gelijkmatig over de dag te verdelen. Is het een idee om treinkaarten met een tijdslot te verkopen? Zowel voor de heen- als de terugreis. OP = OP. Dan weet de NS vooraf wie wanneer vervoerd moet worden en is een geordende aan– en afvoer van bezoekers wellicht heel goed mogelijk.

Het circuit Zandvoort verwacht in 2020 bij de formule 1 race 300.000 bezoekers. Zij kunnen per trein komen, maar de capaciteit van de lijn Haarlem naar Zandvoort is beperkt. Is te voorspellen wanneer iedereen aankomt en vertrekt? Hoe kun je voorkomen dat de meeste bezoekers tegelijkertijd komen en vertrekken?

Misschien kan de NS een voorbeeld nemen aan de musea? Zij gebruiken al jaren een systeem om grote aantallen bezoekers gelijkmatig over de dag te verdelen. Is het een idee om treinkaarten met een tijdslot te verkopen? Zowel voor de heen- als de terugreis. OP = OP. Dan weet de NS vooraf wie wanneer vervoerd moet worden en is een geordende aan– en afvoer van bezoekers wellicht heel goed mogelijk.

Hoewel ik snap dat je dit voorstelt is dit voor NS geen optie. Omdat je voor het Openbaar Vervoer in Nederland altijd gebruik kunt maken van de OV-chipkaart, en we dit systeem niet voor 1 traject “even” uit kunnen zetten, is de uitvoering van een dergelijk ticket niet mogelijk. Hoogstens kan NS een ticket aanbieden om een indicatie te krijgen van de hoeveelheid reizigers maar zekerheden zijn er niet. 

Reageer