beantwoord

treinen Venlo Den Haag

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
waarom deze verandering dit is voor mensen die afhankelijk zijn van hulp een ramp
icon

Beste antwoord door Slidestops 3 March 2017, 11:23

Er zijn ondertussen al meerdere posts over dit onderwerp geweest. Die kun je vinden met de zoekknop rechtsboven.

De reden dat hij over de HSL gaat is om de reistijd te verkorten. Hij staat nu vaak stil ivm weersomstandigheden of andere calamiteiten. Ze zijn druk bezig om de betrouwbaarheid te verbeteren, maar hij zal voorlopig echt via de HSL blijven gaan.
Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Er zijn ondertussen al meerdere posts over dit onderwerp geweest. Die kun je vinden met de zoekknop rechtsboven.

De reden dat hij over de HSL gaat is om de reistijd te verkorten. Hij staat nu vaak stil ivm weersomstandigheden of andere calamiteiten. Ze zijn druk bezig om de betrouwbaarheid te verbeteren, maar hij zal voorlopig echt via de HSL blijven gaan.
Ik kan en moet me aansluiten bij Slidestops. Volgende maand zal de overstap te Breda verdwijnen en ik vermoed dat dit de punctualiteit zeker ten goede zal komen. Een kleine vertraging leidt dan in ieder geval niet meer tot het missen van je overstap.
Reputatie 7
Eerst zien, dan geloven.... Er is al zoveel beloofd de afgelopen jaren....
En er zijn wel degelijk zaken verbeterd Rene! Maar dat wil niet zeggen dat we op onze handen zitten. Uiteraard is het je goed recht sceptisch te zijn. Dat houdt ons weer scherp en het beste in ons naar boven.
mensen mijn vraag was waarom deze verandering vond het al die jaren prima geregeld en nu ineens moeten we overstappen in Eindhoven waarom niet gewoon rechtstreeks en vertragingen nou die zijn er nog steeds hoor
Badge +3
De verandering is doorgevoerd omdat de intercity tussen Eindhoven en Den Haag over de hogesnelheidslijn is gaan rijden. Voor reizigers tussen Venlo en Eindhoven is de directe verbinding met Tilburg, Breda en verder ingeruild voor een directe verbinding met 's-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam.

In de adviesaanvraag schreef NS hier vorig jaar het volgende over:

Omdat de huidige Intercity Den Haag – Venlo tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL rijdt, keert deze treindienst in Eindhoven. Daarom rijdt de Intercity Venlo – Eindhoven door richting Schiphol, in plaats van Den Haag. Reizigers uit Venlo, Helmond en Deurne krijgen hiermee een rechtstreekse Intercity met ‘s -Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol.

De Intercity Den Haag – Eindhoven en Eindhoven – Venlo sluiten in Eindhoven op elkaar aan door middel van een overstap van twee tot zes minuten (afhankelijk van de richting) op hetzelfde perron aan de overkant (cross-platform). Iets meer dan 3.000 reizigers profiteren hiermee ook mee van de reistijdversnelling en zijn tot zeven minuten korter onderweg, weliswaar met een overstap.

Het aantal reizigers op de corridor Venlo – Eindhoven richting Tilburg, Breda en de zuidelijke Randstad (iets meer dan 3.000 reizen per dag) is momenteel ruim groter dan de reizigersstroomstroom naar ‘s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdamse regio (ongeveer 2.000 reizen per dag). De verwachting is dat met het introduceren van de rechtstreekse verbinding Venlo – Utrecht/Amsterdam het aantal reizigers op deze relatie zal groeien en groter wordt dan het huidige aantal reizigers van en naar Tilburg/Breda/Zuidelijke Randstad. Toch zal de verandering voor de bestaande reizigers even wennen zijn.
Reputatie 7
Badge
Eigenlijk komt het, door het Fyra debacle. Daardoor ging HSA (een NS onderdeel) bijna failliet. Reizigers tussen (Venlo-)Eindhoven-Den Haag zijn daar nu de dupe van want:

De HSLconsessie is opengebroken. Deze is nu samengevoegd met het hoofdrailnet, op die manier heeft NS de concessie van de overheid mogen behouden. Concreet houdt dit in, dat het traject via HSL afgelegd MOET worden, zodat er sprake is van integratie / samenvoeging.

Nog concreter houdt dit in, dat je nu als reiziger dagelijks gepest wordt omdat er een product rijdt, dat slecht functioneert. Dit had men al kunnen zien aankomen, doordat de ICD ook al jaren niet bepaald het paradepaardje van NS is. De oude verbinding had niet moeten verdwijnen, voordat de nieuwe (hopelijk ooit...) goed zou werken.

Omdat er te weinig materieel is, is de lijn ook nog eens verkort tot Eindhoven (en dus tijdelijk tot Breda). Een prima verbinding (Den Haag -Venlo via Dordrecht) is dus opgeofferd doordat NS uit mijn hoofd eind jaren 90 iets van 170 miljoen heeft geboden op een HSL concessie, wat ze niet hebben kunnen waarmaken.

Daar heb jij nu als onschuldige reiziger op dit traject sinds 12 december tot op de dag van vandaag (veel) last van. Bijna een klucht zo....
(Ik reis gelukkig niet op dit traject, maar voel mee met degenen, die dit wel doen.)
Heren (passagiers en NS personeel) in de eerste vraag/reactie geeft ook aan het eind van de zin aan AFHANKELIJK VAN HULP te zijn!

Dus ik weet niet waar jullie reacties op gebaseerd zijn, maar het lijkt me toch eens zin vol te zijn om voordat je reageert de vraag/topic goed te gaan lezen!:@

Let wel Nikie: Ik ben ook gewoon een passagier maar ik kom waar zo nodig op voor de gehandicapte mede mens!
Reputatie 7
Badge +3
Dus ik weet niet waar jullie reacties op gebaseerd zijn
De vraag was "waarom deze verandering". Dat wordt uitgelegd.

Dat het voor mensen die afhankelijk zijn van hulp nog vervelender is dan voor anderen, wil ik best in meegaan, maar is voor de vraag "waarom deze verandering" niet echt relevant.
Dus ik weet niet waar jullie reacties op gebaseerd zijn
De vraag was "waarom deze verandering". Dat wordt uitgelegd.

Dat het voor mensen die afhankelijk zijn van hulp nog vervelender is dan voor anderen, wil ik best in meegaan, maar is voor de vraag "waarom deze verandering" niet echt relevant.

Als je meerdere keren over moet stappen (kan gebeuren) maar dat daardoor reistijd verdubbeld (of meer) wordt en overstappen bijna onmogelijk wordt gemaakt in de spit bv. is dat voor niemand een pretje laat staan voor iemand met een handicap!

Ik zeg ook niet dat het traject terug gedraaid moet worden, het gaat mij alleen al om sommige reacties van personen! En het kantoor personeel van de NS roept bij andere topics regelmatig dat mensen niet te persoonlijk moeten worden, maar het probleem begint regelmatig bij hun eigen (rijdend) personeel!

En het (standaard) antwoord van de NS hoe je geen professor voor te wezen, aangezien dat bij (bijna) alle standaard antwoord is "het zal deze dienstregeling niet veranderd worden!"
mensen mijn vraag was waarom deze verandering vond het al die jaren prima geregeld en nu ineens moeten we overstappen in Eindhoven waarom niet gewoon rechtstreeks en vertragingen nou die zijn er nog steeds hoor

Momenteel is het niet anders in te passen in onze dienstregeling. Tochjo heeft een prima toelichting gegeven. Ik ga je feedback over deze verandering noteren Nikie.

Momenteel is het niet anders in te passen in onze dienstregeling. Tochjo heeft een prima toelichting gegeven. Ik ga je feedback over deze verandering noteren Nikie.

Beste Klaas-Jan

Ik ben jaren een vaste, zeer tevreden, klant van NS geweest. Normaliter behoor ik tot de zwijgende meerderheid, maar nu met enkele maanden ervaring met de nieuwe dienstregeling haalt NS voor mij nog met moeite een zesje. Na vandaag voor de zoveelste keer in Eindhoven, komende uit de richting Venlo, de aansluiting richting Den Haag gemist te hebben, wil ik op deze manier mijn onvrede kenbaar maken. Met name de overstap in Eindhoven gaat nogal eens mis. Soms nader de trein met een paar minuten vertraging station Eindhoven, maar het komt de laatste weken ook met regelmaat voor dat de trein op tijd Eindhoven nadert, maar vóór Eindhoven voor een rood sein moet wachten omdat er geen plaats beschikbaar is op spoor 6. Na een paar minuten komt de trein dan binnen op spoor 5, waar dus de aansluitende trein richting Breda stond, maar die is inmiddels vertrokken. Al met al is de nieuwe dienstregeling op het traject Venlo-Den Haag zeker geen verbetering; de voorgespiegelde, maar nog maar beperkt gerealiseerde, tijdwinst weegt bij lange na niet op tegen de onrust van het moeten overstappen en in spanning zitten of je de aansluiting wel haalt. Op een dergelijk traject is een rustige rechtstreekse verbinding verre te prefereren boven een paar minuten tijdwinst. Verder is op de terugreis vanuit Eindhoven in de spits de materieelinzet in relatie tot het aantal reizigers te beperkt, waardoor veel 2e-klasreizigers in de 1e klas gaan zitten en vaak daarbij de stiltezone niet respecteren. Een conducteur zie je echter nooit op dit tijdstip.
Ik hoop dat NS de al veel geuite kritiek t.a.v. dit traject spoedig ter harte neemt en we weer ontspannen op dit traject kunnen gaan reizen.
Bedankt voor je reactie Peter. De 'gemiste kansen' te Eindhoven hebben zeker onze aandacht. Je kritiek is wat dat betreft terecht. Je overstap missen is zeer frustrerend, zeker wanneer je je volgende trein bij wijze van spreken nog kunt aanraken. Ik zal eens kijken wat ik hierover zelf kan vinden en of er acties op de agenda staan. Ik hoop er spoedig op terug te komen.

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat Tochjo een prima toelichting heeft gegeven.
Hij heeft gewoon geciteerd uit de adviesaanvraag van Drgl 2017, maar er wordt eigenlijk nergens gemeld WAAROM de treindienst in Eindhoven geknipt werd.
Waarom de treindienst over de HSL gaat en de reden van de tijdelijke knip in Breda zijn inmiddels vaak genoeg behandeld, maar ook ik weet nog steeds niet wat de reden van de definitieve (?) knip in Eindhoven is.
Reputatie 3
Oh, dat kan ik wel even vertellen: er zijn simpelweg niet genoeg ICR-rijtuigen om naar Vl te rijden. Punt uit, niks anders 😛
Er is een keuze gemaakt om het traject tussen Eindhoven en Venlo te bedienen door een intercity die van Schiphol via Utrecht, 's-Hertogenbosch en (dus) Eindhoven naar Venlo rijdt. Materieelbeperkingen spelen een rol in het totaalplaatje. De Intercity Venlo-Eindhoven rijdt door richting Schiphol, in plaats van Den Haag. Om dit te doen wordt deze Intercity in Eindhoven gecombineerd en gesplitst met de Intercity Heerlen-Schiphol (en andersom). Reizigers uit Venlo, Helmond en Deurne krijgen hiermee een rechtstreekse verbinding met ‘s-Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol. In Eindhoven is een overstap op hetzelfde perron op de Intercity Eindhoven-Den Haag. In de avonduren rijdt de Intercity Heerlen-Schiphol niet. Dan rijdt er een losse Intercity Venlo-Eindhoven met dezelfde dienstregeling als overdag. Zo worden de overstappen van en naar Den Haag altijd geboden.
Leuk dat u nog een keer de dienstregeling herhaalt, maar u geeft geen antwoord op de vraag waarom die keuze gemaakt is (afgezien van de terloopse opmerking "Materieelbeperkingen spelen een rol in het totaalplaatje.")
Reputatie 3
Zoals ik al zei: vanwege te weinig ICR-rijtuigen kon er geen doorgaande triendienst naar Venlo worden geboden, ander HSL-materieel dan ICR is er namelijk niet, en via de HSL rijden was natuurlijk een must voor de NS 😛 Om niet een pendeltreintje Ehv - Vl aan te bieden, heeft men besloten om te trein dan maar door te koppelen aan een trein richting het noorden. Aangezien men vanuit Venlo toch een overstap richting Den Haag wilde bieden, kwam men dus op een doorkoppeling richting Schiphol uit. Materieelbeperkingen spelen dus niet 'een rol in het totaalplaatje', maar zijn juist het uitgangspunt: je kan niet eerst een leuke dienstregeling verzinnen, en er dan achter komen dat je niet genoeg materieel hebt voor de dienst naar Venlo (je zou drie stammen extra hebben, en NS heeft geen 33 rijtuigen ICR over). En ja, om het nog een beetje leuk te maken, is de PR maar even aan de slag gegaan om er een commercieel praatje van te maken, materieelbeperkingen klinkt natuurlijk ook zo stom 😉
Bedankt voor je reactie Peter. De 'gemiste kansen' te Eindhoven hebben zeker onze aandacht. Je kritiek is wat dat betreft terecht. Je overstap missen is zeer frustrerend, zeker wanneer je je volgende trein bij wijze van spreken nog kunt aanraken. Ik zal eens kijken wat ik hierover zelf kan vinden en of er acties op de agenda staan. Ik hoop er spoedig op terug te komen.

@Klaas-Jan: Kun je dan ook eens kijken of er iets te doen is aan hetvolgende: de trein uit Venlo komt in Eindhoven om 6:12 binnen op spoor 6, op dinsdag t/m vrijdag vertrekt de IC naar Den Haag om 6:14 vanaf spoor 5 (kwestie van perron oversteken, geen probleem als IC op tijd is), op maandag vertrekt IC Den Haag echter vanaf spoor 4. D.w.z. Trap af, tunnel door, trap op. De kans dat je hem dan nog haalt is zeer klein dus weg doorgaande verbinding. Kan deze trein op maandag ook niet vanaf spoor 5 vertrekken?
Ik heb nogmaals navraag gedaan Peter. Hopelijk kan ik snel met een reactie komen.
Goed nieuws. Ik heb inmiddels contact gehad met de verbetermanager van ProRail. Hij gaat kijken of een verandering mogelijk is. Mocht de uitkomst positief zijn dan zul je dit ongetwijfeld in de toekomst gaan merken. Kan het niet, om wat voor reden dan ook, dan hoop ik daar een terugkoppeling over te ontvangen. Of dit daadwerkelijk gebeurt durf ik niet te zeggen.
Dank je wel Klaas-Jan voor je (re)actie.
Als de stiptheid nu ook nog kan verbeteren komt het helemaal goed. Eergisteren wederom enkele minuten staan wachten voor station Eindhoven met als resultaat een vertraging van 3 minuten. Volgens de NS-norm (< 5 minuten vertraging) op tijd, maar wel de aansluiting gemist. Een dergelijke vertraging zie je niet in de statistieken, maar levert wel een half uur vertraging op. Kan bij een dergelijke vertraging de trein naar Breda niet even wachten op de trein uit Venlo. Hij is toch bedoeld als doorgaande verbinding?
Ik had het zojuist ook weer met de trein van 06:32 uit Helmond. Trein moet paar minuten wachten om station Eindhoven te mogen inrijden,
Vervolgens aansluiting naar Breda weg en wederom 28 minuten vertraging.
Reputatie 2
Leuk dat u nog een keer de dienstregeling herhaalt, maar u geeft geen antwoord op de vraag waarom die keuze gemaakt is (afgezien van de terloopse opmerking "Materieelbeperkingen spelen een rol in het totaalplaatje.")

Saillant detail. Al bij Rail21 (juni 1988!) lag er een plan om treinen te laten rijden van Venlo via Eindhoven - Den Bosch naar Utrecht.

Aglo-/Regionet

Een rechtstreekse verbinding van Utrecht naar Venlo is:
  • 2x per uur naar Geldermalsen, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Venlo.

Interrregio-snelnet

Verder had er een trein moeten rijden van Maastricht naar Groningen of Leeuwarden via Venlo - Arnhem - Zwolle.
En een trein van Den Haag via Breda - Eindhoven naar Heerlen.

• Maastricht, Sittard, Roermond, Venlo, Venray, Cuijk, Nijmegen, Arnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Zwolle (Deel voor Meppel, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden) en (Deel voor Meppel, Hoogeveen, Assen, Groningen)
  • Den Haag CS, Den Haag HS, Delft, Rotterdam CS, Rotterdam-Blaak, Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Geleen-Oost, Heerlen.

Eurocity-/Intercitynet

Opvallend is dat de de voorgestelde internationale verbinding van Amsterdam naar Keulen gaat via
Den Haag CS - Breda - Eindhoven en Venlo

• Amsterdam CS, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam CS, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo, Mönchen-Gladbach Hbf, Keulen (Köln) Hbf, met aansluiting op IC/EC verbinding naar Frankfurt am Main.
Reputatie 7
Badge +3
Leuk dat Rail21 nog eens terug te lezen. Dat was een partij luchtfietserij die nog uitging van oeverloze staatssubsidies.

Reageer