beantwoord

Treinreis schiphol

• 18 oktober 2017
  • 32 reacties
  • 672 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis bij voorkeur met de trein naar Schiphol, wanneer ik op vakantie ga. Nu merk ik dat ik steeds vroeger vertrek, daar ik al vertraging incalculeer. Zodat ik mijn vliegtuig niet mis. Heb nl al eerder meegemaakt dat ik meteen kon gaan boarden, door vertraging. Maar eigenlijk is het toch te gek voor woorden, dat je zo vaak vertraging of busreizen hebt gehad dat je al een zekerheid in gaat bouwen. Maar ik denk ook niet dat de ns de taxi naar Schiphol vergoed, als mijn vlucht in het geding komt. Toch voelt het niet prettig
icon

Beste antwoord door Chiel NS 18 oktober 2017, 12:36

Ik snap goed dat dit absoluut niet prettig is silly. Zoals landrsthrn eigenlijk al aangaf zijn er trajecten waar je vaker last hebt van verstoringen dan gemiddeld.

Over het algemeen rijden treinen redelijk netjes op tijd, maar als je gaat vliegen is het natuurlijk ontzettend zuur als je dan net voor die reis vertraging oploopt. Daarom is het absoluut aan te raden om een buffer in te bouwen, net zoals je dat doet als je met de auto gaat en misschien een file verwacht.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 6
Badge
Van waaruit reis je? Probeer waar mogelijk Sprinters te pakken naar Schiphol, die hebben vergeleken met IC Direct een minimale kans op uitval.
Ik snap goed dat dit absoluut niet prettig is silly. Zoals landrsthrn eigenlijk al aangaf zijn er trajecten waar je vaker last hebt van verstoringen dan gemiddeld.

Over het algemeen rijden treinen redelijk netjes op tijd, maar als je gaat vliegen is het natuurlijk ontzettend zuur als je dan net voor die reis vertraging oploopt. Daarom is het absoluut aan te raden om een buffer in te bouwen, net zoals je dat doet als je met de auto gaat en misschien een file verwacht.
Reputatie 6
Bij een kapotte IC Direct kan het wel 2 uur duren voordat je verder kunt. Heb dat al eens meegemaakt. Een gecompliceerde trein is dat... als het werkt is het ideaal, maar helaas nog altijd veel te onbetrouwbaar. Files met oponthoud van 2 uur zijn zeldzaam. De kans op zoveel oponthoud lijkt mij in ieder geval veel kleiner dan per IC-Direct. Ga met stoptreinen of ga naar Haarlem en reis met de Zuidtangent bus relaxed naar Schiphol.
Reputatie 3
Silly,

Als ik ga vliegen vanaf Schiphol neem ik nooit de IC direct maar de IC via Den Haag/Leiden.
Deze verbinding is veel betrouwbaarder en er zijn veel meer mogelijheden om een taxi te pakken bij uitvallen van het treinverkeer.
Reputatie 6
Badge
Nog een tip: plan je aankomsttijd op Schiphol voor alle zekerheid minstens 4 uur voor de tijd dat je voor het laatst in kan checken.

Er is genoeg te doen op Schiphol als je heel vroeg bent en je zal spijt krijgen als je door een te klein marge en pech bij NS je vlucht mist.

En ja, ik kom meestal 6 uur voor inchecktijd op mijn luchthaven aan. Nog nooit een vlucht gemist, maar wel een keer een extreme vertraging waarbij ik met een uur marge toch nog op tijd was 🙂
Reputatie 7
Badge
Je kunt uit onzekere zekerheid ook alle ellende op je afroepen...
Ruim twee uur voor vertrek aankomen op Schiphol is voor mij voldoende.
Mijn remedie tegen onverwachte vertragingen is een lijst mee met alternatieven en tijden, zoals bus 300 vanaf station Bijlmer naar Schiphol, enzovoorts. Op die lijst staan ook nummers van taxibedrijven per plaats/regio. Plus plattegrondjes van Schiphol en bus-/treinstations. Van de treinreis zelf print ik ook per sectie de treinen ervoor en erna uit. En uiteraard de realtime info van ovtijden.com en schiphol-departures op de telefoon. Tot nu toe altijd op tijd bij de gate geweest, ondanks treinvertragingen.

Overigens...
Met 6 uur voor inchecktijd op de luchthaven, plus de reistijd naar de luchthaven, ben je al halverwege Frankrijk, voorbij London, of tegen de oost/zuid grens van Duitsland... waarom dan nog vliegen? Check de voordeelaanbiedingen van Bahn.de en Voyagers.sncf.com
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Minimaal drie uur van tevoren is het advies van Schiphol zelf. Ook veel luchtvaartmaatschappijen hanteren vaak alleen coulance als je die drie uur hebt aangehouden bijv. als je het vliegtuig mist door lange wachtrijen.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac Minimaal drie uur van tevoren is het advies van Schiphol zelf.

Ik ken het advies. Tussen advies en doen zit verstand. En tot nu toe heeft me dat niet in de steek gelaten 😉 Stress is een slechte raadgever.

Vergelijk het met de navigator.. die geeft in de spits of bij een stremming een oplopende reistijd aan. Op de website van tomtom kan je zien waar die vertragingen zitten. Je kunt dan eerder weggaan en aansluiten bij alle anderen die dat advies volgden, of je kunt wat later weggaan, een parallelweggetje nemen, en dan zijn net alle files weer (bijna) opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer het mogelijk is, kun je beter met de bus naar Schiphol reizen. Wij parkeren gratis in Amstelveen en reizen dan met bus 300 naar Schiphol. Lijn 300 rijdt overdag minimaal iedere 10 minuten, ook op zaterdagochtend vroeg. Dat is veel minder kritisch dan met de trein reizen. We zouden bij Bussum Zuid kunnen parkeren en dan de Sprinter naar Schiphol nemen. Die rijdt op zaterdagochtend vroeg slechts om de 30 minuten.

@klant-Jac
Onze TomTom heeft ingebouwde verkeersinformatie en geeft automatisch een alternatief om files te vermijden. Dat heeft ons zowel in Nederland als in het buitenland uren aan vertraging gescheeld.
Reputatie 7
Badge
@klant-Jac Onze TomTom heeft ingebouwde verkeersinformatie en geeft automatisch een alternatief om files te vermijden. D Ook bij mij aanwezig. Dezelfde HD traffic vind je op de foon https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/ en dan kan je (bij mijn versie) bypass routes invoeren.
Ik snap werkelijk niet dat er nog reizigers zijn die de trein naar Schiphol nemen. Nog los van alle mogelijke vertragingen (die helaas niet zeldzaam zijn) moet je je dan met koffer en trolley langs een benenbrekend smal trapje door een scheefstaand smal deurtje de coupé in wurmen, om daar tot de ontdekking te komen dat je je bagage nérgens kwijt kan, zodat je in een al redelijk volle trein gedwongen wordt de anderhalf uur durende reis uiterst oncomfortabel door te brengen met de bagage zo goed en zo kwaad als het lukt tussen je benen gestapeld ofzo (áls je al kunt zitten)...

Niet voor mij. Ik laat een taxi voorkomen, die rijdt ons van huis naar Schiphol en de lol is dat je dan al met al met twee personen maar een paar tientjes meer kwijt bent dan wanneer je met de trein gaat hannesen...
Reputatie 7
Badge
Tja... Die "paar tientjes meer" geven mij heel wat treinkilometers meer. Ik reis graag met de trein, met rugzak of handkoffer. Meer zal ik niet zeulen, en dat kan ik wel ergens kwijt. Het is in Europa toch wat ruimer dan treinreizen in Noord-Afrika, India, China of Zuid-Amerika.
Het ligt eraan vanuit welk station je vertrekt. Vanuit o.a. Haarlem en Amsterdam gaan er ook streekbussen naar Schiphol. Maar ik denk als dat niet anders kan dat een Schipholtaxi ook best een goede alternatief is. De Sprinters brengen je ook naar toe alleen jammer dat je langer onderweg bent. Mensen om mij heen nemen de auto naar Eindhoven Airport of vliegveld Weze (Duitsland) maar als je alleen afhankelijk bent van Schiphol zijn er namelijk genoeg andere alternatieven omnaar toe te reizen.
Reputatie 6
Badge
Betalen jullie maar extra voor een taxi, ik vind dat overbodig en prefereer op tijd vertrekken per trein en natuurlijk VIRM ontwijken.

Jammer dat toeristen niet worden gewaarschuwd voor de VIRM. Het gif voor lange mensen en mensen met bagage.
Ik neem de taxi wel, echt niet dat ik ga hannessen met mijn vakantiebagage in een trein die er niet op berekend is. En voor die 40 euro meer heb ik het er graag voor over dat ik netjes thuis wordt afgehaald en voor de juiste vertrekhal wordt afgezet, en de reis in een comfortabele luxe wagen kan afleggen die er net zo lang (soms zelfs korter) over doet dan de trein, met een riante zitplaats...
Badge +3
Ik neem de taxi wel, echt niet dat ik ga hannessen met mijn vakantiebagage in een trein die er niet op berekend is. En voor die 40 euro meer heb ik het er graag voor over dat ik netjes thuis wordt afgehaald en voor de juiste vertrekhal wordt afgezet, en de reis in een comfortabele luxe wagen kan afleggen die er net zo lang (soms zelfs korter) over doet dan de trein, met een riante zitplaats...
Dat is geluk hebben als je voor 40 euro met een luxe wagen wordt afgehaald.

Vaak zijn dat combinatieritten en zit je soms in een busje met 7 anderen (plus bagage). Ligt er natuurlijk aan waar je woont.
Dat is geluk hebben als je voor 40 euro met een luxe wagen wordt afgehaald.

Vaak zijn dat combinatieritten en zit je soms in een busje met 7 anderen (plus bagage). Ligt er natuurlijk aan waar je woont.

Wij gebruiken nooit combinatieritten, vreselijk als je nog 6 andere adressen af moet in een rammelend busje. Nee, gewoon een taxi, een luxe wagen, die ons voor de deur afhaalt en op Schiphol afzet. En daar betalen we vanaf Helmond 135 euro voor. Twee kaartjes eerste klasse Helmond-Schiphol, plus de taxikosten die we dan nog alsnog hebben om van huis naar station Helmond te komen, wegen daar niet tegen op. Dan kies ik toch voor het extra comfort dat me al met al misschien 30 euro meer kost met zijn tweeën, maar me heel veel gesjouw en oncomfortabel reizen bespaart.
Reputatie 4
Het zal wel aan mij liggen, maar tot dusver heb ik al mijn reizen naar Schiphol probleemloos kunnen maken per trein. En mijn bagage kan ik ook steeds goed kwijt ( waarbij aangetekend dat ik meestal niet met logge koffers reis).
Reputatie 5
Betalen jullie maar extra voor een taxi, ik vind dat overbodig en prefereer op tijd vertrekken per trein en natuurlijk VIRM ontwijken.

Jammer dat toeristen niet worden gewaarschuwd voor de VIRM. Het gif voor lange mensen en mensen met bagage.

Toen we die in het oosten nog hadden, moesten we gewoon de koffers op de banken van de 4-zits leggen, omdat er gewoon geen ruimte voor was. Het is dat ik in Hengelo opstap en dat het het tweede station is, dus vaak alle ruimte. Sorry als het druk is, maar het is of die koffers op de banken, of pal in het gangpad.
Reputatie 7
Badge +3
Beetje overdreven allemaal. Als je de geadviseerde 3 uur aanwezig voor vertrek regel aanhoudt is de kans dat het mis gaat met de trein zeer minimaal.
Reputatie 7
Badge
Het is herfst, langer donker, regen... En de klaagklaagblaadjes vallen, vooral op trajecten waar de klager nooit komt 🙂
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, de kans dat het fout gaat moet 0% bedragen. Tenzij iemand je je geld terug geeft als het alsnog fout gaat, maar wie heeft dat nou eens meegemaakt?
Reputatie 7
Badge +3
Beetje overdreven allemaal. Als je de geadviseerde 3 uur aanwezig voor vertrek regel aanhoudt is de kans dat het mis gaat met de trein zeer minimaal.
Voor vluchten in de ochtend waarbij je dan ook nog minimaal twee uur voor vertrek aanwezig moet zijn is dat geen optie.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
0% kans bestaat niet. Dan hoefde je ook geen autoverzekering, brandverzekering of WA-verzekering af te sluiten. Er is altijd een kleine kans dat er iets finaal misgaat of een ongeluk gebeurt. Wel ik geef ik toe dat de kans dat bij de Japanse spoorwegen iets misgaat wel minstens 20x kleiner is dan bij NS. Dus er is inderdaad ruimte voor verbetering.
Reputatie 7
Badge +3

Voor vluchten in de ochtend waarbij je dan ook nog minimaal twee uur voor vertrek aanwezig moet zijn is dat geen optie.

Als je vlucht voor 9 of 10 uur vertrekt is de trein naar Schiphol sowieso geen optie als je niet van het nachtnet gebruik kunt maken. Je kunt dan hooguit de laatste trein van de vorige dag nemen (bijv. als je vliegtuig om 5 uur vertrekt), een hotelletje op Schiphol nemen of een dure taxi nemen.

Reageer