beantwoord

Treinstel met vier treindelen

  • 18 August 2023
  • 1 reactie
  • 116 Bekeken

Beste community,

Afgelopen donderdagochtend was ik op weg naar Leiden vanuit Utrecht CS. Ik zag dat de trein van 6.34 uur 10 minuten vertraging had. Normaal heb ik de intercity van 6.55 uur. Ik kon nog net mee in deze trein met 7 treindelen. Vlak voor Woerden kregen we te horen dat Woerden het eindpunt was. Ik begrijp dat vertragingen van 10 minuten funest zijn voor het dienstschema op de lijn Woerden - Leiden (o.a. vanwege delen met enkelspoor). 

De volgende trein zou mijn oorspronkelijke trein zijn die om 7.06 uur behoorde aan te komen Op Woerden. Deze trein (overigens ook met 7 treindelen) reed niet. De lege trein waar we net in zaten vertrok en ik moest meer dan een kwartier wachten voor de eerstvolgende sprinter. Dit bleek een trein te zijn met “slechts” vier treindelen. 

De trein zat al behoorlijk vol en we moesten nog naar Bodegraven en Alphen ad Rijn om reizigers op te halen. Later werd door het personeel excuses aangeboden voor het tekort aan materieel. In principe moesten reizigers van de trein die uit roulatie werd genomen, reizigers voor de trein die niet reed en reizigers voor de trein waar ik nu in zat allemaal mee met de vier beschikbare treindelen. Normaal zouden dit er voor deze 3 ritten 18 treindelen zijn en dat moest nu allemaal dus verdeeld worden over 4 treindelen.

Ik vroeg mij af waarom de eerste trein niet gewoon in Woerden bleef staan en dat de trein met 4 treindelen hiermee gecombineerd werd? Het geeft minder gestress bij reizigers en bijna iedereen zou een zitplaats hebben gehad.

Is dit een rare gedachte of een idee voor een volgende keer? 

Met vriendelijke groet,

Martin

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 18 August 2023, 16:25

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

Dat is op zich geen rare gedachte, maar het materieel van de opgeheven trein is natuurlijk later weer nodig om een andere trein te rijden. In dit geval de sprinter van 8:13 van Woerden naar Utrecht. In uw voorstel kan die trein dan niet rijden.

Overigens spreekt u over zeven treindelen, maar dat zijn er acht. Op dit traject rijdt materieel van het type SLT en dat kent alleen treinstellen bestaande uit vier of zes delen.

Reageer