beantwoord

uitrollen trein

kunnen we afspreken dat alleen treinen welke op tijd arriveren en dan in de beleving van de klant mogen uitrollen. Treinen die te laat zijn, gebruiken gewoon de rem. Deze zit standaard op elke trein en deze moet je gebruiken. Zo vaak mis ik aansluitingen door dit uitrollen.
icon

Beste antwoord door Julian 10 januari 2019, 15:45

Voor het energiezuinig rijden (laten uitrollen van treinen) geldt de eis dat dit pas kan op het moment dat de trein op tijd is. Als lijstje met prioriteiten zou dus je kunnen zeggen dat op nummer 1 uiteraard de veiligheid staat, daaronder dan de stiptheid van de trein en daaronder pas het energiezuinig rijden.
Kortom: de trein zou onder normale omstandigheden niet mogen uitrollen als deze te laat is.
Uiteraard kan er wel een andere goede reden zijn voor het laten uitrollen, zoals bijvoorbeeld dat er nog een andere trein voor zit, waardoor de trein niet op volle snelheid kan rijden.
Dat doe ik zelf ook regelmatig. Tegenwoordig kunnen we een stukje 'vooruit' kijken met een speciale applicatie, daardoor ziet de machinist dus al kilometers verderop wat er precies gaat gebeuren.
Rijdt er een andere trein voor mij, dan kan ik het dus wat rustiger aandoen, omdat heel erg hard rijden toch geen zin heeft, want dan kom je al snel voor een rood sein tot stilstand. Daarbij draagt het bij aan de veiligheid, omdat je dus rode seinen kan vermijden.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Mee eens. Dit kan inderdaad best frustrerend zijn.
Ik snap dat het frustrerend kan zijn wanneer een trein al afremt nog ver dat het voor het station binnen rijdt, zeker als je daar een overstap door mist. Dit uitrollen gebeurt echter niet zomaar, daar zullen meerdere redenen voor zijn, zoals bijvoorbeeld energiebesparing. Onze machinisten @Jeroen of @Julian kunnen hier misschien iets meer over zeggen!
Reputatie 2
Hoi Stijn, De opmerking energiebesparing lijkt mij in dit geval nu precies de verkeerde. TS geeft aan dat hij aansluitingen mist omdat treinen te laat aankomen door uitrollen. Het laten uitrollen van de trein is op zich natuurlijk prima, maar dan wel alleen bij treinen die op tijd zijn. Indien de trein te laat is graag op snelheid doorrijden en bij het station in de remmen.

Zie het zelfs ook bijna dagelijks gebeuren op Beverwijk-Haarlem (intercity). Veel mensen vrezen dan de intercity naar Den Haag niet te halen. Deze blijft tegenwoordig overigens haast altijd keurig wachten. Intercity naar Amsterdam vertrekt meestal wel precies op tijd naar Amsterdam, waardoor het dus voorkomt dat je de overstap van 7.07 uur (Den Haag) soms wel haalt en de overstap naar Amsterdam (07.10 uur) niet.
Voor het energiezuinig rijden (laten uitrollen van treinen) geldt de eis dat dit pas kan op het moment dat de trein op tijd is. Als lijstje met prioriteiten zou dus je kunnen zeggen dat op nummer 1 uiteraard de veiligheid staat, daaronder dan de stiptheid van de trein en daaronder pas het energiezuinig rijden.
Kortom: de trein zou onder normale omstandigheden niet mogen uitrollen als deze te laat is.
Uiteraard kan er wel een andere goede reden zijn voor het laten uitrollen, zoals bijvoorbeeld dat er nog een andere trein voor zit, waardoor de trein niet op volle snelheid kan rijden.
Dat doe ik zelf ook regelmatig. Tegenwoordig kunnen we een stukje 'vooruit' kijken met een speciale applicatie, daardoor ziet de machinist dus al kilometers verderop wat er precies gaat gebeuren.
Rijdt er een andere trein voor mij, dan kan ik het dus wat rustiger aandoen, omdat heel erg hard rijden toch geen zin heeft, want dan kom je al snel voor een rood sein tot stilstand. Daarbij draagt het bij aan de veiligheid, omdat je dus rode seinen kan vermijden.
Reputatie 6
Badge
Ik sluit me bij Julian aan. Uitrollen (om energie te besparen) gebeurt alleen als we op tijd zijn. Rijden we te laat of dreigen we door uitrollen te laat aan te komen, is het absoluut niet de bedoeling om dit te doen. Rijdt er echter een trein voor ons, dan is het raadzamer om de snelheid wat aan te passen omdat afremmen voor een geel sein meer vertraging oplevert.
Reputatie 2
Nee duidelijk de antwoorden van Julian en Edwin: begreep de opmerking van Stijn niet zo. Maar het is duidelijk: er wordt alleen uitgerold als er sprake is van treinen die op tijd zijn.
Reputatie 2
De ervaring van het ruim onder de snelheidslimiet rijden is überhaupt vrij lastig. Het zal qua tijd vrijwel geen verschil maken maar als er 140 gereden mag worden en we rijden 120, dan voelt het echt alsof er niet opgeschoten wordt. Een trein die flink doorrijdt voelt ook zo aan, dan merk je dat het enorm hard gaat. Zo rijdt een standaard Intercity met 140 km/u voor je gevoel véél harder dan een Intercity Direct met 160 km/u. Maar dat is duidelijk niet de norm. Met de komst van groene energie lijkt het argument energiezuinig rijden opeens toch minder relevant.

Zo reis ik regelmatig tussen Leiden C en Amsterdam C, en dan heb je net voor Sloterdijk een stuk spoor waar de lijn vanaf Haarlem samenkomt met de lijn vanaf Zaandam. Ik heb het meegemaakt dat we pas begonnen te remmen rond dat punt, dan heb je het over een kleine kilometer, waarin je van 140 km/u naar 0 gaat. Als iemand die snelheid op prijs stelt is dat een positieve ervaring.
Reputatie 7
Sommig zijn zo ongelofelijk traag. Dat is echt zoooooo irritant. Niet lullig bedoelt maar....😌
Verder eens met MJL.
Badge
Nog een aanvulling op de collega's hierboven, te vroeg binnen rijden op een station gaat ook ten koste van de punctualiteit cijfers, ook om deze reden wordt er geregeld gekozen om een trein het laatste stuk uit te laten rollen om te vroeg aankomen te vermijden.

Daarnaast vind ik het persoonlijk niet gepast om stations met hoge snelheid binnen te rijden en dan met vol vermogen te gaan remmen om de mensen het gevoel te geven dat we wel hard doorrijden, mijn voorkeur gaat toch uit naar het zeer comfortabel rijden, uitrollen waar nodig en rustig remmen zonder schokken. En ondanks dat het dan wellicht voelt alsof de trein langzamer gereden heeft kom ik toch keurig op tijd aan op het station.
Reputatie 7
Badge +2
Je zult als reiziger maar halverweg de trap van een dubbeldekker staan wanneer een trein zo vol remt. Kun je mensen gaan oprapen beneden. Doe inderdaad maar niet Jeroen 🤣
Reputatie 2
Je hoeft inderdaad ook niet vol te remmen, zolang het maar niet langer duurt dan nodig is. Ik word soms echt gek van machinisten die overal de tijd voor nemen.
Reputatie 7
Badge +2
Ach, je kunt wel overal gek van worden. Ik denk meestal dat er wel een reden is voor de dingen die gebeuren die wij als reizigers niet altijd zien of weten.
En ja, soms erger me ook ook wel aan dingen die bij NS gebeuren, maar ik ga er niet vanuit dat machinisten en HC doelbewust reizigers pesten.
Ik word hier wel eens gek van sommige absurde klachten en vragen van reizigers en mensen die het allemaal beter weten. Iets met stuurlui en wal....
Reputatie 7
Dit zou ik eens in de auto moeten proberen zeg. Zo rustig remmen dat het bijna een uur duurt voor ik stil sta. Moet je eens kijken hoeveel boze mensen ik dan achter mij krijg.
Ik bedoel....kom op zeg.
niet lullig bedoelt verder. 😌
Badge
Trein-D schreef:

Dit zou ik eens in de auto moeten proberen zeg. Zo rustig remmen dat het bijna een uur duurt voor ik stil sta. Moet je eens kijken hoeveel boze mensen ik dan achter mij krijg.
Ik bedoel....kom op zeg.niet lullig bedoelt verder. 😌

Ach misschien sta je dan wel versteld hoeveel kilometer je op een liter brandstof kunt rijden 😃 😃
Reputatie 7
Jeroen schreef:

Ach misschien sta je dan wel versteld hoeveel kilometer je op een liter brandstof kunt rijden 😃 :D

Ja, maar wat denk je van de mensen achter mij. Die zullen daar echt niet blij mee zijn hoor. Ik ben niet de enige op de weg. Just saying. 😌

Reageer