beantwoord

uitval en vertraging sprinters zwolle groningen

• 27 november 2019
  • 16 reacties
  • 265 Bekeken

Bijna dagelijks reizen wij met de sprinter tussen Hoogeveen en Assen / Groningen.

de uitval en vertraging is ernstig en de treinen zijn overvol, niet alleen tijdens de spits

ik mis inmiddels wel een uitleg wat er aan de hand is, waarom vertrekt de sprinter regelmatig met ruim een kwartier uit Zwolle, bijvoorbeeld?

iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Mark NS 27 november 2019, 13:57

Hoi Kaat12, welkom op de NS Community. 

Kun je aangeven op welke tijdstippen je doorgaans reist? Of is dat eigenlijk iedere dag compleet anders? Over de afgelopen week kom ik wel enkele verstoringen tegen op je traject. Hoe vaak over de afgelopen maand ben je tegen uitval, vertraging en/of overvolle treinen aangelopen?

Bekijk origineel

16 reacties

Kun je aangeven op welke tijdstippen je doorgaans reist? Of is dat eigenlijk iedere dag compleet anders? Over de afgelopen week kom ik wel enkele verstoringen tegen op je traject. Hoe vaak over de afgelopen maand ben je tegen uitval, vertraging en/of overvolle treinen aangelopen?

Reputatie 7
Badge +3

Bijna dagelijks reizen wij met de sprinter tussen Hoogeveen en Assen / Groningen.

de uitval en vertraging is ernstig en de treinen zijn overvol, niet alleen tijdens de spits

ik mis inmiddels wel een uitleg wat er aan de hand is, waarom vertrekt de sprinter regelmatig met ruim een kwartier uit Zwolle, bijvoorbeeld?

iemand een idee?

Let's shake hands. Ik reis tussen Den Bosch en Oss en daar is het niet anders  Vandaag reden er tot 14.00 uur zelfs helemaal geen sprinters (defect spoor en defecte trein) en dat soort grote storingen zijn er vrijwel dagelijks.

En ook hier buiten de spits overvolle sprinters, het lijkt er op dat NS het zonde vindt om deze sprinters in te zetten want ze zijn nog zo nieuw. Afgelopen weekend moest ik zelfs op zondagmorgen om 9.45 uur als een sardientje staan.

Je kunt de druktemeter invullen in de app maar ik heb mijn twijfels of daar veel mee gebeurd.

Badge

Ik heb eens even gekeken in de gegevens van treinserie 8100 maar de vertragingen vallen reuze mee, een enkele trein heeft een flinke vertraging gehad afgelopen week maar dat waren toch wel uitzonderingen. Ook qua uitval van deze treinserie zie ik niet echt veel, ook hier een enkel rit welke uitgevallen is afgelopen week.

De beperkte vertragingen kunnen ook ontstaan zijn door de gladde sporen, daar heeft een sprinter door de vele stops meer last van dan een intercity .

Qua drukte kan ik niets zeggen, wel weet ik dat er momenteel een SGMs in deze serie rijdt die beperkt is tot 5 bakken, dit is een sandite trein die ingezet wordt om gladheid tegen te gaan.

De punctualiteit van de nieuwe sprinter (SNG) is in op deze route over het algemeen hoog t.o.v. het gemiddelde in Nederland en de uitval was tot een paar weken geleden ook minimaal en dat beeld lijkt zich nog steeds voort te zetten als ik naar afgelopen week kijk.

Reputatie 7
Badge +3

Qua drukte kan ik niets zeggen, wel weet ik dat er momenteel een SGMs in deze serie rijdt die beperkt is tot 5 bakken, dit is een sandite trein die ingezet wordt om gladheid tegen te gaan.

Steeds meer klachten over overvolle treinen gaan juist over treinen buiten de spits, doordeweeks tussen de spitsuren en in het weekend. Op sommige trajecten lijkt NS buiten de spits tot op het bot te bezuinigen bij de materieelinzet.

Reputatie 2

@Kaat12 ik ken je gevoel. Ik reis al een aardig tijd op hetzelfde traject (eerder Zwolle-Hoogeveen, nu Meppel-Hoogeveen) en de vertragingen lijken de laatste tijd inderdaad wel wat meer geworden. Dit lijkt alleen vaak wel een logische verklaring te hebben.

De Sprinter van Zwolle naar Groningen wacht in Zwolle vrijwel altijd tot de IC’s naar Leeuwarden en Groningen zijn vertrokken. Zijn deze vertraagd, dan wacht de Sprinter tot deze beide IC's vertrokken zijn. Is de vertraging van de IC's te groot, dan mag de Sprinter vaak wel op tijd vertrekken.

Mocht je toevallig gisteren aan het begin van de avond, of vanochtend een vertraging gehad hebben, dan kan dat ook kloppen. In beide gevallen stond er een defecte trein op het spoor, dus er konden geen treinen langs.

Betreffende de drukte kan ik heel kort zijn: deze treinen vervoeren massa's studenten, zeker in de spits. Een deel van het traject maakt in de spits zelfs onderdeel uit van de meest drukke stations van Nederland. Deze studenten willen allemaal naar scholen en universiteiten in Zwolle, Meppel, Heerenveen, Assen en Groningen (en aan het einde van de dag weer terug). Hierdoor worden de treinen heel snel vol.

Gelukkig heeft dit traject de aandacht van de NS. Ik zie de treinen op het traject steeds langer worden en ik gok dat hier zeker nog op een aantal tijdstippen langere treinen ingezet gaan worden, naarmate er meer SNG-stellen afgeleverd worden.

Aha! Dat verklaart die willekeurige SGM-stellen op de lijnen in het noorden de laatste tijd. Volgens mij rijdt diezelfde SGMs ook regelmatig mee tussen Meppel en Leeuwarden.

Ik geloof dat je in deze topic een echte treinkenner moet zijn……

Is er los van zeiken op Twitter een klantenservice waar je je klacht kwijt kan, niet zijnde druktemelder

Reputatie 7
Badge +3

Is er los van zeiken op Twitter een klantenservice waar je je klacht kwijt kan, niet zijnde druktemelder

Als het gaat om klachten over drukke treinen is de druktemeter het standaard afweermechanisme van NS. En die is effectief want hij geeft geen terugkoppeling. 

Reputatie 7
Badge +3

@Kaat12 Betreffende de drukte kan ik heel kort zijn: deze treinen vervoeren massa's studenten, zeker in de spits. Een deel van het traject maakt in de spits zelfs onderdeel uit van de meest drukke stations van Nederland. Deze studenten willen allemaal naar scholen en universiteiten in Zwolle, Meppel, Heerenveen, Assen en Groningen (en aan het einde van de dag weer terug). Hierdoor worden de treinen heel snel vol..

Dat verklaart niet de gebrekkige materieelinzet tussen de spitsen. Dan is er materieel genoeg, maar het wordt niet ingezet.

Reputatie 5

Tja, dat kost te veel blijkbaar.

Reputatie 2

@Kaat12 Betreffende de drukte kan ik heel kort zijn: deze treinen vervoeren massa's studenten, zeker in de spits. Een deel van het traject maakt in de spits zelfs onderdeel uit van de meest drukke stations van Nederland. Deze studenten willen allemaal naar scholen en universiteiten in Zwolle, Meppel, Heerenveen, Assen en Groningen (en aan het einde van de dag weer terug). Hierdoor worden de treinen heel snel vol..

Dat verklaart niet de gebrekkige materieelinzet tussen de spitsen. Dan is er materieel genoeg, maar het wordt niet ingezet.

Ja, daar verbaas ik me ook nog steeds over. Er wordt in de ochtendspits op 1 rit met 9 bakken SNG gereden. Verder rest rijden op dit traject 3 of 4 bakken en als je heel veel geluk hebt (en er materieel van Zwolle naar Groningen moet) kan je nog eens 7 bakken tegenkomen zo te zien. Het is dus de hele dag proppen. Blijft toch apart.

Dag Mark,

ik dacht eerst, laat maar, maar als ik dan toch een topic begonnen ben:

wij reizen met drie gezinsleden op dit traject en dan durf ik te stellen dat er elke dag wel vertraging en uitval is en een van ons ermee te maken heeft

daarnasr leveren de nieuwe sprinters problemen op met het sluiten van de deuren en het opnieuw helemaal resetten van het systeem 

en het is vol, als de trein uit Groningen vertrekt is ie vol en dan moet Europapark nog komen

s ochtends vanuit beilen is het staan, als je geluk hebt kun je in Assen een plek bemachtigen .…

en dan de kern van mijn verhaal, wat is er aan de hand? Waarom geen toelichting vanuit de NS als een trein niet rijdt of met fikse vertraging

Badge

Ik rij ook op dit traject met de SNG en ik heb hier eigenlijk nooit een heel volle trein buiten de spits, tenzij er uitval is geweest van een trein dan is het wel druk. Maar op uitval van een trein is gewoon niet te plannen.

Vandaag reed ik een sprinter op een ander traject die vanwege vertraging van de IC voor mocht en ondanks dat de sprinter een korte trein was (normaal ruim voldoende op dit traject)  kreeg ik ook alle IC reizigers mee en reken maar dat de trein erg vol was.  Maar de IC reed slechts een paar minuten achter mij en dan is het voor mij een raadsel waarom iedereen zich toch in de sprinter propt.  Is dat dan alleen om 3 minuten eerder aan te komen ??

Buiten dat de IC direct achter mij reed (zeker na dit station omdat het instappen 4 minuten duurde) rijden de sprinters op dat traject ook een kwartier dienst.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag reed ik een sprinter op een ander traject die vanwege vertraging van de IC voor mocht en ondanks dat de sprinter een korte trein was (normaal ruim voldoende op dit traject)  kreeg ik ook alle IC reizigers mee en reken maar dat de trein erg vol was.  Maar de IC reed slechts een paar minuten achter mij en dan is het voor mij een raadsel waarom iedereen zich toch in de sprinter propt.  Is dat dan alleen om 3 minuten eerder aan te komen ??

Ik kan natuurlijk niet spreken voor andere reizigers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets ook wel eens gedaan hebt, in mijn geval was dat vanaf Delft in de richting van Den Haag. Dan wel eigenlijk vooral of altijd wanneer er sprake was van “spoorellende” zoals al enkele uitvallende treinen of behoorlijke vertragingen (zeg 10 minuten of meer) bij meerdere treinen. Dan had ik vaak de instelling om de eerste trein te nemen die ging waar ik nog in paste. Normaal nam ik de IC om daarmee op Laan van NOI over te stappen op de sprinter naar De Vink, maar bij dergelijke “spoorellende” nam ik ook wel eens de sprinter om maar alvast uit Delft weg te zijn en dan zag ik op Den Haag HS wel verder of ik daar cross platform kon overstappen om alsnog de IC te nemen naar Laan of dat ik met de sprinter door ging naar Den Haag Centraal en daar mijn sprinter pakte.

Dat ik de sprinter nam was niet om een paar minuten eerder aan te komen, maar puur om maar alvast uit Delft weg te zijn. Ik heb daarbij ook wel eens misgegokt, dat de IC de sprinter voorbij snelde nog voor we met de sprinter bij Moerwijk waren en vervolgens de overstap op HS niet meer te halen was. Maar ook keren dat de IC die ik anders had gehad uiteindelijk nog meer vertraging opliep en ik met die IC de overstap op Laan sowieso al niet meer kon halen. En vaak waren de sprinters dan ook een stuk voller dan anders, dus ik was dan niet de enige die zo dacht

Ik rij ook op dit traject met de SNG en ik heb hier eigenlijk nooit een heel volle trein buiten de spits, tenzij er uitval is geweest van een trein dan is het wel druk. Maar op uitval van een trein is gewoon niet te plannen.

Buiten dat de IC direct achter mij reed (zeker na dit station omdat het instappen 4 minuten duurde) rijden de sprinters op dat traject ook een kwartier dienst.

Ha Jeroen, 

zie ik het nu goed dat jij machinist bent?

ik heb ook even gekeken, op mijn bankrekening, per maand twee tot drie honderd euro richting ns. En nee, dat wordt niet volledig vergoed door de werkgever en mijn dochter heeft ook geen studenten ov

misschien daarom dat ik toch een andere beleving heb dan jij als ik met de trein op dit traject rij

maar leg je me de volgende keer even uit waarom ik een kwartier later kan vertrekken? Dat zou al schelen hoor

en jij weet dan ook dat er niets te kiezen valt als je op station Groningen staat en er valt een trein uit, gewoon een half uur wachten 

Badge

Ha Jeroen, 

zie ik het nu goed dat jij machinist bent?

ik heb ook even gekeken, op mijn bankrekening, per maand twee tot drie honderd euro richting ns. En nee, dat wordt niet volledig vergoed door de werkgever en mijn dochter heeft ook geen studenten ov

misschien daarom dat ik toch een andere beleving heb dan jij als ik met de trein op dit traject rij

maar leg je me de volgende keer even uit waarom ik een kwartier later kan vertrekken? Dat zou al schelen hoor

en jij weet dan ook dat er niets te kiezen valt als je op station Groningen staat en er valt een trein uit, gewoon een half uur wachten 

Yep, ik ben machinist bij de NS en als ik de trein rij dan krijg je van mij altijd te horen waarom we later vertrekken mits ik de reden weet uiteraard.  Ook oorzaken van vertragingen of lange tijd langzaam rijden krijg je bij mij in de trein te horen.

Elke manier van reizen kost nu eenmaal geld, zo reist u nu op uw traject in splinternieuwe sprinters van een paar miljoen per treinstel en dan zit er ook nog minimaal 2 man treinpersoneel op de trein om te zorgen dat u vervoerd kunt worden van A naar B.

De situatie van 30 minuten wachten is er op meer stations, dat is helaas het nadeel/risico van reizen met de trein. 

Reputatie 5

Naast wat @Momo al zei, ervaar ik als reiziger vaak dat er twee opties zijn als een trein vertraging heeft, de volgende nog (op tijd) lijkt te gaan vertrekken en er geen storing wordt gemeld:

- de vertraagde trein heeft een vertraging door een reden die andere treinen niet of nauwelijks beïnvloeden. In dit scenario wacht je meestal inderdaad het liefst op een volgende, waarschijnlijk rustigere trein als die snel komt;

- of er is ergens ellende maar die verstoring is nog niet doorgekomen in de reizigersinformatie en de volgende x treinen gaan ook (vaak toenemende) vertragingen oplopen of vallen zelfs uit.

Als een trein vertraging heeft en druk is, is op de volgende wachten dus vaak een gok. En ik merk dat wat ik gok behoorlijk beïnvloed wordt door mijn ervaringen op hetzelfde traject de voorgaande dagen. Momenteel zie ik (waarschijnlijk door het weer) de vertragingen en drukte wat toenemen en zou ik minder snel geneigd zijn om een trein voorbij te laten gaan dan bijvoorbeeld enkele weken geleden.

Reageer