beantwoord

Uitval HSL

Reputatie 2
Hoe komt het dat ic direct zovaak uitvalt op de hsl maar daar in tegen de thalys en eurostar daar bijna geen last van hebben?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 november 2018, 20:27

Minder schakelingen, andere instrumenten aan boord en voorrang positie

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Nou, leg dat eens uit aan de 'Nederlandse' reiziger.....­čĄö
Reputatie 7
Gebruik de zoekfunctie op het forum zou ik zeggen. Heb dit al meerdere keren voorbij zien komen en het is al vaker beantwoord.
Reputatie 5
Het zijn technisch gewoon niet zulke geschikte treinen. Het is een noodoplossing waar ook heel veel conducteurs en machinisten van balen.

Een oplossing komt er pas over een paar jaar met de nieuwe intercities.
Reputatie 3
Ik lees hier dat het met name komt doordat de tussen mei en oktober geïnstalleerde software-update van de TRAXX'en een fout bevat, waardoor soms de trein stilvalt. Meestal kan de machinist het probleem meteen verhelpen, maar niet altijd (zie mijn handtekening ...). De TRAXX'en zijn niet gespecificeerd voor de HSL, maar kúnnen er wel met de aangepaste software op rijden. De TRAXX'en zijn een suboptimale 'tijdelijke' (2009 - 2021) oplossing waar iedereen het maar mee moet doen, in ieder geval totdat de ICNG's gaan rijden.

De algemene technische complexiteit van de overgang tussen HSL en conventionele spoor maakt het niet beter. Er moet vaak geschakeld worden tussen het klassieke Nederlandse ATB-systeem (Automatische treinbeïnvloeding) en 1500 V gelijkstroom voeding van het conventionele spoor, en het internationale European Rail Traffic Management System (ERTMS) en 25 kV wisselspanning voeding van de HSL, of andersom. Bij de TRAXX is dit een foutgevoelig proces. De ICNG daarentegen zou spanningssluizen volautomatisch moeten kunnen nemen en daarom wacht staatssecretaris Van Veldhoven liever de geleverde prestaties na de komst van de ICNG's af in plaats van de investeringen in het spoor te doen die NS en ProRail graag willen.

Hopelijk zullen de software problemen met de TRAXX grootendeels verholpen zijn met de kerst, want voor de rest lijkt er, in ieder geval tot de ICNG's er eindelijk zijn, weinig te veranderen.

Wat er technisch precies voor zorgt dat het w├ęl goed (of beter) gaat bij die andere materieelsoorten, kan ik niet zo zeggen. Het dunkt mij wel dat deze materieelsoorten specifiek ontworpen, ontwikkeld en uitgebreid getest zijn voor hogesnelheidsspoor, en het dus wel te verwachten valt. De Thalys heeft inmiddels een zekere leeftijd (PBA 1992, PBKA 1996) maar heeft was in ieder geval in begin 2006 al begonnen met testritten maken op de HSL-Zuid om o.a. ERTMS te testen. De Velaro e320's van Siemens zijn vrij nieuw, maar voor deze treinenbouwer is het Europese hogesnelheidsspoor allesbehalve vreemd. Ook slaan deze treinen de aftakking Breda over, wat weer omschakelen scheelt en dus kans op storing scheelt.

Reageer