beantwoord

Uitwijkmogelijkheid bij vertraging / storing

• 16 oktober 2016
  • 6 reacties
  • 283 Bekeken

Beste NS,

Ik lees net dat er vanaf 2018 nog maar 4 internationale treinen via Den Haag naar Brussel gaan rijden.
Voor mijn traject Den Haag HS - Amsterdam Centraal houdt dit in dat er nog maar 6 reismogelijkheden van Amsterdam terug naar Den Haag HS overblijven.

Ik zeg expres maar 6, want dat is toch niet weinig zult u zeggen. Maar ik constateer hier toch een probleem.

Nu is het nog zo dat indien er op het traject Amsterdam-Schiphol-Den Haag een storing is, de mogelijkheid bestaat om via Amsterdam-Haarlem-Den Haag te reizen.

In de nieuwe dienstregeling bestaat die mogelijkheid om via Haarlem te reizen nog steeds, maar dien je in Leiden over te stappen op de trein die via het traject Schiphol komt. Als er nu juist op dat traject een storing is, kan er helemaal niet overgestapt worden en bestaat er geen uitwijkmogelijkheid meer.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 16 oktober 2016, 16:05

Mvink! Dank voor het meedenken! Uiteraard werken wij samen met ProRail hard om storingen te voorkomen, maar ook door externe factoren kan dit helaas niet altijd storing voorkomen worden.

Zodra er een storing is op het baanvak Leiden-Schiphol, dan proberen we wel om alles ten zuiden van Leiden wél te laten rijden en blijft dus de aansluiting vanuit Haarlem geborgd.

Op dit moment zijn mijn collegae bezig met het uitwerken van de maatregelen bij verstoringen en laten we maar hopen dat we ze nooit hoeven te gebruiken, maar voorkomen kunnen we helaas niet.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik hou serieus mijn hart vast en hoop niet meer terug te keren naar de tijd dat ik via Utrecht terug moest reizen van Amsterdam naar Den Haag in geval van een storing.

Zoals ik het nu zie, zal daar (net als op dit moment, overigens) hoogstens sprake van zijn bij een verstoring tussen Den Haag en Leiden, of tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk.
In de richting Den Haag-Amsterdam kun je bij een verstoring op het traject via Haarlem in Leiden overstappen op de sprinter naar Zwolle via Schiphol (reistijd 1 uur vanaf Den Haag), of via Schiphol en dan met de IC Direct. Of je reist even met de trein van Den Haag Centraal naar Holland Spoor en neemt daar de IC die vanuit Dordt via Schiphol naar Amsterdam rijdt.
In de richting Amsterdam-Den Haag neem je in Amsterdam de IC richting Dordt en stap je in Leiden over naar Den Haag Centraal, of je rijdt door naar HS en neemt daar de trein van HS naar Den Haag Centraal. Daar komt geen tram of bus bij kijken.
Hoewel ik moet zeggen dat ik zelf meestal op LNOI overstap op de tram als ik om wat voor reden dan ook in de trein naar HS ipv CS zit. Meestal sneller dan doorrijden naar HS en daar overstappen.

En als het tussen Den Haag en Leiden al vast zit, zit er inderdaad weinig anders op dan omrijden via Utrecht, of via Gouda of Woerden en Leiden, of via Rotterdam en IC Direct naar Schiphol/Amsterdam. Afhankelijk van de ernst en plek van de problemen. Als het tussen Sloterdijk en Amsterdam Centraal vastzit wordt het omreizen via Duivendrecht of Utrecht, geloof ik.
Reputatie 3
De IC Brussel treinen vanuit Den Haag zullen vertrekken vanaf Den Haag HS en niet van CS dit omdat vertrek vanaf CS een te grote impact zou hebben op de binnenlandse treindienst.
Mvink! Dank voor het meedenken! Uiteraard werken wij samen met ProRail hard om storingen te voorkomen, maar ook door externe factoren kan dit helaas niet altijd storing voorkomen worden.

Zodra er een storing is op het baanvak Leiden-Schiphol, dan proberen we wel om alles ten zuiden van Leiden wél te laten rijden en blijft dus de aansluiting vanuit Haarlem geborgd.

Op dit moment zijn mijn collegae bezig met het uitwerken van de maatregelen bij verstoringen en laten we maar hopen dat we ze nooit hoeven te gebruiken, maar voorkomen kunnen we helaas niet.

Ik snap heel goed dat er ingespeeld wordt op de verwachte toekomstige groei van de Amsterdamse Zuidas.
Nu zijn er de laatste jaren veel werkzaamheden verricht om het aantal wissels in Nederland, één van de grootste veroorzakers van storingen, terug te brengen. Maar met de nieuwe dienstregeling lijkt het wel alsof er een oplossing gezocht wordt door vele overstapmogelijkheden te creeëren. Een lapmiddel omdat de NS nog niet de beschikking heeft over nieuwe treintoestellen.
Ik reis al meer dan 16 jaar 5 dagen per week heen en terug van Den Haag naar Amsterdam en weet dat overstappen zo veel mogelijk vermeden moeten worden. Dat gaat goed bij een 0% ziekteverzuim, of een 0% materiaalgebrek, of 100% gunstige weersomstandigheden en bij een dienstregeling die niet door mensen is gemaakt die planningen door de inmiddels gedigitaliseerde informatieborden weer moeten geven maar door een artificial intelligence maar dat is toekomstpraat.
Het moeten overstappen is nog meer dan de hoeveelheid wissels oorzaker van vertragingen. In de planning van 2017 constateer ik dat ervan uit gegaan wordt dat er geen storingen zijn op het baanvak Haarlem zowel op het baanvak Schiphol. Ik hou serieus mijn hart vast en hoop niet meer terug te keren naar de tijd dat ik via Utrecht terug moest reizen van Amsterdam naar Den Haag in geval van een storing.
Ik snap dat de teruggang van 5 rechtstreekse verbindingen per uur naar 3 in 2017 en mogelijk 2 in 2018 vervelend is. Maar een aantal zaken in je betoog kan ik niet helemaal volgen. Er blijft na 11 dec 2016 alleen een directe verbinding tussen Amsterdam C en Den Haag HS over via Haarlem, deze is 2x per uur. Het andere kwartier is er een overstap in Leiden, deze route gaat ook via Haarlem of een overstap op Schiphol met als eerste stukje de IC direct.
Als extra bonus is er in 2017 nog 1x per uur een directe IC Brussel via Schiphol.

Zoals ik de plannen interpreteer, gaat de IC Brussel in 2018 12x per dag via de HSL rijden (dus Amsterdam C-Schiphol-Rotterdam en verder) en 4x per dag vanuit Den Haag (Den Haag C of HS - Rotterdam en verder). De IC Brussel rijdt dan dus helemaal niet meer tussen Den Haag HS en Amsterdam (net zoals een paar jaar geleden).

Er blijft dus 2x per uur een rechtstreekse verbinding via Haarlem. Bovendien zijn er op deze verbinding nog veel alternatieven, als je geen zin heb in Leiden over te stappen, kun je doorrijzen naar Den Haag C en daar weer door naar HS (eventueel met de tram). Daarnaast is er bij storingen rond Haarlem het ook mogelijk om naar Schiphol te rijzen en daar de IC naar HS te pakken, eventueel kan je nog met de metro naar Zuid etc. Ik zie eigenlijk erg veel uitwijkmogelijkheden.

Een uitwijkmogelijkheid via tram of metro is natuurlijk een non-oplossing. Ik kan ook een taxi pakken van Schiphol naar Den Haag. Ik betaal €300,- per maand om op mijn werk te komen. Dat is een niet gering gedrag, elke extra kosten zou je daarbovenop niet meer willen maken.
Ik reis al meer dan 16 jaar 5x per week heen en terug van Den Haag naar Amsterdam. Daarmee kan ik mij toch wel bestempelen als een zéér ervaren treinreiziger.
Natuurlijk weet ik altijd wel een manier te bedenken om terug naar Den Haag te komen. Echter sinds ik een dochter heb die ik nog wil zien voordat ze naar bed gaat zijn de maximale reistijden van ca 52 minuten, zonder overstap of omweg belangrijker geworden dan toen ik nog een vrijgezelle student was.
Reputatie 4
Badge
Ik snap dat de teruggang van 5 rechtstreekse verbindingen per uur naar 3 in 2017 en mogelijk 2 in 2018 vervelend is. Maar een aantal zaken in je betoog kan ik niet helemaal volgen. Er blijft na 11 dec 2016 alleen een directe verbinding tussen Amsterdam C en Den Haag HS over via Haarlem, deze is 2x per uur. Het andere kwartier is er een overstap in Leiden, deze route gaat ook via Haarlem of een overstap op Schiphol met als eerste stukje de IC direct.
Als extra bonus is er in 2017 nog 1x per uur een directe IC Brussel via Schiphol.

Zoals ik de plannen interpreteer, gaat de IC Brussel in 2018 12x per dag via de HSL rijden (dus Amsterdam C-Schiphol-Rotterdam en verder) en 4x per dag vanuit Den Haag (Den Haag C of HS - Rotterdam en verder). De IC Brussel rijdt dan dus helemaal niet meer tussen Den Haag HS en Amsterdam (net zoals een paar jaar geleden).

Er blijft dus 2x per uur een rechtstreekse verbinding via Haarlem. Bovendien zijn er op deze verbinding nog veel alternatieven, als je geen zin heb in Leiden over te stappen, kun je doorrijzen naar Den Haag C en daar weer door naar HS (eventueel met de tram). Daarnaast is er bij storingen rond Haarlem het ook mogelijk om naar Schiphol te rijzen en daar de IC naar HS te pakken, eventueel kan je nog met de metro naar Zuid etc. Ik zie eigenlijk erg veel uitwijkmogelijkheden.
Reputatie 2

Reageer