beantwoord

Utrecht Overvecht

De sprinters van Utrecht naar Almere en vice versa stoppen niet meer in Overvecht. Dat is bijzonder lastig (ik kan door deze wijziging in combinatie met reguliere crèchetijden plotseling geen 8 uur op kantoor meer maken; ik ben elke ochtend 20 minuten langer onderweg; ik moet ineens overstappen). Maar los daarvan snap ik het ook gewoon niet. De trein zit altijd barstensvol vanaf Overvecht. Die extra stop kost mensen in de trein hooguit een paar minuten, maar het overslaan van het station levert mensen die in Overvecht opstappen echt een probleem op. Zie ook de reacties onder het bovenste topic op deze pagina. Kan iemand dit uitleggen?!
icon

Beste antwoord door Tochjo 13 december 2016, 09:33

Dat er minder treinen stoppen in Utrecht Overvecht komt niet omdat NS dat graag zo wil, maar omdat het nodig is vanwege beperkingen in de infrastructuur en het inpassen van andere treinen in de regio. In dit topic is er het een en ander over geschreven, en in dit bericht is er nog verder op ingegaan.

NS wil graag zo snel mogelijk weer vaker stoppen in Utrecht Overvecht. In een ander topic schreef een medewerker van NS hier het volgende over:

Frank Visser schreef:

Overslaan Utrecht Overvecht door de sprinter naar/van Almere: we studeren nu op de volgende dienstregeling. Verwachting is dat de stop in 1 richting dan kan worden hersteld, mogelijk al eerder. In de andere richting is de stop waarschijnlijk pas mogelijk als de infrastructuur bij Naarden Bussum klaar is, en dan geldt nog een voorbehoud of alles past op de drukke Gooilijn. Verwachting is dat deze stop dan in de loop van 2018 kan worden hersteld.

Voor de duidelijkheid: met "de volgende dienstregeling" wordt de dienstregeling bedoeld die in december 2017 zal ingaan.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Dat er minder treinen stoppen in Utrecht Overvecht komt niet omdat NS dat graag zo wil, maar omdat het nodig is vanwege beperkingen in de infrastructuur en het inpassen van andere treinen in de regio. In dit topic is er het een en ander over geschreven, en in dit bericht is er nog verder op ingegaan.

NS wil graag zo snel mogelijk weer vaker stoppen in Utrecht Overvecht. In een ander topic schreef een medewerker van NS hier het volgende over:

Frank Visser schreef:

Overslaan Utrecht Overvecht door de sprinter naar/van Almere: we studeren nu op de volgende dienstregeling. Verwachting is dat de stop in 1 richting dan kan worden hersteld, mogelijk al eerder. In de andere richting is de stop waarschijnlijk pas mogelijk als de infrastructuur bij Naarden Bussum klaar is, en dan geldt nog een voorbehoud of alles past op de drukke Gooilijn. Verwachting is dat deze stop dan in de loop van 2018 kan worden hersteld.

Voor de duidelijkheid: met "de volgende dienstregeling" wordt de dienstregeling bedoeld die in december 2017 zal ingaan.
Ah, dank, dat kon ik zelfs met een hoop gegoogle niet vinden. Wat wel blijft staan is dat het nogal oneerlijk voelt dat Overvecht blijkbaar wordt 'opgeofferd' voor andere trajecten. Immers, een stop is altijd mogelijk geweest.
Hoi Overvechter, en welkom.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het nu voelt alsof Overvecht wordt opgeofferd. Dat is zeker niet het geval, zoals Tochjo al uiteenzet. Op dit moment is deze wijziging echt nodig, en hopelijk merk je snel weer verbetering.
'Inpassen van andere treinen' zegt toch letterlijk dat andere reizigers voorrang krijgen? Ik snap je antwoord niet helemaal.
Ik snap wat je zegt. In zekere zin is het inderdaad zo dat de noodzaak elders ertoe heeft geleid dat deze wijziging nodig is. Het is echter niet zo dat wij vinden dat andere reizigers meer voorrang verdienen dan jullie. Ook wij hadden graag gewild dat het anders kon.
Ook ik reis dagelijks op het traject Utrecht Overvecht - Almere en ook ik baal van de nieuwe dienstregeling. Een extra overstap in Hilversum zorgt ervoor dat ik ca. een kwartier langer onderweg ben dan voorheen en dat mijn treintijden niet meer praktisch aansluiten op werktijden en tijden van kinderdagverblijf, etc., waardoor ik me meerdere keren per week in bochten moet wringen om mijn reistijden af te stemmen op mijn werk. Ik snap dat er bij zo'n nieuwe dienstregeling winnaars en verliezers zijn, maar wat ik dan wel apart vind, is dat de prijs van mijn maandabonnement wel weer met de jaarlijkse stijging is opgehoogd. Een kleine compensatie voor de mensen die er door de nieuwe dienstregeling duidelijk op achteruit gaan zou hier op z'n plaats zijn.
Ik snap net als Rogier dat er winnaars en verliezers zijn. Een gewijzigde treintijd is irritant, een extra overstap is irritant. Maar beide wijzigingen zijn te overzien. Een hele andere categorie is het compleet overslaan van een station. En daar helpt geen technische uitleg bij, want als het voorheen wél kon, kan het nu natuurlijk ook. Blijkbaar heeft Overvecht toch echt geen prioriteit. Wat apart is, aangezien het station behoorlijk intensief wordt gebruikt.

Enfin, voor mij wordt het de auto, want de crèche heeft vanzelfsprekend al evenmin begrip voor de nieuwe situatie.
door de "opheffing" van overvecht is mijn frequente reis van overvecht naar lelystad ineens een stuk gecompliceerder geworden.
de reisplanner geeft nu vaak een reis via utrecht centraal en amsterdam zuid aan. (deze week bij uitzondering amsterdam rai). maar dat is oppassen.
als ik in amsterdam zuid de westelijke trappen neem, en dus binnen de poortjes blijf, is er niets aan de hand.
dan kost de reis net zoveel als wanneer ik rechtstreeks met lange wachttijden op bijv weesp of almere zou reizen en wel eur 7,60 ( 40% korting daluren)
maar pas op, als ik de oostelijke trappen neem, dan ga ik in amsterdam zuid door de poortjes, en kost het me ineens eur 9,50 in totaal. heel merkwaardig.
Reputatie 7
Badge +3
Het niet stoppen in Overvecht is tijdelijk en heeft te maken met de vertraging bij de werkzaamheden aan het emplacement in Naarden-Bussum. NS heeft recentelijk meegedeeld te kijken of de treinen weer kunnen gaan stoppen in Overvecht vanaf 1 september of met ingang van de nieuwe dienstregeling in december. Op zich schijnt stoppen best in de dienstregeling te passen maar regels van ProRail (over treinopvolging) verbieden dat.
het niet-stoppen in overvecht "begrijp" ik nu min of meer, maar waar het mij om gaat is dat de reisplanner nu bijna altijd standaard de reis via amsterdam-zuid noemt, die soms door duurder uitpakt als je per ongeluk langs de verkeerde trap naar het andere perron gaat.
Reputatie 6
Badge +2
Dat komt door de poortjes. Als je niet door de poortjes gaat, heeft de computer bij het uitchecken in Lelystad geen idee hoe je gereisd hebt, en zal de goedkoopste (kortste) optie berekenen.
Als je in Amsterdam-Zuid door de poortjes gaat, en dus uit- en weer incheckt, wordt er een reis van Overvecht naar Lelystad via Amsterdam-Zuid berekend en dat is een omweg, dus duurder.
ik snap wel zoiets, maar dan nog is voor mij de hoofdvraag: waarom geeft de reisplanner alleen die reis aan, met als enige (nog extremere) alternatief de (omreis?) via zwolle.
Reputatie 7
Badge +3
Het zoekalgorithme van de reisplanner is zodanig ingesteld dat altijd alleen naar de snelste route wordt gezocht en dat is niet altijd de handigste, de kortste, de meeste logische of de goedkoopste. De getoonde prijs is daarentegen altijd die van de goedkoopste route en dat is inderdaad wat verwarrend.
of anders gezegd, waarom zegt de reisplanner van de ns dat de getoonde reis mij (40% daluren) eur 7.60 kost en brengt de ns mij vervolgens eur 9,50 in rekening?

Reageer