Utrecht overvecht vervalt bij directe rit naar Almere centrum

• 26 oktober 2016
  • 31 reacties
  • 1199 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
De reis naar Almere centrum vanaf Utrecht centraal gaat me 15-25 min extra reistijd kosten + een extra overstap. Dat betekent 30-50 min extra op een dag. En dat terwijl ik bijna iedere dag deze rit maak en ik van deur tot deur al een uur kwijt was. Waarom een goed station uit de route trekken? Naar Utrecht centraal is ook geen optie als je bedenkt hoe lang je bezig bent met fiets stallen en naar het perron lopen.

31 reacties

Reputatie 6
Badge
Er gaat nog steeds in de nieuwe dienstregeling rechtstreeks een sprinter van Utrecht Centraal naar Almere Centrum. Misschien een optie om deze trein te pakken?
Reputatie 7
Badge +3
In de praktijk zou het geen enkel probleem zijn om de trein in Overvecht te laten stoppen. Echter ProRail en het ministerie van I&M eisen sinds kort dat NS minimaal 3 minuten tussen twee treinen moeten plannen terwijl voor het beveiligingssysteem 2 minuten genoeg is. Die ene minuut extra komt NS nu in de dienstregeling rond Hilversum tekort.
Utrecht centraal in geen optie. Met 10 min fietsen en 10 min fietsstallen en lopen en de extra kosten ben ik even ver van huis als opstappen op overvecht.
Reputatie 4
Tot de infra-werkzaamheden in Naarden-Bussum eindelijk zijn uitgevoerd (ergens in 2018) is er geen oplossing. Het is wat Tamzin al schrijft, de zoveelste extra "veiligheidseisen" kosten U uw stop in Overvecht.
Ik ben benieuwd hoe ze zich bij een vertraging willen houden aan 3 min. tijd tussen twee treinen.
Reputatie 6
Badge
Door de trein erna ook te vertragen natuurlijk, hoe anders?
Reputatie 7
Badge +3
Bij vertragingen vertrekken ze gewoon 2 minuten na elkaar omdat het seinenstelsel dat gewoon toelaat.
Wat ik in elk geval van weet is doordat op station Naarden-Bussum verbouwd/aangepast gaat worden kunnen de Sprinters tussen Almere -Utrecht tijdelijk helaas niet stoppen op station Overvecht. Ik denk als u misschien de auto kan pakken dat u dan het snelst bent. Met het openbaar vervoer is echt uit den boze.
Reputatie 2
Auto i.p.v. trein tot de werken bij Naarden-Bussum klaar zijn. Maar de kans op file wordt natuurlijk steeds goter als iedereen op de auto overstapt door de slechte treinverbinding. Hierdoor verslechtert de autoverbinding ook.
Auto i.p.v. trein tot de werken bij Naarden-Bussum klaar zijn. Maar de kans op file wordt natuurlijk steeds goter als iedereen op de auto overstapt door de slechte treinverbinding. Hierdoor verslechtert de autoverbinding ook. Ik denk dat het wel mee valt. Uit mijn ervaring wonen de meeste mensen in Almere omdat de huizen daar goedkoper zijn en er werken of studeren de meeste mensen in Amsterdam, Weesp of 't Gooi. Maar Utrecht Overvecht lijkt mij voor Almere gezien echt niet aantrekkelijk, er zullen slechts een klein aantal zijn, vergeleken met Amsterdam, Weesp en 't Gooi.
De treindienst van Almere Centrum naar Utrecht Centrum kan tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Ik kan nog niet zeggen hoe lang dit niet mogelijk is.
De treindienst van Almere Centrum naar Utrecht Centrum kan tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Ik kan nog niet zeggen hoe lang dit niet mogelijk is. Dat schreef ik net zoiets ook al. Misschien moeten we bij Prorail meer opheldering voor vragen?
Ik heb de vraag al uitgezet. Ik kom hierop terug.
Misschien de andere topics erover op dit forum lezen, daar is al antwoord gegeven.

Ik vind het echt ongehoord hoe zeer reizigers via Overvecht nu benadeeld worden. De loze adviezen om dan maar via CS te reizen, met alle nadelen die erbij horen, kan ik ook niet echt waarderen. Dat kunnen we zelf ook bedenken. En als dat een goede optie was, dan deden we dat wel.

Wat ik niet begrijp, is hoe werkzaamheden bij Naarden-Bussum leiden tot het overslaan van Overvecht. En is dat eenzelfde of samenhangende reden met die 3 minuten ertussen voor de veiligheid? Is er nergens een minuut te winnen om deze verbinding in stand te houden?
Misschien de andere topics erover op dit forum lezen, daar is al antwoord gegeven.

Ik vind het echt ongehoord hoe zeer reizigers via Overvecht nu benadeeld worden. De loze adviezen om dan maar via CS te reizen, met alle nadelen die erbij horen, kan ik ook niet echt waarderen. Dat kunnen we zelf ook bedenken. En als dat een goede optie was, dan deden we dat wel.

Wat ik niet begrijp, is hoe werkzaamheden bij Naarden-Bussum leiden tot het overslaan van Overvecht. En is dat eenzelfde of samenhangende reden met die 3 minuten ertussen voor de veiligheid? Is er nergens een minuut te winnen om deze verbinding in stand te houden?
Ik weet niet bij welke topics u bedoeld. Het is voor mij ook een raadsel. Volgens mij kloppen de dingen niet dan in het praktijk zou gaan lopen. Daarom vraag ik aan NS en Prorail aan opheldering. Ik heb het idee dat deze informatie dan meer aan de wensen over laat, dan dat de bedoeling van is.
Reputatie 1
Maar Utrecht Overvecht lijkt mij voor Almere gezien echt niet aantrekkelijk, er zullen slechts een klein aantal zijn, vergeleken met Amsterdam, Weesp en 't Gooi.
Utrecht Overvecht is vooral een belangrijk station voor reizigers richting De Uithof in Utrecht. Die hebben met die route een snellere verbinding met minder volle bussen t.o.v. de reisroute via Utrecht Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste lijkt me nauwelijks een serieus argument. De Uithof is via CS prima bereikbaar.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt van welk station je naar De Uithof vertrekt. Het moet wel op elkaar aansluiten. Maar er zullen ook heus wel taxi's gaan. Misschien met een OV taxi als dat ook mogelijk is. Bussen daar ben ik niet zo bekend. Van horen zeggen is dat je op CS altijd je rot moet zoeken naar een goede bus. In dat geval had ik misschien wel een taxi genomen. Maar gelukkig hoef ik daar nooit te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
In spits rijdt de bus naar de Uithof vanaf CS iedere 2-3 minuten dus het argument van niet aansluiten kan ik niet helemaal volgen.
Even een terugkoppeling: Ik werd zojuist terug gebeld door Prorail. Volgens hun heeft het niets mee te maken met de werkzaamheden op station Naarden-Bussum. De NS heeft zelf de beslissing genomen dat deze treinen Almere - Hilversum -Utrecht nooit meer op Utrecht Overvecht stoppen. Volgens Prorail kan het mee te maken hebben dat er te weinig in-en uitstappers zijn van Almere naar Overvecht en dat de meeste reizigers het liefst zsm op Utrecht Centraal arriveren.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is dit verhaal onzin. Werk jij trouwens wel bij NS?
Ik moet dit wel bevestigen Tamzin. In een ander topic gaf Frank Visser ook al aan dat dit te maken heeft met werkzaamheden in Naarden Bussum. Naar verwachting duurt deze situatie in ieder geval tot de volgende dienstregeling.
Reputatie 4
Badge
En toch heeft ProRail deels gelijk.

In de bijlage van de 'adviesaanvraag' dienstregeling 2017 (te downloaden via http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-20534-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx) stelt NS dat het overslaan van Utrecht Overvecht en de lange stilstand in Hilversum van de treinen tussen Utrecht en Almere te wijten zijn aan:

- Het niet tijdig gereedkomen van de infrastructuur rond Naarden-Bussum
- Beperkingen in de materieelinzet
- Inpassingsproblemen rondom Amsterdam Zuid

Het is dus niet alleen maar de infra in Naarden-Bussum. NS geeft aan dat materieelkrapte de reden is om trager materieel in te zetten van Utrecht naar Almere. Dit is een operationele keuze. Ook op andere lijnen had NS het trage materieel kunnen inzetten. Waarom is precies voor Utrecht - Almere gekozen?

Inpassingsproblemen rond Amsterdam Zuid is een vager begrip. Het komt op mij over alsof er wat geschoven is met de treinen rondom de Zuidas, waardoor uiteindelijk ook de intercity's naar Amersfoort en de wellicht de sprinters bij Weesp mee moesten schuiven, waardoor het invloed heeft gehad op de trein Utrecht - Almere.

Het zou fijn zijn als NS deze twee issues nader kan toelichten.
Reputatie 7
Badge +3
Beperking in de materieelinzet hoeft niet trager materieel te betekenen maar kan ook duiden op een zeer krappe kering in Utrecht Centraal.
Reputatie 4
Badge
Ja, maar NS geeft in de adviesaanvraag zelf aan dat er trager intercitymaterieel moet worden ingezet in de sprinterdienst.

Reageer