Utrecht overvecht vervalt bij directe rit naar Almere centrum

  • 26 oktober 2016
  • 31 reacties
  • 1244 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
De reis naar Almere centrum vanaf Utrecht centraal gaat me 15-25 min extra reistijd kosten + een extra overstap. Dat betekent 30-50 min extra op een dag. En dat terwijl ik bijna iedere dag deze rit maak en ik van deur tot deur al een uur kwijt was. Waarom een goed station uit de route trekken? Naar Utrecht centraal is ook geen optie als je bedenkt hoe lang je bezig bent met fiets stallen en naar het perron lopen.

31 reacties

Je meldt nu twee verschillende zaken, Annelies 123. Allereerst geef je aan dat er dus in de ochtend een trein ontbreekt in de dienstregeling. Volgens mij heeft Edwin hierboven al aangegeven waarom deze trein (nog) niet terug is gekeerd. Voor je melding over het tekort aan zitplaatsen ga ik nu een melding aanmaken. Je kunt dat ook zelf doen via de druktemelder op onze website.
Bedoel de trein van Utrecht Overvecht richting Hilversum van rond 9.00 uur. De terugreis eind van de dag is inderdaad wel 4x per uur mogelijk.
Vanmorgen moest ik weer staan omdat de trein te kort is. Is regelmatig het geval. De uitvallende trein wordt dus regelmatig niet gecompenseerd met meer zitplaatsen in de volgende trein .
Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen van Annelies 123. Wanneer er alsnog een reactie komt zal ik, of een van mijn collega's, het alsnog oppakken.
Reputatie 7
Badge
Er is gezegd dat als de werkzaamheden bij Naarden-Bussum voltooid zijn, de stop waarschijnlijk wel weer terug zou komen. Men is op dit moment nog druk aan het werk bij Naarden-Bussum. Op de terugweg is de stop al wel teruggekomen en 's avonds na 20:00 stopt de trein tot aan Hilversum wel weer op alle tussengelegen stations (door het wegvallen van de sprinter naar Weesp/Hoofddorp).
Ik lees in de reactie van Erryt NS dat is aangegeven dat de wijziging in eerste instantie is veroorzaakt door werkzaamheden. Ik lees geen toezegging dat dit terug zal worden gedraaid. Ik ga desondanks wel kijken of het mogelijk is om dit station weer toe te voegen in deze reis. Ik kom erop terug.

Edit: Ik zie overigens in de dienstregeling wel 2 directe treinen vanuit Almere Centrum naar Utrecht Overvecht staan. Kun je iets specifieker zijn welke treinen je mist, @Annelies 123?
Deze uitval van 2 treinen zou tijdelijk zijn. Wanneer komen ze terug!
Het is heel vervelend en de overgebleven treinen zijn regelmatig te kort.
Het is waardeloos zo!
Reputatie 5
Badge
Ja, maar NS geeft in de adviesaanvraag zelf aan dat er trager intercitymaterieel moet worden ingezet in de sprinterdienst.
Reputatie 7
Badge +3
Beperking in de materieelinzet hoeft niet trager materieel te betekenen maar kan ook duiden op een zeer krappe kering in Utrecht Centraal.
Reputatie 5
Badge
En toch heeft ProRail deels gelijk.

In de bijlage van de 'adviesaanvraag' dienstregeling 2017 (te downloaden via http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-20534-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx) stelt NS dat het overslaan van Utrecht Overvecht en de lange stilstand in Hilversum van de treinen tussen Utrecht en Almere te wijten zijn aan:

- Het niet tijdig gereedkomen van de infrastructuur rond Naarden-Bussum
- Beperkingen in de materieelinzet
- Inpassingsproblemen rondom Amsterdam Zuid

Het is dus niet alleen maar de infra in Naarden-Bussum. NS geeft aan dat materieelkrapte de reden is om trager materieel in te zetten van Utrecht naar Almere. Dit is een operationele keuze. Ook op andere lijnen had NS het trage materieel kunnen inzetten. Waarom is precies voor Utrecht - Almere gekozen?

Inpassingsproblemen rond Amsterdam Zuid is een vager begrip. Het komt op mij over alsof er wat geschoven is met de treinen rondom de Zuidas, waardoor uiteindelijk ook de intercity's naar Amersfoort en de wellicht de sprinters bij Weesp mee moesten schuiven, waardoor het invloed heeft gehad op de trein Utrecht - Almere.

Het zou fijn zijn als NS deze twee issues nader kan toelichten.
Ik moet dit wel bevestigen Tamzin. In een ander topic gaf Frank Visser ook al aan dat dit te maken heeft met werkzaamheden in Naarden Bussum. Naar verwachting duurt deze situatie in ieder geval tot de volgende dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is dit verhaal onzin. Werk jij trouwens wel bij NS?
Even een terugkoppeling: Ik werd zojuist terug gebeld door Prorail. Volgens hun heeft het niets mee te maken met de werkzaamheden op station Naarden-Bussum. De NS heeft zelf de beslissing genomen dat deze treinen Almere - Hilversum -Utrecht nooit meer op Utrecht Overvecht stoppen. Volgens Prorail kan het mee te maken hebben dat er te weinig in-en uitstappers zijn van Almere naar Overvecht en dat de meeste reizigers het liefst zsm op Utrecht Centraal arriveren.
Reputatie 7
Badge +3
In spits rijdt de bus naar de Uithof vanaf CS iedere 2-3 minuten dus het argument van niet aansluiten kan ik niet helemaal volgen.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt van welk station je naar De Uithof vertrekt. Het moet wel op elkaar aansluiten. Maar er zullen ook heus wel taxi's gaan. Misschien met een OV taxi als dat ook mogelijk is. Bussen daar ben ik niet zo bekend. Van horen zeggen is dat je op CS altijd je rot moet zoeken naar een goede bus. In dat geval had ik misschien wel een taxi genomen. Maar gelukkig hoef ik daar nooit te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste lijkt me nauwelijks een serieus argument. De Uithof is via CS prima bereikbaar.
Reputatie 2
Maar Utrecht Overvecht lijkt mij voor Almere gezien echt niet aantrekkelijk, er zullen slechts een klein aantal zijn, vergeleken met Amsterdam, Weesp en 't Gooi.
Utrecht Overvecht is vooral een belangrijk station voor reizigers richting De Uithof in Utrecht. Die hebben met die route een snellere verbinding met minder volle bussen t.o.v. de reisroute via Utrecht Centraal.
Misschien de andere topics erover op dit forum lezen, daar is al antwoord gegeven.

Ik vind het echt ongehoord hoe zeer reizigers via Overvecht nu benadeeld worden. De loze adviezen om dan maar via CS te reizen, met alle nadelen die erbij horen, kan ik ook niet echt waarderen. Dat kunnen we zelf ook bedenken. En als dat een goede optie was, dan deden we dat wel.

Wat ik niet begrijp, is hoe werkzaamheden bij Naarden-Bussum leiden tot het overslaan van Overvecht. En is dat eenzelfde of samenhangende reden met die 3 minuten ertussen voor de veiligheid? Is er nergens een minuut te winnen om deze verbinding in stand te houden?
Ik weet niet bij welke topics u bedoeld. Het is voor mij ook een raadsel. Volgens mij kloppen de dingen niet dan in het praktijk zou gaan lopen. Daarom vraag ik aan NS en Prorail aan opheldering. Ik heb het idee dat deze informatie dan meer aan de wensen over laat, dan dat de bedoeling van is.
Misschien de andere topics erover op dit forum lezen, daar is al antwoord gegeven.

Ik vind het echt ongehoord hoe zeer reizigers via Overvecht nu benadeeld worden. De loze adviezen om dan maar via CS te reizen, met alle nadelen die erbij horen, kan ik ook niet echt waarderen. Dat kunnen we zelf ook bedenken. En als dat een goede optie was, dan deden we dat wel.

Wat ik niet begrijp, is hoe werkzaamheden bij Naarden-Bussum leiden tot het overslaan van Overvecht. En is dat eenzelfde of samenhangende reden met die 3 minuten ertussen voor de veiligheid? Is er nergens een minuut te winnen om deze verbinding in stand te houden?
Ik heb de vraag al uitgezet. Ik kom hierop terug.
De treindienst van Almere Centrum naar Utrecht Centrum kan tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Ik kan nog niet zeggen hoe lang dit niet mogelijk is. Dat schreef ik net zoiets ook al. Misschien moeten we bij Prorail meer opheldering voor vragen?
De treindienst van Almere Centrum naar Utrecht Centrum kan tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Ik kan nog niet zeggen hoe lang dit niet mogelijk is.
Auto i.p.v. trein tot de werken bij Naarden-Bussum klaar zijn. Maar de kans op file wordt natuurlijk steeds goter als iedereen op de auto overstapt door de slechte treinverbinding. Hierdoor verslechtert de autoverbinding ook. Ik denk dat het wel mee valt. Uit mijn ervaring wonen de meeste mensen in Almere omdat de huizen daar goedkoper zijn en er werken of studeren de meeste mensen in Amsterdam, Weesp of 't Gooi. Maar Utrecht Overvecht lijkt mij voor Almere gezien echt niet aantrekkelijk, er zullen slechts een klein aantal zijn, vergeleken met Amsterdam, Weesp en 't Gooi.
Reputatie 3
Auto i.p.v. trein tot de werken bij Naarden-Bussum klaar zijn. Maar de kans op file wordt natuurlijk steeds goter als iedereen op de auto overstapt door de slechte treinverbinding. Hierdoor verslechtert de autoverbinding ook.
Wat ik in elk geval van weet is doordat op station Naarden-Bussum verbouwd/aangepast gaat worden kunnen de Sprinters tussen Almere -Utrecht tijdelijk helaas niet stoppen op station Overvecht. Ik denk als u misschien de auto kan pakken dat u dan het snelst bent. Met het openbaar vervoer is echt uit den boze.
Reputatie 7
Badge +3
Bij vertragingen vertrekken ze gewoon 2 minuten na elkaar omdat het seinenstelsel dat gewoon toelaat.

Reageer