beantwoord

Utrecht-tilburg overstap den Bosch onhaalbaar

  • 8 januari 2018
  • 24 reacties
  • 452 Bekeken

Jullie hebben de dienstregeling van utrecht naar Tilburg verandert waarin er een overstaptijd is van 2 min. Ik heb nu al meerdere keren deze reis afgelegd en geen 1 keer die overstap kunnen halen. Het lijkt me fijn als jullie daar wat meer rekening mee zouden kunnen houden. De terugweg is dat namelijk wel het geval. Maar een overstap van 2 minuten is echt te kort.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 8 januari 2018, 13:03

Hallo Mattanja en welkom op het NS Forum,

Spijtig, maar ik wil je toch bedanken dat je dit komt melden. Deze overstap betreft waar op het zelfde perron of het perron ertegen over waardoor deze wel via onze reisplanner wordt getoond. Deze overstap moet ook wel lukken, maar bij een kleine vertraging wordt dat al lastig. Niet dat ik het goed wil praten, maar gelukkig hoef je vaak niet langer dan 10 minuten te wachten op de volgende trein.
Bekijk origineel

24 reacties

Hallo Mattanja en welkom op het NS Forum,

Spijtig, maar ik wil je toch bedanken dat je dit komt melden. Deze overstap betreft waar op het zelfde perron of het perron ertegen over waardoor deze wel via onze reisplanner wordt getoond. Deze overstap moet ook wel lukken, maar bij een kleine vertraging wordt dat al lastig. Niet dat ik het goed wil praten, maar gelukkig hoef je vaak niet langer dan 10 minuten te wachten op de volgende trein.
Reputatie 2
Beste Erryt NS, die twee minuten worden regelmatig niet gehaald in Den Bosch. Richting Eindhoven rijdt er inderdaad elke 10 minuten een trein, richting Tilburg echter niet. Als ik in de NS reisplanner app kijk dan wordt de kortste reis Utrecht-Tiburg met de 2 minuten overstap en reistijd van 43 minuten maar een enkele keer gegeven. De meeste adviezen gaan over Rotterdam of met een overstap in Eindhoven (die een stuk ruimer is) maar deze adviezen kennen soms meer overstappen en sowieso een fiks langere reistijd (1:22 tot 1:33 in plaats van 43 minuten). Houdt dit in dat NS zelf ook niet in die 2 minuten overstap gelooft? De overstap in Den Bosch op de Sprinter is of ook 2 minuten (en dus zelfde probleem) of 21 minuten. Het is dus of fiks langer reizen of langer wachten in Den Bosch.
Badge
Als u nou in Utrecht de IC ri Maastricht (v .03/.33) neemt, dan heeft u in Den Bosch 2 min overstaptijd op de SP naar Tilburg. Mocht u die overstap missen, dan hoeft u slechts 9 minuten te wachten op de IC. Lijkt mij een prima fallback.
Reputatie 2
Scherp DDietzen! Of beter in puzzelen of meer geduld 😉. Blijft natuurlijk wel vreemd dat de meeste reisadviezen voor Utrecht-Tilburg in de NS reisplanner app via Rotterdam of met overstap in Eindhoven gegeven worden met reistijden van 1:22 tot 1:33. En bij gemiste overstap op de conventionele route indien deze niet gegeven wordt in de app natuurlijk ook geen gtbv zoals de dame in de topic Kruininge-Yerseke-Breda overkomen is. Het puzzelgehalte in de app wordt zo alleen maar groter terwijl de bedoeling zou moeten zijn dat men in een oogopslag de snelste en voordeligste route zou moeten zien.
Badge
Nou ja, in beginsel is de route met 2 min overstap in Den Bosch natuurlijk de "snelste en voordeligste route", dus daar kan je niet moeilijk om doen. Dat die overstap wat riskant is (uit eigen ervaring merk ik dat overigens niet, maar goed), is dan pech hebben.
Waar zien jullie trouwens reisadviezen Utrecht - Tilburg via Rotterdam of Eindhoven in de planner? Ik zie enkel routes met korte overstap in Den Bosch. Ook wel logisch, zelfs als die overstappen daar 32 minuten ofzo zouden zijn, ben je alsnog sneller dan via Rotterdam (1:13 tegen 1:33) of Eindhoven (tegen 1:22).

Hinderlijker vind ik bugs als in Roosendaal (3 min van 4b naar 3a werd niet gerekend, inmiddels verholpen!) en Amersfoort (4 min cross-platform op de IC Berlijn werd niet toegestaan, erg hinderlijk bij reizen als Utrecht > Apeldoorn, volgens mij verholpen).
Ander issue was de IC van Den Bosch naar Utrecht, die was tot december erg ruim gepland (rijtijd 29 min) dus kwam standaard 3 min te vroeg aan in Utrecht, waardoor de overstap naar Enschede (0 min) in de praktijk prima haalbaar was. Maar die zie je uiteraard niet terug in de reisplanner. Resultaat: flink gehannes om maar de snelste route te vinden.

Nog wel een dingetje dat me momenteel opvalt aan de reisplanner (hopelijk ga ik nu niet te veel off-topic): als je extra overstaptijd wilt incalculeren (bv +10min) werkt dat niet bij overstap tussen bus en trein, daar wordt bv. in Best nog gewoon 4 min voor gerekend. Ook wel iets dat gefixt mag worden.
Reputatie 2
Hi DDietzen, bijgevoegd screenshots van vanmiddag toen ik keek. Alleen via Rotterdam of Eindhoven en geen advies met overstap in Den Bosch. En dat gedurende een flink aantal uren.
Badge
Oké, that's weird. Het enige dat ik krijg (en kreeg) is dit, zowel online als in de app. Was er niet iets bijzonders met de iOS-versie van de app tov andere versies van de planner?

Badge +3
Volgens mij hanteert de iPhone app een andere database.

Maar als je bijv. om 14:54 vanuit Utrecht naar Den Bosch was gegaan dan had je een ruime 11 min. overstap op de sprinter naar Dordrecht en was je om 15:48 in Tilburg.

Vreemd dat je dan via Rotterdam (of Eindhoven) gestuurd wordt in de app, en er vervolgens 34 minuten langer over zou doen :?
Reputatie 2
Ziet er naar uit dat we een moderator nodig hebben om dit uit te laten zoeken. IOS laat de reiziger blijkbaar flink langer onderweg zijn. Erryt of ieder ander: kom er maar in....
Badge +3
Henk_NL weet de details ook, maar via Rtd of Ehv is wel erg knullig.
Fijn puzzeltje zo op de 'vroege' morgen 😛 Wellicht kan Henk_NL ons uit de brand helpen maar ik zal dit topic intern eens bij de juiste afdeling onder de aandacht brengen.
Onze specialisten gaan zich hier over buigen! Ik ben niet zo technisch aangelegd dat ik dit kan oplossen/verklaren 😛
Reputatie 2
Top. Aangezien dit ondertussen in andere topics ook naar voren is gekomen ben ik erg benieuwd.
Fijn puzzeltje zo op de 'vroege' morgen 😛 Wellicht kan Henk_NL ons uit de brand helpen maar ik zal dit topic intern eens bij de juiste afdeling onder de aandacht brengen.
PM even in zo'n geval alsjeblieft, ik lees by far niet alles hier ;-)

iOS-versie van de app gebruikte inderdaad in het begin een andere planner-engine, maar volgens mij ving ik op dat inmiddels ook de Android-app op de nieuwe engine zit. Website weet ik niet zeker. Kan het an sich wel een keer testen, maar vandaag ff niet.

Heb niet helemaal goed gelezen wat exact de vragen waren verder, sta op het punt om weer te gaan verplaatsen.
PM even in zo'n geval alsjeblieft, ik lees by far niet alles hier ;-)

Will do 😉
Badge
Android-app op de nieuwe engine zou wat verklaren, bij mij hapert de boel als een dolle sinds een paar dagen. Het laden van een station-naar-stationreis duurt nu even lang als een deur-tot-deurreis (voorheen duurde dat veel korter), bij deur-tot-deur weigert 'ie om de haverklap doodleuk om ook maar één advies te tonen, en er worden zo nu en dan ronduit onlogische reisadviezen gegeven. (Voorbeeld: reis van A naar B; v 18.44 a 19.40 met overstap; v 18.51 a 19.27 rechtstreeks. Waarom geeft 'ie dat advies met overstap dan?)
Dat is het gevaar van dit soort ontwikkeling bekend maken, je kunt die link niet zo eenvoudig leggen 🙂
Badge
Allright, allright, sorry, I get it, als dorpsgek moet ik m'n mond houden.
Maar dan nog vind ik het toevallig dat beide ontwikkelingen vrijwel precies samenvallen.
Of je de dorpsgek bent weet ik niet, je mond hoef je wat mij betreft zeker niet te houden. Ik twijfel niet aan de constatering dat een en ander trager of niet werkt, en dat lijkt me zeker iets om uit te zoeken. Of je de link met de wisseling van planner direct kunt leggen is een ander verhaal. Ik denk inderdaad dat die conclusie te voorbarig is, dat zou uitgezocht moeten worden :)

Will do ;)
Super! 😳
Android engine is inderdaad al sinds november vorig jaar overgestapt op de nieuwe engine, iOS deed dat als eerste al in oktober vorig jaar. Of de site inmiddels ook is omgezet is mij onduidelijk.
De nieuwe engine past overstaptijden ook bij gewijzigde aankomst/vertreksporen consequent toe, waardoor het kan zijn dat een overstap bij een wijziging van de a naar de b-zijde er al toe kan leiden dat de overstap niet meer zichtbaar is.
Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe engine past overstaptijden ook bij gewijzigde aankomst/vertreksporen consequent toe, waardoor het kan zijn dat een overstap bij een wijziging van de a naar de b-zijde er al toe kan leiden dat de overstap niet meer zichtbaar is.

Dat is op zich ook terecht omdat loopafstanden van a- naar b-zijden op sommige stations behoorlijk groot kunnen zijn en dan vergelijkbaar worden met het wisselen van perron.
Android engine is inderdaad al sinds november vorig jaar overgestapt op de nieuwe engine, iOS deed dat als eerste al in oktober vorig jaar.
Uit mijn hoofd is ook het api endpoint aangepast en is er een update van de planner naar de verschillende stores gegaan. Het zou dus kunnen zijn dat je de wijzigingen pas korter merkt, als je geen automatische updates gebruikt.
Reputatie 3
Zelfde verhaal met "mijn" topic van vanmorgen op een andere lijn. De aansluitende trein rijdt weg als de overstappers (op hetzelfde perron aankomen. zie https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/slechte-aansluiting-43863
Dat de eerste trein 2 minuten vertraging heeft is een probleem dat niet bij de overstappers (die in mijn geval een half uur moeten wachten) moet worden neergelegd. Er is in het voorbeeld dat ik geef geen enkele noodzaak om stipt op tijd te vertrekken.
Op dit soort momenten mis ik het enthousiasme van wsm waarmee hij zou komen melden dat er Gegronde Redenen voor zijn, het rijden van treintjes Heel Erg Ingewikkeld is, en NS-personeel getrouw de bevelen van ProRail op moet volgen. Zo ongeveer zoals hier :$

Als er absoluut geen ruimte zou zijn om vertragingen op te vangen, dan kan ik ook niet begrijpen waarom er in reisinformatie toch 8% rijtijdspeling wordt aangehouden. Dat kan dan ook maar beter direct afgeschaft worden.

Reageer