Skip to main content

Hoi,

Naar aanleiding van onderstaand artikel heb ik een vraag over hoe de punctualiteitscijfers vastgesteld worden:

https://www.treinreiziger.nl/vaker-vertraging-op-het-spoor-verwacht-ook-aansluitingen-vaker-verloren/

De jaardienstregeling is voor reizigers niet nuttig, die wordt om de haverklap aangepast voor allerlei zaken tussendoor. Als het gaat om vertraging en eventuele rechten die daarbij horen staat in de gtbv voorwaarden het volgende:

“Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.” 

Het artikel schetst een beeld waar NS meer ruimte gegeven moet worden (lees: een lagere punctualiteit wordt als voldoende gezien) omdat er de komende jaren (nog) meer impact van buitendienststellingen wordt verwacht. Betekent dat dan, dat punctualiteit richting de overheid als opdrachtgever, anders gedefinieert is dan punctualiteit naar de reiziger? Dat de eerste een vergelijking is met de jaardienstregeling en de tweede met de dagdienstregeling? 

Ik kon zo’n specificatie in het HRN concessie niet vinden. Iemand enig idee hoe dit zit?

 

Groet,

Tonny

Op prestaties.prorail.nl staan de meeste meetmethoden beknopt uitgelegd. Zo ook voor reizigerspunctualiteit: Reizigerspunctualiteit HRN (prorail.nl). Het gaat om hoe de treinen hebben gereden (punctualiteit, uitval, gehaalde overstappen) ten opzichte van wat er twee dagen van tevoren in de reisplanner heeft gestaan.


interessant, dankjewel! 


Reageer