beantwoord

Veel extra reistijd of veel overstappen ?

• 17 oktober 2016
  • 11 reacties
  • 394 Bekeken

Ik reis dagelijks van Utrecht terwijde naar Zoetermeer
Nu zie ik tot mijn schrik dat ik 10 minuten meer reistijd krijg of ik moet twee keer gaan overstappen en dan ben ik nog veel meer tojd kwijt 15 minuten .. kortom en zeer ontevreden klant dienolk nu nog geconfronteerd met het feit dat ik of veel te vroeg of te laat op het werk kom ! Bedankt voor deze ZEER slechte service ik overweeg nu om
Toch maar met de auto te gaan
icon

Beste antwoord door Tochjo 17 oktober 2016, 07:53

Vergeleken met de huidige dienstregeling bent u langer onderweg, omdat de sprinter van Utrecht naar Den Haag een wachttijd van acht minuten in Woerden krijgt. Dat is om een frequentieverhoging van Utrecht Leidsche Rijn mogelijk te maken. Daar gaan straks alle sprinters stoppen. De lange stop in Woerden kan vervallen als de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal geplaatst is, wat over twee jaar het geval moet zijn, en het hele traject Utrecht-Woerden viersporig is.

NS heeft wel gekeken naar de gevolgen voor reizigers. Er is bijvoorbeeld voor wachttijd op station Woerden gekozen, omdat het aantal doorgaande reizigers op dit station het laagst is. De extra reistijd voor reizigers tot Gouda blijft daarnaast beperkt, doordat zij in Woerden kunnen overstappen op de sprinter naar Gouda en Rotterdam Centraal. Maar voor reizigers die eerder dan Woerden instappen en verder dan Gouda reizen richting Den Haag, zoals u, valt er helaas niet aan te ontkomen.

NS heeft aangegeven dat het gaat om ongeveer 400 reizigers die een langere wachttijd krijgen. Sommigen van die reizigers kunnen de wachttijd vermijden door in Woerden over te stappen. Doordat naar verwachting 2000 reizigers zullen profiteren van meer stoppende treinen op Utrecht Leidsche Rijn, is toch deze keuze gemaakt.
Bekijk origineel

11 reacties

Het reizen van Terwijde naar Den Haag, dat velen met mij dagelijks doen, duurt al verschrikkelijk lang door de extra lange stop op Gouda Goverwelle. Nu nog een extra stop maakt het wel heel onaantrekkelijk om met de trein te blijven reizen....
@Jan Willem Schouw, het maken van een dienstregeling is het constant maken van afwegingen en keuzes. Deze pakken voor de ene groep reizigers goed uit en voor de andere niet. Erg vervelend dat dit voor jou niet goed uit pakt! Wij hopen dat de brug over Amsterdam-Rijn-kanaal tijdig wordt opgeleverd om ons product te verbeteren!

ps. reizigers naar Gouda en Gouda Goverwelle hebben deze extra reistijd niet en kunnen overstappen in Woerden voor een snelle rit naar deze stations.

Dank voor de reactie Tim. Het blijft echter onduidelijk wat precies de afweging is. De omgevingsfactoren (aantal woningen, winkels, bedrijven, scholen, gezondheidscentra, kantoren) ken ik ter plekke tot in detail. Deze factoren legitimeren het verhogen naar vier stops voorlopig niet. Het station ligt in naast de grootste bouwplaats van Nederland en de bestaande dienstregeling is tot medio 2018 afdoende. Hopen op een tijdige oplevering van de brug, klinkt overigens alsof er nog van alles kan gebeuren met de planning. Is er nu al aanleiding voor om te verwachten dat het later wordt? Gaan jullie het aantal reizigers van LR naar Gouda en verder monitoren?
Groet, Jan Willem
Typisch poging om kool en geit te sparen. Dat de extra stop op Utrecht Leidsche Rijn 2000 extra reizigers oplevert, waag ik te betwijfelen. Het Leidsche Rijn Centrum (winkels en 760 appartementen) is op z'n vroegst medio 2018 gereed. Reizigers uit o.a. Grauwaard en 't Zand met bestemmingen voorbij Gouda fietsen nu in ongeveer 6 minuten naar Terwijde en stappen daar op. Overige reizigers ( kunnen sinds vorig jaar al 2 keer per uur van en naar Leidsche Rijn. Het lijkt op een symbolische actie om het Leidsche Rijn Centrum (in ontwikkeling) een zogenaamde extra verbinding te bieden. Lijkt mij overbodig. Niemand is nu echt geholpen, maar er zijn wel 400 reizigers gedupeerd (ondergetekende ook, huillie, huillie). Wat volgens mij beter zou zijn? Bestaande dienstregeling in stand houden totdat extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijn-kanaal in 2018 gereed is en het in één keer goed doen. Helemaal eens met Jan Willem! Ik heb ook grote twijfels over 2000 reizigers bij Leidse rijn. Graag bestaande dienst in de lucht houden tot de brug gereed is. Winkelcentrum Leidse Rijn is voorlopig nog niet klaar.
Reagerend op de PS: Helaas is die mogelijkheid niet geschapen voor mensen die van de tussenliggende stations tussen centraal en woerden komen.. Een grote gemiste kans wat mij betreft
Reputatie 2
@Jan Willem Schouw, het maken van een dienstregeling is het constant maken van afwegingen en keuzes. Deze pakken voor de ene groep reizigers goed uit en voor de andere niet. Erg vervelend dat dit voor jou niet goed uit pakt! Wij hopen dat de brug over Amsterdam-Rijn-kanaal tijdig wordt opgeleverd om ons product te verbeteren!

ps. reizigers naar Gouda en Gouda Goverwelle hebben deze extra reistijd niet en kunnen overstappen in Woerden voor een snelle rit naar deze stations.
Typisch poging om kool en geit te sparen. Dat de extra stop op Utrecht Leidsche Rijn 2000 extra reizigers oplevert, waag ik te betwijfelen. Het Leidsche Rijn Centrum (winkels en 760 appartementen) is op z'n vroegst medio 2018 gereed. Reizigers uit o.a. Grauwaard en 't Zand met bestemmingen voorbij Gouda fietsen nu in ongeveer 6 minuten naar Terwijde en stappen daar op. Overige reizigers ( kunnen sinds vorig jaar al 2 keer per uur van en naar Leidsche Rijn. Het lijkt op een symbolische actie om het Leidsche Rijn Centrum (in ontwikkeling) een zogenaamde extra verbinding te bieden. Lijkt mij overbodig. Niemand is nu echt geholpen, maar er zijn wel 400 reizigers gedupeerd (ondergetekende ook, huillie, huillie). Wat volgens mij beter zou zijn? Bestaande dienstregeling in stand houden totdat extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijn-kanaal in 2018 gereed is en het in één keer goed doen.
Reputatie 4
Het onhandige is inderdaad dat het inhalen steeds gebeurt op stations waar de IC niet stopt zodat je dus niet kunt overstappen van sprinter op IC als je bijv. van Terwijde naar Den Haag C wil.
Een kwartier hierdoo langer is belachelijk ! De sprinters rijden om het kwartier, hiernaast heel veel intercity's naar den haag en Rotterdam wellicht is het een mogelijkheid om op een tussenliggend station een IC te laten stoppen tussen Utrecht en woerden om passegiers in te laten stappen !
Reputatie 5
Badge
Zoals Tochjo aangeeft, is het niet mogelijk om door te rijden vanwege de flessenhals die de brug over het Amsterdam Rijnkanaal vormt. Als de sprinter niet stilstaat, komen de intercity's achter de trage sprinter en dan worden nog veel meer reizigers gedupeerd.
2000 passagiers per dag op Utrecht Leidse rijn ? Das heel veel , er wordt al 7 minuten gewacht op goverwelle nu komen daar nog eens 7 minuten bij in woerden is werkelijk belachelijk laat de trein gewoon doorrijden zonder extreme wachttijden lijkt me een veel beter plan
Badge +3
Vergeleken met de huidige dienstregeling bent u langer onderweg, omdat de sprinter van Utrecht naar Den Haag een wachttijd van acht minuten in Woerden krijgt. Dat is om een frequentieverhoging van Utrecht Leidsche Rijn mogelijk te maken. Daar gaan straks alle sprinters stoppen. De lange stop in Woerden kan vervallen als de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal geplaatst is, wat over twee jaar het geval moet zijn, en het hele traject Utrecht-Woerden viersporig is.

NS heeft wel gekeken naar de gevolgen voor reizigers. Er is bijvoorbeeld voor wachttijd op station Woerden gekozen, omdat het aantal doorgaande reizigers op dit station het laagst is. De extra reistijd voor reizigers tot Gouda blijft daarnaast beperkt, doordat zij in Woerden kunnen overstappen op de sprinter naar Gouda en Rotterdam Centraal. Maar voor reizigers die eerder dan Woerden instappen en verder dan Gouda reizen richting Den Haag, zoals u, valt er helaas niet aan te ontkomen.

NS heeft aangegeven dat het gaat om ongeveer 400 reizigers die een langere wachttijd krijgen. Sommigen van die reizigers kunnen de wachttijd vermijden door in Woerden over te stappen. Doordat naar verwachting 2000 reizigers zullen profiteren van meer stoppende treinen op Utrecht Leidsche Rijn, is toch deze keuze gemaakt.

Reageer