beantwoord

Veenendaal - Breukelen

Reputatie 1
  • Intercity
  • 58 reacties
Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt de spitstrein Veenendaal - Breukelen, die om 7.00 in Maarn hoort te zijn, vrijwel nooit meer. Waarom is dat?
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 10 januari 2019, 11:54

Waarschijnlijk valt deze trein telkens uit als er gladde sporen zijn. In dat geval wordt lang gekeerd te Veenendaal, waardoor de eerste trein terug richting Utrecht uitvalt. Er rijdt namelijk geen extra vroege trein naar Veenendaal. Dit lijkt me nog een naar structureel gevolg van de versperringamaatregel die geldt bij gladde sporen bij Veenendaal, net als de uitval van sprinters tussen Utrecht en Breukelen.

Bekijk origineel

5 reacties

Voor zover ik kan terugvinden is hij nog steeds gewoon gepland als een standaard onderdeel van de dienstregeling. Hij hoort dagelijks te gaan. Ik zie dat hij de afgelopen week echter erg vaak is uitgevallen, vandaag bijvoorbeeld door een eerdere verstoring. Wat de oorzaak is geweest van de andere drie keren in de afgelopen week durf ik echter niet te zeggen.
Waarschijnlijk valt deze trein telkens uit als er gladde sporen zijn. In dat geval wordt lang gekeerd te Veenendaal, waardoor de eerste trein terug richting Utrecht uitvalt. Er rijdt namelijk geen extra vroege trein naar Veenendaal. Dit lijkt me nog een naar structureel gevolg van de versperringamaatregel die geldt bij gladde sporen bij Veenendaal, net als de uitval van sprinters tussen Utrecht en Breukelen.
Reputatie 7
Badge +3
@Treinspotter123
Het schijnt dat de SNG veel minder last van heeft van blaadjes dan SLT omdat de aandrijving bij SNG verspreid is over meer rijtuigen. Wellicht zou het dus handiger zijn in de toekomst SNG op deze dienst in te zetten.
@Tamzin
Het lange keren ontstaat door de overweg die achter station Veenendaal Centrum ligt. Deze overweg moet dicht liggen als de trein vanuit Utrecht het station binnenrijdt bij gladde sporen in verband met mogelijk gevaar van doorglijden. Dit houdt in dat er doorgereden moet worden naar het keerspoor achter de overweg, waardoor de lange kering ontstaat. Rijden met SNG in plaats van SLT zal helaas weinig uitmaken. Standaard een extra materieelomloop tijdens de gladde periode die dus voor de eerste trein leeg naar Veenendaal rijdt zal wel helpen. Ook zijn dan geen beperkingen tussen Utrecht en Breukelen nodig bij gladde sporen bij Veenendaal. Dit kost echter wel een hoop geld en denk dus biet dat de extra omloop er gaat komen in de periode dat SGM tweetjes niet los mogen rijden.
Reputatie 1
Dank voor de antwoorden. Het lijkt dus een structureel probleem te zijn, waardoor deze trein bij regen of vorst eigenlijk niet rijdt? Kunnen we mooi de wekker een kwartier later zetten.Kwartier eerder wil ik eigenlijk niet aan denken.

Reageer