beantwoord

verbetering overstap den bosch

Nu er veel minder treinen rijden en de sneltreinen stoptreinen zijn geworden zou de ns wel betere verstapmogelijkheid kunnen geven. Zeker in Den Bosch...de trein uit Nijmegen komt aan om .28 en 58 en dan z i e ik ook de trein naar Deurne wegrijden. Daardoor ruim 30 minuten langer reizen...jammer..ik ben werkzaam in de zorg en proberen de dienstverlening dagelijks bij te schroeven waar kan. Kan de ns daar ook in bijsturen...er zouden veel mensen blij door worden..

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 April 2020, 15:00

Goedemiddag FRERE70 en welkom bij de NS Community!

De aanpassingen aan de dienstregeling zijn juist gedaan om een robuuste dienstregeling te kunnen creëren met de beperkte personeelsinzet die wij hebben als gevolg van het Corona virus. Ook wij ondervinden hier de gevolgen van. Uiteraard hebben we daarbij ons best gedaan om de impact voor iedereen zo klein mogelijk te houden, maar het is niet mogelijk om de reistijden en goeie aansluitingen zoals voorheen overal te behouden.

Ik ben zelf geen onderdeel van onze planners dus zal je ook geen exacte verklaring kunnen geven waarom de overstap is zoals hij is voor jouw traject, maar hier zijn ongetwijfeld redenen voor. Dat gezegd hebbende zal ik je signaal wel doorzetten, want feedback is natuurlijk altijd welkom.

Bekijk origineel

17 reacties

Goedemiddag FRERE70 en welkom bij de NS Community!

De aanpassingen aan de dienstregeling zijn juist gedaan om een robuuste dienstregeling te kunnen creëren met de beperkte personeelsinzet die wij hebben als gevolg van het Corona virus. Ook wij ondervinden hier de gevolgen van. Uiteraard hebben we daarbij ons best gedaan om de impact voor iedereen zo klein mogelijk te houden, maar het is niet mogelijk om de reistijden en goeie aansluitingen zoals voorheen overal te behouden.

Ik ben zelf geen onderdeel van onze planners dus zal je ook geen exacte verklaring kunnen geven waarom de overstap is zoals hij is voor jouw traject, maar hier zijn ongetwijfeld redenen voor. Dat gezegd hebbende zal ik je signaal wel doorzetten, want feedback is natuurlijk altijd welkom.

Het lijkt mij ook lastig om een dienstregeling te maken die voor alle overstappen prima is, maar ik merk dat de treinen naar het oosten van het land altijd het onderspit delven...hoe lang is er al een intercity beloofd uit de richting Eindhoven naar Nijmegen, Arnhem en Zwolle...terwijl er naar Utrecht zeker 4x per uur een intercity rijdt. En van Nijmegen naar Roermond en verder men alleen met een stoptrein kan rijden terwijl er vroeger in14-18 zullen we maar zeggen een sneltrein reed...raar hoor..terwijl het openbaar vervoer zo goed is voor het milieu…

graag uw reactie.

Stijn heeft je feedback doorgegeven. Als er een specifieke overstap beter kan dan geven we dat graag door, zodat er in de huidige situatie wel verbeteringen gemaakt kunnen worden waar mogelijk. 

Beste NS,

Graag zou ik hier de beroerde overstap in Den Bosch aan toe willen voegen naar Maastricht. Trein uit Arnhem (Zwolle) komt om 06 en 36 aan in Den Bosch en de intercity naar Maastricht vertrekt aan de overkant precies op dezelfde tijd. Ik zie dus mijn aansluiting meestal letterlijk voor mijn neus wegrijden. Nog opvallender is dit, omdat dit bij de treinen vroeg in de ochtend wel op elkaar aansluit. Dat moet toch beter kunnen? 
NB ‘s avonds op de terugweg gaat het ook net wel/niet. Je hebt dan 2 minuten overstaptijd, maar moet dan wel trap op trap af.

Tot slot nog een suggestie/vraag. Is er een plaats voor reizigers om suggesties te doen voor de planners? Zo ja, waar? Zo niet, waarom niet?

Tot slot nog een suggestie/vraag. Is er een plaats voor reizigers om suggesties te doen voor de planners? Zo ja, waar? Zo niet, waarom niet?

Ik geef je weinig kans. Reizigers hebben alleen baat bij hun eigen traject terwijl de NS de hele dienstregeling efficiënt probeert te houden.

De “planners” bestaat voornamelijk uit een grote computer waar na lang zuchten een optimale dienstregeling uitrolt. Je kunt als mens een dappere poging doen om dat te verbeteren, maar het zal niet meevallen. We zijn niet allemaal zo slim als Garri Kasparov :smile:

Ik weet zo niet naar welke trein je refereert vanuit Arnhem, werend, want ik kan zo snel geen rit Arnhem - Den Bosch uit de Reisplanner halen die om :06 of :36 aankomt in Den Bosch. Ik krijg opties met aankomst :07, :28, :37 en :58.

Met de opties die dan om :28 en :58 aankomen heb je vervolgens ruimschoots de tijd om de trein met vertrektijd :06 of :36 uit Den Bosch te pakken naar Maastricht.

Los van het feit dat ik jouw gestelde situatie niet kan terugvinden, zou het er op neer komen dat je een overstap probeert te halen die niet bedoeld is als een overstap. Zoals Martin7182 al aangeeft zit de dienstregeling ontzettend complex in elkaar en kunnen die situaties ontstaan. Het is mooi als je die aansluiting dan toch net weet te halen, maar zo is hij niet bedoeld en het zal dus ook niet aangepast worden dat het toch nét beter uitkomt, voor jouw reis.

Suggesties kun je altijd maken, via de reguliere Klantenservice kanalen (of hier), maar zoals ook al aangegeven zijn het overgrote deel van suggesties of wensen van individuele reizigers niet realiseerbaar in het grote plaatje.

Reputatie 5

Er is al jaren een 30 minuten “aansluiting” tussen de IC Zwolle-Roosendaal en de treinen naar Limburg, in Den Bosch. Persoonlijk heb ik het idee dat men denkt “er gaat toch 10 minuten later een trein”, wat alleen geldt als je maar trot Eindhoven reist. Een te grote focus op de “zware lijnen”, waar inderdaad alle niet-randstad verbindingen de dupe van zijn. Er is tussen Limburg en Noord- en Oost Nederland geen fatsoenlijke aansluitingen, de meeste verbindingen gaan helemaal om via Utrecht om die reden. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is al jaren een 30 minuten “aansluiting” tussen de IC Zwolle-Roosendaal en de treinen naar Limburg, in Den Bosch. Persoonlijk heb ik het idee dat men denkt “er gaat toch 10 minuten later een trein”, wat alleen geldt als je maar trot Eindhoven reist. Een te grote focus op de “zware lijnen”, waar inderdaad alle niet-randstad verbindingen de dupe van zijn. Er is tussen Limburg en Noord- en Oost Nederland geen fatsoenlijke aansluitingen, de meeste verbindingen gaan helemaal om via Utrecht om die reden. 

Vanuit Zuid-Limburg naar Nijmegen gaat de normale route over Venlo. Als u 50 km wil omreizen via Den Bosch moet u dat zelf weten maar daar wordt in de planning geen rekening mee gehouden.

Reputatie 5

Vanuit Zuid-Limburg naar Nijmegen gaat de normale route over Venlo. Als u 50 km wil omreizen via Den Bosch moet u dat zelf weten maar daar wordt in de planning geen rekening mee gehouden.

Voor Nijmegen eens, voor verder dan Arnhem is ook in Nijmegen de aansluiting al jaren lang "kapot" (je ziet de trein nog net wegrijden). Bovendien is dat twee keer van vervoerder wisselen wat twee keer kans op ellende is. Bij gelijke reisduur zullen mensen met afgekocht reisrecht echt wel via Den Bosch reizen, even lang, even slechte aansluiting, maar geen overcheckrotzooi. 

Reputatie 2

Voor Nijmegen eens, voor verder dan Arnhem is ook in Nijmegen de aansluiting al jaren lang "kapot" (je ziet de trein nog net wegrijden). Bovendien is dat twee keer van vervoerder wisselen wat twee keer kans op ellende is. Bij gelijke reisduur zullen mensen met afgekocht reisrecht echt wel via Den Bosch reizen, even lang, even slechte aansluiting, maar geen overcheckrotzooi. 

Groot gelijk, en daarmee voorkom je dat je nergens terecht kunt voor geld terug bij vertraging. Want als je alleen met NS hoeft te reizen en dan je overstap mist (= 30 minuten vertraging), krijg je geld terug. Terwijl je met Arriva+NS ook je overstap kunt missen (=30 minuten vertraging), maar dan bij niemand geld terug krijgt, omdat ze zeggen: “Ja, maar bij het deel van de reis dat wij verzorgd hebben had je minder dan 30 minuten vertraging.”

Reputatie 7
Badge +3

@Trainz

Als sommige mensen liever omreizen zijn ze daar vrij in, alleen zal daar bij het opstellen van de dienstregeling geen rekening mee gehouden worden. Er zijn immers talloze omritten te verzinnen die wel iemand handig zal vinden en daar kunnen de dienstregelingmakers niet allemaal op plannen. Het opstellen van een dienstregeling is al moeilijk genoeg. 

Badge +3

Zie 

Reputatie 5

@Trainz

Als sommige mensen liever omreizen zijn ze daar vrij in, alleen zal daar bij het opstellen van de dienstregeling geen rekening mee gehouden worden. Er zijn immers talloze omritten te verzinnen die wel iemand handig zal vinden en daar kunnen de dienstregelingmakers niet allemaal op plannen. Het opstellen van een dienstregeling is al moeilijk genoeg. 

Daar heb je zeker gelijk in. Wel bestaat dat denk ik naast het feit dat zuid- en noord- en oost Nederland geen fatsoenlijke verbindingen hebben. In Nijmegen niet, in Den Bosch niet, en goeddeels in Den Bosch niet. Voor een groot deels vanwege de tienminutentrein. Dus een paar minuten tijdswinst voor een grote groep wordt belangrijker bevonden dan een half uur tijdswinst van een kleine groep. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat is wel de trade-off die bewust of onbewust gemaakt is. Ik ga uit van slimme mensen die aan de knoppen zitten, dus het zal wel een bewuste keuze zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Trainz

Dus een paar minuten tijdswinst voor een grote groep wordt belangrijker bevonden dan een half uur tijdswinst van een kleine groep. 

Die keuze lijkt me gezien de aantallen heel redelijk. Bedenk daarnaast dat alleen reizigers met een abonnement met onbeperkt reizen deze omrit eventueel zullen maken want wie op saldo reist gaat natuurlijk niet 50 km extra betalen.

Vanuit Zuid-Limburg naar het noorden en naar Twente kun je natuurlijk prima via Utrecht reizen.

Reputatie 7

Blijft bijzonder dat alles via het superdrukke Utrecht CS moet om een fatsoenlijke verbinding te hebben. Er had natuurlijk al sinds jaar en dag een directe lijn Maastricht - Venlo - Nijmegen - Arnhem moeten zijn zonder al dat overstappen. En een doorgaande sneltreinverbinding Arnhem- Zutphen - Enschede. Snellere overstapvrije lijnen halen mensen uit de auto en trekken meer reizigers aan. Zutphen - Hengelo wordt geëlectrificeerd is de bedoeling, dus wie weet is er over tien jaar een sneltrein.

Ook buiten de Randstad is nood aan goed openbaar vervoer. En er is een vlucht uit de Randstad gezien de huizenprijzen. Als er efficiënt ov-aanbod is stappen de mensen wel in ov. Lange overstappen zijn funest voor populariteit.

Reputatie 5

@Trainz

Dus een paar minuten tijdswinst voor een grote groep wordt belangrijker bevonden dan een half uur tijdswinst van een kleine groep. 

Die keuze lijkt me gezien de aantallen heel redelijk. Bedenk daarnaast dat alleen reizigers met een abonnement met onbeperkt reizen deze omrit eventueel zullen maken want wie op saldo reist gaat natuurlijk niet 50 km extra betalen.

Vanuit Zuid-Limburg naar het noorden en naar Twente kun je natuurlijk prima via Utrecht reizen.

Maastricht-Enschede via Utrecht lijkt "prima" in de dienstregeling, maar geografisch op het idiote af.

Het probleem met de hyperfocus op de "dikke lijnen" is dat het een cirkelredenering is. Wat je aandacht geeft groeit. 

Psychologisch gezien, denk ik, doet een half uur overstaptijd bij 1 persoon meer pijn dan wat je wint met 6 personen 5 minuten reistijdwinst geven. 

Badge +3

Maastricht ligt geografisch westelijker dan Leeuwarden, dus dan lijkt via Utrecht naar Enschede zo gek nog niet (als je Utrecht ongeveer ten noorden van Maastricht zou projecteren, maar dat klopt dus niet).

Probleem is dus de extra overstappen via Roermond - (sprinter)- Nijmegen - Deventer, maar via Den Bosch en Deventer kom je er ook (intercity).

Voor de prijs (bij reizen op saldo) maakt het niets uit want welke route je ook kiest, je zit sowieso al aan de maximale afstand/prijs (meer dan 200 tariefeenheden/km).

Reageer