Verbetering traject gouda-alphen

• 15 december 2016
  • 20 reacties
  • 999 Bekeken

Wanneer gaat het verbeterd worden? Ik reis nu dag 4 met de R-Net en al 2x met de auto moeten gaan omdat de treinen niet reden. Ook in de spits is het niet te doen. De treinen zijn veel kleiner en bijna geen zitplek. Ook maakt de trein continue geluid... de omroepster in de trein is best vervelend. Zoals het uitspreken van de stations, dat klinkt namelijk als waddiksvin en alphen aduh lijn

20 reacties

Reputatie 3
Bedankt voor de melding. Ik zal informeren bij de mensen die over deze nieuwe trein gaan.
Reputatie 5
Badge
Over het omroep-systeem heb ik ook een topic aangemaakt :-)
https://forum.ns.nl/de-trein-11/de-omroep-de-flirt-onverstaanbaar-uitgesproken-30050

Ik ben benieuwd of dat op termijn verbeterd zal worden.
Reputatie 3
Ik heb even geïnformeerd. Omroep is bekend en wordt op korte termijn aangepakt. De drukte in de treinen volgen we op de voet. Het goede nieuws wat dit betreft is dat uiteindelijk op deze lijn elk kwartier een trein gaat rijden. Wat betreft vertragingen en uitval heb ik even gekeken op https://vertraa.gd/rnet/grafieken. Tot nu toe heeft sinds de start van de dienstregeling 90,1% van de R-net treinen op tijd gereden (op tijd of vertraging onder de 5 minuten). Dit is iets onder het landelijke gemiddelde voor heel december tot vandaag (92,1%). Dit komt met name door een lage score op 15 december (80,3%) en vooral op 17 december (61,7%). Ik weet niet de exacte oorzaken van de vertraging op deze dagen maar ik zie dat het ook al is gelukt om 100% op tijd te halen (13 december).
Beste Frank, die statistieken staan natuurlijk heel leuk, maar mijn vriend heeft dagelijks de trein van 6 uur en die heeft vaker vertraging dan dat hij volgens dienstregeling rijdt. Hij is vanmorgen om 6 uur vertrokken. De trein is vervolgens teruggekeerd naar Gouda, om om 7 uur weer naar Alphen te rijden. Kortom, het is nu half 8 en hij is nog niet verder dan Alphen. Mensen betalen veel geld om vervolgens bijna dagelijks te laat op het werk te komen. Wat een amateurs!
Reputatie 3
Gisteravond heb ik in een ander topic over dit lijntje een en ander geschreven over de oorzaken, gelieve daar even te kijken: https://forum.ns.nl/treindienst-alphen-den-rijn-gouda-56/treindienst-alphen-den-rijn-gouda-29268/index2.html#post192131
Bedankt voor de link. De NS zal vast haar redenen hebben, maar de oorzaak doet er voor mij niet toe. Het is aan hen om op tijd te rijden, daar worden ze ook voor betaald. Hoe ze dat doen is niet aan mij. Dit is gewoon schandalig slecht. Eerst wordt de rechtstreekse trein naar Leiden geschrapt, vervolgens zijn er enkel problemen. En nog meer dan eerst, want het is altijd gezeik op dit traject.
Vanochtend geprobeerd om 7:51 geprobeerd naar Gouda te komen. Het enkele treinstel wat kwam was overvol, meer dan de helft van de reizigers op het perron bleef achter.
Reputatie 1
1 treinstel in de spits kan echt niet op dit traject. Wat was de oorzaak? Technisch mankement?
Reputatie 3
Er was inderdaad vandaag een technisch mankement. Ik heb begrepen dat dit inmiddels is verholpen. Momenteel rijden alle treinen weer.
Misschien hadden jullie het eerst eens goed moeten testen, en überhaupt de rechtstreekse trein niet moeten schrappen.
Reputatie 1
Waarom wordt dat dan niet aan de reizigers vermeldt?
Reputatie 7
Badge +3
@Melissa123
Het schrappen van de rechtstreekse verbinding komt omdat Alphen - Gouda niet meer onder NS maar onder Abellio valt.
Allemaal 1 pot nat, Abellio is een dochteronderneming van NS.
Reputatie 3
Ja, dat is waar. Door de heersende bureaucratie wordt echter alles apart gehouden en mogen NS-machinisten bijvoorbeeld niet meer op dat lijntje rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Melissa123
Omdat Alphen - Gouda wordt gesubsidieerd eist de wet dat de operationele en financiele zaken van Abellio en NS strikt gescheiden moeten blijven.
Reputatie 7
Badge +3
@Jan-Mark
Dat heeft niet met bureaucratie maar met personeelskosten en vakbondseisen te maken. Het exploitatiemodel van NS is veel te duur voor secundaire lijnen.
Reputatie 3
Nou, ik vind het zelf vrij bureaucratisch dat personeel en materieel strikt gescheiden wordt gehouden. Feit is overigens wel, dat de lonen bij elke andere vervoerder altijd lager zijn dan bij NS. Volgens mij vinden de vakbonden het juist niet goed dat de lonen daar lager zijn, dus dat over een vakbondseis snap ik niet helemaal.
Reputatie 7
Badge +3
De treindienst Alphen - Gouda wordt gereden door Abellio (in opdracht van NS) en Abellio is niet gebonden aan de afspraken tussen NS en vakbonden. Dat is de manier waarop het mogelijk is deze treindienst met eenmansbediening te rijden. Als NS de diensten zelf zou rijden kunnen de vakbonden op grond van de afspraken met NS vaste conducteurs eisen.

Voor de eenmansbediening op Zutphen-Apeldoorn is in her verleden jarenlang een zelfde constructie gebruikt met RegioNS.

Dat de zaken administratief en financieel gescheiden moeten worden is een keiharde eis van de NMA anders mag NS niet meebieden bij aanbestedingen.
Reputatie 3
Ja, het probleem is dus gewoon de vakbonden die dwarsliggen. Zou NS treinen met één HC mogen rijden in nieuwe concessies, dan kon NS meedoen aan TAG en kon er materieel bijspringen in geval van nood. Alsnog had men beter personeel ook voor SGM kunnen opleiden, dan heb je reserve achter de hand.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, ook zonder vakbonden zou NS de zaken strikt gescheiden moeten houden i.v.m. de NMa . Je mag geen aanbestedings-concessie mengen met een onderhandse concessie. Alleen was Abellio dan niet nodig.

Reageer