beantwoord

Verbinding A'dam Lelylaan - Den Haag

• 16 november 2018
  • 11 reacties
  • 611 Bekeken

Ik zie zonet dat ook in de nieuwe dienstregeling voor 2019 weer niets is gedaan aan de verbinding tussen Amsterdam Lelylaan en Den Haag. Ondanks dat er regelmatig treinen van Amsterdam Lelylaan naar Schiphol rijden en er vier keer per uur een intercity vanuit Schiphol naar Den Haag vertrekt is de overstaptijd al drie jaar minimaal 12 minuten op Schiphol.. Waarom is dit jaar hier weer niets aan veranderd?!?

Ik reis al jaren per trein vanaf Amsterdam Lelylaan naar Den Haag HS voor werk. Vroeger ging dit nog heerlijk met een directe intercity waarbij ik nooit hoefde over te stappen. Een paar jaar geleden is deze intercity uit de dienstregeling gehaald met als effect dat iedereen uit Amsterdam-West (vergis je niet dit zijn een hoop mensen) ruim een kwartier langer onderweg is naar Den Haag (zowel HS als CS). Deze vertraging komt voornamelijk door de onwijs slechte aansluiting tussen de sprinters naar Schiphol en de intercity's naar Den Haag vanaf Schiphol. Het komt zelfs regelmatig voor dat ik de deuren van de intercity zie sluiten aan de overzijde van het perron wanneer ik met de sprinter Schiphol binnenrijd.. Door deze intercity 1 a 2 minuten langer te laten wachten op Schiphol of door de sprinters op niet iets andere tijden te laten rijden zou dit probleem zo opgelost kunnen worden wat voor een hoop mensen direct een kwartier aan reistijd scheelt..

Ik had de hoop dat deze slechte verbinding na een jaar wel weer opgelost zou worden, maar ondertussen zijn we al drie jaar verder en het is de verbinding nog steeds dramatisch. Daar komt nog eens bij dat er volop wordt gebouwd rondom station Lelylaan met als effect dat het steeds drukker wordt op het station en steeds meer mensen de behoefte hebben aan een betere treinverbinding naar Den Haag. Om nog maar te zwijgen over de enorme drukte in de sprinters mede door de toename van het aantal toeristen (incl koffers) naar en vanaf Schiphol..

Wanneer wordt hier eindelijk eens iets aan veranderd?!
icon

Beste antwoord door Edwin 16 november 2018, 09:31

2 minuten extra wachten op Schiphol is echt een no-go. Dat is 1 van de drukste stations die we hebben waar alle sporen die er liggen hard nodig zijn.
Om heel eerlijk te zijn vind ik een overstap van 12 minuten nu niet bepaald een eeuwigheid.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge
2 minuten extra wachten op Schiphol is echt een no-go. Dat is 1 van de drukste stations die we hebben waar alle sporen die er liggen hard nodig zijn.
Om heel eerlijk te zijn vind ik een overstap van 12 minuten nu niet bepaald een eeuwigheid.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij zijn er geen plannen om hier iets aan te veranderen.
dat vraag ik mij ook af?!
Reputatie 6
Ook jammer dat er geen intercity tussen Amsterdam Centraal en Leiden Centraal rijdt via Schiphol. Voor reizigers die vanuit Sloterdijk komen zou dit erg fijn zijn.
Badge
Maar er rijdt een intercity tussen Amsterdam Centraal en Leiden via Haarlem welke stopt op Sloterdijk, dan heb je toch wat je wil als je naar Leiden reist?

Helaas zal het nooit voor iedereen geheel naar wens kunnen zijn op het spoor qua dienstregeling.

Hoi NS, ik heb ook een vraag over de verbinding Amsterdam Lelylaan - Den Haag, maar dan met betrekking tot de kosten. Ik reis zelf tussen Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Lelylaan en soms wil ik dit via Schiphol doen, maar soms via Amsterdam Sloterdijk (afhankelijk van verbinding en welke trein het minst druk is). Als je via Amsterdam Sloterdijk reist kan dit soms zonder de in- en uitcheckpoortjes te passeren en soms niet. Dit is afhankelijk van het spoor vanaf waar de stoptrein van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Lelylaan op dat moment vertrekt. Tot nu toe heb ik alleen de mogelijkheid zonder in en uit moeten checken op Amsterdam Sloterdijk geprobeerd, omdat ik denk dat je reis fors duurder wordt als je wel de poortjes moet passeren (vanaf Den Haag naar Sloterdijk is hemelsbreed meer kilometers dan naar Lelylaan, plus daar bovenop de kosten van Sloterdijk naar Lelylaan die er dan nog bijkomen). Is dit inderdaad zo, of heb ik wel de maximale flexibliteit om de verbinding te pakken die mij het beste uitkomt zonder dat dit invloed heeft op de kosten?

Tevens een verzoek / suggestie ter verbetering aan NS:

Eigenlijk is het een hele voor de hand liggende vraag die ik heb. Namelijk of de route die je kiest om van A naar B te reizen invloed heeft op de kosten. En toch vond ik het antwoord niet op de website. Ik zou daarom willen dat het antwoord hierop (beter zichtbaar) op jullie website wordt geplaatst.

Bovenstaande even los van de bijzondere situaties zoals over moeten stappen op een andere vervoerder of voor de spits inchecken en tijdens de spits overstappen ingeval van een daltarief-abonnement (dat laatste is soms ook op mij van toepassing, en daarvan vond ik gelukkig wel het antwoord: dat dat sinds +/- 2016 geen kostenverhogende invloed meer heeft).

Reputatie 5

De regel is simpel. Je mag reizen via de verbindingen die de reisplanner aangeeft. De prijs wordt altijd berekend langs de kortste route. Wanneer je reist via een langere - maar wel door de reisplanner aangegeven - route, dan mag je buiten de kortste route niet uit- en inchecken, want dan wordt alsnog die langere route in rekening gebracht. Daarom is overstappen op Amsterdam Sloterdijk een probleem, omdat je daar soms wel moet uit- en inchecken, hoewel reizen via Sloterdijk een toegestane reisroute is. Je betaalt dan ten onrechte teveel.

Tussen Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Lelylaan is reizen via Sloterdijk volgens mij nooit een toegestane reisweg volgens de reisplanner. Je mag wel via Sloterdijk reizen, maar alleen als je daar uit- en incheckt. Doe je dat niet,dan heb je tussen Sloterdijk en Lelylaan formeel geen geldig vervoerbewijs.

Goedemiddag 276491mv.

Het antwoord van Rudi is correct. Ik heb het verbeterverzoek doorgezet. Bedankt voor het meedenken.

In reactie op Rudi:

Als ik het zo lees is reizen vanaf Den Haag via Amsterdam Sloterdijk naar Lelylaan dus sowieso onaantrekkelijk. Kiezen uit twee kwaden: of onnodig veel betalen voor je ritprijs of een boete riskeren. Dit stelt mij teleur. Komt de flexibiliteit in het reizen niet ten goede. Behalve omstandigheden zoals een lange overstaptijd of bijv. volle trein mijden* kan er ook nog iets ingrijpenders spelen, zoals dat (een) trein(en) op een bepaald traject uitgevallen zijn. Wellicht kun je de extra kosten door het omreizen dan wel terugvragen (hoor ik ook graag), maar dat kost dan wel tijd en moeite. Makkelijker is als het digitale systeem van de NS erop ingesteld wordt om gewoon altijd de kortste ritprijs te pakken, waarbij de reiziger de keuze heeft hoe hij/zij de reis maakt. Immers, als het al te extreem wordt, zoals via bijv. Groningen van Den Haag naar Amsterdam reizen, dan zal er toch geen hond zijn die dit doet.

*Alhoewel dit behalve qua comfort ivm de Coronacrisis nu ook nog een andere reden heeft.

Reputatie 5
Badge +1

De reisplanner geeft al de routes aan waarvoor de minste Tarief Eenheden wordt berekend, tenzij een andere vervoerder onderdeel is van je reis, dan worden er meerdere opties weergeven.

De reiziger heeft al bij sommige reizen een keuze tussen meerdere routes. Als voorbeeld: Leiden Centraal - Amsterdam Centraal mag zowel via Haarlem als via Schiphol.

Ook bij extremen zullen mensen misbruik maken van het systeem. Ik kan dan bijvoorbeeld op Rotterdam Centraal inchecken, naar Zwolle reizen en dan via Almere en Amsterdam terug te reizen naar Schiedam Centrum. Kosten €2,40, maar ik ben wel het halve land door gereisd. 

Reputatie 5

Uitgangspunt is altijd al geweest dat een treinkaartje geldt langs de kortste route en er anders moet worden betaald voor de omweg (“omwegkaartje”). Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft NS dit uitgangspunt verruimd door reizen toe te staan langs een langere, maar snellere route, of een verbinding met minder overstappen. De reisplanner geeft zulke reismogelijkheden nu ook en wordt inmiddels in de vervoersvoorwaarden als leidend beschouwd. Alleen het “terugsteekverbod” (een station mag niet twee keer worden gepasseerd) wordt strikt gehandhaafd, hoewel dat in veel gevallen heel ongunstig voor de reiziger uitpakt.

Ik denk niet dat de reiziger er heel veel bij wint wanneer NS reisrouteregel helemaal loslaat en er hooguit veel meer discussie bij controle in de trein ontstaat.

Bij stremmingen kun je altijd omreizen en de meerkosten bij klantenservice terugvragen - en wellicht ook een groot deel van de reiskosten zelf via Geld-terug-bij-vertraging. Overigens kost de comfortabele (om)reis Laan van NOI-Sloterdijk-Lelylaan je maar 1,10 euro extra.

Reageer