verbinding Arnhem Utrecht Cs Amstel

  • 19 januari 2017
  • 36 reacties
  • 1249 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 3
Hallo niek2. Uiteraard is het niet leuk als je je aansluiting net mist. Ik heb even navraag gedaan maar het aantal keer dat de aansluiting in Utrecht wordt gehaald ligt toch redelijk hoog (> 95%). Natuurlijk halen wij het liefst de 100%. Het klopt wel dat het vaker voorkomt in de spits dat de aansluiting wordt gemist. Dit lijkt vooral samen te hangen met het combineren van extra treinstellen in Arnhem. We zijn voortdurend bezig om te kijken of we de dienstregeling verder kunnen optimaliseren. Met name het drukke traject Arnhem-Nijmegen heeft hierbij onze aandacht om jouw aansluiting te verbeteren.
Reputatie 4
Beste Frank, bedankt dat u een reactie geeft.

Nogmaals, u geeft geen antwoord op mijn vraag en erkent dus niet het probleem wat ik op tafel leg: hoe meet u hoe een aansluiting gehaald wordt? Wanneer een trein op tijd aankomt, of wanneer reizigers een aansluiting halen?

Want ik kan u vertellen: mijn aansluiting ligt zo rond of onder de 50% en u mag mijn reisgegevens hiervoor inzien.

Ik geef een heel concreet voorbeeld: 10 februari de "verbinding" Arnhem–Amstel 18:21 overstap op Utrecht CS van IC 3162 naar IC 862. De trein komt op tijd binnen, maar de aansluiting is NiET haalbaar. Dan kan u met fictieve aansluitingscijfers komen, maar deze zijn niet op de juiste feiten gebaseerd. Het heeft niks met het combineren van treinstellen te maken, aangezien de trein niet met vertraging binnenkomt: de trein is "op tijd", maar de overstap is niet mogelijk.

Dit zijn de feiten, een gemiste aansluiting:


Erkent u dat uw aansluitingcijfer van 95% fictief is en niet gebaseerd op reizigers gegevens?
Reputatie 4
Wie van de NS kan het bovenstaande probleem doorzetten, zodat er serieus naar gekeken wordt? Nogmaals voor de duidelijkheid: bovenstaande twee minuten cross-platform overstap is niet mogelijk, OOK NIET wanneer de treinen volgens dienstregeling aankomen.

Het probleem is essentieel dat het JUIST NIET kan wanneer de treinen volgens dienstregeling aankomen: bovenstaande communicatie medewerker van de NS is niet in staat het probleem met de dienstregeling te begrijpen die ik heel duidelijk in zwart en wit, en met bewijs, uiteenzet.
Reputatie 3
Hallo Niek2, het was even wat uitzoekwerk maar het klopt helemaal wat je zegt: de gerealiseerde aansluitingen worden momenteel gemeten op basis van feitelijke aankomst en vertrektijd. Dit kan inderdaad betekenen dat iemand zijn aansluiting net niet haalt terwijl het wel wordt geregistreerd als een gehaalde aansluiting. Dit kan helaas moeilijk anders. Alleen al op station Utrecht gaat het om meer dan 10 mogelijke aansluitingen per trein per richting (niet alleen de cross platform aansluiting waar jij over schrijft!!). Dat valt niet handmatig te registreren.

Idealiter wil je natuurlijk registreren hoe punctueel de reis voor de reiziger is die van A naar B. Dit hangt niet alleen af van de gehaalde aansluitingen maar ook van de punctualiteit van de losse treinen. Om hier meer zicht op te krijgen wordt door NS sinds kort naast treinpunctualiteit ook naar reizigerspunctualiteit gekeken op basis van de feitelijk in- en uitcheckdata van de OV-chipkaart. Omdat op veel stations de poortjes nog niet gesloten zijn is dit momenteel nog niet heel nauwkeurig maar dit wordt steeds beter. NS gaat door de overheid ook afgerekend worden op de prestaties op deze indicator. Het is ons er dus zeker alles aan gelegen om te zorgen dat zoveel mogelijk aansluitingen goed verlopen. Voor de aansluiting waar jij een paar keer over hebt gepost betekent dit vooral dat we kijken hoe kan worden voorkomen dat de Intercity's uit Arnhem vertraagd in Utrecht binnen komen. Zoals eerder gepost zit het knelpunt hierbij vooral tussen Arnhem en Nijmegen. Wij zijn momenteel hard bezig te kijken wat we hier nog op korte termijn kunnen verbeteren. Sinds jouw posts houd ik hem ook persoonlijk dagelijks in de gaten want ik stap dagelijks in Utrecht in de treinen uit Arnhem en 's-Hertogenbosch richting Amsterdam. Tot nu toe zie ik het elke keer goed gaan, behoudens de momenten dat 1 van de 2 treinen echt fors te laat is. Maar ik blijf het in de gaten houden. Ondertussen werken mijn collega's hard aan het verder verbeteren van de dienstregeling. In december gaat het sowieso voor jou veranderen omdat dan elke tien minuten een Intercity gaat rijden richting Amsterdam. Ik ga er vanuit dat het dan sowieso voor jou zal verbeteren omdat dan de eventuele wachttijd omlaag zal gaan.

Ter informatie tenslotte de definitie van de nieuwe indicator reizigerspunctualiteit:

Het percentage van de reizen dat met minder dan 5 minuten vertraging is verlopen. Dat wil zeggen dat de reiziger bij aankomst op zijn uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken. Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. In scope zijn reizigers die inchecken én uitchecken op een Hoofdrailnet station en met NS reizen.

Dit gaat nog steeds niet goed helaas….
De laatste drie weken meerdere malen de aansluiting gemist

Tijdens werkdagen reis ik van Driebergen naar Amsterdam Amstel.  Ik neem altijd de trein van 6:42u en heb dan op Utrecht CS, volgens de dienstregeling,  2min tijd om over te stappen op de trein naar Amstel. Dit is aan de andere zijde van het perron en kost dus maar 20sec.
Met mij moeten nog tientallen reizigers deze overstap maken. Helaas arriveert de trein op Utrecht CS vaak te laat en zien wij,  letterlijk,  de trein naar Amstel voor onze neus vertrekken.

Ik snap dat er strikte dienstregelingen zijn maar de trein mag op het traject Amstel - Amsterdam CS maar met heel lage snelheid rijden en moet vervolgens lang wachten op Amsterdam CS. Hier kan de NS dus gerust een minuut van gebruiken om op Utrecht CS de trein later te laten vertrekken en zo enkele tientallen medewerkers een overstap te gunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dat er strikte dienstregelingen zijn maar de trein mag op het traject Amstel - Amsterdam CS maar met heel lage snelheid rijden en moet vervolgens lang wachten op Amsterdam CS. Hier kan de NS dus gerust een minuut van gebruiken om op Utrecht CS de trein later te laten vertrekken en zo enkele tientallen medewerkers een overstap te gunnen.

Zo simpel is het natuurlijk niet. Als de trein later vertrekt uit Utrecht blijft hij daar langer perrons en sporen blokkeren.

Reputatie 5

Dit gaat nog steeds niet goed helaas….
De laatste drie weken meerdere malen de aansluiting gemist

Tijdens werkdagen reis ik van Driebergen naar Amsterdam Amstel.  Ik neem altijd de trein van 6:42u en heb dan op Utrecht CS, volgens de dienstregeling,  2min tijd om over te stappen op de trein naar Amstel. Dit is aan de andere zijde van het perron en kost dus maar 20sec.
Met mij moeten nog tientallen reizigers deze overstap maken. Helaas arriveert de trein op Utrecht CS vaak te laat en zien wij,  letterlijk,  de trein naar Amstel voor onze neus vertrekken.

Ik snap dat er strikte dienstregelingen zijn maar de trein mag op het traject Amstel - Amsterdam CS maar met heel lage snelheid rijden en moet vervolgens lang wachten op Amsterdam CS. Hier kan de NS dus gerust een minuut van gebruiken om op Utrecht CS de trein later te laten vertrekken en zo enkele tientallen medewerkers een overstap te gunnen.

Is hier niet een 10 minuten dienstregeling van kracht? Daarom is het lastig treinen te laten wachten en de volgende trein is er al relatief snel.

Volgens mij is de 10 minuten dienstregeling  pas vanaf 07:00u. Dus op deze situatie niet van toepassing.

Reputatie 5

Volgens mij is de 10 minuten dienstregeling  pas vanaf 07:00u. Dus op deze situatie niet van toepassing.

Je hebt dan inderdaad nog net 15 minuten overstaptijd ipv 10 minuten.

met het missen van de aansluiting loop ik 16min vertraging op. Dat is op een normale reistijd van 29min erg veel.

Reputatie 5

met het missen van de aansluiting loop ik 16min vertraging op. Dat is op een normale reistijd van 29min erg veel.

Been there, done that.

Ik ken het gevoel met regelmatig cross over te hebben gemist op Leiden tussen Den Haag CS en Heemstede als ik een keer niet voor de rechtstreekse optie koos. Alleen geldt helaas dat het spoor enorm druk is en het enorm lastig is om te wachten omdat dan later in het traject of op een ander traject waar de trein wordt ingezet, ook problemen kunnen ontstaan. Of sneeuwbal effect op andere treinen.

Reageer