verbinding Arnhem Utrecht Cs Amstel

• 19 januari 2017
  • 36 reacties
  • 1293 Bekeken

afgelopen twee werkweken is de aansluiting nauwelijks gehaald aankomst 8:21 perron 5 aansluiting 8:23 perron 7. oa door koppelen van matrieel in Arnhem. vandaag ook weer. vandaag loopt de vertraging verder op in de ic naar Den Helder omdat er een goederentrein voor de ic zit, het is maar waar je prioriteit aan geeft. de sprinter haalt ons nu in.
Heb al eerder aangegeven dat alternatief kan zijn de ic naar Den Helder op Arnhem om @:46 en @:16 ipv @:01 en @:31 te laten vertrekken. dan hoef je in Utrecht niet meer de aansluiting te missen, iedereen blij

36 reacties

Reputatie 6

Volgens mij is de 10 minuten dienstregeling  pas vanaf 07:00u. Dus op deze situatie niet van toepassing.

Je hebt dan inderdaad nog net 15 minuten overstaptijd ipv 10 minuten.

Reputatie 3
Hallo Niek2, het was even wat uitzoekwerk maar het klopt helemaal wat je zegt: de gerealiseerde aansluitingen worden momenteel gemeten op basis van feitelijke aankomst en vertrektijd. Dit kan inderdaad betekenen dat iemand zijn aansluiting net niet haalt terwijl het wel wordt geregistreerd als een gehaalde aansluiting. Dit kan helaas moeilijk anders. Alleen al op station Utrecht gaat het om meer dan 10 mogelijke aansluitingen per trein per richting (niet alleen de cross platform aansluiting waar jij over schrijft!!). Dat valt niet handmatig te registreren.

Idealiter wil je natuurlijk registreren hoe punctueel de reis voor de reiziger is die van A naar B. Dit hangt niet alleen af van de gehaalde aansluitingen maar ook van de punctualiteit van de losse treinen. Om hier meer zicht op te krijgen wordt door NS sinds kort naast treinpunctualiteit ook naar reizigerspunctualiteit gekeken op basis van de feitelijk in- en uitcheckdata van de OV-chipkaart. Omdat op veel stations de poortjes nog niet gesloten zijn is dit momenteel nog niet heel nauwkeurig maar dit wordt steeds beter. NS gaat door de overheid ook afgerekend worden op de prestaties op deze indicator. Het is ons er dus zeker alles aan gelegen om te zorgen dat zoveel mogelijk aansluitingen goed verlopen. Voor de aansluiting waar jij een paar keer over hebt gepost betekent dit vooral dat we kijken hoe kan worden voorkomen dat de Intercity's uit Arnhem vertraagd in Utrecht binnen komen. Zoals eerder gepost zit het knelpunt hierbij vooral tussen Arnhem en Nijmegen. Wij zijn momenteel hard bezig te kijken wat we hier nog op korte termijn kunnen verbeteren. Sinds jouw posts houd ik hem ook persoonlijk dagelijks in de gaten want ik stap dagelijks in Utrecht in de treinen uit Arnhem en 's-Hertogenbosch richting Amsterdam. Tot nu toe zie ik het elke keer goed gaan, behoudens de momenten dat 1 van de 2 treinen echt fors te laat is. Maar ik blijf het in de gaten houden. Ondertussen werken mijn collega's hard aan het verder verbeteren van de dienstregeling. In december gaat het sowieso voor jou veranderen omdat dan elke tien minuten een Intercity gaat rijden richting Amsterdam. Ik ga er vanuit dat het dan sowieso voor jou zal verbeteren omdat dan de eventuele wachttijd omlaag zal gaan.

Ter informatie tenslotte de definitie van de nieuwe indicator reizigerspunctualiteit:

Het percentage van de reizen dat met minder dan 5 minuten vertraging is verlopen. Dat wil zeggen dat de reiziger bij aankomst op zijn uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken. Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. In scope zijn reizigers die inchecken én uitchecken op een Hoofdrailnet station en met NS reizen.

Dit gaat nog steeds niet goed helaas….
De laatste drie weken meerdere malen de aansluiting gemist

Tijdens werkdagen reis ik van Driebergen naar Amsterdam Amstel.  Ik neem altijd de trein van 6:42u en heb dan op Utrecht CS, volgens de dienstregeling,  2min tijd om over te stappen op de trein naar Amstel. Dit is aan de andere zijde van het perron en kost dus maar 20sec.
Met mij moeten nog tientallen reizigers deze overstap maken. Helaas arriveert de trein op Utrecht CS vaak te laat en zien wij,  letterlijk,  de trein naar Amstel voor onze neus vertrekken.

Ik snap dat er strikte dienstregelingen zijn maar de trein mag op het traject Amstel - Amsterdam CS maar met heel lage snelheid rijden en moet vervolgens lang wachten op Amsterdam CS. Hier kan de NS dus gerust een minuut van gebruiken om op Utrecht CS de trein later te laten vertrekken en zo enkele tientallen medewerkers een overstap te gunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dat er strikte dienstregelingen zijn maar de trein mag op het traject Amstel - Amsterdam CS maar met heel lage snelheid rijden en moet vervolgens lang wachten op Amsterdam CS. Hier kan de NS dus gerust een minuut van gebruiken om op Utrecht CS de trein later te laten vertrekken en zo enkele tientallen medewerkers een overstap te gunnen.

Zo simpel is het natuurlijk niet. Als de trein later vertrekt uit Utrecht blijft hij daar langer perrons en sporen blokkeren.

Reputatie 6

Dit gaat nog steeds niet goed helaas….
De laatste drie weken meerdere malen de aansluiting gemist

Tijdens werkdagen reis ik van Driebergen naar Amsterdam Amstel.  Ik neem altijd de trein van 6:42u en heb dan op Utrecht CS, volgens de dienstregeling,  2min tijd om over te stappen op de trein naar Amstel. Dit is aan de andere zijde van het perron en kost dus maar 20sec.
Met mij moeten nog tientallen reizigers deze overstap maken. Helaas arriveert de trein op Utrecht CS vaak te laat en zien wij,  letterlijk,  de trein naar Amstel voor onze neus vertrekken.

Is hier niet een 10 minuten dienstregeling van kracht? Daarom is het lastig treinen te laten wachten en de volgende trein is er al relatief snel.

Volgens mij is de 10 minuten dienstregeling  pas vanaf 07:00u. Dus op deze situatie niet van toepassing.

met het missen van de aansluiting loop ik 16min vertraging op. Dat is op een normale reistijd van 29min erg veel.

Reputatie 6

met het missen van de aansluiting loop ik 16min vertraging op. Dat is op een normale reistijd van 29min erg veel.

Been there, done that.

Ik ken het gevoel met regelmatig cross over te hebben gemist op Leiden tussen Den Haag CS en Heemstede als ik een keer niet voor de rechtstreekse optie koos. Alleen geldt helaas dat het spoor enorm druk is en het enorm lastig is om te wachten omdat dan later in het traject of op een ander traject waar de trein wordt ingezet, ook problemen kunnen ontstaan. Of sneeuwbal effect op andere treinen.

Balen dat je op dit traject nog steeds last hebt van vertragingen en slechte aansluitingen.

Ik zie in de reisplanner inderdaad dat het een krappe aansluiting is.

Ik zal je bevindingen intern doorzetten naar verantwoordelijke afdeling, maar ik kan geen garantie geven dat het wordt aangepast.

Mocht je traject verbeteren of juist weer verslechteren, dan horen we het graag van je.
Reputatie 4
Ik heb eerder eenzelfde klacht geuit over exact dezelfde overstap: https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/waarom-staat-overstap-de-dienstregeling-deze-niet-mogelijk-is-30263

Probleem is dat de NS van mening is dat een trein met vertrektijd 8:23 ook om 8:23 moet rijden. Dat betekent dat de deuren om 8:22 dicht gaan, hoe moet je dan overstappen vanuit een trein die om 8:21 aankomt of *horror* 30 seconden later?
Reputatie 4
Het probleem is me niet helemaal duidelijk. De treinen van .01 en .31 uit Arnhem stoppen in Amsterdam Amstel en die andere 2 gaan na Bijlmer Arena linksaf naar Schiphol.
Reputatie 4
De NS wil een minuut sneller rijden en laat daardoor de reiziger een kwartier langer staan, dat is het probleem.
Reputatie 2
De afgelopen jaren tot nu toe heb ik nooit begrepen, wat mensen te zoeken hadden op station Amsterdam Amstel. Amsterdam Centraal kan ik me iets bij voorstellen. En Amsterdam Bijlmer Arena ook wel. Maar Amsterdam Amstel.
Reputatie 4
De afgelopen jaren tot nu toe heb ik nooit begrepen, wat mensen te zoeken hadden op station Amsterdam Amstel. Amsterdam Centraal kan ik me iets bij voorstellen. En Amsterdam Bijlmer Arena ook wel. Maar Amsterdam Amstel.
Dat is interessant, hoe zou u vanuit Utrecht naar verschillende locaties in Amsterdam reizen? Bijvoorbeeld naar Nieuwmarkt, Rembrandtplein, Artis, of het Oosterpark?
Reputatie 3
Ik snap niet dat jij dat niet snapt.
Reputatie 4
De NS wil een minuut sneller rijden en laat daardoor de reiziger een kwartier langer staan, dat is het probleem.
Maar dat zou dan gaan om reizigers, die in Utrecht uit de andere trein langs hetzelfde perron stappen. Zeg maar, de trein van Limburg naar Schiphol.

@Schraper: je kunt je ook vriendelijker uitdrukken 😃
Reputatie 1
Je kan ook gewoon blijven zitten tot Bijlmer en daar overstappen op de metro.
Metro 54 brengt je dan in 9 minuten op Amstel
Reputatie 1
Haha omdat je daar gemakkelijk kan overstappen op het metronetwerk, plus naar de universiteit of de hogeschool.
Reputatie 2
Kan allemaal wel wezen wat jullie zeggen. Maar hoever ligt de universiteit, Artis en het Oosterpark dan van Amsterdam Amstel af. En naar Artis reizen niet dagelijks mensen, behalve de verzorgers van al die dieren die daar gehuisvest zijn. En het ander personeel van Artis. Toeristen vinden het echt niet erg om een stukje verder te moeten reizen.
De universiteit kan ik me nog iets bij voorstellen, daar moeten dagelijks duizenden studenten naar toe.
Maar aan de andere kant als er studenten half uur moeten wachten op het ijskoude station Den Bosch, kunnen studenten die in Amsterdam studeren best wel een kwartier in de metro zitten.

Laat bij de nieuwe dienstregeling alleen maar een sprinter halteren op Amsterdam Amstel.
En voeg eventueel Geldermalsen of Boxtel toe als intercitystation.
Badge +3
Station Amsterdam Amstel heeft ongeveer 30.000 in- en uitstappers per dag, wat nog meer is dan Amsterdam Bijlmer ArenA. De stations Geldermalsen en Boxtel hebben er zo'n 6.000. Kennelijk zijn er toch een heleboel mensen die wel iets op Amsterdam Amstel te zoeken hebben. Een intercitystop op Amstel lijkt me daarmee prima gerechtvaardigd, evenals het stoppen van alleen sprinters op Geldermalsen en Boxtel.
Reputatie 4
Kan allemaal wel wezen wat jullie zeggen. Maar hoever ligt de universiteit, Artis en het Oosterpark dan van Amsterdam Amstel af.
U heeft blijkbaar niet gekeken hoe er dan het beste gereisd kan worden? Het antwoord is via Amsterdam Amstel, dus uw mysterie is nu opgelost:

En naar Artis reizen niet dagelijks mensen, behalve de verzorgers van al die dieren die daar gehuisvest zijn.

U vergeet dat er mensen in Amsterdam wonen, in de omgeving van Nieuwmarkt, Rembrandtplein, Artis, en het Oosterpark. De metro is iedere dag propvol, met mensen die van het centrum naar Amsterdam Amstel reizen om daar de trein naar hun werk -of andere bestemming- te nemen.
Reputatie 1
Kan allemaal wel wezen wat jullie zeggen. Maar hoever ligt de universiteit, Artis en het Oosterpark dan van Amsterdam Amstel af. En naar Artis reizen niet dagelijks mensen, behalve de verzorgers van al die dieren die daar gehuisvest zijn. En het ander personeel van Artis. Toeristen vinden het echt niet erg om een stukje verder te moeten reizen.
De universiteit kan ik me nog iets bij voorstellen, daar moeten dagelijks duizenden studenten naar toe.
Maar aan de andere kant als er studenten half uur moeten wachten op het ijskoude station Den Bosch, kunnen studenten die in Amsterdam studeren best wel een kwartier in de metro zitten.

Laat bij de nieuwe dienstregeling alleen maar een sprinter halteren op Amsterdam Amstel.
En voeg eventueel Geldermalsen of Boxtel toe als intercitystation.

Geldermalsen en Tiel hebben al een kwartierdienst naar Utrecht Centraal, dus vindt dat je daarover niet kan klagen.
En nogmaals, Amstel is enorm belangrijk station waar het vaak druk is. Met perfecte overstapmogelijkheden naar het centrum, metronetwerk, tramnetwerk en bussen.
Reputatie 4
@Treinspotter-Rene: vanuit Tiel en ~Passewaaij kun je maar 2 keer per uur naar Utrecht, net zoals vanuit Zaltbommel.
Reputatie 1
@Treinspotter-Rene: vanuit Tiel en ~Passewaaij kun je maar 2 keer per uur naar Utrecht, net zoals vanuit Zaltbommel.
Sorry, je hebt gelijk, ik verwarde tiel even met Houten
Reputatie 3
Bedankt voor alle meldingen over deze overstap. Wij monitoren de verschillende overstappunten en kijken waar dat nodig is of er verbetering mogelijk is. Ik zal deze specifieke overstap Arnhem Amstel op Utrecht Centraal doorgeven aan de deskundigen. Ik heb wel alvast goed nieuws: vanaf dienstregeling 2018 gaat er 6x per uur een Intercity rijden tussen Eindhoven en Utrecht (4 naar Amsterdam Centraal, 2 naar Schiphol) en 6x per uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal (4 uit Eindhoven, 2 uit Nijmegen). Dit betekent dat de wachttijd in Utrecht maximaal 10 minuten wordt, ook als de trein uit Arnhem te laat is en de aansluitende trein gemist is.

Mbt de overstappen in Den Bosch: hierover zijn al verschillende discussies gevoerd op dit forum. Door de beperkte ruimte op de infrastructuur kan het helaas echt niet anders. We zijn voor deze overstap nog aan het studeren of binnen het ontwerp van 2018 (met de 6 ipv 4 Intercity's) andere oplossingen mogelijk zijn.

Reageer