verbinding Nijmegen - Eindhoven per stoptrein

Sinds de vorige dienstregeling is de direct stoptrein Nijmegen-Eindhoven vervallen. Vroeger was er een directe stoptrein van Nijmegen naar Eindhoven. Ik heb daar wel behoefte aan, destijds een huis nabij Dukenburg gekocht om goed naar Eindhoven te kunnen reizen

Regio Arnhem-Nijmegen en regio Eindhoven zijn 2 vd 3 de dichtsbevolkte regio's buiten de randstad. Toenmalig minister May-Weggen heeft destijds gepleit voor directe verbinding tussen Nijmegen en Eindhoven. Immers, Nijmegen is goed in Health, en Eindhoven in High Tech. De stoptrein kwam, en ook scholieren uit zuid-Gelderland konden probleemloos naar de tamelijk unieke opleidingen in Boxtel of naar de TU Eindhoven / Fontys komen. De werkloosheid in Eindhoven neemt snel af, dus ook nu hebben forensen uit de regio Nijmegen baat bij een goede verbinding naar de regio Eindhoven.
Dit alles is helaas vervallen. De argumentatie was op dit Forum dat er een tekort is aan materieel. Dat zou dit jaar opgelost worden. En komt deze verbinding dan weer terug?

Groeten,
JJ
PS merk op dat er om 07:20u dagelijks een LEGE sprinter van Nijmegen naar Den Bosch rijdt. Kennelijk een onvolkomenheidje in het materiaal management. En dat momenteel de stoptrein Nijmegen-Eindhoven 1:30u neemt wat eerst plm 1:10u was. Met een snellere stoptrein zou er juist minder materiaal bezet zijn: 1 trein minder nodig per 4 ritten!

29 reacties

Goedemiddag koning-j,

goed dat je meedenkt met onze dienstregeling. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe het ervoor staat, maar ik voorzie geen grote wijzigingen meer voor de nieuwe dienstregeling van 2018.

In de loop van de tijd zullen we weer een nieuw topic openen voor de dienstregeling van 2018, daar zullen onze dienstregelingexperts ook weer druk meelezen. Ik wil je dan ook zeker vragen je te mengen in de discussie als we die weer starten!
Reputatie 2
Dit waren officieel altijd al 2 verschillende sprinters. Nijmegen-'s-Hertogenbosch was treinserie 4400 en 's-Hertogenbosch-Deurne was treinserie 9600. Die twee werden in 's-Hertogenbosch echter wel doorgekoppeld (met een stop van 10 minuten op 's-Hertogenbosch).

Hier is eigenlijk niet zo gek veel aan veranderend. De 4400 begint nu op Arnhem Centraal begint en de stop op 's-Hertogenbosch nu 16 minuten is. Het enige wat jij nu merkt is dat op de borden deze trein niet meer aangekondigd wordt als doorgaande trein. De twee treinseries rijden echter nog altijd wel door op elkaar op 's-Hertogenbosch. In praktijk is het dus een sprinter Arnhem Centraal - Deurne.
Dat die doorgaande trein langzamer is geworden heeft ermee te maken dat hij inpasbaar moet zijn tussen de verschillende intercity's in. Het oude tijdpad was niet meer mogelijk i.v.m. het doorrijden van/naar Arnhem Centraal en de gewijzigde ligging van de intercity tussen Arnhem Centraal en 's-Hertogenbosch.

Dit gaat echter vanaf december wel veranderen. De sprinter uit Arnhem Centraal wordt dan doorgekoppeld op de sprinter naar Dordrecht. Hiermee wordt de huidige overstaptijd van 30 minuten weggewerkt, waardoor kortere reistijden ontstaan en er 4 reismogelijkheden vanaf Nijmegen naar Tilburg en Breda ontstaan.

Die lege sprinter die je om 7:20 leeg ziet vertrekken uit Nijmegen is wellicht materieel dat in Wijchen klaargezet wordt om de sprinter naar Zutphen te verlengen en zodoende voor voldoende capaciteit te kunnen zorgen. Hiervoor is de tijd in Nijmegen zelf te krap (hiervoor heb je een stop van 3 minuten nodig om dit betrouwbaar te doen, de trein stopt er echter maar 2 minuten).

Overigens zal je rond 7:12 (direct na de IC) waarschijnlijk ook een lege sprinter ri. 's-Hertogenbosch zien rijden. Deze dient om in Oss de eerste spitstrein naar 's-Hertogenbosch te rijden.
dank voor de vriendelijke uitleg en de verklaring over de "spooktrein" die ik 's morgens langs zie scheuren.

De huidige stoptrein stopt tamelijk lang in Oss en in Boxtel. Daar zijn veel reizigers niet erg blij mee en dit was eerst niet zo. Ik denk dat dit meer dan 10 minuten is bijelkaar.

Zoals de minister indertijd bepleitte is het waardevol om een directe trein van Nijmegen naar Eindhoven te hebben. Als de sprinter naar Breda door gaat lopen, dan rijdt deze juist op het stuk waar ook de intercity al rijdt. Ik verwacht dat het voor bezoekers van de universiteit in Tilburg wel gunstig is, maar die kunnen nu ook al gemakkelijk overstappen vanaf een intercity. Misschien wordt hier toch een kans op een strategische verbinding gemist. Misschien is dat voor 2018 nog eens te bekijken?
Zoals mijn collega al aangaf is de kans vrij klein dat er op dit moment nog grote wijzigingen gaan plaatsvinden in de huidige geplande dienstregeling voor 2018. Er gaat vrij veel tijd overheen om alles netjes in elkaar te laten passen.

Dat gezegd hebbende kun je deze situatie het beste aansnijden in het topic dat binnenkort gestart gaat worden over de dienstregeling van 2018. In dat topic zullen er namelijk medewerkers actief zijn die hebben meegeholpen met het maken van de dienstregeling. Zij zullen je veel beter kunnen helpen met dit vraagstuk.
Reputatie 2
Zoals de minister indertijd bepleitte is het waardevol om een directe trein van Nijmegen naar Eindhoven te hebben. Als de sprinter naar Breda door gaat lopen, dan rijdt deze juist op het stuk waar ook de intercity al rijdt. Ik verwacht dat het voor bezoekers van de universiteit in Tilburg wel gunstig is, maar die kunnen nu ook al gemakkelijk overstappen vanaf een intercity. Misschien wordt hier toch een kans op een strategische verbinding gemist. Misschien is dat voor 2018 nog eens te bekijken?Een rechtstreekse sprinter Nijmegen-Eindhoven zal weinig toevoegen, aangezien het altijd sneller zou zijn om in 's-Hertogenbosch over te stappen op de intercity. Zeker nu er vanaf december elke 10 minuten een intercity tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven gaat rijden, zal de sprinter altijd ingehaald moeten worden door een van die intercity's. Aangezien op Nijmegen-Eindhoven de reizigers dus toch al gunstiger af zijn door over te stappen en op de relatie Nijmegen-Tilburg dit veel extra voordelen op levert:
1) een extra verbinding Nijmegen-Tilburg (van 2 naar 4 verbindingen per uur)
2) een snellere reistijd Nijmegen - Tilburg Universiteit (nu nog een overstap van 26 minuten in 's-Hertogenbosch met de IC en 30 met de sprinter)
3) het levert minder kruisingen op, waardoor de dienstregeling betrouwbaarder wordt.
Hierdoor is het dus beter om naar Dordrecht door te koppelen i.p.v. Deurne.

Als NS echter slim is, proberen ze te kijken of de spitssprinter Oss - 's-Hertogenbosch wél kan doorrijden naar Deurne. Als dat mogelijk zou zijn, zou voor de stations tussen Oss en 's-Hertogenbosch alsnog die rechtstreekse sprinter rijden (en ruim een kwartier sneller dan nu) én spaart NS keringen uit in 's-Hertogenbosch in de spits.
Reputatie 3
Nuance......overstap sprinter op IC is misschien mogelijk. Maar IC op IC op Den Bosch is slechts 2 minuten (wat vaak mis gaat!) of langer wachten.
Reputatie 2
Maar het ging nu over die sprinter.

Overigens: die overstap IC-IC wordt komend jaar 5 minuten ruimer, doordat de IC naar Maastricht 5 minuten gaat verschuiven en er een 10-minutendienst per IC komt op (Amsterdam-)Utrecht-Eindhoven
Reputatie 3
@Nick8 mijn reactie was nav het gegeven dat eerder in het topic de IC er al bij gehaald wordt.
Reputatie 3
Trouwens dit is niet de 1ste x dat zoiets dergelijks met sprinter/stoptrein gebeurt in de NS dienstregeling. Ik woon zelf op loopafstand van een kleiner station, waar ik ideaal de stoptrein richting Utrecht/Ede-Wageningen kon nemen. Een goede verbinding voor mijn toenmalige werk. Totdat de NS besloot deze trein in nieuwe dienstregeling plots naar Nijmegen te laten rijden. Met gevolg dat ik nu voor praktisch alle reizen naar het Centraal station moet (meer reistijd, stalling etc). Ik heb dat grotendeels als mijn pech beschouwd, hoewel ik al jaren mijn vraagtekens bij de dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen zet.
Reputatie 7
Badge +3
@Nick8
De spitssprinters Oss-Den Bosch gaan in december in de spits doorrijden naar Deurne, maar die rijden wel maar in één richting en die rijden in de middagspits alleen op studententijden en niet op de tijden waarop forensen reizen. De reden van de koppeling lijkt overigens vooral te zijn dat daarmee vergeleken met nu een trein kan worden uitgespaard.

Buiten de spits gaan de sprinters uit Deurne kort keren in Den Bosch.
Reputatie 7
Badge +3
Sinds de vorige dienstregeling is de direct stoptrein Nijmegen-Eindhoven vervallen. Vroeger was er een directe stoptrein van Nijmegen naar Eindhoven. Ik heb daar wel behoefte aan, destijds een huis nabij Dukenburg gekocht om goed naar Eindhoven te kunnen reizen
Je ziet dit hier wel vaker voorbij komen: mensen die ergens gaan wonen op basis van de treindienstregeling. Ik vind dat altijd een zeer gevaarlijk tactiek zeker in het geval van minder gangbare verbindingen. De IC van Utrecht naar Amsterdam zal over 25 jaar nog steeds wel rijden maar verbindingen vanaf kleine stations kunnen nogal eens wijzigen in de loop der tijden.
Reputatie 2
In de goede oude tijd reed er nog een turkois gekleurde bus van Eindhoven via Grave, Uden, Gemert naar Eindhoven. Oftewel de welbekende interliner. Lijn 410. Deze bus stopte op Nijmegen Station, Nijmegen Dukenburg, Ravenstein carpoolplaats A50, Uden Wijsthoek, Uden Busstation, Volkel Schoolstraat,
Boekel Kerk, Gemert Pastoorpoellplein, Gemert Caroussel (tegenwoordig anders geheten...!), Beek en Donk Lieshoutseweg, Nuenen Smits van Oyenlaan, Eindhoven station.
Van daaruit pakte toen de scholieren/studenten lijn 3 of 4 richting Blixembosch West of Vaartbroek.
Het voordeel was dat je met een NS-kaartje kon reizen. En daarmee kon genieten van 40% korting in de daluren.
Reputatie 7
Badge +3
De interliners waren vrijwel allemaal een financieel drama vandaar ze weer verdwenen zijn. Een deel leeft nog voort als snelbus (zoals de Volanslijnen 400 en 401).

Interliner 410 was niet zo zeer bedoeld voor reizigers van Nijmegen naar Eindhoven maar om Uden (een van de grootste plaatsen in Nederland zonder station) aan te sluiten op de grote buitenwereld. Toen de BBA echter begon met sneldiensten Oss-Uden-Veghel-Eindhoven was het gedaan met lijn 410 met zijn veel tragere route over Gemert. Daarbij kwam ook nog dat de BBA tegen bustarief reed en het bustarief in die tijd nog veel lager was dan het treintarief.
Reputatie 2
Wat ik me kan herinneren werd de interliner toen in de markt gezet om de automobilist te verleiden om de bus te pakken. Snel en comfortabel reizen. De mogelijkheid om zelfs koffie te krijgen op de bus.
Wat er gebeurde was tegelijkertijd een bezuinigingsoperatie in het openbaar vervoer. Voor de doorsnee reiziger had de interliner geen meerwaarde ten opzichten de oude lijn 70 van de Zuid-Ooster. Later Hermes.
Men moest zelfs meer betalen, vooral in de spits. Er reed in die tijd inderdaad een sneldienst Oss - Uden - Veghel - Eindhoven. Lijn 152 van de BBA. De bus reed ook nog door de dorpjes Mariaheide en Son en Breugel. En qua reistijd scheelde het niet zoveel of je nu via Gemert of via Veghel reisde van Uden naar Eindhoven.
Maar als we toch over een goede verbinding gaan hebben: Nijmegen - Eindhoven via Uden en Veghel, is dit wellicht wel iets:
https://www.youtube.com/watch?v=Dd3N9CFKe9M
Dat ziet er goed uit in China lijnennetkaart ;)

@Nick8 Het blijft even afwachten hoe dit traject er de komende dienstregeling uit gaat zien, zoals Chiel en Stijn ook aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
@Miriam
De veranderingen per december zijn al lang bekend. NS heeft die info al een tijd geleden naar het Locov gestuurd.
[quote=koning-j]dank voor de vriendelijke uitleg en de verklaring over de "spooktrein" die ik 's morgens langs zie scheuren.

Die lege trein van Nijmegen rijdt wel degelijk door naar Den Bosch.
Je ziet dit hier wel vaker voorbij komen: mensen die ergens gaan wonen op basis van de treindienstregeling. Ik vind dat altijd een zeer gevaarlijk tactiek zeker in het geval van minder gangbare verbindingen. De IC van Utrecht naar Amsterdam zal over 25 jaar nog steeds wel rijden maar verbindingen vanaf kleine stations kunnen nogal eens wijzigen in de loop der tijden.

De NS zou de verbindingen niet moeten wijzigen. Mensen die de auto willen vermijden kunnen alleen voor de trein kiezen. Verbindingen zijn voor de lange termijn, dat moet wel serieus genomen worden! Ik denk dat een keer meer overstappen overigens niet een ernstige belemmering is.

Ik begrijp nu dat de overstap naar Tilburg gebaat is bij een aanpassing van het schema. Dat lijkt me een redelijk argument. Echter, er zijn helemaal geen stations tussen Den Bosch en Tilburg... Je kunt dit met de intercity ook doen, en vervolgens met de stoptrein in Tilburg een oplossing zoeken.

Een wachttijd van een half uur zoals tussen regio Nijmegen naar de opleidingen in Boxtel of naar Best is wel een serieuze belemmering. Daar zou ook best rekening mee gehouden kunnen worden.
Kortom: als de stoptrein Nijmegen - Den Bosch een gunstige overstap krijgt naar de stoptrein Den Bosch - Eindhoven, dan kan iedereen vlot van de regio Nijmegen / Oss / Rosmalen naar Best of Boxtel.
Dat lijkt me de conclusie van deze discussie.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat vooral om een rechtstreekse verbinding vanuit de richting Nijmegen naar Tilburg Universiteit. Richting Boxtel gaat het alleen om een handjevol leerlingen van St Lucas.

Verder betekent de wijziging van de stoptrein in december een flinke kostenbesparing voor NS omdat daarmee twee treinstellen worden uitgespaard.
Reputatie 2
... Richting Boxtel gaat het alleen om een handjevol leerlingen van St Lucas. ...

Ik meende dat St. Lucas verhuisd was van Boxtel naar Strijp S in Eindhoven.
Ik zie vaak leerlingen van een creatieve MBO opleiding in Boxtel met werkstukken. Is dat echt St Lucas?
En Strijp-S ligt trouwens net zo goed aan dezelfde lijn, twee stops verder.
Het gaat vooral om een rechtstreekse verbinding vanuit de richting Nijmegen naar Tilburg Universiteit. Richting Boxtel gaat het alleen om een handjevol leerlingen van St Lucas.

Verder betekent de wijziging van de stoptrein in december een flinke kostenbesparing voor NS omdat daarmee twee treinstellen worden uitgespaard.

ik pleit voor een kortere overstaptijd van de ene stoptrein naar de andere stoptrein. Er is veel potentieel van mensen die ik ken in Wijchen of Rosmalen die richting Best etc willen. Dat potentieel zal de NS overigens pas zien als mensen in Rosmalen een zitplaats kunnen krijgen in de spits.

De uitleg dat de stoptrein van Nijmegen niet naar Eindhoven doorloopt heb ik geaccepteerd, dat is een passeert station. Het gaat om de aansluiting van de stoptreinen.
Reputatie 7
Badge +3
St Lucas Boxtel zou samen met de Eindhovense vestiging naar Strijp-S verhuizen maar omdat de beide directies niet door één deur konden is dat afgeblazen.

Verder gaat vanaf december de spitssprinter Oss-Den Bosch doorrijden naar Eindhoven.
Bedankt! Kunnen we de nieuwe dienstregeling ergens inzien?

Reageer