beantwoord

Verbinding Rotterdam - Breda Prinsenbeek...

Beste NS,
Dagelijks reis ik tussen Breda Prinsenbeek en Rotterdam. Sinds de nieuwe dienstregeling zit daar een overstap in, in Dordrecht. Wanneer ik 's avonds van Rotterdam naar Breda Prinsenbeek reis, heb ik voor die overstap 4 minuten. Dat is op zich te doen. Het komt alleen regelmatig voor, dat de trein naar Dordrecht net een paar minuutjes later binnenrijdt. Resultaat: een horde rennende mensen en een sprinter die echt letterlijk voor hun neus wegrijdt. Zoals zojuist. Ik ben dan meteen een half uur later, want een alternatief is er niet. Ik begrijp dat treinen zich aan de dienstregeling moeten houden. Maar nu wij afhankelijk zijn van deze overstap, is het niet mogelijk om ruimte in de regeling in te bouwen zodat zo'n sprinter in deze gevallen nog een minuutje kan wachten?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 maart 2017, 21:38

Hallo Ingridm en welkom op het NS Serviceforum.

Heel begrijpelijk dat je baalt van deze overstap die heel erg krap is. De dienstregeling is juist zo gepland om de doorloop zo vloeiend mogelijk te laten zijn op dit traject. Bij vertraging gooit dit inderdaad roet in het eten. Wat ik voor je zal doen is dit doorgeven aan de treinplanners die op hun beurt gaan kijken of er mogelijkheid is tot overstapverruiming. Ik krijg hier helaas geen terugkoppeling hiervan, maar kan je verzekeren dat deze berichten in goede orde worden behandeld. Is de overstap wel goed te halen als de trein geen vertraging heeft Ingrid?
Bekijk origineel

11 reacties

Met de IC Direct over Breda doe ik soms wel eens, en dat scheelt inderdaad wel. Nooit problemen mee gehad overigens. Echter, ik vertrek niet altijd van Rotterdam Centraal. Soms ben ik op Blaak of Zuid. Voor de heenreis is dit helaas geen optie meer, nu de overstap meer dan een half uur is. Ook jammer, was altijd een mooie escape voor als ik net de trein miste of er gedoe was op t 'normale' spoor richting Dordrecht.
Reputatie 7
Niets, dat mag gewoon met een dalvrij, zoals je zelf zegt je zit in je afgekocht reisrecht. Offificeel moet je wel even uit en in checken in Breda, in de praktijk wordt daar weinig over gezegd.

Dit alles in de periode dat je dalvrij geldig is natuurlijk, niet als je op saldo in de spits reist.
Reputatie 6
Mag je ook niet met een abonnement zoals Dalvrij van Rdam over de HSL naar Breda en dan sprinten naar Prinsenbeek? Je hebt toch al afgekocht reisrecht. Wat zou er gebeuren als je in Sprinter gelijk controle krijgt?
Reputatie 2
Vanaf Rotterdam had ik gewoon de IC Direct Breda genomen en dan 1 station terug sprinten. Dat is de snelste optie, maar helaas verbiedt NS dat.
Dat was nou het voordeel van de oude papieren kaartje. Dan had je een via-kaartje kunnen kopen. Is het niet een oplossing, dat je toch een papieren kaartje kunt kopen met je ov-chipkaart. met korting. En dat je bij controle zowel dat papieren kaartje laat zien als je persoonlijke ov-chipkaart.
Reputatie 6
Badge
Vanaf Rotterdam had ik gewoon de IC Direct Breda genomen en dan 1 station terug sprinten. Dat is de snelste optie, maar helaas verbiedt NS dat.
Da's inderdaad frappant. Nu zit ik in een Sprinter waar helemaal geen toilet in zit. Gaat ook prima...
Reputatie 3
Jep, pas als men een keer een constructiewijziging gaat toepassen (en dan dus alle opvangbakken vervangt door bioreactors), kan het inzetgebied uitgebreid worden. Dit gaat dan echter wel gepaard met de dan vereiste opleiding van extra personeel, momenteel zijn alleen maar enkele standplaatsen in het zuiden bevoegd voor de Flirts. Het zal dus nog wel jaren duren, voordat de Flirts noordelijker ingezet kunnen worden.
Reputatie 6
Inderdaad, erg jammer. De reden hiervoor is overigens dat vanaf september de nieuwste treinen van NS (Flirts) tussen Dordrecht en Den Bosch gaan hebben. Vanwege de opvangbakken bij de toiletten die dagelijks geleegd moeten worden, is hun inzetgebied beperkt. Men heeft gekozen om ze alleen in Brabant in te zetten, vandaar de inzet bij Den Bosch. Door hun beperkte inzetgebied heeft men gekozen om ze niet verder te laten rijden dan Dordrecht, vandaar de knip dus.

Nou zeg. De inzet van bepaald materieel zorgt dus voor een overstap in een veelgebruikte, voorheen directe verbinding naar de 2e stad van Nederland. Dan liever géén Flirts!
Reputatie 3
Inderdaad, erg jammer. De reden hiervoor is overigens dat vanaf september de nieuwste treinen van NS (Flirts) tussen Dordrecht en Den Bosch gaan hebben. Vanwege de opvangbakken bij de toiletten die dagelijks geleegd moeten worden, is hun inzetgebied beperkt. Men heeft gekozen om ze alleen in Brabant in te zetten, vandaar de inzet bij Den Bosch. Door hun beperkte inzetgebied heeft men gekozen om ze niet verder te laten rijden dan Dordrecht, vandaar de knip dus.
Hallo Thomas, dank voor je reactie. Als de trein op tijd is is de overstap prima te doen. En inderdaad prettig dat je niet weer heel lang hoeft te wachten. Maar het komt best vaak voor dat we een tijdje staan te wachten voordat we Dordrecht inrijden. En dan sta je dus met z'n allen naar een wegrijdende trein te kijken... Jammer dat de rechtstreekse verbinding met de nieuwe dienstregeling vervallen is...
Reputatie 7
Hallo Ingridm en welkom op het NS Serviceforum.

Heel begrijpelijk dat je baalt van deze overstap die heel erg krap is. De dienstregeling is juist zo gepland om de doorloop zo vloeiend mogelijk te laten zijn op dit traject. Bij vertraging gooit dit inderdaad roet in het eten. Wat ik voor je zal doen is dit doorgeven aan de treinplanners die op hun beurt gaan kijken of er mogelijkheid is tot overstapverruiming. Ik krijg hier helaas geen terugkoppeling hiervan, maar kan je verzekeren dat deze berichten in goede orde worden behandeld. Is de overstap wel goed te halen als de trein geen vertraging heeft Ingrid?

Reageer