beantwoord

verbinding Zeeland Brabant

  • 19 March 2021
  • 3 reacties
  • 96 Bekeken

Vanochtend was het weer gekmakend. Ik mis denk ik gemiddeld 1 op de 4 keer de overstap vanuit de richting Zeeland naar Brabant. Vaak is de trein precies op tijd maar staat dan vlak voor, of soms zelfs op station Roosendaal te wachten tot de aansluitende trein vertrekt. Vanmorgen was het perron niet vrij waardoor we naast de aansluitende trein stonden te wachten tot die weg reed. Andere keren moet er een goederentrein kruisen. Gekmakend! Ik moet wekelijks naar Utrecht vanuit Middelburg en moet nu al de vaak mislopende overstap maken in Roosendaal omdat de overstap in Rotterdam nu 27!!!!! minuten is geworden sinds vorig jaar en moet dan maar het risico nemen, maar zoals gezegd gaat dat ca 1 op de 4 keer mis. Daarnaast geeft het altijd stress, omdat je tot op het laatste moment niet weet of je het met rennen gaat halen, of dat het geen zin heeft.

De overstap is al enorm krap voor de grote afstand die je moet lopen vanuit de ene trein naar de andere. 2 maal getimed op 2:17 en 2:23 minuten. Als er dan ook maar iets mis gaat, gaat het helemaal mis. Vervolgens staat de trein in Breda een minuut of 7 a 8 stil en vraag je je af of er niet iets voor Roosendaal van Breda afgesnoept kan worden. Dit is een enorm belangrijke overstap voor veel reizigers. Is het nu echt niet mogelijk om daar eindelijk eens wat aan te doen. In de PZC stond vorig jaar, nog voor de laatste wijziging van de dienstregeling, dat de reisduur van Middelburg naar Rotterdam net zo lang duurde als in 1948. Er rijdt alleen maar twee keer per uur een stoptrein (hij heet Intercity, met bv stations als Krabbendijke als Intercitystation). In de Randstad zou een verbinding als deze onbestaanbaar zijn. 

icon

Beste antwoord door Thijs_jvv 19 March 2021, 09:37

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Dit heeft te maken met de internationale IC naar Brussel; die komt om :18 aan vanuit Brussel, en vertrekt om :42 naar Brussel toe. De intercity naar Roosendaal van :45 moet eerst op deze trein wachten (omdat deze treinen een stuk spoor delen) en kan daardoor niet eerder vertrekken. Aan de andere kant, de trein die om :15 vanuit Roosendaal aankomt in Breda kan niet later aankomen, omdat er dan een conflict met de trein vanuit Brussel ontstaat.

Als het goed is, is er wel één keer per uur de mogelijkheid die je voorstelt (de IC Brussel gaat maar een keer per urr) maar dat heeft als nadeel het verliezen van een klokvaste dienstregeling, met ongelijke intervallen van bijvoorbeeld 27 en 33 minuten tussen treinen.

Volgens mij heeft het niets met IC Brussel- Amsterdam te maken. Het komt doordat de vertrekkende en aankomende IC Roosendaal - Zwolle hetzelfde spoor moeten delen in Roosendaal wegens te weinig perroncapaciteit aldaar De één moet weg zijn voordat de ander kan binnenkomen. Als je wacht met vertrek in Roosendaal, loopt de binnenkomende trein iets vertraging op waardoor de overstap naar Vlissingen weer dreigt te worden gemist. 

Ik mis de overstap naar Zeeland bijna nooit- de overstap terug naar Brabant helaas regelmatig. Soms ook doordat treinen nog moeten combineren en de deuren dus nog gesloten blijven. Als ze openen rijdt net de aansluiting weg!

Inderdaad is ook frustrerend dat de trein vervolgens in Breda voor je gevoel eindeloos staat te wachten. En dat doet deze IC vaker. Op het hele traject naar Zwolle staat ie in totaliteit bijna 20 minuten te wachten. 

had laatst deze overstap ook, echt een hele vreemde ervaring om zo dat perron over te moeten rennen met 100 anderen. Een intercity-onwaardige ervaring

Dit heeft te maken met de internationale IC naar Brussel; die komt om :18 aan vanuit Brussel, en vertrekt om :42 naar Brussel toe. De intercity naar Roosendaal van :45 moet eerst op deze trein wachten (omdat deze treinen een stuk spoor delen) en kan daardoor niet eerder vertrekken. Aan de andere kant, de trein die om :15 vanuit Roosendaal aankomt in Breda kan niet later aankomen, omdat er dan een conflict met de trein vanuit Brussel ontstaat.

Als het goed is, is er wel één keer per uur de mogelijkheid die je voorstelt (de IC Brussel gaat maar een keer per urr) maar dat heeft als nadeel het verliezen van een klokvaste dienstregeling, met ongelijke intervallen van bijvoorbeeld 27 en 33 minuten tussen treinen.

Reageer