beantwoord

verdeelsleutels

  • 28 juni 2020
  • 4 reacties
  • 165 Bekeken

Reputatie 3

Hoi,

 

De noodzaak van het overchecken wordt vaak verdedigd met de gedachte dat verdeelsleutels in de pre-chipkaart tijd lastig waren.maar verdeelsleutels bestaan vast nog steeds toch?

* ik neem aan bij abonnementen?

*wat als je aan bij NS aan het landelijk maximumtarief ziet, en je vervolgens overstapt. Krijgt de volgende vervoerder dan letterlijk geen cent?

 

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door Robert B 28 juni 2020, 18:07

Als je bij NS al aan het maximum zit (200 TE/km) en overstapt naar een andere vervoerder kost het jouzelf in ieder geval niets.

En omdat NS (zonder Flex) verder geen weet heeft van je vervolgreis zal de andere vervoerder er inderdaad bij inschieten. Tenzij er via TLS weer e.e.a. verrekend wordt, want die weten wel alles.

Dan benadeel je dus Arriva als je bijv. van Rotterdam naar Delfzijl reist (stuk met Arriva vanaf Groningen kost je niets), terwijl je bij Utrecht - Delfzijl aan Arriva nog wel een beetje bij moet betalen (maar lang niet de volle mep vanaf Groningen) omdat je dan nog net niet aan het maximum van 200 TE zit, maar pas op 192.

Door verschillen in de tarievenstelsels van NS en Arriva is een reis 2e klas voltarief Utrecht - Delfzijl (€ 27,80) dus duurder dan Rotterdam - Delfzijl (€ 27,00).

Die 80 cent is 8 TE à € 0,1625 rekening houdend met de 192 TE die je al met NS gedaan hebt (en € 26,50 afgetikt hebt bij de NS uitcheck/overstap in Groningen).

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Als je bij NS al aan het maximum zit (200 TE/km) en overstapt naar een andere vervoerder kost het jouzelf in ieder geval niets.

En omdat NS (zonder Flex) verder geen weet heeft van je vervolgreis zal de andere vervoerder er inderdaad bij inschieten. Tenzij er via TLS weer e.e.a. verrekend wordt, want die weten wel alles.

Dan benadeel je dus Arriva als je bijv. van Rotterdam naar Delfzijl reist (stuk met Arriva vanaf Groningen kost je niets), terwijl je bij Utrecht - Delfzijl aan Arriva nog wel een beetje bij moet betalen (maar lang niet de volle mep vanaf Groningen) omdat je dan nog net niet aan het maximum van 200 TE zit, maar pas op 192.

Door verschillen in de tarievenstelsels van NS en Arriva is een reis 2e klas voltarief Utrecht - Delfzijl (€ 27,80) dus duurder dan Rotterdam - Delfzijl (€ 27,00).

Die 80 cent is 8 TE à € 0,1625 rekening houdend met de 192 TE die je al met NS gedaan hebt (en € 26,50 afgetikt hebt bij de NS uitcheck/overstap in Groningen).

Badge +3

Och plan maar eens bijv. Sittard - Nijmegen dan heb je drie opties afhankelijk van vervoerder en welke route je neemt. Scheelt allemaal niet veel meer dan een paar euro, maar goed.. 

Met NS naar Roermond en dan verder met Arriva is € 21,26 (reistijd 1:35)
Met Arriva only is € 21,69 (reistijd 1:44)
Met NS only (via Den Bosch) is € 23,50 (reistijd 1:35)

En zo zijn er nog veel andere voorbeelden te bedenken. Van ergens in Groningen naar ergens in Friesland bijvoorbeeld (Groningen - Leeuwarden met Arriva) of via Meppel met NS… Dat geeft natuurlijk wel behoorlijke prijsverschillen soms.

Reputatie 3

Fascinerend met die verschillende tarieven! :)

Reputatie 5
Badge

Nog maar weer eens: dat hele chipkaartgedoe is ooit vooral opgezet om de STRIPPENkaart te vervangen-dus voor bustram. Daar bestonden grote meningsverschillen tussen de destijds ook nog veel meer busboeren over. En dat bleek overigens ook wel terecht-vooral de stadsvervoerders als RET en GVB bleken flink benadeeld Verder speelt het wel gedurig steeds weer bij elke rit in+uitsjekken daar veel minder, evenmin bij noodzakelijke overstapjes.

Omdat her en der geïntegreerde tarieven bestaan/stonden tussen treintjes van niet-NS en bus moest deze systematiek ook worden overgezet op de treinen. NS is altijd hooguit nolensvolens afgedwongen accoord gegaan met dat chipkaartgedoe-hun investeringen waren ook enorm veel hoger (al die poortjes etc.) maar daar werd slinks wat opgevonden: de zgn. veiligheidsfobieën. Toen kwam er weer enkele 10tallen miljoenen vrij voor de afsluiting van de staties. Hoewel bvb waar ik destijds woonde als gevaarlijk bekend staande regio die eerste poorten al bijna versleten waren en gerenoveerd moesten worden toen ze uiteindelijk echt dicht gingen. Het zou achteraf bezien al een enorm stuk hebben gescheeld als NS de bustram-tarief-systematiek zou hebben overgenomen-maar alweer die polletiek: nee, er mocht toch vooral helegaar niks veranderd worden aan het bestaande tarievenstelsel. Verder speelt mee de destijds totaal onbekwame ministers tov deze kwesties. Zo konden de bedrijven makkelijk hun eigen visie doordrukken. Hoewel dat trouwens qua trein eerder weer de niet-NS vervoerders waren, die er veel meer mee dachten te winnen en NS enkel vreesde dus te verliezen.

Dat verdeling van inkomsten over soms wel 100en versch. treintjesrijders best heel goed mogelijk is toont de decennialange ervaring in bvb Zwitserland en al vele jaren in Duitsland.

Het is wijsheid achteraf, maar het was wat de wet van de remmende voorsprong wordt genoemd: de investeringen waren zo hoog tov de tamelijk geringe inkomsten, alweer vooral bij bustram, dat het nog vele jaren gaat duren voor dat een beetje is terugverdiend. Verder blijkt keer op keer-ook uit vele reacties op dit forum, dat velen die vooral treintje rijden geen benul hebben of zelfs behoorlijke weerzin tegen wat er nog meer rindrijdt als OV. Omgekeerd trouwens ook wel, maar veel minder.

Reageer