verdwenen treinen Limburg

• 11 augustus 2020
  • 24 reacties
  • 416 Bekeken

Reputatie 4

De komende dagen zijn de helft van de NS treinen in Limburg verdwenen en rijdt de IC naar Heerlen op ongeveer de tijden van de IC Maastricht. Buiten het traject Sittard Maastricht zijn er geloof ik geen werkzaamheden. Is dit dan een bezuinigingsmaatregel? Is betrouwbaarheid werkelijk niks meer waard bij de NS? 

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn komende periode werkzaamheden bij Boxtel waardoor de treindienst van Amsterdam tot Zuid-Limburg is aangepast en er ook minder treinen rijden.

Reputatie 4

Dan zie ik nog niet in waarom Sittard-Eindhoven niet the rijden is. Tis geen modelspoorclub...of toch wel.

Dan zie ik nog niet in waarom Sittard-Eindhoven niet the rijden is. Tis geen modelspoorclub...of toch wel.

Ze halen dan de hele intercity er gewoon uit. Wij hebben hier in het westen hetzelfde gehad met de werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer Arena. Was ook opeens de helft van de treinen tussen Uitgeest en Amsterdam CS verdwenen. Ja dat waren dus de doorgaande treinen. Hetzelfde zal hier aan de hand zijn. Problematischer is dat de helft van de treinen uit de dienstregeling is en jij maar moet raden waar dit door veroorzaakt wordt. 

Reputatie 7
Badge +2

NS heeft schijnbaar besloten om bijvoorbeeld vrijdag twee i.p.v. vier intercity's per uur tussen Roermond en Sittard te laten rijden. Dit bij verstoringen en werkzaamheden vermelden was misschien teveel moeite?

Reputatie 4

De werkzaamheden bij Boxtel zijn nog niet eens begonnen deze week trouwens, vanaf Eindhoven rijden er wel 6 ICs per uur lijkt het. Juridisch zal dit wel allemaal kloppen, maar ethisch gezien vind ik dit wel dicht bij diefstal komen. Mensen hebben betaald voor een product. Misschien toch maar niet meer zo streng zijn op zwartrijders.

De werkzaamheden bij Boxtel zijn nog niet eens begonnen deze week trouwens, vanaf Eindhoven rijden er wel 6 ICs per uur lijkt het. Juridisch zal dit wel allemaal kloppen, maar ethisch gezien vind ik dit wel dicht bij diefstal komen. Mensen hebben betaald voor een product. Misschien toch maar niet meer zo streng zijn op zwartrijders.

Ik vind dit nu echt weer een onzinnige reactie. het één heeft niets te maken met het ander. 

Reputatie 5

Het is natuurlijk jammer dat er minder IC's rijden, maar ik vind het werk nog niet zo slecht georganiseerd. Woensdag en donderdag keren twee IC's in Sittard; vrijdag en in het weekeinde is spoor 3 niet beschikbaar en keren deze twee IC's al in Roermond.

Wat natuurlijk wel - en opnieuw - opvalt, is de gebrekkige communicatie. Het is inmiddels gebruik om bij de werkzaamheden alleen het betrokken (kern)traject te vermelden en niet meer de elders uitvallende of gewijzigde treinen. Op dit forum staan talloze meldingen van verraste reizigers. Een moderator reageert dan met het argument dat het vermelden van alle wijzigingen te ingewikkeld is en de reiziger maar zou verwarren. Ook de regelmatige reiziger moet telkens maar de reisplanner gebruiken.

Reputatie 4

Ik vind dit nu echt weer een onzinnige reactie. het één heeft niets te maken met het ander. 

Ik zeg het wel een beetje extreem natuurlijk. Maar tis wel typisch toch, dat economische waarde zoals "snelheid" en frequentie" wel prijsopdrijvend werken (IC Direct toeslag) maar als de waarde verminderd altijd wordt gezegd "je kunt toch reizen?"? Beetje eenzijdig, wat mij betreft. En ja, na jaren van dit soort waardeverminderingen voel ik me minder geneigd om coulance te tonen, bij gebrek aan wederkerigheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Het fundamentele probleem is dat er geen enkele rem meer lijkt te bestaan op het vaak wekenlang platleggen van steeds grotere delen van het spoorwegnet voor werkzaamheden. Prorail trekt zich niets aan van wie dan ook.

Reputatie 4

Helemaal mee eens. Zou het probleem bij Prorail liggen, of komt het gewoon door bezuinigingen van Prorail's budgetten?

Badge +3

Op zich zou je de (oorspronkelijk Enkhuizen - Maastricht) IC’s wel kunnen laten rijden (pendelen naar Sittard vanaf Eindhoven of vanaf Amsterdam of Utrecht deze week nog?) maar is daar wel zo veel reizigersaanbod voor? En als je ze nu laat rijden is het volgende week toch weer anders.

Het zuiden heeft nog (school)vakantie tot 24 augustus.

Reputatie 4

Als er geen aanbod is moet je die treinen niet in de dienstregeling zetten. Zelf het aanbod om zeep helpen en dan maar alles schrappen is een klein beetje krom. Dan kun je op normale dagen ook wel de eerste en laatste treinen (bijna overal) schrappen...en een jaar later de treinen die dan de eerste en laatste zijn. Voordat je het weet heb je geen spoor meer over. The American way van marktdenken. Zo zijn al veel lijnen verdwenen. Als je van VVD huize bent is dat nog verdedigbaar, maar als je dit als spoorwehnedrijf bezigt verkondig je eigenlijk je eigen dood.

Badge +3

Ik heb het niet over eerste of laatste, maar over 2 keer i.p.v. 4x per uur.

Bij Haarlem - Zandvoort spelen ze ook op het aanbod in. Nog net niet die elke 5 minuten die voor de F1 gepland was in mei, maar wel veel meer treinen tot 23:00

Als ProRail gaat klussen en NS het voldoende vindt om (daarom?) maar 2x per uur een IC in te zetten dan is daar toch in principe weinig mis mee? Is normaal in de avond immers ook zo.

En mijn politieke voorkeur doet er niet toe, maar die staat redelijk ver af van ‘VVD’ op veel punten.

Reputatie 5

@Robert B Maar alle vier IC's rijden toch gewoon tijdens de werkzaamheden - minstens tot Roermond? Wat wil je nog meer laten pendelen? In Sittard is er vanaf vrijdag onvoldoende ruimte om de “Maastrichtse” IC's te laten keren naast de vier doorgaande treinen per richting.

Badge +3

@Robert B Maar alle vier IC's rijden toch gewoon tijdens de werkzaamheden - minstens tot Roermond? Wat wil je nog meer laten pendelen? In Sittard is er vanaf vrijdag onvoldoende ruimte om de “Maastrichtse” IC's te laten keren naast de vier doorgaande treinen per richting.

Dank, ik las het bericht alsof de ‘ellende’ vanaf morgen (woensdag) dus al zou spelen.

De komende dagen zijn de helft van de NS treinen in Limburg verdwenen

Reputatie 7
Badge +1

Tijdens de schoolvakanties is de vraag naar vervoer altijd lager door het ontbreken van studenten en de mensen die op vakantie zijn. Daarom kiezen de meeste vervoerders er ook voor om een zomerdienstregeling in te zetten. Voor NS is het alleen zo dat Rover en de consumentenorganisaties uit het LOCOV daar tegen waren en dat plan dus van tafel werd geveegd. De werkzaamheden zijn wel een soort van manier om hier en daar wat treinen te schrappen, bovenop de logistieke beperkingen die er zijn. 

Buiten de vakanties zal er vast wel genoeg vraag naar zijn en bovendien is NS ook gebonden aan de concessievoorwaarden voor het hoofdrailnet. 

Reputatie 4

Kennelijk is het inderdaad niet de complete periode zo dat er maar 2 ICs rijden. Gevalletje communicatie dus, ik heb niet alles overzien.

Het wegvallen van treinen door gebrek reizigers is niet zo'n probleem vanwege dr treinen zelf, maar er vallen ook aansluitingen weg. Dus nóg meer extra reistijd, bovenop de busreis. Dat komt weer terug op m'n eerder verhaal over waardeverlies. 

Ooit sloot bijna alles mooi aan op de halfuurse intercities vanuit Zuid Limburg, nu er meer treinen zijn vindt men dat minder interessant, waardoor je automatisch de "tussentreinen" meer "nodig" hebt. Maarja als je die dan te pas en te onpas eruit gooit...heb je duidelijk geen besef van wat hoe een spoorwegnet werkt. Of je hebt lak aan je klanten, dat kan ook.

Badge

OF er is simpelweg geen mogelijkheid om die andere treinen te laten rijden, dat kan gerelateerd zijn aan de infra, maar ook aan logistieke elementen binnen de NS.  Maar normaal wordt er geprobeerd zoveel mogelijk van de normale treinen toch te laten rijden.

In dit geval zijn er dus beperkingen waardoor dat niet kan.  Maar daar kun je toch op een volwassen manier op reageren in plaats van op de manier hoe je hier in verschillende posts op reageert ?

De wereld vergaat niet als je iets langer moet wachten op een trein en iets langer onderweg bent vanwege werkzaamheden.  Dat heb je ook geregeld als je met de auto onderweg bent en er wordt aan de weg gewerkt.

Enige waar ik het mee eens ben is dat treinen zichtbaar moeten blijven in de reisplanner waardoor duidelijker wordt wat er aan de hand is.

Reputatie 4

Dat "iets langer" was ooit soms een half uur, toen werd het "vaak een half uur", toen "vaak een half uur en soms een uur" en ik heb alleens anderhalf uur extra geklokt...zonder storingen dat is, en enkele reis. Het wordt steeds extremer. Mijn reactie daarop ook, dat is natuurlijk. Maar eigenlijk niet goed, daar heb je gelijk in.

Badge +3

Er was laatst ook iemand die juist (snel)bussen wilde tussen Weert en Sittard, want dat kwam zo goed uit bij een vorige keer werkzaamheden.

Maar helaas, die kon gewoon met de trein naar Roermond.

Reputatie 4

Er was laatst ook iemand die juist (snel)bussen wilde tussen Weert en Sittard, want dat kwam zo goed uit bij een vorige keer werkzaamheden.

Maar helaas, die kon gewoon met de trein naar Roermond.

Haha. Ik kan je humor wel waarderen :)

Vind je die gedachte inconsistent met wat ik hier bepleit? Of begrijp ik je verkeerd?

Badge +3

Nee ik oordeel niet, en weet ook niet meer wie die bussen vanuit Weert wilde. Was jij dat toevallig dan? Stom toeval in dat geval.

Badge

Dat "iets langer" was ooit soms een half uur, toen werd het "vaak een half uur", toen "vaak een half uur en soms een uur" en ik heb alleens anderhalf uur extra geklokt...zonder storingen dat is, en enkele reis. Het wordt steeds extremer. Mijn reactie daarop ook, dat is natuurlijk. Maar eigenlijk niet goed, daar heb je gelijk in.

Als je vooraf specifieke dingen ziet die mogelijk ‘gemist’ zijn dan kun je die altijd melden en dan wordt dat intern wel aangekaart door collega’s of de moderatoren in de hoop dat het last minute nog opgelost kan worden. 

Werkzaamheden zijn niet fijn maar daar kun je wel op plannen, verstoringen vind ik persoonlijk altijd erger omdat je daar door overvallen wordt.

Reputatie 4

Ja. Daarom dacht ik dat het een soort van grapje van je was. Excuus :)

Reageer