Skip to main content

Is er sinds de nieuwe dienstregeling een verschuiving in het materieel inzet?

 

Ik sta op Bijlmer Arena en wilde een trein pakken richting zuid, komt er een Icm vanuit Arnhem aanrijden (normaal door virm gereden).

Kijk ik de andere kant op. Komt er op dat moment (misschien toevallig) een icm door het station razen naar Maastricht toe (normaal ook door virm gereden).

 

hierom ben ik nieuwsgierig of er verschuivingen zijn geweest. 

Is er sinds de nieuwe dienstregeling een verschuiving in het materieel inzet?

 

Ik sta op Bijlmer Arena en wilde een trein pakken richting zuid, komt er een Icm vanuit Arnhem aanrijden (normaal door virm gereden).

Kijk ik de andere kant op. Komt er op dat moment (misschien toevallig) een icm door het station razen naar Maastricht toe (normaal ook door virm gereden).

 

hierom ben ik nieuwsgierig of er verschuivingen zijn geweest. 

Bij elke nieuwe dienstregeling is er natuurlijk sprake van verandering van materieel. Bij deze dienstregeling waren er veel meer wijzigingen dus er zullen automatisch ook veel meer materieelwijzigingen zijn.


Op welk tijdstip was dit? In principe rijdt er van Bijlmer richting Utrecht, Amsterdam C en Schiphol inderdaad alleen VIRM in de ICs. In de latere avonduren rijdt er soms wel gepland ICM. Vandaag staat bijvoorbeeld trein 3180 vertrek 23.11 uur richting Schiphol met ICM gepland. 

Daarnaast kunnen verstoringen ervoor zorgen dat materieel buiten de geplande omloop komt te rijden. Soms wordt er bijvoorbeeld een trein halverwege het traject opgeheven en wordt er verderop het traject een nieuwe trein opgestart. Deze komt dan van het opstelterrein af en kan dus ook ander materieel zijn dan normaal. Net wat er staat. 


Het kan natuurlijk gewoon een bijzonder geval zijn, op elke traject komt het wel eens voor dat er met ander materieel gereden wordt.


Op welk tijdstip was dit? In principe rijdt er van Bijlmer richting Utrecht, Amsterdam C en Schiphol inderdaad alleen VIRM in de ICs. In de latere avonduren rijdt er soms wel gepland ICM. Vandaag staat bijvoorbeeld trein 3180 vertrek 23.11 uur richting Schiphol met ICM gepland. 

Daarnaast kunnen verstoringen ervoor zorgen dat materieel buiten de geplande omloop komt te rijden. Soms wordt er bijvoorbeeld een trein halverwege het traject opgeheven en wordt er verderop het traject een nieuwe trein opgestart. Deze komt dan van het opstelterrein af en kan dus ook ander materieel zijn dan normaal. Net wat er staat. 

Ging om deze trein en rond dat moment raasde er aan de overkant een icm naar maastricht. Is er ergens een overzicht met materieel inzet voor deze dienstregeling?


Ging om deze trein en rond dat moment raasde er aan de overkant een icm naar maastricht. Is er ergens een overzicht met materieel inzet voor deze dienstregeling?

 

Serie 3200

Op de serie 3200 is de basis-inzet VIRM. Maar hier kunnen altijd tijdelijke aanpassingen in gemaakt worden indien noodzakelijk. Denk aan defect materieel, verstoorde omlopen etc. 


Is er ergens een overzicht met materieel inzet voor deze dienstregeling?

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Huidige_treinseries_in_Nederland

Om je tweede vraag nog te beantwoorden


Ging om deze trein en rond dat moment raasde er aan de overkant een icm naar maastricht. Is er ergens een overzicht met materieel inzet voor deze dienstregeling?

 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_3200_(2025)

Op de serie 3200 is de basis-inzet VIRM. Maar hier kunnen altijd tijdelijke aanpassingen in gemaakt worden indien noodzakelijk. Denk aan defect materieel, verstoorde omlopen etc. 
 

Helder, echter staat er als ik op de link druk dat de pagina niet bestaat 

 


Heb de link aangepast, het zou nu moeten werken. Het laatste haakje werd in de oorspronkelijke link niet meegerekend blijkbaar 😅


Veel te veel inzet VIRM deze dienstregeling, NS had ervoor moeten zorgen dat er meer comfortabele treinstellen beschikbaar zijn op belangrijke verbindingen. Iedere trein die niet met een dubbeldekker rijdt is nu een zegen.


Veel te veel inzet VIRM deze dienstregeling, NS had ervoor moeten zorgen dat er meer comfortabele treinstellen beschikbaar zijn op belangrijke verbindingen. Iedere trein die niet met een dubbeldekker rijdt is nu een zegen.

Persoonlijk zit ik liever in een VIRM dan in een ICNG eerlijk gezegd. Ik heb helemaal niks met die nieuwe herriebakken. ICM blijft bij met grote afstand op de nummer 2 het beste treintype wat in Nederland rijdt. Alleen als het spits is en iedereen moet massaal staan in zo'n trein is dat natuurlijk ook niet prettig.


Volkomen mee eens dat de ICNG treinstellen geen upgrade zijn, hoewel het beide geen prettige treinen zijn op een langere reis. Denk dat NS de soorten materieel die rijden beter per uur kunnen afstemmen dan per traject of treinserie. Dan rijden op zo veel mogelijk routes alleen comfortabele intercity's in de rustige uren en kunnen ze aanvullen met dubbeldekkers in de ochtend en middag. Gister nog gebruik kunnen maken van de nieuwe EuroCity met Belgisch materieel en het stak met kop en schouders boven de ICNG uit. Geen herrie of gewiebel en zeer prettig ingericht. 


Veel te veel inzet VIRM deze dienstregeling, NS had ervoor moeten zorgen dat er meer comfortabele treinstellen beschikbaar zijn op belangrijke verbindingen. Iedere trein die niet met een dubbeldekker rijdt is nu een zegen.

Comfort is wat mij betreft totaal onbelangerijk, je hebt  veel meer aan punctualiteit en aanbod.

 

Qua comfort zitten we in Nederland echt wel goed hoor, Nederlanders zijn alleen net iets te goed in zitten zeiken.


Is er sinds de nieuwe dienstregeling een verschuiving in het materieel inzet?

 

Ik sta op Bijlmer Arena en wilde een trein pakken richting zuid, komt er een Icm vanuit Arnhem aanrijden (normaal door virm gereden).

 

Dit traject werd in de oude dienstregeling ook af en toe met sprinter materieel gereden. Had in 2024 vaak op donderdag 17.34 (zo ongeveer) die van Utrecht CS richting Arnhem.
 

Edit: Om aan te geven dat dit traject niet altijd met een VIRM werd gereden.


Denk dat NS de soorten materieel die rijden beter per uur kunnen afstemmen dan per traject of treinserie. 

Wordt veel te ingewikkeld. Materieelomlopen zijn ook afgestemd op uitloopmogelijkheden (niet al het materieel kan zomaar overal worden gestald en/of onderhouden), rangeermogelijkheden (wat wordt op welke locatie en welke tijdstip gecombineerd danwel gesplitst), lokale materieelbekendheid, capaciteit over het gehele traject etc. Daarnaast is comfort natuurlijk subjectief, voorkeuren zijn verschillend. Het over het algemeen als comfortabel geziene ICM / ICR is binnen enkele jaren sowieso verdwenen, helaas. 


Reageer