beantwoord

Verslechteringen Drechtsteden

• 16 oktober 2016
  • 29 reacties
  • 841 Bekeken

Met de nieuwe dienstregeling ben ik vanuit Zwijndrecht 10-15 min langer onderweg naar UT en verder, Brabant en Limburg 15-30 min en ASd (normale trein) + 5. Lijkt erop dat Drechtsteden afvoerputje van NS zijn geworden. Nagenoeg alles wordt slechter. Waarom is de sprinter 4 minuten later ingelegd? Dat scheelt net de de overstap.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 16 oktober 2016, 16:34

Om diverse redenen schuiven alle tijden op de zogenaamde 'Oude Lijn'.

Mede ook om bijvoorbeeld de Intercity's in Dordrecht beter te laten aansluiten op de treinen uit Gorinchem. Maar ook een beter verdeling van treinen over het uur tussen Den Haag - Leiden - Schiphol. Maar hier heb jij natuurlijk geen boodschap aan.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 2

Mede ook om bijvoorbeeld de Intercity's in Dordrecht beter te laten aansluiten op de treinen uit Gorinchem. Maar ook een beter verdeling van treinen over het uur tussen Den Haag - Leiden - Schiphol. Maar hier heb jij natuurlijk geen boodschap aan.
Die conclusie is juist. Vind het ook buitensporig nadelig. Voor alle stations tussen Ddt en RtdZd is de dienstregeling een verslechtering als je richting Utrecht en verder moet. Nogmaals Drechtsteden lijken het afvoerputje van NS te worden.
Reputatie 2
Richting Utrecht is er vanaf Dordrecht juist sprake van een verbetering. Immers, daar heb je nu nog een kwartier overstaptijd tussen twee kwartiersdiensten maar dat wordt een overstap van ca. 10 minuten. Daarmee is het ook weer sneller om vanuit Dordrecht de IC naar Rotterdam te nemen en dan richting Utrecht over te stappen. Nu heb je altijd ergens een (langzamere) sprinter in je reis: het is danwel een Sprinter Dordrecht - Rotterdam gevolgd door een IC ri. Gouda of een IC Dordrecht - Rotterdam gevolgd door een Sprinter ri. Gouda. Dat wordt altijd IC-IC in 2017.

Vervelender zijn naar mijn idee de aansluitingen vanuit de opgeknipte Sprinters. In adviesaanvragen aan het Locov las ik nog als argument voor die knip dat reizigers met een overstap op een IC toch altijd nog sneller zouden zijn. Dat gaat alleen niet echt op voor bv. reizigers van Rotterdam naar Zevenbergen of Oudenbosch die getrakteerd worden op een overstap van 16 minuten in Dordrecht, daar gaat de tijdwinst van een stukje met de IC kunnen...

Ook onhandig voor aansluitingen op het overige OV is dat de IC Dordrecht - Lelystad (serie 2400) eens in de twee uur 5 minuten later vertrekt (dat uur wordt in een 10/20/15/15 interval gereden.
Reputatie 4
Badge

Ook onhandig voor aansluitingen op het overige OV is dat de IC Dordrecht - Lelystad (serie 2400) eens in de twee uur 5 minuten later vertrekt (dat uur wordt in een 10/20/15/15 interval gereden.

Je bedoelt 5 min eerder. Dit komt omdat deze trein moet vertrekken voordat de brug open gaat. Dit verklaart waarom er rond Dordrecht onregelmatigheden in de treindienst zijn.
Zie ook http://www.prorail.nl/overheden/spoorbruggen
De Grote brug Dordrecht over de Oude Maas gaat op Maandag - Vrijdag open:
06:12 - 06:18
09:12 - 09:18
11:12 - 11:18
13:12 - 13:18
15:12 - 15:18
17:12 - 17:18
19:12 - 19:18
21:12 - 21:18
23:12 - 23:18
Reputatie 2
Eerder inderdaad ja. Ik had trouwens hier al eens wat meer zitten uitzoeken en daaruit blijkt dat het niet de IC is die conflicteert met de brugopening, maar de Sprinter die er achteraan komt en blijkbaar via hetzelfde spoor gepland is.
Uit dat uitzoeken bleek ook een oplossing, namelijk gezien de IC en Sprinter ook gewoon naast elkaar de brug over kunnen (dan hoeft alleen de Sprinter eerder weg). Na Zwijndrecht ligt een wissel waarover de Sprinter dan weer achter de IC kan invoegen, een tegemoetkomende trein is er op dat moment niet (immers: dan staat de brug open).
De huidige oplossing levert namelijk een nogal vervelende situatie op met een aansluiting die er op vier ritten in twee uur één keer niet is en 3x wel.
Eerder inderdaad ja. Ik had trouwens hier al eens wat meer zitten uitzoeken en daaruit blijkt dat het niet de IC is die conflicteert met de brugopening, maar de Sprinter die er achteraan komt en blijkbaar via hetzelfde spoor gepland is.
Uit dat uitzoeken bleek ook een oplossing, namelijk gezien de IC en Sprinter ook gewoon naast elkaar de brug over kunnen (dan hoeft alleen de Sprinter eerder weg). Na Zwijndrecht ligt een wissel waarover de Sprinter dan
weer achter de IC kan invoegen, een tegemoetkomende trein is er op dat moment niet (immers: dan staat de brug open).
De huidige oplossing levert namelijk een nogal vervelende situatie op met een aansluiting die er op vier ritten in
twee uur één keer niet is en 3x wel.

Ik begrijp hem niet echt maar vanuit Zwijndrecht ben ik echt 10 minuten langer onderweg naar Ut en verder.Dat komt doordat er in de nwe dienstregeling de IC naar Ut een minuut vertrekt na aankomst sprinter uit Dordt. Dat geldt dus voor Barendrecht, Rtd Lom en Rtd Zuid. Blijft een forse verslechtering.
Reputatie 3
Creatief Daniel, ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zal het eens navragen bij de ontwerpers van de dienstregeling!
waar NS het helemaal niet over heeft in al zijn communicatie is dat de intercityverbinding van Dordrecht naar Den Haag CS vervalt. Dat zijn heel veel reizigers die nu allemaal op Den Haag HS moeten overstappen (de sprinter over dat hele stuk is natuurlijk geen alternatief). Ook wordt de gemiddelde reistijd vanuit Dordrecht naar Schiphol aanzienlijk langer: nu nog 5x per uur in 42 minuten, straks nog maar 1of 2 keer, de rest is minimaal 8 minuten langzamer geworden. Met die deerniswekkende een-keer-per-uur intercity naar Breda erbij ipv de twee intercitys naar Eindhoven kan ik de opmerking van EvertJ over het "afvoerputje" van harte onderschrijven!
.
De grote ergernis is dat de serviceverlening vanuit de Drechtsteden al jaren achteruitgaat. Steeds weer met het argument dat meer mensen er op vooruitgaan dan achteruit. In reacties van de NS wordt Dordrecht niet eens meer genoemd. Wel krijgen wij steeds meer overlast. Gevaarlijke stoffen in goederentreinen, De HSL die door het gebied raast waar wij alleen maar last van krijgen. Intercity's die steeds vaker stoppen en er langer over doen. Nu weer berichten dat de treinen uit Zeeland ook over de HSL gaan komen dus weer minder treinen. NS doet geen enkele moeite om ook maar iets te verbeteren veel meer energie gaat zitten in het verzinnen van argumenten waarom het allemaal zo moet.

. Daar hebben wij zeker geen boodschap aan. Het wordt alleen maar minder service en meer overlast.
Reputatie 3
Treinen vanuit Roosendaal kunnen op dit moment onmogelijk over de HSL. Daarvoor moet er een aansluiting met Fly-over komen bij Lage Zwaluwe. Dat zie ik de komende jaren niet gebeuren

Waarom wij zo kwaad zijn is omdat al jaren de serviceverlening achteruitgaat vanuit de Drechtsteden terwijl wij steeds meer overlast krijgen van de treinen. De intercity's naar Amsterdam moesten opeens op 4 stations extra stoppen (Blaak, Schiedam, Delft en Laan van NOI). Daardoor heb je geen gevoel meer van een intercity maar een veredelde boemel. Vanuit Zwijndrecht veel minder treinen, nu weer het verdwijnen van een fatsoenlijke verbinding naar het zuiden maar wel meer goederentreinen. Die pendelintercity naar Breda is er alleen gekomen na een hele harde actie volgens mij vergeten jullie dat hier mensen wonen die niet altijd over de overvolle wegen willen gaan en die ook recht hebben op een fatsoenlijke verbinding in plaats van allerlei treinen die door het gebied razen waar wij alleen maar overlast aan hebben. De berichten zijn dat het nog weer slechter gaat worden met het argument dat er meer reizigers op vooruitgaan. Alles ten koste van ons. Kennelijk doen wij het helemaal niet meer toe.
Reputatie 6
Badge
Als er nou 2x per uur een IC naar Breda was en 1x per uur niet werd gestopt op Blaak en Schiedam door een andere IC dan de ICE Amsterdam, zou dat een extreme vooruitgang zijn.
Reputatie 4
Blaak en zo meteen ook Schiedam zijn een logische stops vanwege de aansluiting op de metro. En van Dordrecht naar Breda rechtvaardigt het aantal reizigers geenszins een intercity.
Blaak en zo meteen ook Schiedam zijn een logische stops vanwege de aansluiting op de metro. En van Dordrecht naar Breda rechtvaardigt het aantal reizigers geenszins een intercity.
Dit is een laatdunkende en beledigende reactie richting de bewoners van de Drechtsteden. Er is al veel achteruitgang geweest in de vorige dienstregelingen. De extra stops geven bijna 8 minuten meer reistijd en vanuit Rotterdam CS zijn ook hele goede aansluitingen op de metro daarnaast rijden er nog veel stoptreinen. Intercity's zijn toch bedoeld voor snelle verbindingen?
Als er nou 2x per uur een IC naar Breda was en 1x per uur niet werd gestopt op Blaak en Schiedam door een andere IC dan de ICE Amsterdam, zou dat een extreme vooruitgang zijn. Helemaal mee eens!
Treinen vanuit Roosendaal kunnen op dit moment onmogelijk over de HSL. Daarvoor moet er een aansluiting met Fly-over komen bij Lage Zwaluwe. Dat zie ik de komende jaren niet gebeuren Prima laten ze eerst maar eens de tunnel tussen Kijfhoek en de moerdijkbrug realiseren voor de goederentreinen. Dan hebben wij daar tenminste minder last van.
Treinen vanuit Roosendaal kunnen op dit moment onmogelijk over de HSL. Daarvoor moet er een aansluiting met Fly-over komen bij Lage Zwaluwe. Dat zie ik de komende jaren niet gebeuren Prima laten ze eerst maar eens de tunnel tussen Kijfhoek en de moerdijkbrug realiseren voor de goederentreinen. Dan hebben wij daar tenminste minder last van.

De trein uit België gaat straks toch ook over de HSL?
Wij zullen wel zien hoe het echt gaat verlopen. Daarnaast zitten wij ook nog een paar maanden met werkzaamheden aan de willemsspoortunnel en de moerdijkbrug wat ook al voor veel overlast zal zorgen met name ook weer voor ons. Ik hoop alleen dat er niet nog meer verslechteringen in petto zijn want dan is het vertrouwen echt weg.
Reputatie 6
Badge
Dordrecht - Den Haag Centraal gaat van 38 minuten naar 55 minuten in een trein zonder wifi of toilet.

Dordrecht - Sittard, een belangrijk Limburgs knooppunt, gaat van 1:45 minuten naar 2:21 minuten, waarvan een uur sprinten naar Den Bosch. Jazeker, dat is 36 minuten extra!

Dordrecht - Helmond gaat van 1:09 minuten naar 1:22 minuten, met ook nog eens dik 2 overstappen wat nu nog direct is.

Die dienstregeling 2017 mag van mij de prullenbak in. Station Dordrecht ook. Helemaal waardeloos zal het station worden, na het wegnemen van de 2 beste treinen die het station zich maar kon wensen.
Reputatie 4
@landrsthrn
Oud nieuws, dit heb je al tig keer gepost.
Reputatie 6
Badge
Ik Spoor, ik wil dit graag vaker onder de aandacht brengen zodat mensen zien hoe erg het is. Oud nieuws? Nee, het is namelijk nog steeds relevant. En zo lang dat zo is, zal ik het posten. Als je dat niet leuk vindt, kun je 3 hoog in de boom gaan zitten.
Dordrecht - Den Haag Centraal gaat van 38 minuten naar 55 minuten in een trein zonder wifi of toilet.

Dordrecht - Sittard, een belangrijk Limburgs knooppunt, gaat van 1:45 minuten naar 2:21 minuten, waarvan een uur sprinten naar Den Bosch. Jazeker, dat is 36 minuten extra!

Mee eens maar laat Dordrecht niet in de prullebak komen. Er wonen echt wel mensen die ook graag een goed verbinding willen.

Dordrecht - Helmond gaat van 1:09 minuten naar 1:22 minuten, met ook nog eens dik 2 overstappen wat nu nog direct is.

Die dienstregeling 2017 mag van mij de prullenbak in. Station Dordrecht ook. Helemaal waardeloos zal het station worden, na het wegnemen van de 2 beste treinen die het station zich maar kon wensen.
Wij zullen wel zien hoe het echt gaat verlopen. Daarnaast zitten wij ook nog een paar maanden met werkzaamheden aan de willemsspoortunnel en de moerdijkbrug wat ook al voor veel overlast zal zorgen met name ook weer voor ons. Ik hoop alleen dat er niet nog meer verslechteringen in petto zijn want dan is het vertrouwen echt weg.

En dan dat verhaal van die D66er aan het hoofd van NS. Groene stroom rijden maar zo dwingt hij ons in de Drechtsteden weer in de auto. Ik weet echt niet waar zij mee bezig zijn.
Reputatie 2
Citaat van Aartvj
[quote[ En dan dat verhaal van die D66er aan het hoofd van NS. Groene stroom rijden maar zo dwingt hij ons in de Drechtsteden weer in de auto. Ik weet echt niet waar zij mee bezig zijn. [/quote]

D66 is niet het probleem, maar de bestuurderscultuur die bij veel organisaties heerst. Van die cultuur van procesmanagers, communicatiedeskundigen, casemanagers, managers om uit te zoeken waarom het allemaal net niet werkt en andere adviseurs met functiebenamingen die je moet opzoeken op wikipedia.

Het wordt het hoogste tijd dat vakinhoudelijke mensen het voor het zeggen krijgen.

Reageer