Skip to main content

Vandaag een interessante topic:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Is niet nieuw. Maar het lijkt behoorlijk concreet. Zal prima zijn als de ICNG België 40 minuten sneller wordt. Tevens lijkt het erop dat de NMBS het wegvallen op Brussel Noord, Brussel Nationaal Luchthaven, Noorderkempen en Breda zal opvangen. Eerst met NMBS reeks 28 met I - 11 rijtuigen. Later met reeks 17 met I - 11 rijtuigen: 

https://www.alstom.com/nl/press-releases-news/2022/2/alstom-levert-tot-50-elektrische-traxx-passagierslocomotieven-aan-de 

Deze locomotieven zijn geschikt voor een snelheid van 200 km p/u. De NMBS Traxx 3 zal vanaf 2026 geleverd worden. 

Voeg daar de Eurostar Parijs/Londen - Schiphol - Amsterdam toe. Voor elke reiziger een keuze. Wil je snel, rechtstreeks en zeer comfortabel kun je eventueel Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam nemen tussen Brussel - Amsterdam. Maar deze HST is toch al meer bedoeld voor treinreizigers die rechtstreeks naar Parijs en Londen willen. Toeristen die flexibeler en goedkoper willen reizen kunnen de ICNG België nemen. En een NMBS Intercity die vanaf Antwerpen C doorgetrokken wordt naar Breda/Rotterdam kan vooral een regionale trein worden. De bedoeling is dat de regio Kempen 2 keer p/u via station Noorderkempen bediend wordt. Dat is één van de afspraken in de nieuwe concessie voor NMBS:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal

Is NS een open acces vervoerder op het Belgische spoornet als de ICNG België gaat rijden? Neem aan dat NMBS niet gaat participeren in de ICNG België als het zelf met eigen IC gaat rijden. 

x

Voor SNCF en NMBS zal de ICNG België met bijna dezelfde stoppatroon als Thalys/Eurostar betekenen dat ze inkomsten kwijt raken.

Een extra reden voor de NMBS om dit plan meteen af te schieten.


Het doortrekken van de Belgische trein die nu naar Noorderkempen rijdt naar een Nederlandse eindbestemming is logistiek best interessant. Zeker als die vanaf Breda doorrijdt naar Tilburg en Eindhoven. 

Er rijdt nu geen aparte trein naar Noorderkempen afgezien van enkele spitsversterkers. Voor de rest stopt alleen de Benelux daar. Een aparte trein Breda-Antwerpen komt er qua kosten gewoon bij.


De stop in Breda was volgens mij een eis bij de nieuwbouw van het station, en de stop op Zaventem vonden de Belgen wel zo eerlijk omdat er ook op onze nationale luchthaven (Schiphol dus) gestopt werd.

Voor zover dat opgelost kan worden (er rijdt genoeg IC direct richting Amsterdam en naar het zuiden vangt de NMBS het op, ten koste van een overstap), en als we Schiphol overslaan mag dat ook voor Zaventem dan is het een leuke versnelling.

Breda wilde die stop. Oorspronkelijk was het plan om de hsl te bouwen langs Roosendaal. Het werd echter langs Breda omdat Roosendaal er tegen was.

Die stop was de voorwaarde voor de financiële bijdrage van de gemeente aan de bouw van het nieuwe station. Zonder internationale treinen had je dat station helemaal niet hoeven bouwen, weggegooid geld. Kortom dat wordt procederen voor juristen.


Het was nooit de intentie van NS en NMBS om met de internationale Fyra te stoppen in Breda. 

Het doortrekken van de Belgische trein die nu naar Noorderkempen rijdt naar een Nederlandse eindbestemming is logistiek best interessant. Zeker als die vanaf Breda doorrijdt naar Tilburg en Eindhoven. 


@Hanzeboog 

Noorderkempen had voor corona ruim 2000 reizigers per dag, dat is voor NMBS begrippen zeer redelijk Daarnaast stappen er in Breda nu ook nog behoorlijk wat reizigers in/uit de Benelux naar/van België. Maar het betekent hoe dan ook de kosten van een extra trein.


De stop in Breda was volgens mij een eis bij de nieuwbouw van het station, en de stop op Zaventem vonden de Belgen wel zo eerlijk omdat er ook op onze nationale luchthaven (Schiphol dus) gestopt werd.

Voor zover dat opgelost kan worden (er rijdt genoeg IC direct richting Amsterdam en naar het zuiden vangt de NMBS het op, ten koste van een overstap), en als we Schiphol overslaan mag dat ook voor Zaventem dan is het een leuke versnelling.

Breda wilde die stop. Oorspronkelijk was het plan om de hsl te bouwen langs Roosendaal. Het werd echter langs Breda omdat Roosendaal er tegen was.

 


@Tamzin Het is eerder een obsessie met onzinnige plannen. NS heeft helemaal geen geld om veel te investeren in internationale verbindingen. 

@Hanzeboog De binnenlandse reizigers zullen de IC Brussel in de lucht moeten houden aan de beide kanten van de grens. Er is naast Thalys/Eurostar geen markt voor nog een treinserie die zonder stop rijdt tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Thalys & Eurostar heeft als stamlijn Parijs/Londen - Lille - Brussel. Het deel tussen Brussel - Amsterdam is meer van toegevoegde waarde. 

Voor SNCF en NMBS zal de ICNG België met bijna dezelfde stoppatroon als Thalys/Eurostar betekenen dat ze inkomsten kwijt raken. 

Maar in feite moet NS zich al jaren de kaas van het brood laten eten omdat ze alleen mogen participeren in de Eurostar & Thalys zoals SNCF & NMBS het uitkomt. Ze hadden zelf geen geschikte trein. 

Laat de treinreizigers bepalen welke trein ze het liefst nemen. SNCF & NMBS kan heel flexibel de frequentie van Eurostar & Thalys verlagen/verhogen tussen Amsterdam - Brussel. 


Waarom Amsterdam zuid? Centraal is toch wel het meest in de buurt van het centrum waar het grootste deel van de reizigers heen wil.


@Tamzin Het is eerder een obsessie met onzinnige plannen. NS heeft helemaal geen geld om veel te investeren in internationale verbindingen. 

@Hanzeboog De binnenlandse reizigers zullen de IC Brussel in de lucht moeten houden aan de beide kanten van de grens. Er is naast Thalys/Eurostar geen markt voor nog een treinserie die zonder stop rijdt tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal.

 
 
×
 
 
 

Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.

Ja vroeger reed de benelux trein via Roosendaal daar is eigenlijk niks voor terug gekomen. Het zal wel te maken met de reizigersaantallen.

Trouwens er wordt in dat artikel gezegd dat de IC brussel sneller gaat rijden maar dat is eigenlijk vooral door het niet stoppen in Breda en Brussel luchthaven dat kan nu ook al. Dus dat verschil van 200 of 160 zal wel meevallen.

 

 

De reizigersaantallen tussen Antwerpen - Essen/Roosendaal en Antwerpen - Noorderkempen/Breda zijn niet bijzonder. De bevolkingsdichtheid is in de regio Kempen niet hoog. 

Tegelijkertijd moet NMBS station Noorderkempen wel bedienen. Dat gaat niet van harte. En nu moet station Noorderkempen volgens de nieuwe concessie ook 2 keer p/u bediend worden. Ze hebben straks wel geschikt HSL IC met de M 7. 

Het verschil in rijden met 160 km p/u of 200 km p/u is inderdaad niet groot. Het verschil in snelheid wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord en Barendrecht (ter hoogte van Kijfhoek) - Antwerpen Noord. De 200 km p/u treinmaterieel houden de 300 km p/u treinmaterieel minder op. Dat zal belangrijk worden als er hogere frequenties zijn op HSL 


Klinkt als net zo’n onzinnig plan als NS die wat kakelt over het versnellen van de IC Berlijn.

De obsessie van NS met internationale treinen.


Klinkt als net zo’n onzinnig plan als NS die wat kakelt over het versnellen van de IC Berlijn.

Er zijn gewoon niet genoeg reizigers om een IC Brussel die allerlei stations overslaat te rechtvaardigen. Hoezeer ik ook voorstander ben van het laten vervallen van de stop met kopmaken in Breda.


Hoeveel scheelt stoppen op Mechelen nou? Het minder populair dan Antwerpen maar het is toch wel een IC waardige stad.

 


Ik vraag me af of NS ook al met de NMBS heeft gepraat over dit plan. Het niet meer stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Luchthaven Zaventem jaagt de NMBS flink op kosten omdat er vervangende extra treinen zullen moeten komen. Het lijkt op een mooi plan voor de Nederlandse reizigers waarbij de Belgen de kosten moeten betalen.


Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.

Ja vroeger reed de benelux trein via Roosendaal daar is eigenlijk niks voor terug gekomen. Het zal wel te maken met de reizigersaantallen.

Trouwens er wordt in dat artikel gezegd dat de IC brussel sneller gaat rijden maar dat is eigenlijk vooral door het niet stoppen in Breda en Brussel luchthaven dat kan nu ook al. Dus dat verschil van 200 of 160 zal wel meevallen.

 

 


Er gaat-al jaren, GEEN IC van de NMBS vanaf Rsdl door tot Brussel/Bruxelles. Het is een stoppertje dat via Antwerpen (´d´n Anvers´) naar de enorme stad PUURS rijdt via de wereldstad BOOM en langsheen de Scheld. Rsdl=-Antw duurt 50 minutekes voor 42 km. Met wel de kans de staties van Kapellen, Heide, Noorderdokken te bewonderen tijdens de stilstanden.

Er is wel enkel doorheen de week een IC vanaf Essen (B) naar BRU als bijkomend aanbod.

Het is ook al jaren overduidelijk dat NMBS niets ziet in versnellen van die BNL-de snelheidsduivels moeten maar in die Thalys.

Tarieven worden vooral bepaald door de afstand-KM, met van de NMBS een forse opslag voor het laatste deel N-kempen-grens. De snelheid heeft daar niets mee te maken-wel met achteraf de verdeling van de inkomsten.


Interessant. Maar ik denk dat omrijden van zeeland via Roosendaal naar Breda naar Antwerpen of Brussel niet sneller zal zijn.

Gelukkig rijdt er nog een IC van Essen naar Brussel.

Wordt zo een snellere trein dan ook duurder?

Provincie Zeeland zal inderdaad niet echt profiteren. De geografische ligging van Zeeland is bepaald niet optimaal voor een snellere verbinding richting België. Zeg het even netjes. Tenzij NMBS een M 7 (stuurstand) rijtuigen laat doorrijden naar Roosendaal. Al of niet gekoppeld met reeks 28/18/17. 

Als IC over HSL Breda - Antwerpen rijdt lijk me een snellere trein duurder dan die L trein Roosendaal - Puurs. NMBS werkt samen met NS om die dure infraheffingen van Infrabel beter te kunnen vergoeden. Infrabel rekent de tarieven op het aantal minuten dat de trein tussen Antwerpen - Nederlandse grens via de HSL rijdt. Inclusief station Noorderkempen (Brecht). 

ICNG België (200 km p/u) zal bij de nieuwe plannen snel naar de Nederlandse grens (Hazeldonk) rijden. Waardoor er relatief minder betaald hoeft te worden dan de huidige Beneluxtrein (160 km p/u). Die stopt ook op station Noorderkempen. 

 


@Hanzeboog

Internationale verbindingen mag iedereen opzetten mits zonder subsidie. NS zou dus bijv. op eigen kosten tot Antwerpen kunnen rijden en dat dan tegen Nederlands tarief doen. Alleen eist de concessie van NS een trein naar Brussel en dat wordt een probleem omdat zonder binnenlandse reizigers die treinen tussen Antwerpen en Brussel grotendeels leeg zouden zijn.

Nationale diensten moeten vanaf 2025 verplicht aanbesteed worden (dat geldt dan dus ook voor het net van NS) maar lopende contracten mogen nog tot 2035 uitgediend worden. 


Interessant. Maar ik denk dat omrijden van zeeland via Roosendaal naar Breda naar Antwerpen of Brussel niet sneller zal zijn.

Gelukkig rijdt er nog een IC van Essen naar Brussel.

Wordt zo een snellere trein dan ook duurder?


Als ze extra reizigers willen kunnen ze ook rijden naar nieuwe bestemmingen. als de versnelling door gaat zouden ze ook af en toe naar Luxemburg stad. te kunnen reizen. 

Ik wil heb interesse om er een keer heen te gaan. Al lijkt het misschien ook een saaie stad.


Ik vraag me af of NS ook al met de NMBS heeft gepraat over dit plan.

Jazeker, ze overleggen daar al jaren over en bij mijn weten hebben NS en NMBS hun nieuwe overeenkomst hierover bijna rond. Het is dus zeker geen luchtfietserij van NS alleen. De nieuwe treindiensten worden dan ook, net als nu, door NS en NMBS gezamenlijk geëxploiteerd.


Gaat de ICNG alle huidige intercity direct treinen vervangen? Hoeveel gaat dat qua tijd schelen?

Ja. Planning was voor december 2024. Maar of dat gehaald gaat worden is afwachten. Dit i.v.m. latere leveringen i.v.m. coronacrisis. 

Bij dienstsnelheid van 200 km p/u:

Schiphol - Rotterdam: 3 minuten

Rotterdam - Breda: 1 - 2 minuten

Breda - Antwerpen: 3 minuten. 

Dit is niet bevestigd. Het zijn speculaties. Verschil in snelheid tussen ICNG en Traxx + ICR wordt gemaakt tussen  spanningssluizen/fasescheiding tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord, HSL tunnel Oude Maas - verbindingsspoorlijn HSL Rotterdam - Antwerpen en Dordrecht - Breda (Zevenbergse Hoek) en vanaf HSL Zuid ter hoogte van knooppunt Princeville tot Antwerpen Noord. 

De ICNG rijden 200 km p/u als dienstsnelheid als ze de Traxx + ICR vervangen hebben. Dat zal eerst tussen Amsterdam - Breda zijn. Maar eerst zullen ze rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u. Maar ze zullen zeker wel 200 km p/u rijden. Maar de reistijd blijft in begin hetzelfde tussen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven.

8 minuten sneller op een reis van uren. Wat een onzinnige geldverspilling voor dat dat tijdverschil had je net zo goed via Roosendaal kunnen rijden.

Mee eens. De denkfout werd in de beginperiode gemaakt. In Fyra enquête kun je lezen over wat er allemaal verkeerd is gegaan. Anders moet voor de zoveelste keer alles gaan oprakelen. 😞

De ICNG komt eigenlijk voort uit de nieuwe zienswijze dat de HSL beter geïntegreerd moet worden in het hoofdrailnet. En niet dat alleen snelle treinen alleen tussen Amsterdam - Brussel via HSL Schiphol - Antwerpen rijden. Of delen ervan. 

De ICNG zal beter mogelijk maken dat de HSL beter benut wordt. Het wordt vooral een veredelde Intercity spoorlijn. En tevens kan er tijdswinst geboekt richting verschillende delen van het land zoals Flevoland, Oost Nederland, Noord Nederland en op termijn Zeeland (zie rapport Wind in de Zeilen van Bernard Wientjes). 

Vooral HSL Rotterdam - Schiphol zal dan beter benut worden. Met een investering van € 7,2 miljard mag dat ook wel voor de belastingbetaler....


@Vissinger 

Het rijden met hoge snelheden is voor de Benelux inderdaad de kosten niet waard, de tijdwinst is gezien de korte afstanden een minutenkwestie. Rijden via Roosendaal zou ook kunnen maar via Breda is het natuurlijk wel veel korter vanuit de vier grote Brabantse steden Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch plus ook voor reizigers uit de regio Arnhem-Nijmegen. Daarnaast is het baanvak Dordrecht-Lage Zwaluwe qua capaciteit een bottleneck omdat daar ook veel goederenvervoer is. 


Gaat de ICNG alle huidige intercity direct treinen vervangen? Hoeveel gaat dat qua tijd schelen?

Ja. Planning was voor december 2024. Maar of dat gehaald gaat worden is afwachten. Dit i.v.m. latere leveringen i.v.m. coronacrisis. 

Bij dienstsnelheid van 200 km p/u:

Schiphol - Rotterdam: 3 minuten

Rotterdam - Breda: 1 - 2 minuten

Breda - Antwerpen: 3 minuten. 

Dit is niet bevestigd. Het zijn speculaties. Verschil in snelheid tussen ICNG en Traxx + ICR wordt gemaakt tussen  spanningssluizen/fasescheiding tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord, HSL tunnel Oude Maas - verbindingsspoorlijn HSL Rotterdam - Antwerpen en Dordrecht - Breda (Zevenbergse Hoek) en vanaf HSL Zuid ter hoogte van knooppunt Princeville tot Antwerpen Noord. 

De ICNG rijden 200 km p/u als dienstsnelheid als ze de Traxx + ICR vervangen hebben. Dat zal eerst tussen Amsterdam - Breda zijn. Maar eerst zullen ze rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u. Maar ze zullen zeker wel 200 km p/u rijden. Maar de reistijd blijft in begin hetzelfde tussen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven.

8 minuten sneller op een reis van uren. Wat een onzinnige geldverspilling voor dat dat tijdverschil had je net zo goed via Roosendaal kunnen rijden.


@Hanzeboog

Internationale verbindingen mag iedereen opzetten mits zonder subsidie. NS zou dus bijv. op eigen kosten tot Antwerpen kunnen rijden en dat dan tegen Nederlands tarief doen. Alleen eist de concessie van NS een trein naar Brussel en dat wordt een probleem omdat zonder binnenlandse reizigers die treinen tussen Antwerpen en Brussel grotendeels leeg zouden zijn.

Nationale diensten moeten vanaf 2025 verplicht aanbesteed worden (dat geldt dan dus ook voor het net van NS) maar lopende contracten mogen nog tot 2035 uitgediend worden. 

Bedankt voor de informatie 👍. Weer een detail geleerd in de spoorwereld. 


Reageer