beantwoord

Verstoring: geen treinen naar Driebergen-Zeist?

• 2 maart 2020
  • 14 reacties
  • 337 Bekeken

Er rijden op dit moment minder treinen tussen Arnhem en Utrecht vanwege een treinstoring.

Nu rijden de .12 en .42 treinen van Ede naar Utrecht wel. Die stoppen normaal alleen in Veenendaal de Klomp en niet in Driebergen-Zeist,
Maken de treinen nu een extra stop in D-Z? Het staat nergens in de planner. Maar het lijkt me vreemd als de intercity's D-Z consequent voorbij rijden…

Oh, en nog een aardigheidje: ik zie nu (om 9:00) dat de trein van 8:42 in elk geval wél in Driebergen-Zeist een extra stop heeft gemaakt. Lekker handig als dat achteraf wordt gecommuniceerd…..

icon

Beste antwoord door Momo 2 maart 2020, 13:58

ProRail meldt; Uit onderzoek blijkt nu dat de seinstoring is ontstaan doordat twee kabels in een relaishuisje verkeerd om waren verbonden.

https://www.prorail.nl/nieuws/update-sein-en-wisselstoring-driebergen-zeist-treinen-kunnen-weer-rijden

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

ProRail meldt op Twitter dat er een wisselstoring is op station DriebergenZeist hebben waardoor er minder treinen kunnen  stoppen daar. 

https://twitter.com/ProRail/status/1234396855603253248

Jemig, Momo, zouden NS en ProRail zelfs niet eens meer met elkaar communiceren? :wink:

Op dit moment (9:42) heeft NS het nog steeds alleen over een seinstoring… niets over een wisselstoring in D-Z.

Reputatie 7
Badge +3

Sein- en wisselstoringen hangen vaak samen. Wel is duidelijk dat de werkzaamheden van afgelopen week kennelijk niet helemaal succesvol.zijn afgerond.

Sein- en wisselstoringen hangen vaak samen. Wel is duidelijk dat de werkzaamheden van afgelopen week kennelijk niet helemaal succesvol.zijn afgerond.

Het lijkt er op. Op het kaartje van de NS site te zien concentreren de problemen zich nu alleen nog bij D-Z. Maar het tijdstip dat ze verwachten dat het opgelost is wordt wel steeds later...

Reputatie 7
Badge +3

Het kan ook dat er tegelijk meerdere dingen spelen. ProRail meldde zelf ook 2 uur geleden een seinstoring bij Maarn. Daarnaast was er nog een aanrijding met een achtergebleven afsluitbord bij Maarn. Of die aanrijding met het bord was de seinstoring. 

Dus eerst een seinstoring en/of aanrijding met bord bij Maarn en daarnaast een wisselstoring bij Driebergen-Zeist.

De storing duurt nog steeds voort, ik zie nu dat de treinen die wél rijden inmiddels in VdK en DZ stoppen, dus dat is geregeld. Of dat nou al vanaf het begin het geval was maar pas later werd gecommuniceerd, zal wel niet meer duidelijk worden.

Ik ben inmiddels maar met de auto gegaan….:thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Hebben ze daar niet net een week lang gewerkt? :thinking:

edit: Dat had Tamzin ook al opgemerkt ...

Reputatie 3

Wat een verrassing zeg. Een week lang werkzaamheden en als de treinen weer moeten gaan rijden gelijk weer een verstoring.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail meldt; Uit onderzoek blijkt nu dat de seinstoring is ontstaan doordat twee kabels in een relaishuisje verkeerd om waren verbonden.

https://www.prorail.nl/nieuws/update-sein-en-wisselstoring-driebergen-zeist-treinen-kunnen-weer-rijden

Met alle respect voor  Momo, die dankzij ProRail de juiste verklaring voor de verstoring wist: mijn vraag ging vooral over de alternatieven die er misschien wel waren, maar niet werden gecommuniceerd. Zoals zo vaak. Maar daar komt weer geen reactie op, vrees ik. Juiste en volledige communicatie naar de klant blijft ook hier weer het sluitstuk....

Badge

Misschien kunnen we hier dus wel stellen dat het voor de NS onduidelijk was wat de situatie ter plekke was op dat moment en welke mogelijkheden er wel of niet waren. De treindienstleider bepaalt uiteindelijk of er extra gestopt wordt met de trein of niet, de NS kan wel dat verzoek neerleggen maar de situatie moet het ook toelaten. 

Vanwege het opsporen van het probleem kan dit per trein verschillend zijn geweest, afhankelijk waar de monteurs bij moesten zijn.

Gelukkig kon er nog wel wat rijden, voor hetzelfde geldt hadden ze alles plat gelegd om vrij te kunnen zoeken naar de storing.

Badge +3

Ongeacht de oorzaak rijdt de NS de treinen maar ProRail bepaalt hoe ze moeten rijden...

Vanuit de NS (reizigers) zou ik me dan inderdaad afvragen of een stop op Driebergen-Zeist niet gewoon even kan/past?

Iedereen blij, als er toch langzamer gereden moet worden...

Reputatie 7
Badge +3

Met alle respect voor  Momo, die dankzij ProRail de juiste verklaring voor de verstoring wist: mijn vraag ging vooral over de alternatieven die er misschien wel waren, maar niet werden gecommuniceerd. Zoals zo vaak. 

Om alternatieven te kunnen communiceren moeten die er wel zijn of tijdig bekend zijn. Wat ik begrijp van de hele situatie is dat er bar weinig alternatieven waren. U geeft aan dat de trein die 8:42 vertrok vanuit Ede-Wageningen toch een stop had gemaakt op Driebergen-Zeist, dat is dan als het goed is deze trein https://treinposities.nl/ritinfo/20200302/3024 . Onderaan de pagina is het verloop van de planning van de rit zoals door de planning van NS ingevoerd. Normaal zie je daar hooguit 1 of 2 wijzigingen op de oorspronkelijke planning, nu is het een hele lange lijst, wat al aangeeft dat er waarschijnlijk heel veel wijzigingen zijn geweest.  Als ik alles goed interpreteer is de wijziging om op Driebergen-Zeist te stoppen om 09:05:55 doorgevoerd, en dat voor een geplande vertrektijd van 09:07. Dat geeft wel heel weinig tijd om het tijdig naar alle kanalen te communiceren. 

Stond u op het moment wel op het perron of bekeek u de situatie bv nog vanuit huis? Ik zou kunnen begrijpen dat u vanwege de situatie nog niet van huis was gegaan, aangezien de planner toch al aangaf dat er geen IC reed en het dan wel heel lang wachten zou worden. Hoewel u misschien wel de sprinter had kunnen nemen. Maar indien u al op het perron stond dan had u denk ik wel gezien dat er onverwacht toch een IC stopte.

Om precies te zijn: ik vertrok vanuit Ede-Wageningen en moest naar Driebergen-Zeist. Ik bekeek de situatie inderdaad vanuit huis, want met de trein in Utrecht aankomen is voor mij niet handig.

Ik heb rond 10 uur besloten de auto te nemen omdat toen via de reisplanner nog altijd niet duidelijk was of ik naar D-Z zou kunnen.

Misschien wel sowieso een betere keuze, want vandaag was er weer een verstoring en één IC per half uur, en het is geen pretje om dan mee te reizen... om beurten ademhalen!

Reageer